Zoontje mee naar asiel

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Marinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2013 11:44

Zoontje mee naar asiel

Bericht door Marinda »

Bij het voorstellen had ik het nog over een kitten, maar na de solo kitten verhalen te hebben gelezen denk ik toch dat het beter is een kat/poes uit het asiel te halen.

Maar wij hebben een zoontje van 6, die heel goed is met dieren. Pakt eigenlijk nooit zelf dieren op of aait ze, zonder aan mij te vragen of het kan/mag. Maar als er bij ons weer een kat in huis is zal dat natuurlijk anders gaan, want dan is het ''eigen'' en komen er vriendjes spelen. Een kat die goed met kids kan is dus wel belangrijk, vandaar dat we eerst aan een kitten dachten. Die groeit met het gezin mee.

Dus als ik mijn zoontje meeneem kunnen we gelijk zien of het klikt, maar dat weten ze in het asiel natuurlijk ook te vertellen. Ik wil ook niet dat de andere katten in de stress schieten, omdat er een kind in hun domein loopt.
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Greta »

Mijn zoon van toen 13 mocht niet eens mee naar het kattenhok. Ik heb daar toen wel een punt van gemaakt.
Zij hadden het over druk en gedoe en hygiëne, ik had het over klik en binding.

Over een kitten alleen of twee kittens samen verschillen de meningen.

Je moet doen wat in jouw situatie past en waar je je goed bij voelt.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Ms Maaike »

Lijkt mij een prima idee om je zoontje mee te nemen. :) Een klik tussen hem en het toekomstige huisgenootje is ook belangrijk. Als hij goed is met dieren begrijpt hij vast dat katten zenuwachtig van hem zouden kunnen worden. Zal voor hem ook reuzespannend zijn. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Dinky »

In asiel Zuidwolde waar ik mijn poes weg heb zaten de angstige katten op een andere afdeling dan de goed plaatsbare katten.

Op de site http://www.ikzoekbaas.nl is ook een kopje of ze goed met kinderen kunnen (gescheiden in tot 12 jaar en vanaf 12 jaar) waardoor je vast digitaal rond kan kijken ;)

Zou anders gewoon contact opnemen met het betreffende asiel ;) Vooral omdat het om een kind van 6 gaat wat toch al heel anders is als een kind van 3 bijvoorbeeld.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Marinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2013 11:44

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Marinda »

Rondkijken digitaal is wel leuk natuurlijk, maar denk dat je pas achter het karakter van een dier komt als je het live ziet mijn zoontje is zelf inmiddels aan het idee verknocht van een kat uit het asiel, want hij wil graag een katje helpen. We gaan vrijdag kijken in het asiel in Gorinchem. Er zitten wel veel voordelen aan een kat uit het asiel. En de nazorg is in Gorinchem erg goed als er wat is qau gezondheid of vragen. Ik zit zelf te denken aan een kat rond de 5 tot 7 jaar. Die klimt (als het goed is) niet meer in mijn gordijnen haha.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Robijn »

Ik heb wel eens meegemaakt dat een moeder met een zoontje, ook rond de 6 jaar, in het asiel waren, en dat het zoontje boos werd, omdat hij meteen dezelfde dag een kat wilde meenemen en de moeder dit niet wilde, omdat moeder nog niet zeker wist of dit wel de meest geschikte kat was voor hun huishouden. Het zoontje ging ook hardhandig met de katten om, en probeerde ze (onhandig) op te tillen, terwijl de meeste katten hier helemaal niet van gediend zijn. Het ventje begon keihard met de deuren van de kooien te slaan...... echt keihard.... Moeder sprak hier haar zoontje meerdere malen op aan, en gaf hem zelfs een tik op zijn handen, maar hij deed het daarna nog een paar keer. Met andere woorden, hij luisterde voor geen meter naar zijn moeder; en het was nogal een driftkikkertje... Wonder boven wonder dat hij met het dichtslaan van de kooideuren hiermee geen kat heeft verwond, of dat er een staart tussen de kooi zat.... De katten schrokken natuurlijk wel van het lawaai.. Ik moest me echt inhouden, en tot 10 tellen.... Er was ook een medewerker van het asiel erbij, maar die wist ook niet goed hoe ze hier op moest reageren.
Zoon werd boos, en begon te dreinen en werd door moeder weggesleept en moeder zei boos tegen hem dat ie nu geen kat meer kreeg...

Misschien kun je eerst zelf kijken welke katten geschikt zijn, en de 2e keer met je zoontje gaan kijken, en hem laten kiezen uit de 2 of 3 katten die jij het meest geschikt acht.
Zo is hij al een beetje voorbereid dat hij niet elke kat kan kiezen, en voorkom je dat hij misschien toch boos wordt omdat hij misschien zijn oog heeft laten vallen op een kittentje, terwijl jij hebt aangegeven dat je liever een wat oudere kat wil.

En inderdaad, een kat van 5 - 7 jaar, is inderdaad al een stuk rustiger dan een kittentje. En het is inderdaad niet verstandig om, als je al een kitten wil, om dan maar 1 kitten te nemen; dan is het veel wijzer om er 2 te nemen. Als je 2 kittens te veel vindt, dan kun je beter gaan voor een volwassen kat.
Ik heb destijds ook bewust gekozen voor een zachtaardige kater van 5 jaar uit het asiel. Het is een schat van een kat, en wij, en onze andere poes, zijn erg blij met hem.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Marinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2013 11:44

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Marinda »

Jeetje wat een kind joh. Als mijn Mika dat zou doen had ik regelrecht met hem naar de auto gelopen. Sorry, maar ik zou dat als ouder niet accepteren. Volgens mij moet je geen kat nemen als je geen kind kan opvoeden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Dinky »

Marinda schreef:Rondkijken digitaal is wel leuk natuurlijk, maar denk dat je pas achter het karakter van een dier komt als je het live ziet mijn zoontje is zelf inmiddels aan het idee verknocht van een kat uit het asiel, want hij wil graag een katje helpen. We gaan vrijdag kijken in het asiel in Gorinchem. Er zitten wel veel voordelen aan een kat uit het asiel. En de nazorg is in Gorinchem erg goed als er wat is qau gezondheid of vragen. Ik zit zelf te denken aan een kat rond de 5 tot 7 jaar. Die klimt (als het goed is) niet meer in mijn gordijnen haha.
Wat leuk dat je zoontje het al zo leuk vind om een volwassen kat uit het asiel te willen helpen :) Zelf zijn wij toen ook voor een volwassen poes gegaan uit het asiel omdat een volwassen poes niet zo adhd is als een kitten. Hebben ook op marktplaats rond gekeken maar de kosten tegen elkaar afwegend zijn we toen voor een poes uit het asiel gegaan. Dan ben je immers zeker van entingen, ontvlooien, ontwormen en castratie. Wanneer je dat zelf moet betalen ben je minstens zoveel geld kwijt. De nazorg is inderdaad ook een fijn punt :) Heel veel plezier alvast voor morgen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door nellebel »

bij ons in het dorp heb je een soort voorruimte van waaruit je de katten allemaal kunt zien. de mederwerkers bepalen dan ook of je de kooien in mag. ik denk dat als je daar een superdruk kind hebt dat dat niet gebeurt.
als je zoon het aan kan (en zo te horen wel) zou ik hem wel meenemen. zo mooi om te zien de band tussen een kind en een kat hoor. jij kunt hem ook voorbereieden en uitleggen dat hij moet wachten tot de poesjes naar hem toe komen en hij er niet achteraan moet rennen. en dat hij lief moet zjin omdat de poesjes hem neit kennen en wat bang kunnen zijn.
volgens mij kan dit een heel mooi moment worden tussen je zoon en zijn nieuwe harige liefde. die klik tussen die 2 moet er toch zijn.
bij ons zijn er zelfs kinderfeestjes in het asiel. dan krijgen de kinderen wel uitleg en mogen ze daarna bij katten en honden (niet bij bangerds natuurlijk). er wordt dan geleerd hoe met dieren om te gaan.
mijn neefje heeft daar altijd zijn feestje, wordt nu 11 jaar, hij is dol op katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2013 11:44

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Marinda »

Heb met het asiel gebeld en die adviseren om Mika mee te nemen. Het moet tenslotte wel klikken tussen hem en onze toekomstige werkgever.

Denk ook dat het goed is, dieren komen al snel naar Mika toe. Hij straalt iets uit waardoor de meeste dieren snel aan hem komen snuffelen.

Heb hem dankzij het verhaal van Robijn wel duidelijk gemaakt dat we niet gelijk een kat mee kunnen nemen, maar dat vond tie niet zo erg. Hij weet dat het er sowiezo een huisgenootje komt al zal de zoektocht misschien best lang kunnen zijn.

http://www.dierenasiels.com/specskat.cfm?id=279632

Al heb ik in het asiel in Uden al wel een prachtige meid gezien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Adriana »

wat een leukje is die Hannah en goeie beschrijving en mooie leeftijd.
en het lijkt me dat ze prima alleen kan en missch ook liever alleen wil en het asiel kan je dat waarsch wel vertellen. wat leuk dat je zoon zo goed met dieren omgaat en hij heeft Hannah natuurlijk ook al gezien met dat lieve vlekje op haar neusje.. hoop dat het goed klikt tussen jullie..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Marinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2013 11:44

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Marinda »

We gaan morgen de lieve poes Dazzle ophalen van kennissen van ons. Helaas is haar zoontje allergisch en ik vertelde dat wij op zoek waren naar een huisgenootje. Wat kan het toch mooi lopen dat je elkaar zo kan helpen.

Dazzle is een poes van 8 jaar en is dus gewend aan kleine kinderen. Ze is gewend om alleen te zijn en aangezien ze 2 dagen in de week alleen zal zijn terwijl ik werk is dit wel prettig. Ze heeft mijn zoontje al meerdere keren gezien toen we op visite waren en toen ging ze ook al op schoot bij hem. Natuurlijk zal ze bij ons moeten wennen, maar ze kent ons in ieder geval al. We zijn hartstikke blij en ik hoop dat ze zich snel thuis zal voelen. Ik zal een foto plaatsen (als ze op de foto wil) als ze bij ons is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Dinky »

Haha zo kan het natuurlijk ook lopen ;-)
Vast veel plezier met dazzle!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Marinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2013 11:44

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Marinda »

Afbeelding
Marinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2013 11:44

Re: Zoontje mee naar asiel

Bericht door Marinda »

Dit is Dazzle. Een klein moppie voor 8 jaar.
Plaats reactie