Vacht Heilige Birmaan onderhouden?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Vacht Heilige Birmaan onderhouden?

Bericht door Volucria »

Hoi, ik ben nieuw hier. Binnenkort adopteer ik een Heilige Birmaan en ik ben voor die tijd nog wat antwoordjes aan het zoeken op vragen, daarvoor ben ik hier denk ik wel op het juiste adres! :lol:

De poes in kwestie is een binnenkat, dus met weersomstandigheden/modder/... hoeft geen rekening gehouden te worden.

Het probleem: het huidige baasje van de kat is meer weg dan thuis en heeft erg weinig tijd om hem te borstelen. Zo af en toe komt zijn moeder langs om dat te doen, maar omdat hij dus veel te weinig (of verkeerd?) gekamd wordt heeft hij kale plekjes. De eigenaar gaat hem nu laten kortscheren zodat zijn vacht min of meer gelijkmatig terug kan aangroeien. Hoe kan ik daarna zijn vacht het beste verzorgen? Moet een langharige kat af en toe in bad of kan hij zichzelf schoon genoeg houden? En hoe vaak moet je een Heilige Birmaan eigenlijk kammen? Want te weinig is niet goed, maar van te vaak borstelen gaat een kat volgens internet meer ruiven en meer talg produceren = een vettige vacht kweken. Alleen staat er nergens wanneer je precies te veel of te weinig borstelt.
De eigenaar heeft ook aangeraden om een klittenkam (zo'n kam met gebogen messen) in huis te halen, maar op internet lees ik dat Birmanen juist weinig klitten krijgen omdat ze geen ondervacht hebben. Zijn die klitten te vermijden door hem regelmatiger met een gewone kam te borstelen of is een klittenkam echt een noodzaak? Als ik een kat was en ze kwamen met zo'n ding in de buurt van mijn pels zou ik spontaan in een kast kruipen, denk ik. :???:

Oh, en hoe lang duurt het ongeveer eer een kortgeschoren vacht bijgegroeid is?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vacht Heilige Birmaan onderhouden?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... hilit=zuri
dit is het fotoalbum van Sandra, over o.m. twee heilige birmanen katers Zuri en Noah..
missch pb of missch reageert ze zelf... ;-)
en ongeveer 6 weken/2 maanden voordat het redelijk is bijgegroeid, gaat vrij snel hoor als ze in goeie conditie zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Vacht Heilige Birmaan onderhouden?

Bericht door Zuri »

Ja hier is ze al ;-)

leuk dat je een birmaantje gaat opvangen! En helemaal omdat hij daarvoor zo weinig aandacht kreeg. Daar kunnen birmanen slecht tegen. Het liefst doen ze alles met je samen. Omdat ik vier dagen van huis ben vanwege werk, heb ik twee birmaan-boys: Noah en Zuri. Het zijn dikke maatjes. Misschien voor jou ook iets om te overwegen? Die van mij zouden niet meer zonder elkaar kunnen.
Hoe heet het birmaantje eigenlijk die je gaat opvangen?

Over de vacht van birmanen... Ik lees uit je verhaal dat de kat zodanig in de klit zat dat hij kortgeschoren moet worden. Dat verrast me. Weet je zeker dat het een 'echte' birmaan is? Niet een kruising?
Birmanen hebben namelijk een hele bijzondere vacht. Het is een lange donzige vacht die niet snel klit. Hoewel in de boekjes wordt aangeraden wekelijks te kammen hoeft dat echt niet. Wel is het goed om wekelijks de risicogebieden voor klitjes na te lopen: de oksels, kraag en het broekje. Als je dat regelmatig naloopt en kamt moet je klitten kunnen voorkomen. Als je toch een klitje vindt, voorzichtig uitkammen of (wat ik altijd doe) voorzichtig wegknippen. Maar voor jou ter vergelijking: Noah heeft nog nooit een klitje gehad en Zuri hooguit eens per kwartaal. En ik kam ze eigenlijk nooit. Alleen als ik wat voel of wanneer ze erg aan het ruien zijn. Het fijnst werkt dan een grove kam of een borsteltje.

Succes met je birmaantje! En als je nog vragen hebt :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Vacht Heilige Birmaan onderhouden?

Bericht door Zuri »

Oh en je hoeft niet te wassen hoor! Dat kan ie prima zelf!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Re: Vacht Heilige Birmaan onderhouden?

Bericht door Volucria »

Super, bedankt voor de snelle reacties! :D

Ik heb zijn naam niet meegekregen, momenteel zijn mijn vriend en ik aan het beslissen hoe we hem willen noemen... Voorlopig wordt het Grimm (naar de sprookjesschrijvers), Frost (om zijn oogjes) of Beetlejuice (om mijn vriend van "Grimm" te overtuigen, maar nu vindt hij Beetlejuice wel leuk).
Hij is volgens de zus van de eigenaar inderdaad een heel aanhankelijke en lieve kater, dus eigenlijk precies wat ik zoek :) Ik ga het eerst met hem alleen proberen, misschien komt er na verloop van tijd wel een tweede kat bij. Maar mijn vriend werkt met shiften en ik heb kantooruren, dus er is zelden langer dan een halve dag niemand thuis. Dat is sowieso al een hele verbetering tegenover bijna altijd alleen zitten.

Het is zeker een echte Birmaan, met stamboom en al. Daarom vroeg ik het me af... Dat arme beestje moet half verwaarloosd zijn op vachtgebied :s Dan zal ik alvast een gewone kam gaan halen en zien hoe goed die werkt. Thanks!

Edit: ik heb net even je fototopic bekeken, wat een geweldig mooie poezen! Die oogjes, om van te smelten :)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Vacht Heilige Birmaan onderhouden?

Bericht door Zuri »

Apart dat hij toch een volle birmaan is. Misschien dat er in zijn lijnen iets meer pers zit. Die klitten namelijk wel als een gek. Een 'mensen-kam' kun je beter niet gebruiken hoor. Die tandjes staan veel te dicht op elkaar. Ik bedoel meer zoiets: http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... aren/62990
Ik weet dat dit een hondenkam is, maar vind ik ideaal. Je komt makkelijk door de haren heen en voorkomt 'trekken' als de kam te fijn is. Zorg dat je met het kammen een balans vindt tussen tot de huid kammen zonder de huid te irriteren. Als je te hard kamt doet het pijn, maar als je alleen maar de bovenkant van de vacht kamt helpt het niet. Dan klit het net zo goed eronder... Mocht hij toch snel weer klitten kun je misschien eens bij een kattentrimsalon om gericht advies vragen. Ik heb wel eens een kattentrimcursus gedaan. Erg leerzaam!

Sneu dat dit birmaantje zoveel alleen heeft gezeten. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk meer naar de looks gekeken dan wat een birmaantje nodig heeft. Ze zijn zo lief en aanhankelijk. Die moet je niet dag-in-dag-uit alleen laten zitten. Arm beestje...
Geef hem maar veel aandacht. En mocht je kans zien om hem een maatje te geven, zeker doen! Daar zul je geen spijt van krijgen. Beste is wel om te kijken naar een kat met gelijk karakter, dus nog een birmaantje of een rustig rasloos maatje.

Bedankt voor je complimenten voor Noah en Zuri. Als ze maar niet naast hun sokjes gaan lopen ;-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Re: Vacht Heilige Birmaan onderhouden?

Bericht door Volucria »

Oh, aandacht zal hij hier zeker krijgen :grin: En een vriend/in na verloop van tijd hoogstwaarschijnlijk ook, maar dan zodra we zelf een huis/appartement hebben gekocht. Dan hebben we hopelijk ook een tuintje en hebben ze meer plaats.

Over die kam: ik lees hier en daar over furminators, kan je daar ook gewoon mee kammen of zijn die speciaal voor iets?
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Vacht Heilige Birmaan onderhouden?

Bericht door Zuri »

Een furminator kan handig zijn om losse onderwol / vacht eruit te halen. Maar je moet wel goed weten hoe je ermee moet kammen, want als je niet oplet krijg je kale plekken. Ik heb er zelf ook een maar gebruik hem nooit voor mijn birmaantjes. Voor een korthaar is het erg fijn omdat je er in een keer heel veel los haar mee weghaalt, maar voor birmanen vind ik hem niet zo geschikt...

Fijn vooruitzicht voor jullie kereltje :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Vacht Heilige Birmaan onderhouden?

Bericht door Greta »

Het zorgen voor zijn uitzet hoort bij de voorpret, dat begrijp ik maar voordat je je in furminators en dergelijke verdiept, wil je misschien eerst afwachten wat de vacht gaat doen. Misschien is het met jouw aandacht en goede zorgen een fluitje van een cent.
Mijn gereedschap voor de Birmaan is een fijne kam en een grove kam, van metaal.

Wassen doe ik alleen zijn broek, incidenteel heeft hij een ongelukje op de bak en dan komt er lauw water aan te pas.

Te vaak, te veel aan de vacht rommelen kan naar mijn idee zeker schade veroorzaken. Vroeger had ik een Pers, die kamde ik 3-4x per week, van voor tot achter, we genoten er allebei van, en de klitten kwamen steeds vlugger terug. Toen ben ik flink minder gaan kammen, de vacht leek tot rust te komen en nadien had hij minder klitten en vilt.

Succes, geniet van de voorpret!
Plaats reactie