Altijd zelfde voedsel?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Ghost79 »

Hallo, is het OK om altijd dezelfde merk voedsel te geven aan je kat want de mijne krijgt sinds hij gecastreerd is altijd Royal Canin sterilised.
Misschien toch verstandig om te wisselen naar een ander merk zo nu en dan? Zo ja welke merken zijn aan te raden voor een gecastreerd kat die ook naar buiten kan?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Ms Maaike »

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. 't Is een compleetvoer, dus er zit alles in wat je kat nodig heeft. Als je kat het blijft eten zie ik geen probleem.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door pinguin »

als je kat er geen problemen mee heeft waarom niet? Hier zou dat voor 1 van mijn katten niet werken, die moet ik afwisselenfd voer geven.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Chiquita98 »

Je kan ook gewoon 2 of 3 bakjes met ietwat voer neer zetten. Ik heb hier voor 5 katten verschillende soorten voer. Zo hebben ze zelf ook de keuze. De één vind dit weer lekker en de ander dat
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Greta »

Ik vind het om meerdere redenen niet handig om steeds één soort voer te geven.
Bijvoorbeeld het brokjesverhaal uit de jaren 90. Ik had toen 2 katten die allebei alleen maar die brokjes kregen. Daarmee hebben ze meer risico's gelopen dan wanneer ze afwisselende merken hadden gekregen.
Plus dat je dan ander voer wilt gaan geven en niet iedere kat accepteert dat.

Ook als anderen af en toe voor je kat(ten) zorgen kan het handig zijn dat ze het voer eten dat voorhanden is. Al plan je nog zo goed je voorraad en geef je nog zo goed instructies, het kan zomaar gebeuren dat de kat ander voer dient te eten. Dan is het heel fijn als hij wat flexibel is.
(Voorbeeld: De verzorger gaat met jouw kat naar jouw d.a. en krijgt speciaal voer mee.)

En toch, ik heb er nu één die gaat spugen zodra hij niet één bepaald merk krijgt. Ik heb mijn eigen theorie bij hem dus moeten loslaten. Gelukkig is "zijn" merk overal goed verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door BloemTetsu »

Welk brokjesverhaal uit de jaren 90?

Overigens krijgen de onze allemaal hetzelfde merk. Nu krijgt Tetsu even almo hollistic nog wat omdat hij dikker werd dan goed voor hem is.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
longy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2013 17:00

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door longy »

Ik geef de mijne ook altijd wat anders. Ik koop altijd 8-10 kilozakken en als een zak op is bestel ik er een van een ander merk. Ze eten toch wel alles wat ik ze geef :P Aan het begin gaf ik ze kitten voer van Perfect Fit en toen begonnen met Hills voor kittens en nu Hills en Royal Canin voor gecastreerde katten.

Heb ze ook wel eens In Home gegeven van Perfect Fit en een keer Whiskas gegeven en ze aten alles gewoon op. Al moet ik wel zeggen dat de poep wel gaat stinken als ik ze PF geef.

En soms ook wat rauwe kip en natvoer geef ik ook van verschillende merken (Kitekat, Hills, RC etc). Oja en heel soms mogen ze met kuikens (dode) spelen en eten haha ;p
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door castratenkoor »

Brokken wissel ik alleen af als een van de katten het er niet goed op doet. Blikken en rauw wissel ik wel elke dag af.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Renatevanderveer »

Hier moet ik uiterst voorzichtig zijn met wisselen..
Ik doe het daarom ook liever niet..
Onze kater is daar erg gevoelig voor, laat het al snel staan.
Bij hem hoef ik niet aan te komen met Whiskas, Felix oid..
Hij weigert dan te eten..

Straks TOTW proberen.
Als dat een succes is, voorzichtig overstappen.
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Anoeska »

Kun je zonder problemen zomaar af en toe switchen van brokken dan? Mijn poes eet eigenlijk altijd Royal Canin Indoor maar raakt daar nu een beetje op uitgekeken. Heb nu Felix gehaald en dat meng ik nu voorzichtig met RC. Zou ik dan over een tijdje bijvoorbeeld Perfect Fit o.i.d. kunnen geven? En ik neem aan dat je dit altijd eerst moet mengen met het vorige voer? Nogal wat vragen, is mijn eerste poes dus probeer zoveel mogelijk advies in te winnen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Dinky »

Op zoo plus kan je fijn brokken vergelijken. Wanneer je een merk in het hoofd hebt kan je ervaringen zoeken via de zoekfunctie rechtsboven (en dan het merk in het zoekveld invoeren). En daarnaast zijn er al vele voedingstopics die je kan doorlezen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Greta »

Anoeska, je kan willekeurig welk merk/smaak aan je kat voeren mits het voor hem geschikt is. (senior, junior, ander specifiek voer)
Als je kat goed functioneert is er geen reden waarom je niet gewoon willekeurig welk merk/smaak je kan voeren zolang het volledig voer is.

@BloemTetsu: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... ekte.dhtml

LET WEL DIT IS EEN HEEL OUD VERHAAL!!!!

In die tijd gaf ik mijn twee katten uitsluitend dit voer en dat zit me nog niet lekker daarom wissel ik nu van merk en smaak.
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Anoeska »

Greta, dankjewel voor je advies! Kan me voorstellen dat het voor een kat ook wat saai word om elke keer hetzelfde te eten. Wat is een gebruikelijke tijd dat je weer eens wisselt van voer? Eens in de zoveel maanden? Mijn poes eet haar Royal Canin brokken nu echt niet meer, ze is wel steeds op de grond aan het graven bij haar voerbak maar laat haar brokken nu al twee dagen staan. Heb al eem keer een paar Felix brokjes geprobeerd en deze eet ze wel. Ik heb ook al verschillende merken natvoer aangeboden maar ook dit vind ze keer op keer niks. Een makkelijke of moeilijke poes? Snoepjes vind ze ook helemaal niks. Ik heb geen idee meer ..
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Ghost79 »

Ik heb ook hetzelfde probleem. Mijn kat van 16mnd heeft altijd al Royal Canin gegeten. Meestal brokken maar soms ook nat voer en steeds meer laat hij het eten staan alsof hij het niks maar aan vind.
Heb al Hill gekocht en hoop maar dat die dat wel meer zal waarderen.
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Greta »

Ik weet niet hoe je een slechte eter aan het eten krijgt. Ik hoop dat je van een andere lezer de gouden tip krijgt!

Onze hond vertikt het om brokken te eten.

Onze katten krijgen afgewisseld alle smaken van Purina One behalve senior/junior.
's Morgens krijgen ze brokjes, 's avonds de jongere kat ook, de oude krijgt dan Whiskas zakje met saus, daar roeren we zijn Isogel doorheen.
In de loop van de dag, als de hond uitgelaten wordt, krijgen de kattekoppen een 'traktatie' uit mijn laatje, daar ligt een doosje, met daarin willekeurig welk brokje van welk merk/smaak. Ik koop een zakje uit een aanbieding, krijg een monsterverpakking ergens bij of de familie brengen een zakje voertjes voor me mee. Als dat laatje opengaat is er geen groter feest dan wat voer (al denken zij dat het iets héél bijzonders is) op een tissue en dan lekker smikkelen.
De jonge kat gaat braken van een komplete voerwissel. Bij wijze van verwennerij scoort hij soms ook een zakje Whiskas saus ;-)
De oude kat is soms heel erg mager dan koop ik weer een zakje Whiskas Junior voor hem.

Ik kan het niet hard maken maar behalve dat een kat uitgekeken kan raken op steeds hetzelfde voer hou ik ook rekening met de mogelijkheid dat een fabrikant de samenstelling van het voer kan wijzigen, afhankelijk van de beschikbaarheid en de prijs van de grondstoffen. Dan heeft je kat ineens iets in zijn bakje dat hij niet (meer) moet.
Plaats reactie