Kan een kat tellen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Irith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2013 12:10

Kan een kat tellen?

Bericht door Irith »

Dag mensen van het forum

Ik had me een tijdje geleden al aangemeld omdat wij sinds december een kitten hebben en ik eigenlijk niet zo heel veel van katten wist omdat ik ze alleen als half-verwilderd kende. Ik heb inmiddels al heel veel opgestoken van dit forum en ook een paar kattenboeken gekocht waar ik ook heel veel aan heb.

Ik ben best wel drukbezet en was ook niet van plan om actief te gaan posten, maar nu heb ik toch een vraag. Waarschijnlijk een hele vreemde, maar ik vroeg me toch af of jullie dit ook wel eens hebben meegemaakt: kan een kat tellen?

Ons katertje krijgt een paar keer per week naast zijn brokjes, runderhart of kipfilet. Ik heb gelezen dat dit goed voor hem is en aangezien hij verwilderd was en dus de eerste 2 maanden waarschijnlijk alleen muizen en vogels gegeten heeft, leek me dit een goede aanvulling.
Maar hoeveel stukjes ik hem ook geef, hij laat altijd 3 stukjes liggen en eet die in een later stadium ook niet meer op.

Ik sta voor een raadsel. Hebben wij zo'n intelligente kat opgenomen of heeft iemand dit wel vaker meegemaakt?

Ik ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Robijn »

Ik denk niet dat een kat kan tellen. Ik denk dat hij gewoon een kleine hoeveelheid laag liggen, als reserve. Als je de stukjes veel kleiner snijdt dan je nu doet, zal ie waarschijnlijk 4 of 5 kleine stukjes laten liggen, ipv 3 normale stukjes vlees. Het proberen waard?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Irith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2013 12:10

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Irith »

Dank je voor je reactie en ik denk ook niet dat een kat kan tellen, maar het maakt niet uit hoe groot de stukjes zijn (ik snijd ze behoorlijk klein), altijd blijven er 3 over. Dat is toch apart?
En ik laat het bakje gewoon de hele nacht staan (tenminste nu nog, nu er nog geen vliegen zijn) en de volgende morgen kan ik 3 uitgedroogde stukjes weggooien. Hij heeft ze de hele nacht niet aangeraakt.

Volgens mij is dit hogere psychologie? :lol:
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door BloemTetsu »

Een kat is daar fysiek niet toe in staat. Hoewel we alle hogere denken toe willen wijzen aan een kat is het een redelijk normaal simpel dier. Actie = reactie kort gezegd. Geen Als ik dit doe dan zal zij dat doen en dan krijg ik eten. Geldt ook voor honden. Geconditioneerd. Wel kunnen ze vanwege overlevingsmechanisme een stuk behendiger zijn (zoals Bloem met haar reukvermogen, poot gebruik en bijna dwangmatig overleef wil hebben).
Hoewel wel heel graag willen dat onze huisdiertje slim zijn, valt het erg mee.
Bloem is voor een kat wel slim, maar voor een dier niet.

Dieren die bewust zijn hebben en kunnen tellen zijn in ieder geval: Olifant, dolfijn, bonobo, chimpansee,
Die herkennen zichzelf, kunnen bewust nadenken over de kennis en actie van een ander en tellen.
Varkens en eksters zitten ook in deze groep, maar ik weet niet meer precies in hoeverre. Logischerwijz ook de raaf, zwarte kraai, kauw en roek.
Laatst gewijzigd door BloemTetsu op 05 apr 2013 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Irith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2013 12:10

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Irith »

Ik ben het met je eens, maar dit is toch geen toeval? Waarschijnlijk is er geen verklaring voor behalve dat wij het misschien mis hebben en dat katten toch intelligenter zijn en meer bewustzijn hebben dan we altijd dachten?

Honderd jaar geleden wisten we ook nog niet over die bewust-denkende dieren wat we nu wel weten. Toen dachten we ook dat alle dieren stom waren en niet konden lijden.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door BloemTetsu »

Over het welzijn van dieren zijn we al vele eeuwen bezig en afhankelijk van de tijdsgeest is deze bij en afgesteld.
De mate van economische welvaart is hier direct aan gelinked. Of dieren 100 jaar geleden pijn konden lijden was überhaupt de vraag niet. Wij hadden honger en het slachten en opeten van dieren was goed. Mocht ook van de bijbel. Men dacht niet na over pijn.
Zelfs als men het wist dat dieren pijn lijden, kon men er weinig tegen doen. Survival of the fittest.

Er zijn genoeg gedragsonderzoeken om de mate van bewust zijn te bepalen. Tijdens mij studie heb ik er genoeg over gelezen om deze vorm van bewust zijn niet aan katten te linken. Als ik met een van mijn katten alleen in de kamer ben en ik verstop een snoepje. Als ik de andere katten erbij laat, dan gaat deze kat naar de vindplek ook al verraad hij dit naar zijn mede-katten.
Een chimpansee zou dit niet doen, wat hij weet dat de andere het niet weten en houdt dit doelbewust geheim.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Irith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2013 12:10

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Irith »

Ik geloof dat je een beetje begint af te dwalen want dat is allemaal theorie. Ik constateer hier een feit en vraag me dus af of meer mensen zoiets (of iets dergelijks) wel eens hebben meegemaakt of dat mijn kitten een uitzondering is?
Ik vraag dus om ervaringen van anderen, niet om theorie uit de boekjes want dit verklaart nog steeds niet waarom mijn kitten dit doet.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door eveline1982 »

Het linkt toch echt met je vraag, Bianca legt het duidelijk en helder uit. Enne heb ik ook weer wat geleerd :) .
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Irith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2013 12:10

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Irith »

Nee Eveline, dat doet het niet want ze zegt me met haar uitleg dat het niet kan en toch gebeurt het hier iedere keer wanneer hij kip of hart krijgt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Adriana »

Irith schreef:Ik geloof dat je een beetje begint af te dwalen want dat is allemaal theorie. Ik constateer hier een feit en vraag me dus af of meer mensen zoiets (of iets dergelijks) wel eens hebben meegemaakt of dat mijn kitten een uitzondering is?
Ik vraag dus om ervaringen van anderen, niet om theorie uit de boekjes want dit verklaart nog steeds niet waarom mijn kitten dit doet.
welkom op het forum!

als ik je berichten goed lees dan heb je twee vragen:
komt het vaker voor of is mijn kitten etc. en het antwoord daarop is 'ja en hier en bij Enzo'..

vraag twee is wat lastiger te beantwoorden: 'waarom doet mijn kitten dit..'
je schrijft dat dit een half verwilderd kitten is dat hoogstwaarsch heeft moeten vechten voor eten. dat is bij Enzo (muv half verwilderd) ook het geval.....
en ook ik zou daar van alles en nog wat bij kunnen bedenken maar k zal het Enzo vragen want ik begrijp dat je niet zo van de theoretische beschouwingen bent... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door eveline1982 »

Je hebt een wonderkat prima
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Irith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2013 12:10

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Irith »

Mooi, kan ik met hem naar het circus! :-P

Maar goed, even serieus: Adriana jij hebt dus ook een kat die dit doet? Ook steeds hetzelfde aantal of heeft hij/zij ander stereotiep gedrag? Gewoon benieuwd.

Ik weet niet of het kitten (Simcha (=vreugde) heet hij trouwens) heeft moeten knokken. We hebben hem in Israël gevonden toen we bij mijn zoon op bezoek waren en hij lag meer dood dan levend in het hoge gras, volledig doorweekt en we schatten hem op nog geen maand.

Naar de dierenarts en die schatte hem zeker op 3 maanden omdat hij al groene ogen had en hij kon het ook aan zijn gebit zien. Hij is daar een week bij de dierenarts geweest en werd toen ook een beetje tammer en in de tussentijd konden wij besluiten wat we wilden doen.

Omdat het in Israël stikt van de zwerfkatten en men in een asiel ook niet zat te wachten op zo'n wild ding en niemand hem wilde, hebben we hem maar mee naar huis genomen.
Maar ik wist dus niets van katten (nu wel een beetje).

Met behulp van de dierenarts, hier in Amsterdam, hebben we hem verder opgeknapt en inmiddels weegt hij voldoende om gecastreerd te worden. Hij is nu ongeveer 7 maanden en volgens dit forum ben ik dus eigenlijk al te laat, maar hij had zo'n enorme groeiachterstand; eerder was niet verantwoord.

Misschien moet ik eens op een Israëlisch forum mijn vraag stellen. Kan zijn dat daar hele bijzondere katten leven :smile:
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door eveline1982 »

Och arm wurm die heeft dus flink moeten knokken voor zijn leventje! Fijn dat jullie hem zo hebben weten op te knappen. 6 maanden castreren is een richtlijn, ik zou een kat die lang op ondergewicht had gezeten ook niet direct hebben laten castreren hoor, inderdaad eerst wachten tot ze op een goed gewicht zitten :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Adriana »

Enzo laat doorgaans 1/2 stukjes liggen, afhankelijk van oorspr hoeveelheid, bui, stemming en stand van de maan. in mijn fotoalbum grijstijgers kun je lezen over het verleden van Enzo.
ja, hij heeft een heel scala aan ander stereotiep gedrag, zie angsthazen topic en fotoalbum.

groene ogen? en welke kleur heeft jouw wondertje?
k weet niet wat je bedoelt met 'volgens dit forum ben ik dus eigenlijk al te laat...'
7 maanden voor katercastratie kan prima, heeft kennelijk nog niet gesproeid.. want dat is wat we bedoelen..
en een kater die eenmaal sproeit leer je dat, eenmaal gecastreerd, vaak niet makkelijk af, snap je...?

kan het zijn dat je ipv een israelisch, een aziatisch tiepje hebt, soort siamees of zo....? fotootje? die vraag is relevant want aziaten vergen soms een iets andere aanpak..

bijzondere katzels in Israel.... maar ik ga op mijn handjes zitten en slik de tekst die hier stond weer in....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Irith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2013 12:10

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Irith »

Inmiddels mag ik dus concluderen dat wij een tamelijk unieke kat hebben en dat er ook geen echte verklaring is voor het feit dat hij dus niet kan tellen volgens de laatste wetenschappelijke bevindingen, maar het toch doet. Keer op keer.

Dames (heren?) die gereageerd hebben in ieder geval bedankt en mocht ik een keer een normale vraag hebben, dan weet ik dit forum te vinden.

Groetjes, Irith

Adriana: ben toch wel erg nieuwsgierig naar die laatste opmerking: waarom moest je op je handjes gaan zitten? Wat had je neergepend wat het daglicht niet kon verdragen???
Plaats reactie