[Huid] Rood bultje met zwartachtig korstje

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Fireblade92
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2013 01:35

[Huid] Rood bultje met zwartachtig korstje

Bericht door Fireblade92 »

Hallo beste collega-dierenvrienden.

Ik veronderstel dat er geen reden is tot paniek, maar omdat ik nogal snel het ergste denk zou ik graag mijn vraag met jullie willen delen.

Zo'n halfuurtje geleden, toen mijn vriendin onze poes (2 3/4 jaar) vastnam om te knuffelen, merkte ze op dat onze poes een klein bovenhuids bultje had. Het gaat over een rood bultje, ongeveer 3 millimeter diameter, met zwarte korstvorming. wanneer er lichtjes over gewreven of lichtjes op gedrukt wordt, merken we dat de kat wat pijn heeft.

Er is geen vochtvorming rondom, en we merken geen verandering van gedrag bij de poes. Ze is nog steeds actief (en dan bedoel ik ongelooflijk actief, ze lijkt wel onvermoeibaar :lol: ), heeft over het algemeen er geen last van wanneer ze weer eens aan het ravotten is.

Ze heeft nog steeds een goede eetlust, en slaapt zo'n 13 tot 15 uur per dag. Onze kat is een huiskat, ze gaat momenteel niet naar buiten.

Mijn eerste gedachte was dat de kat zich ergens heeft gestoten of gekrabd (ze heeft, hoe moet ik het zeggen, een plastiek- , papier- en kartonfetisj en ziet in alles wel speelgoed), en dat hierdoor een wondje is ontstaan. Maar zoals ik al zei, denk ik vaak het ergste en dubbelcheck ik liever teveel dan te weinig.

Mijn vraag is: moet ik nog eventjes (niet te lang, dus) wachten om te zien hoe het evolueert, of is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen en meteen de dierenarts te gaan bezoeken?

Dank bij voorbaat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: [Huid] Rood bultje met zwartachtig korstje

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
fotootje zou handig zijn en ook waar het bultje zich bevindt. is dit een witte poes die vaak buiten kwam? hoop dat je begrijpt dat wij op afstand niet kunnen zien of het op een abcesje lijkt of ander soort ontsteking. bijtwonden kunnen klein maar heel diep zijn.. ze is nog wat jong voor ander onheil.. abcessen kunnen onderhuids behoorlijk groot worden en veel narigheid veroorzaken. bovendien kan de vuiligheid niet weg en ik zou het komende dagen even langs je dierenarts halen. hij/zij kan zien wat er onder zit, of het kwaad kan, schoongemaakt moet worden en of ab nodig is.. ..
dat ze nu nog vrolijk is en blijkbaar geen koorts heeft is geen garantie dat het zo blijft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie