Vervelend gedrag

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Vervelend gedrag

Bericht door Ikey »

Diesel is sinds een aantal weken weer extreem vervelend. Hij doet alles wat niet mag, de hele dag door. Op het aanrecht en de bar springen, op tafel springen, hij krabt zelfs weer aan de bank... :shock:
Hij weet dat het niet mag, dat is het probleem niet. Want hij doet het het liefst als wij niet in de kamer zijn ;-) Hij heeft natuurlijk wel de leeftijd voor dit gedrag, 7 maanden, maar ik vraag me af of we nog iets er aan kunnen doen.
Ik heb gekeken naar vergelijkbare topics, maar daar zijn het allemaal een solo-kittens en dat is Diesel niet :)
Ik wil hem heel graag meer aandacht geven door samen te spelen, omdat ik denk dat het een vorm van aandacht vragen is. Alleen hij stopt met spelen zodra Skippy erbij komt en mee doet. Ik weet dat hij samen spelen op zich wel leuk vindt, want toen Skippy vorige week na haar castratie in een rompertje zat en niet meer rondliep, kon ik wel met hem spelen en dat vond hij super :) Ik heb wel eens geprobeerd om met Diesel op de gang te spelen met de gangdeur dicht, zodat Skippy er niet bij kon komen. Alleen is zij het daar absoluut niet mee eens en dan voel ik me zo schuldig, dat ik de deur maar weer open doe :oops:
We hebben de onbeperkte voeding geven geprobeerd, maar hij eet veel te veel en heeft erg aanleg om dik te worden. Daar zijn we nu ook weer mee gestopt.

Nu heb ik een nieuwe methode bedacht, door Diesel gewoon zijn gang te laten gaan en hem niet meer te verbieden op de tafel of aanrecht te springen. In de hoop dat het dan niet meer interessant is. Want ik weet dat sommige van jullie vinden dat je katten niets kunt verbieden. Maar ik ben bang dat Skippy hem dan na gaat doen en zij luistert nog zo goed ;-)

Is dit een kwestie van uitzingen tot Diesel uit de pubertijd is of hebben jullie nog tips?

En hebben jullie tips hoe ik meer met Diesel kan spelen zonder dat Skippy er tussen springt of zonder dat hij dan stopt met spelen?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vervelend gedrag

Bericht door Dinky »

Enige dat ik zo kan bedenken is brokjes door de kamer gooien om te spelen voor diesel.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Vervelend gedrag

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik Herken t precies lijkt wel of t mijn verhaal is alleen bank krabben gelukkig niet
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Vervelend gedrag

Bericht door BloemTetsu »

Brokjes sjoelen is ook mijn tip.
Elfie wilde ook niet met ons spelen als de andere er zijn en de andere buiten sluiten heeft geen effect. Nu speelt ze soms wel met een speeltje bij de andere, maar als ik me er tegen bemoei is het over.
Samen laten spelen is best lastig. Het enige succes wat ik met drie heb is de laser.

Nadat wij het opgeven om Tetsu van het aanrecht te krijgen, heeft Bloem nog steeds deze neiging niet overgenomen. Een paar keer dit: :ehand: doen en madam weet het.

Wat ik nu ook probeer met Elfie en Tetsu tegelijk is sjoelen met brokjes. Ieder in een hoek van de kamer en om-en-om naam roepen en brokje de goede kant op schieten. Zodat ze leren te wachten. Tetsu is daar nog een beetje onstuimig en ervaren in voor en Elfie nog een gebrek aan zelfvertrouwen en onervaren, maar het komt.
Elfie krijgt ook vaak als eerste te eten. Ze hebben verschillende kamers. Dat helpt.

Bank krabben krijg ik met geen mogelijkheid uit Tetsu. Bij hem duurt het sowieso maanden voordat iets (wat niet mag, heeft gezien bij Bloem of geconditioneerd) land in de goede hersencel. Kan hij niks aan doen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vervelend gedrag

Bericht door Ikey »

Brokjes gooien doe ik al :) Alleen was dat om Skippy meer te laten eten, omdat die zo weinig eet. Werkte goed omdat Diesel in eerste instantie niet mee doet. Maar wat dat aangaat doet hij nu wel een stuk beter zijn best om ook een brokje te pakken te krijgen. Eigenlijk is dat heel goed, ondanks dat Skippy dan minder eet, Diesel komt wel beter voor zichzelf op dan :)

Wat jij hebt met Elfie, Bianca, heb ik ook met Diesel. Alleen kan hij soms heel lekker spelen, maar ik moet me er niet mee bemoeien ;-)

Ben in ieder geval al blij dat wij niet als enige dit probleem hebben :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vervelend gedrag

Bericht door Adriana »

de bengels hier zijn bijna twee en ik heb dat wat jij omschrijft bijna achter de rug.
en nog word ik regelmatig uitgeprobeerd.. of ik het wel zie en of er soort van actie volgt...
vooral Bolle heeft de afgelopen paar jaar zo ongeveer alles gedaan en uitgeprobeerd.. terwijl het hier toch behoorlijk kat/kittenproof is..
hij 'ettert' doorgaans net zo lang totdat we oogcontact hebben.. en ik heb de gewoonte om hem te bevestigen met 'knappe poes, slimme poes' en wat ik dan denk dat spreek ik niet uit....
ze mogen hier op het aanrecht, afzuigkap, toetsenbord, werktafel, op mijn hoofd, in mijn oor, in het net op het balkon klimmen, op de vitrinekast (die staat intussen met een schuine balk vast aan de muur) maar niet ìn de vitrinekast ('jammer nou, vrouwtje, we mogen hier ook helemaal niks....')

heb hier de ervaring dat zodra ik iets verbied of iets anders doe, ze dat onmiddellijk koppelen.
dus Maks kan zeuren in alle toonaarden. als ik dan per ongeluk brokjes geef, dan kun je erop wachten dat er vaak ook nog door beide in alle toonaarden om wordt gezeurd...
terwijl er brokjes zat liggen.. afleiden is dan het enige zodat ze niet koppelen..

ik weet dat ik rusjes heb en dat die een bepaald gedrag kunnen vertonen en Bolle vooral munt daar in uit.. en ik vind het eigenlijk ook wel leuk te zien wat ze nu weer hebben uitgevonden..
heb al heel lang geleden met mezelf afgesproken dat ik geen macht over ze wil.
ze hoeven me niet te gehoorzamen want ik en ik alleen moet ervoor zorgen dat ze niet in gevaarlijke situaties terecht komen.
want verbieden helpt hier echt niet... terwijl ze prima, ook naar hun naam luisteren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Vervelend gedrag

Bericht door BloemTetsu »

Het duurt ook altijd een aantal rondes voordat Elfie voorzichtig om het hoekje kijkt en nog een paar rondes voor ze er klaar voor zit. Dan nog is ze voorzichtig met brokjes. Tegen de tijd dat ze er in zit zijn de brokjes op :)

Nog 1,5 jaar tegaan dus met Diesel.

Is het een hoogte beestje? en heeft hij veel hoogteplekken?
Daag hem uit met ander intelligent voerspeeltjes. Is uitlaten een optie?

ps. moet wel lachen om de opmerking van Adriana over Bolle. Herken het wel in Bloem als subrusje en Tetsu is meer van het nadoen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vervelend gedrag

Bericht door Ikey »

Inderdaad, nog een poosje te gaan. Had ik ook al wel verwacht :)

Diesel is absoluut geen springer.Hij moet al van de grond op het aanrecht kunnen springen, want Skippy kan het en die is een stuk kleiner, maar hij doet het (nog) niet. Hij gaat altijd via de stoel op de bar en dan op het aanrecht. Nu pas, nu we hem 5 maanden hebben, springt hij via het bad op de wastafel terwijl Skippy vanaf de grond op de wastafel springt.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vervelend gedrag

Bericht door pinguin »

Heel herkenbaar Paula ;-) Snabbel is inmiddels 2, maar heeft ook rond die tijd z`n periode gehad niet luisteren en dingen doen waar van die weet dat ik er niet happy mee ben.
Snabbel is ook geen enigst kat en het enigste wat ik wel eens deed is snabbel nee roepen. Maar veel verder ging ik niet omdat zijn maar sproet een angsthaas is en als ik dan snabbel wilde duidelijk maken dat iets niet kon vluchte sproet weg.
Gevolg van mij niet opvoed beleid :roll: is nu wel dat ik mijn bord met eten moet bewaken anders ben ik het kwijt of sjoelen ze het over de vloer, op het aanrecht kan ik niks laten liggen, op mijn bank ligt als ik er niet ben een fleceplaid en zo kan ik nog wel even door gaan 8-)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Vervelend gedrag

Bericht door BloemTetsu »

Of hij kan springen bedoelde ik niet. Maar of hij graag hoog zit en daar de mogelijkheden voor heeft. Op legale plekjes.
Hier heb ik drie hoog zitters en daarom laat ik ze toe op aanrechten enzo, omdat ze daar nou eenmaal graag vertoeven.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Vervelend gedrag

Bericht door Freya13 »

Hier wordt ineens aarde uit de bloembakken gekrabd ... Suzy verstopt zich graag achter onze grote plant in de hal (vind ik niet erg) om dan ineens tevoorschijn te springen (leuk spelletje!! ;-) ) maar tijdens het wachten op iemand die langskomt, vindt ze het blijkbaar leuk om aarde uit de bloembak te krabben ... en dat vindt het vrouwtje minder leuk
Ik hoop dat het weer heel snel beter wordt, want Suzy is een echte zomerkat ... tijdens warme dagen speelt ze de hele dag buiten in het zonnetje, en tijdens de winter ... tja ... dan vernielt ze graag mijn woonkamer veronderstel ik ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vervelend gedrag

Bericht door castratenkoor »

Adriana schreef:de bengels hier zijn bijna twee en ik heb dat wat jij omschrijft bijna achter de rug. ..
De bengels zijn toch van het zelfde jaar als Rik? Rik wordt 3 in april. Die begint langzaamaan uitgestuiterd te raken. Toevallig vliegt hij op dit moment als een bezetene de ren in en uit - want joepie het sneeuwt. Hij denkt dat hij weer glijbaantje kan spelen, sorry Rik zo'n vaart zal het denk ik niet lopen met dat beetje sneeuw.
Rik is de afgelopen jaren bij vlagen ook monsterlijk geweest, inclusief mij aanvallen, soms mijn arm, maar ook wel mijn achterhoofd.
De andere katten accepteren eigenlijk al het geklier van hem, behalve Timo, de kuid-je-roer-me-niet.
Maar mijn ervaring leert me dat stout zijn en uitproberen wel doorgaat tot 3 jaar.
Dat realiseren mensen zich vaak niet als ze aan een kitten beginnen. Hoe meer afleiding ze hebben hoe beter. Liefst een paar flinke krabpalen om in en uit te scheuren ed. En indien mogelijk kattenren of beschermd balkon voor ze.

Ik kan veel hebben van de katten en ze mogen ook heel veel, maar geloof me de afgelopen jaren heb ik Rik best wel eens achter het behang willen plakken hoor. Dat hoort er allemaal bij hahaha.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vervelend gedrag

Bericht door Ikey »

Ik dacht tot na de pubertijd, dus zo'n 1,5 jaar ;-) Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar weet niet of hij wel graag hoog zit, hij zit wel in de vensterbank, verder op de stoel of bank. Maar veel meer mogelijkheden om hoog te zitten zijn er niet. Dat is wel een goede tip, dank :)

En ik ga van de zomer ook met hem uit wandelen, zal hij ook heel leuk vinden :) we zijn al begonnen met het tuigje trainen ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Vervelend gedrag

Bericht door Robijn »

Heb je niet een (afgezette) tuin, Paula, waarin Diesel kan racen, en op insecten/vogeltjes/blaadjes kan jagen, en in bomen kan klimmen? Buiten krijgt een kat natuurlijk veel meer indrukken dan binnen, waar eigenlijk niet veel gebeurt/beweegt, als de baasjes van huis zijn..
Kan hij zijn energie binnen wel kwijt?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vervelend gedrag

Bericht door Ikey »

We hebben geen tuin en er is bij ons geen mogelijkheid om op het balkon te zijn voor hun. Daarom wil ik ook met Diesel gaan wandelen straks :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie