Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kammen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Renatevanderveer

Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kammen?

Bericht door Renatevanderveer »

Naar aanleiding van een aantal handige tips in ons foto-album, maar even hier.
Anders krijgen we straks een standje voor off-topic gaan haha! :lol:

Ons Bountytje verhaart heel erg, het is bijna niet aan te slepen..
Nu kam ik haar twee keer per dag, maar hoorde dat dat niet zo slim is, daar je het verharen erg kan versterken.
Ik heb een ruikam gekocht bij de Jumper, de verkoopster adviseerde me dat.
Ik haal er inderdaad heel veel haar mee weg en Bounty vind het helemaal geen punt, ze vind het zelfs heerlijk.

Wat gebruiken jullie ervoor en hoe vaak kammen/borstelen jullie?

Ik heb er eerlijk gezegd een bijna te weinig ervaring mee, geloof ik.. :oops:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Ms Maaike »

Ach, je kunt niet alles weten/hebben gedaan, toch? :) Zoals gezegd gebruik ik vaak een zachte varkensharen borstel en heel af en toe (twee keer per maand of zo) de furminator voor Pippi. De borstelsessies zijn altijd maar kort bij haar en bovendien heeft ze een enorm dikke vacht waar ik met een gewone kam of borstel eigenlijk niet doorkom. Ik wil toch zorgen dat ze zo weinig mogelijk haar inslikt; ik zie vaak drolletjes die voor een groot gedeelte uit haar bestaan. Haarballen heeft ze nog nooit gehad.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door BloemTetsu »

Ik heb in huis een kam met stalen punten (roskam-achtg), handschoenborstel, rubberen, vlooien, furminator, zachte kam.
Bloem vind de rubberen en zachte meest acceptabele. Voor 5 halen. Met haar satijne haar, wil ik ook niks anders. De handschoen is niks.

Tetsu mag ook door de ros en furminator, maar dat lijkt bijna pijn te doen. De handschoen lukt aardig. De rubberen valt hij aan en da zachte doet te weinig, hoewel hij er beter tegen kan.
Wat en hoe Elfie, weet ik voorlopig niet.
Ducky* was de ideale klant voor furminator en roskam en vond de rubberen zeer fijn. De zachte deed niks.
Kathy* was niet nodig. Goede kroelbeurt voldoende.

Qua frequentie: Ducky* 2/week. Rest 1/maand als ik geluk heb.

ps jullie krijgen nu rugkopjes van Bloem.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Robijn »

Een zwart plastic zakkammetje; koop je voor een paar euro bij het Kruidvat. Ideaal vind ik zelf. Ik kam Sem ong 1x per week; Robijn ong. 2x per week; niet alleen om losse haartjes weg te halen, maar ook omdat ze het gewoon heerlijk vinden om gekamd te worden!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Dinky »

Hier ook eentje met stalen puntjes die op uiteinde afbuigen. Ideaal als Dinky erg verhaart, daarbuiten gebruik ik hem niet omdat Dinky niet gek is op borstelen helaas :(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Ikey »

Ik gebruik een massageborstel. Die vinden ze allebei fijn, vooral om op te bijten ;-)

Als ze erg verharen, gebruik ik een stofkam (ook gebruikt als vlooienkam), daar krijg ik goed alle losse haren uit. Ik kam ze zelden, omdat ik het verharen niet wil versterken. Ik kam alleen als tijdens het aaien en knuffelen de haren in het rond vliegen en in mijn neus gaan zitten ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Renatevanderveer

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Renatevanderveer »

Ik kam alleen als tijdens het aaien en knuffelen de haren in het rond vliegen en in mijn neus gaan zitten
Dat gebeurt hier dus dagelijks.. Ik hoef haar maar aan te raken, of ze verliest haren.
Als ik haar knuffel zit mijn kleding helemaal onder. Ik heb op ons bed al een speciaal kleedje liggen,
omdat ik het niet zo hygienisch vind als dat op ons beddengoed komt.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Robijn »

Als ik thuis kom van m'n werk doe ik altijd gemakkelijke kleding aan. Zwarte broeken trek ik altijd meteen uit, want daar zie je alles op (vooral als je een witte kat hebt!).
Onze katten slapen ook op bed. Het dekbed stofzuig ik 1 a 2x per week gewoon af (met bijbehorend zuigmondje).
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Adriana »

hier twee borstels bij Jumbo vandaan met zwart varkenshaar aan de ene kant en pinnetjes met dopjes aan de andere kant.
en een paardenroskam om het haar los te maken en een vlooienkam voor Enzo. die wil niet geborsteld maar gekamd worden en zeker niet door mij maar door mijn vriend.
de broertjes gaan naast elkaar staan en die borstel ik gezamenlijk met twee handen, vandaar die twee borstels.
en het is erg makkelijk als ik er eentje kwijt ben, dan borstel ik de andere en in no time heb ik dan weer twee bengels ..
op het ogenblik verliezen ze wintervacht en komt er wat meer af dan 's zomers.
en we hebben nog het lieveheersbeestje van zooplus, eveline schreef daar laatst ook over, met rubberen pootjes voor de gezichtjes, snorharen en wangen. en voor de bank in combi met de stofzuiger..
en de varkenshaarkant van de borstels maak ik met de stofzuiger schoon, gaat razendsnel
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door AnneLore »

ik heb een vlooienkam die ik soms gebruik, maar vooral om even te checken of er vlooien zitten, of gewoon omdat ik denk dat het fijn is als hij eraan gewend blijft.

en ik heb de zoom groom (van ZooPlus) die vind ik wel echt fijn, die haal héél veel haar weg. ik gebruik m niet zo ontzettend vaak, want Joost verhaard niet zo erg, en hij heeft geen haarballen of erg veel haren in de ontlasting. dus tot zover is het vooral de stofzuiger die het oplost :)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Ms Maaike »

Oh, ik was een hulpmiddel vergeten: de kruimeldief. Pippi vindt het heerlijk om ermee afgezogen te worden. :silly: :lol:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Anne87 »

Ik kam de katten af en toe uit met de furminator voor langharige katten. Daarnaast worden ze elke zoveel tijd gecontroleerd met een vlooienkam. Verder gebruik ik niks.
Flo heeft af en toe wel eens een haarbal, maar in bijna drie jaar tijd zijn die op de vingers van één hand te tellen. Bij Noodle heb ik nog nooit een haarbal meegemaakt, terwijl hij langharig is en zichzelf de halve dag zit te wassen. Dus ik denk dat dit voldoende is.
Gebruikersavatar
longy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2013 17:00

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door longy »

Mooi deze topic want ik wilde ook wat vragen over de kam ;p Ik heb thuis alleen een vlooienkam en deze gebruik ik 1x in de week. Mja echt leuk vinden ze het niet maar het is nodig, vooral de witte Cammy verhaart heel erg! Heb ook zoon idee dat witte kitten veel meer haren achterlaten dan zwarte katten.

Anyway ik heb net (10 min geleden haha) de FURminator besteld via zooplus. Ik hoop dat de poezen hem leuk vinden en dat ik nog meer haar kan verwijderen. Ik heb ze sinds gisteren toestemming gegeven om de slaapkamer binnen te komen (vriend wilde dit al vanaf dag 1) en ik wil dus zo weinig mogelijk haren hebben :)

Is die FURminator goed? Hij was nu 25 euro dus ik wilde het wel proberen :)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Chiquita98 »

Kijk wel heel goed uit met de furminator. Persoonlijk zou ik hem niet wekelijks gebruiken bij kortharige katten. Ik gebruik hem alleen bij Balou en straks bij Bruno(brits korthaar) Je neemt er heel veel haar mee weg, maar ga er vooral niet te vaak me over de vacht. Je kat is zo kaal.
En je katten blijven verharen hoor...Kammen is er vooral voor bedoeld dat je kat niet al die haren zelf binnen krijgt.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

ik kan maar geen goede borstel vinden hoor.
alles is zo statisch de haren vliegen in t rond de vacht word heel statisch en trekt alle losse haren weer aan
ik heb t vandaag met inderdaad me eigen kapperskam gebruikt niet te doen, ik heb een speciale borstel voor dieren met ijzeren pinnetjes die werkt oke,, en een gummy achtig ding met dikke borstels, maar daar word t te statisch van en de haren vliegen door de ronde,
de hele vloer lag onder de haren, leek wel of ik m met de tondeuse had kaal gemaakt is t nu de tijd ofzo? echt hij verhaard als een gek, caya doe ik overigens niks aan, is niet te doen, en ze verhaard niet of nauwelijks, klitjes merk ik ook niet
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie