Neusje Pipeloen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Pipeloen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2013 14:53

Neusje Pipeloen

Bericht door Pipeloen »

Hallo iedereen,

Ik heb een witte kattin van bijna 14 jaar. Haar naam is Pipeloen en ze leeft buiten. Ik maak me een beetje zorgen over haar. Ze heeft reeds schildklierproblemen gehad waarvoor ze behandeld werd. Ook zijn haar oortjes geamputeerd wegens kanker. Nu heb ik schrik dat er zich ook kanker ontwikkeld op haar neusje. In haar neusholtes zit zwart en haar neusje lijkt een klein beetje gezwollen. Ze maakt ook rare geluidjes tijdens het eten, alsof ze verkouden is. Er is echter geen vuile uitloop of dergelijke. Verder lijkt ze goed te eten en gedraagt ze zich normaal. Hieronder de links naar een aantal foto's van Pipeloen.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

http://dl.dropbox.com/u/109474527/Pipeloen/IMG_5391.JPG
http://dl.dropbox.com/u/109474527/Pipeloen/IMG_5393.JPG
http://dl.dropbox.com/u/109474527/Pipeloen/IMG_5396.JPG
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Neusje Pipeloen

Bericht door Ms Maaike »

Kattensnot droogt zwart op, dus het zou goed niesziekte kunnen zijn. Het beste is om even naar de dierenarts te gaan; niesziekte kan chronisch worden. En wie weet is er iets heel anders aan de hand.

Waarom leeft ze eigenlijk buiten? Overigens kan het zo zijn dat ze kanker krijgt op haar neusje aangezien ze geen pigment aan kan maken om zichzelf te beschermen tegen huidkanker. Waarschijnlijk heeft ze daarom ook kanker op haar oortjes gehad.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Pipeloen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2013 14:53

Re: Neusje Pipeloen

Bericht door Pipeloen »

Ik had ook gedacht aan niesziekte, maar ze heeft geen enkele andere symptomen die daarop wijzen. Ze niest niet, heeft geen tranende ogen, eet nog goed... Bovendien is niesziekte bij mijn weten heel besmettelijk en ik heb nog een andere kat buiten die geen vuil neusje heeft. Waarom ze buiten leven, omdat ze dat zelf willen. Ze willen niet opgesloten zitten. Als ze binnen komen, mag de deur niet dicht of ze beginnen te miauwen.

Als het gedroogd snot is, zou het dan misschien ook een gewone verkoudheid kunnen zijn? Ik ga sowieso eens met haar naar de dierenarts gaan. Het probleem is dat ze dat echt eng vindt en ik schrik heb dat ik haar daar alleen maar meer kwaad mee doe dan goed...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Neusje Pipeloen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum met je witte zorgenkind!
ook in België zitten da's/oncologen en die kun je vinden via www.kankerbijdieren.nl
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Neusje Pipeloen

Bericht door Ms Maaike »

Nou ja, ik zie ook opgedroogd traanvocht. Daarbij zeg je zelf al dat ze verkouden klinkt. Een 'gewone' verkoudheid krijgen katten niet, bovendien zijn er meerdere virussen die niesziekte veroorzaken. Je kunt het vergelijken met griep; de ene persoon krijgt het wel en de andere niet, ondanks dat het heel besmettelijk is. De symptomen van niesziekte hoeven niet altijd allemaal tegelijkertijd voor te komen en de niesziekte kan erg variëren qua ernst. Dit zou best niesziekte kunnen zijn in een beginnend stadium bijvoorbeeld. Ze kan ook voorste luchtwegproblemen hebben, en als haar ademhaling afwijkend is zou je ook nog kunnen denken aan longontsteking. Een bezoekje aan de dierenarts is daarom heel erg aan te raden.

Overigens, wanneer de zon weer sterker wordt kun je het beste de huid zonder vacht insmeren met wat zonnebrandcreme, anders blijft het risico op huidkanker behoorlijk groot bij Pipeloen.

Als ze ziek is zul je haar waarschijnlijk toch binnen moeten houden; het kost veel energie om warm te blijven buiten, zeker nu. Hoe bedoel je trouwens dat ze schildklierproblemen heeft gehad (en niet nog steeds heeft)? Heeft ze een radiojoodbehandeling ondergaan?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Pipeloen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2013 14:53

Re: Neusje Pipeloen

Bericht door Pipeloen »

Pipeloen heeft inderdaad een radiojoodbehandeling gehad. De pillen pakten niet aan en haar schildklier was zeer ernstig vergroot.

De topjes van haar oortjes, wat er nog van overblijft tenminste, smeer ik inderdaad in met zonnebrandcrème wanneer de zon sterker wordt. Maar bij haar neusje heb ik dat nog niet gedaan. Volgens mij gaat ze dat proberen aflikken en ik vraag me af of dat wel zo goed is.

Een beetje opgedroogd traanvocht hebben mijn katten af en toe wel. Maar is dat niet iets normaal? Ik dacht dat het pas onrustwekkend was als je echt veel uitvloei is.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Neusje Pipeloen

Bericht door Ms Maaike »

Ik weet niet of dat normaal is eerlijk gezegd; mijn katten hebben dat nooit. Ben bang dat ik je niet verder kan helpen hiermee. Misschien heeft iemand anders nog iets zinnigs te zeggen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Neusje Pipeloen

Bericht door eveline1982 »

Ik persoonlijk zie gewoon een poesje op leeftijd doordat ze wit is zie je ook gewoon sneller slaaptroepjes in de ogen zitten en viezigheid bij de neus, Mijn beer is rood/wit en bij hem zie je het ook erger dan bij mijn andere katten. Heb je al temp opgemeten bij haar? Tis een oudere dame en zou niet al te veel risico lopen en het lang aankijken. Het zou een beginnende niesziekte kunnen zijn (dat de ene kat het krijgt wil niet meteen betekenen dat de andere het dan ook krijgt) of een luchtweg infectie, ook kan het helemaal niks zijn en maakt ze wat meer vreemde geluidjes omdat ze ouder word. Maar alleen een dierenarts kan dat uitzoeken. Ze heeft overigens wel een lief oud smoeltje, hou ik van :) veel succes met de mooie witte dame :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Neusje Pipeloen

Bericht door helskinky »

Mio heeft ook een roze neus in een witte vacht en die heeft me soms toch zwarte pulken :-) we vegen het weg met een nat watte staafje . Ik denk dat het aarde' snot en ander vuil is
Pipeloen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2013 14:53

Re: Neusje Pipeloen

Bericht door Pipeloen »

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ben vandaag met Pipeloen naar de dierenarts gegaan. Dat zwart in haar neusje is gewoon wat opgedroogd snot en vuil. Ze lijkt in goede gezondheid. Alleen haar tandjes zijn niet zo goed en die gaan volgende week maandag door de dierenarts gepoetst worden.
Plaats reactie