Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HELPP

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
peter1980
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2009 14:16

Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HELPP

Bericht door peter1980 »

Een tijdje geleden hebben wij 1 britse korthaar en 1 britse langhaar poes geadopteerd van een vrouw die terminaal was. Onze dierenarts had ons hierom gevraagd en ons verteld dat hij de katten onderzocht had en dat ze gezond waren. Aangezien wij (geen fokkers) al 5 britten hadden en veel ruimte hebben zijn wij hierop ingegaan. Na de adoptie hebben wij de poezen eerst een maand in quarantaine gezet en vervolgens bij de andere poezen gevoegd. Na enige tijd kregen wij een uitbraak van de ringworm schimmelinfectie. Achteraf bleek dat de geadopteerde poezen al een keer eerder behandeld waren voor deze infectie door onze dierenarts. Wij hebben voor de adoptie duidelijk gevraagd aan onze dierenarts of de poezen gezond en vrij van schimmels en infecties waren en daarop zei hij dat ze kerngezond waren. Nu hebben wij hem met de situatie geconfronteerd en beweert hij dat de ringworm bij ons vandaan komt en dat de geadopteerde poezen behandeld en schoon waren. Nu is onze vraag in hoeverre is de mogelijkheid dat de poezen ondanks behandeling toch nog de ringworm bij zich droegen en daarmee zichzelf en onze andere 5 poezen besmet hebben?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door mittenslief »

phhhh wat waardeloos dat je nu hier mee opgescheept zit zeg, ik heb het hier ook een keer meegekregen via mijn maine-coon....... tja weet je misschien bij wie de ringworm begonnen is???.....ik heb me toen heel goed ingelezen in schimmels en het is echt nog erger als een vlooienplaag, schimmels kunnen wel jaren tot zelfs eeuwen overleven als ze niet goed bestrden worden....ik ben toen echt als een gek tekeer gegaan in mn huis elke 3 dagen sprayde ik echt alles in met een oplossing van imavrol en de katten had ik aan de intrafungol (heb ze niet gewassen hoor dat vond ik te stressvol) mijn oudste kat mitsie heeft toen een fikse leverontsteking gekregen van de medicatie (staat ook in de beschrijving). mijn dochter heeft er ook best onder gezeten. naar mijn mening is het zeker dat het uit dat huis moet komen (onder schoenen of aan je broek/kleding) en natuurlijk lult je DA maar wat, maar dat zal toch touwtrekken worden, het belangrijkste is hoe ga je de schimmel aanpakken???
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
peter1980
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2009 14:16

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door peter1980 »

Bedankt voor je reactie mittenslief. De rede dat ik het op dit forum zet is omdat ik mijn gelijk wil halen bij de dierenarts omdat ik de kosten die straks gaan oplopen rond de 2000 euro vergoed wil zien. En dan heb ik het nog niet over de tijd en energie die ik er instop. En wat voor vreselijke hel mijn katten gaan leven de aankomende periode. Ze zijn nu gewend lekker rond te struinen en straks zitten ze in een hok ! mijn eerst poging om de poezen van de schimmel af te helpen niet heeft geholpen en dat ik nu Insol dermatophyton ga gebruiken en ga ze opsluiten in een ruimte buiten ons huis van 6 by 3 meter waar ik alles heel goed kan schoonmaken, en ondertussen kan ik dan ons huis met koudijs gaan schoonroken en desinfecteren. Dit grapje heeft mij in de tussen tijd al bijna 1000 euro gekost en we zijn er nog lang niet want die spuiten met Insol dermatophyton kosten 130 euro per stuk en ik heb er 5 nodig. Please mensen reageer, jullie helpen mij enorm !!!
Anne87

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door Anne87 »

Kun je geen test laten uitvoeren op de plek waar de katten vandaan komen? Zien of daar ook ringworm wordt aangetroffen?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door BloemTetsu »

Ik heb zelf afgelopen najaar ringworm gehad. Na intrafungol en overuren wasmachine is het gelukt. Goed mijn andere kat kreeg bijwerking en zat aan de diarree, misselijk niet eten en gelukkig de organen okay.
Wel het huis, mijzelf en vriend sociaal afgesloten. Tetsu kwam uit het asiel. Maar ik weet wel dat een buurtpoes een tijdje geleden kalen plekken en meneer was weggelopen. Dus of asiel, sluimerend of via (een) buurtkat.
Het is wel zo dat stress de schimmel kan verergeren of triggeren.

eet je wanneer en hoe de katten waren behandeld en heb je bewijs?

De schimmel is nu weg.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
peter1980
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2009 14:16

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door peter1980 »

Helaas kan ik geen test meer doen waar de katten vandaan komen, want hun oude baasje is helaas al overleden. 3 weken na dat ze heb opgehaald, dus zeer heftige periode voor die mensen.

Ik heb zelf ook intrafungol gebruikt en helaas is het weer terug gekomen. Mijn situatie is erg lastig mijn katten komen namelijk buiten en woon op boerderijtje met 3000 vierkante meter grond. Dus de schimmel sporen liggen overal. Ik woon vrij ver van de bewoonde wereld mijn katten komen niet in aanraking met andere katten, dus dat kan het probleem niet zijn. Ik heb nu wel besloten om ze op te sluiten in een bouwunit van 6 bij 3 meter en dat elke week 2 x met neo sabenyl ontsmetten en ga ze ook behandelen met Insol dermatophyton dat moet nog heftiger zijn dan intrafungol, het middel is ook stervendduur !! Wat fijn bloemtetsu dat jij er nu van af bent, ik ga serieus een feest geven zodra ik hier van af ben, ben er zo enorm klaar mee.

Toen ik de dierenarts confronteerde met het feit dat mijn poezen allemaal ziek waren vertelde hij mij ook nog dat waar mijn adoptie poezen vandaan komen ook een poes was met kittens die heeft hij moeten afspuiten omdat die dus te zwak waren geworden door de ringworm. Hij vertelde mij ook dat een poes met een lage weerstand ringworm kan krijgen en een poes met hoge weerstand niet. Ik weet ondertussen niet meer wat ik wel en niet moet geloven. Wanneer en hoe de katten zijn geholpen tegen de ringworm dat weet ik niet maar dat kan nooit langer dan een paar maanden en hooguit een half jaar voor onze adoptie is geweest
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door Adriana »

je zou het kunnen melden op de website van de rijdende rechter en om advies vragen. ik weet dat zij gratis meedenken en ook wel bemiddelen.. fifty/fifty lijkt me heel redelijk want helemaal 100% bewijzen kun je het denk ik niet...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door Ms Maaike »

Wat enorm vervelend. :( De schimmel kan inderdaad jaaaaaren overleven, zeker als het diep in de huid zit. Daarom moeten mensen met zwemmerseczeem ook zo lang die zalf smeren, ook al zijn de plekken allang weer geheeld.

Veel antibiotica zorgen er overigens voor dat schimmels vrij spel hebben. Inderdaad; een kat met een lage weerstand kan niet vechten tegen schimmels en daarom komen ze vaak dan weer naar het huidoppervlak. Katten met een hoge weerstand kunnen wel drager zijn van de schimmel, maar vaak hebben ze niet zichtbaar last ervan.

Schandalig dat de dierenarts geen eenduidig verhaal lijkt te vertellen en dat hij nalatig is geweest met het op de hoogte brengen. Je katten kunnen inderdaad kerngezond zijn, dat wel, misschien was hij in de veronderstelling dat de schimmels echt weg waren. Hoe dan ook zou het redelijk zijn als hij in ieder geval een gedeelte van de kosten zou vergoeden.

Waarom zo'n verschrikkelijk dure aanpak trouwens? Met wasmachine en schoonmaakazijn kom je ook al een heel eind (echt waar), alleen de medicijnen voor de katten zelf kunnen erg duur uitvallen inderdaad. Ringworm overleeft trouwens slecht in droge omgeving, dus als ik jou was had ik de kachel ook een aantal graden hoger gezet gedurende een aantal weken. Badkamer ook heel droog houden; vaak is dat een bron van herbesmetting.

Heel veel succes! Wat een ellende moet dat allemaal zijn zeg. :(
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door BloemTetsu »

Op de bijsluiter van Intrafungol (ken ik bijna uit mijn hoofd) staat ook dat je na een tijd weer mag beginnen met de 1 week wel/niet/wel/niet/wel behandeling als het niet over is.

Lage weerstand en stress helpen beide niet. Voordat de schimmel kwam was Tetsu net een paar weken terug van zijn zwerftocht. Waarna hij diarree en wormen had. Sowieso is het een gevoelig typ die toen stresserig was. Alsnog werd Bloem ook geïnfecteerd toen Tetsu het had en zij was niet ziek. Ja daarna door bijwerking en kikker.

De behandeling heeft 2 maanden geduurd en weken daarna waren we nog voorzichtig met andere dieren en stress/ziektes. Het gevaar op terugkomst is er altijd. Als er zoals je zegt maar een paar maanden tussen zat had ik het wel gemeld als DA zijnde, maar of hij dit wettelijk had moeten zeggen is een ander verhaal.

De rijdende rechter zat ik ook nog aan te denken, maar Adriana was me voor.

Heel veel succes met de bestrijding!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
peter1980
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2009 14:16

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door peter1980 »

Beste mensen, wil jullie erg bedanken voor de reacties. Ben vandaag naar de DA geweest en na lang praten ( 1 uur ) zijn we er een soort van uitgekomen, hij had mij gewoon aan moeten geven dat er bij de vorige eigenaar van onze nieuwe poezen ringworm aanwezig was. Hij betaald ieder geval de medicatie en daar ben ik erg blij mee. Het is uiteindelijk toch een principe kwestie, want ik blijf erbij dat het absoluut niet mijn fout is. Maar mede door jullie reacties wist ik de juiste dingen te zeggen. En ben blij dat ik toch een toffe dierenarts heb, die mij toch wilde helpen. THANKS !!!!

Wil natuurlijk niet zeggen dat ik nu van het probleem verlost ben. Ik ga nu zo snel mogelijk mijn poezen apart zetten en ga ze weer behandelen met intrafungol en ga ze wassen met ongeveer het zelfde spul ook van de zelfde makers van intrafungol. En als de poezen in quarantaine zitten kan ik beginnen met het hele huis te ontsmetten en uit te gaan roken. Is een klus die ik de afgelopen periode al een paar x gedaan heb, dus we gaan er weer met frisse tegen zin tegenaan. En ik zelf blijf ook maar smeren want ik ben ook nog niet van de ringworm af ! Ik snap het niet want wij zijn mega schone mensen ;( Maar ja zal wel een lange adem nodig moeten hebben voor dit alles !! Nogmaals bedankt iedereen !!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door Dinky »

Fijn dat de DA heeft ingezien dat hij fout is geweest door het niet aan te geven en in elk geval de medicatie vergoed :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door eveline1982 »

Heeft niks met schoon of niet schoon te maken hoor ;) Heel veel sterkte met het uitbannen van de ellende :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door Ms Maaike »

Inderdaad, wat Eveline zegt. :) En wat prettig dat de dierenarts met je meedenkt! Succes de komende weken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door mittenslief »

nee hoor daar kan je echt niets aan doen, niets is zo besmettelijk als een schimmel, mijn dochter heeft er toch ook een paar maanden last van gehad (tja die sliep tenslotte met een schimmelpoes in haar nek)
in ieder geval sop ze....en er komt een tijd dat je er weer van af bent hoor......lange adem
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
peggy72

Re: Ringworm besmetting, door dierenarts fout of niet ??? HE

Bericht door peggy72 »

Je zou een mailtje kunnen sturen naar Sita van Homeo-natura. Ze heeft ons enorm geholpen met onze katten. Welliswaar met een heel anders medisch probleem maar mijn katten zijn nu binnen een week zo opgeknapt dat ik er verbaast over ben. Zij werkt met homeopatische middelen.
Plaats reactie