Kater blijft nat na het plassen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
fck1972
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2013 17:28

Kater blijft nat na het plassen

Bericht door fck1972 »

Beste lezers,

Wij hebben een brits korthaar kater van 6 maanden die het vertikt om goed uit te plassen.
Als hij dus de kattenbak uit komt is zijn hele onderkant nat, en moeten we zijn onderkant met een doekje drogen en de vloer schoonmaken als we te laat zijn.
Volgens de dierenarts is het geen blaasontsteking.
We hebben al ander kattenbak grind geprobeerd en gekeken hoeveel grind er in de bak moet waar de kat zich prettig bij voelt. Niks help echter.
Wie o wie weet er hiervoor een oplossing?

Groeten,
Floris
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door Greta »

Is hij bang van de bak?
Het lijkt erop dat hij haast heeft om eruit te komen?
Ander materiaal proberen? (krantenpapier, geperst hout?)

Kap eraf, kap erop, klep eruit, klep erin...
opzetrand....
Hele bak verplaatsen?
fck1972
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2013 17:28

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door fck1972 »

Bedankt voor het antwoord.
Volgens de dierenarts, zit hij niet goed op de bak en waarschijnlijk is dit hem nooit goed aangeleerd.
Nu hij groter wordt en zijn plasjes dus ook, valt dit meer op. Omdat we dus elke dag een nat spoor door de keuken hebben.
Iemand tips hoe een kat te leren goed en juist gebruik te maken van de kattenbak?
Iemand interesse voor een lekkende kat?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door Ms Maaike »

Weet niet waar ik moet beginnen met het antwoord. Nooit goed aangeleerd om op de bak te gaan? Nooit van gehoord en klinkt als onzin. Ik denk dat je hem beter naar het asiel kan brengen waar hij meer kans heeft op het juiste, liefhebbende baasje.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door Renatevanderveer »

Normaliter leert een kitten van zijn/haar moeder hoe het de kattenbak moet gebruiken..
Er is in heel veel gevallen dus géén sprake van het niet aangeleerd hebben.

Heb je al andere bakken geprobeerd? Een andere vorm?
Heb je je kater al eens een handje geholpen?
Onze poes had in het begin ook moeite met de klep. Na een paar keer oefenen viel het kwartje.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door Dinky »

Wat heb je geprobeerd qua kattenbak zelf?
Lees namelijk niets over pogingen met kap of zonder kap en met klepje of zonder klepje.
En met ander kattenbakgrit, wat heb je dan verandert? Heb je gekozen voor compleet ander materiaal (klei, siliconen, houtkorrels) of alleen voor een ander merk?

Wanneer je er nog tijd/energie in wilt steken zou je vanavond contact op kunnen nemen met het kattengedragscentrum tijdens het gratis spreekuur.
Wanneer je er zelf geen tijd en energie meer in wilt steken zou ik contact opnemen met de rasvereniging of de fokker waar hij weg komt om een herplaatsing aan te vragen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door castratenkoor »

fck1972 schreef:Bedankt voor het antwoord.
Iemand interesse voor een lekkende kat?

Spreekt weinig dierenliefde uit deze reactie.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door nellebel »

sowieso heeft het niks te maken met bak niet kunnen gebruiken, want hij plast duidelijk nog na omdat hij een spoor achterlaat. het is niet dat hij er langs plast. ws is hij bang op de bak of is er medisch iets aan de hand. voelt hij niet dat hij nog aan eht plassen is als hij uit debak komt.
arm beest vooral gezien ik ook weinig liefde uit het verhaal haal, dus ben bang dat dit beestje niet de aandacht krijgt voor zjin probleem wat hij wel nodig heeft. wordt weer een dumpertje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door castratenkoor »

voor je hem in de aanbieding doet zou ik als ik jou was van alles uitproberen. Staat de bak misschien op een drukke plek waar kinderen of andere dieren rondlopen. Probeer de bak eens op een andere plek, probeer eens een andere bak, zonder deksel, probeer eens ander grit.

Als dat allemaal niet helpt zou je met de dierenarts kunnen bespreken of zijn sluitspier wellicht niet goed genoeg werkt. Daar zijn medicijnen voor, die de spieren versterken. Kortom er zijn nog heel veel opties.

Ik neem aan dat zijn urine grondig onderzocht is op blaasontsteking en blaasgruis?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door lidewij020 »

Als de dierenarts er niet uitkomt, kun je eens contact opnemen met een osteopaat. Een telefoontje om info te vragen kost niet veel. Mogelijk dat een bezoek kan helpen. Zij benaderen dit soort problemen anders dan een dierenarts doordat ze naar het dier in het geheel kijken. Ik heb regelmatig verhalen gehoord over katten die opgegeven waren door de dierenarts en na behandeling door een osteopaat toch herstelden. Ze weten veel over blaas, urine, bekkenbodemspieren en de zenuwen die alles aansturen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen
arme ziel
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
fck1972
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2013 17:28

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door fck1972 »

Beste allemaal,
Bedankt voor het meedenken.
We hebben meegekeken met de kat en wat doet ie....
Hij graaft een gat, gaat op het plastic van de kattenbak plassen en maakt het kuiltje weer dicht.
Dus dan spat al zijn plas tegen de onderkant. Veel of weinig grind, meneer begint eerst als een gek met graven.
We gaan eerst nog een ander merk kattengrind proberen, siliconekorrels, daarmee blijft de kuil die hij graaft niet open als het goed is en spat ook niet alles op. Hopelijk.
Maar eerst gooien we de bak nog voller, kijken of ie dan een kuil kan graven.
DE RAKKER!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door Brittenbolletje »

Dat graven eerst in de bak is normaal dat kuiltje graven.

Zelf denk ik het zelfde als castratenkoor denk dat de sluitspier niet voldoende werkt.

Heeft niks te maken of hij het goed geleerd heeft. Dat leren ze zichzelf voornamelijk en gaat automatisch.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door Katelijne »

Heb je een kap op de bak? Dat kan anders helpen tegen het opspatten.

Toen Azraël er nog was en niet meer goed op de bak met kap kon, hebben we de kap er afgenomen. Blijkt dus dat onze Osiris altijd letterlijk tegen het randje plast en dan spat alles erover. Mijn man heeft dan een grote kartonnen vlakte beplakt met plastic, zodat de overspattende urine daarop terecht komt, en we enkel die plastic moeten afwassen.

Nu Azraël er niet meer is :-( hebben we de kap weer op de bak geplaatst en: probleem opgelost.
Iemand interesse voor een lekkende kat?
Ik vind dit ook een vrij misplaatste 'aanbieding'. Of hebben we het verkeerd begrepen?
Ik heb maandenlang urine en uitwerpselen van Azraël opgekuist. Oké, soms doe je dat al zuchtend en blazend, maar hier werd het wel altijd met liefde gedaan. Ik hoop voor jouw kat hetzelfde!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Kater blijft nat na het plassen

Bericht door artemis »

Ik vind het jammer dat je niet op de vraag antwoordt wat voor bak je gebruikt, open gesloten met of zonder klepje. Veel katten houden niet van een gesloten kattenbak.

Ik zou beginnen met:
Een open bak zonder deksel
Eventueel een hogere bak zoals ik er net een gekocht heb omdat mijn oudere poes niet meer goed hurkt
Er niet te dicht bij en met je neus op staan kijken terwijl de kat plast

Als je wil dat forummers meedenken kan je nooit genoeg informatie geven, zeker niet als ernaar wordt gevraagd.
Plaats reactie