poes erbij of niet???

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Maxim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2012 01:42

poes erbij of niet???

Bericht door Maxim »

Nog niet zo lang hebben wij Teike in ons gezin opgenomen, ze is ontzettend lief en speelt graag. Ze is geen echte knuffelpoes maar houd er wel van om aangehaald te worden. Ze is gesteriliseerd en ongeveer 4 jaar oud. Ze speelt dus wel graag maar slaapt ook heel veel op een dag :) Nu hebben we vanmiddag te horen gekregen dat iemand een van haar poezen weg wilt doen, zij hebben er 5. Twee katers en 3 poezen, van de poes die ze weg willen doen merken ze dat het teveel voor haar is om met zoveel in huis te zijn. Maar dat ze wel graag contact zoekt met de anderen als het een op een is. De ouders van de poes zijn aanwezig. Ze is niet gesteriliseerd.
Ik vind haar heel mooi en heb nu de hele tijd die poes in mn hoofd...Zou het een idee zijn voor ons om haar erbij te nemen? Of kan ik dat beter niet doen aangezien we Teike nog niet zo lang hebben? Teike was een buitenpoes en blijft bij ons binnen, ( zodra dit weer voorbij is gaan we de tuin aanpakken en catproof maken zodat ze wel in de tuin kan maar niet daarbuiten) waar ze eerst woonde heeft ze waarschijnlijk wel contact gehad met andere poezen buiten maar woonde niet met een andere poes/kat in huis. Als er een kat in onze tuin loopt, gromt ze daartegen.
Dit leek voor mij het teken dat ze niet zoveel zin heeft in gezelschap maar aan de andere kant twijfel ik dus.. is er een kans dat dat goed gaat of gewoon beter niet doen?
Zou Teike ons dat kwalijk nemen zit ik ook zelfs te denken..ze is wel helemaal op haar gemak en voelt zich helemaal thuis bij ons.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Adriana »

de laatste zin van je bericht is een erg belangrijke:
Teike is helemaal op haar gemak en thuis bij jullie. dus je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt.
een huis waarin de dieren elkaar niet of nauwelijks verdragen is niet gezellig, daar hangt altijd een vervelend soort spanning..

hoe groot is het leeftijdsverschil tussen Teike en de herplaatser?
waarom is die poes nog niet gecastreerd? is dat een fokpoes?
is het een specifiek ras, mogelijk ook een noorse boskat?

ik heb niet de indruk dat Teike aangeeft dat ze erg eenzaam is en ze komt zelf uit een niet optimale situatie voordat ze bij jullie kwam. nobo's zijn dacht ik rustig, lief en redelijk verdraagzaam maar dat kan onderling per poes natuurlijk wel verschillen..

vervelend is dat ook ik niet in de toekomst kan kijken.. je zult een ruime probeerperiode voor de intussen gecastreerde nieuwkomer moeten afspreken, dus met teruggeef-garantie als het niet botert. het lijkt me zeker weten geen goed idee om haar eerst binnen te halen en dan te laten castreren..

ik geloof niet dat het veel uitmaakt of Teike ook nog maar onlangs bij jullie binnen is gekomen.
en de eventuele introductie zal met erg veel zorg moeten gebeuren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: poes erbij of niet???

Bericht door nellebel »

denk je namens teike of omdat je zelf denkt dat teike eenzaam is. ik heb namelijk ook ooit die denkfout gemaakt. nellie gaf me geen aanleiding, maar mij leek het gezellig voor haar. lang verhaal kort maken. het was een drama. en nellie heeft er daardoor nog een trauma bijgekregen, alsof ze niet al genoeg had. is teike al lang alleen? dan zou ik het namelijk niet eens proberen. ze weet misschien niet eens meer hoe ze met andere katten moet omgaan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poes erbij of niet???

Bericht door castratenkoor »

ALS je de poes neemt zou ik als ik jou was de poes eerst laten castreren. En dan na twee weken naar jou verhuizen. Of het kans van slagen heeft vind ik sowieso twijfelachtig. Teike klinkt als een tevreden solopoes en de andere poes heeft slechte ervaringen in contacten met andere katten.

Je maakt de kans van slagen wel groter als je haar eerst laat castreren voor ze naar jou verhuist.

Zulke dingen blijven koffiedik kijken. Het klikt wel of het klikt niet. Heel onvoorspelbaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: poes erbij of niet???

Bericht door BillyJean »

het vervelende met poezen is, dat je het bijna niet kunt proberen. Een hond kan je een weekeind te logeren nemen, kijken hoe het gaat. Moeilijk hoor, aan de ene kant zou Teike het heel leuk kunnen vinden, aan de andere kant zou het heel veel stress kunnen geven. Wat is wijsheid ??
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Dinky »

Om antwoord te geven op de vraag: Ja, er is een kans dat het goed gaat. Maar daar tegenover staat ook altijd de kans dat het niet goed gaat.

Ik heb mijzelf ook wel eens de vraag gesteld of het leuk zou zijn voor Dinky om er een poes bij te nemen. Omdat ze werkelijk helemaal niets van andere katten buiten moet hebben heb ik mijzelf de vraag gesteld: wat als het niet goed gaat? Zelf ben je waarschijnlijk snel gehecht aan de nieuwe poes en is het moeilijk om die weer weg te doen. Vervolgens kwam ik voor mijzelf tot de conclusie dat ze elkaar vrijwel niet kunnen ontlopen hier in huis en dat als het niet goed gaat ik ze niet beide kan houden. Voor mijzelf toen de beslissing gemaakt om het niet te doen. Dinky is de eerste 5 jaar van haar leven voor zover bekend opgegroeid zonder andere katten wat de kans van slagen kleiner maakt.

Mocht je het wel willen proberen dan moet je van tevoren duidelijk voor jezelf hebben wat je gaat doen wanneer het niet goed gaat. Kan je haar dan terugbrengen bij haar huidige eigenaren zodat die weer verder op zoek gaan bijvoorbeeld?
Zoals gezegd is er altijd wel kans dat het goed gaat maar je moet altijd rekening houden met de situatie dat het niet goed gaat ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Maxim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2012 01:42

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Maxim »

lastig dit..ik heb niet het idee dat Teike eenzaam is. Ik speel veel met haar en ze komt heel tevreden over. De andere poes is anderhalf jaar oud. Ze is niet gesteriliseerd, van de andere twee poezen die ze hebben is er een gesteriliseerd en allebei de katten zijn gecastreerd. Ze is een halflangharige poes maar beide ouders zijn kortharig ..? Wat dat betreft maakt het me niet zoveel uit wat en of het een ras is. Zou inderdaad een uitkomst zijn als je zoiets uit zou kunnen proberen maar dat is geen mogelijkheid. Ik weet niet hoe ze er tegenover staan als het niet goed gaat met terugbrengen. Ik wil gewoon vooral voor Teike het beste. Natuurlijk, als de andere poes er is zou ik voor die ook het beste willen en dat is dus niet, in huis nemen en weer wegdoen. Zeker omdat zij het nu niet naar haar zin heeft zou dat heel zielig zijn. Tjonge..ik twijfel nu enorm en ga meer naar nee dan ja..Zeker als ik lees hoe lang het kan duren voordat ze elkaar accepteren, als dat al gebeurd..Ik ga straks eerst maar eens contact opnemen of ze er open voor staan om haar terug te nemen als het niet goed gaat. We zijn dus uitgenodigd om woensdagavond langs te komen, als we erheen gaan, (weet ik dus nog niet zeker) waar moet ik dan vooral op letten? En wat is de reden dat het het beste is dat de poes gecastreerd is en maakt het wat uit of het castratie is of sterilisatie?
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Anneke_87 »

Als je haar eerst laat castreren en haar daarna nog even laat waar ze is, is dat al minder stress voor de poes. Anders is er de verhuis naar jou en de nieuwe omgeving wat al redelijk stressvol is voor een kat en daar dan nog de castratie bovenop.

Sowieso laten castreren. Bij castratie worden de eierstokken weggenomen en valt de hormoonproductie dus weg met als (positief) gevolg dat je poes niet meer krols wordt. Sterilisatie zorgt er enkel voor dat ze niet meer zwanger wordt, maar wel nog krols.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Ikey »

Castreren voordat ze bij jullie komt wonen, omdat dan de hormoonhuishoudens van beide katten hetzelfde zijn. Teike is wel gecastreerd toch (mooie naam trouwens :) )? Twee poezen bij elkaar waarvan er 1 niet is gecastreerd, dus vol hormonen zit, en de ander wel, dus geen hormonen, kan al voor onrust zorgen. Ze zitten niet op hetzelfde niveau, zeg maar.

Als je woensdagavond gaat, zou ik goed letten op het karakter van alle katten. Waarom ligt ze niet goed in de groep daar? En hoe zou je Teike haar karakter schetsen? Is ze rustig en vriendelijk of is ze een felle, dominante tante? Als Teike ongeveer hetzelfde karakter heeft als de katten daar, zou het kunnen dat de poes die je gaat bekijken ook niet op zijn plek zit bij jou en Teike.

Ik zou het sowieso alleen doen als je haar terug kunt brengen als het niet klikt.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Maxim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2012 01:42

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Maxim »

Nou, ze zijn bereid haar terug te nemen als het echt niet gaat. De reden dat ze haar wegdoen is dus niet zoals ik dacht omdat ze niet goed in de groep ligt maar omdat ze het er zelf teveel vinden. daarom willen ze de jongste wegdoen. Ze vecht nooit. Ze houd heel veel van knuffelen en geaaid worden en die aandacht kunnen ze haar niet geven.Ik kreeg nu wel te horen dat ze korstjes op haar huid heeft omdat ze last van vlooien hebben gehad en ze daar allergisch voor bleek te zijn. Alles is onder controle maar heeft tijd nodig om te genezen verteld ze.
Maxim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2012 01:42

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Maxim »

En als alles wel goed gaat tussen ze, zit ik nu dus weer te twijfelen over de vlooienallergie. Ik lees nu dat een kat die vlooienallergie heeft vaak meer allergien heeft. En dan hoop ik ook dat dat het is en niet iets anders waarmee Teike besmet kan raken..Natuurlijk wil ik graag voor haar zorgen maar als ik hoge dierenarts rekeningen kan voorkomen wil ik dat natuurlijk..:S Wat een gedoe weer..Ik krijg vanavond in elk geval meer foto's toegestuurd. ik heb nu één foto gezien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Adriana »

voorzover ik het kan bedenken is een allergie niet besmettelijk..
allergie is vrij lastig omdat het in zoveel producten kan zitten. stress kan ook een grote rol spelen, ook om het te verhevigen.

zit me al een tijdje af te vragen.. waarom wil je specifiek deze kat erbij?
zielig.. Feike eenzaam.. jullie maar één Feike en liever meer knuffeltijgers .. of nog anders

+je kunt niet alle katten redden, er zijn meer forumleden die dat probleem hebben..
+Feike geeft niet aan dat ze eenzaam is en zich verveelt. ze zou waarsch haar hele verdere leven solotijger kunnen zijn..
+je kunt ook aan een leeftijdgenoot herplaatser nobo denken..

ik heb er nog niet echt een goed gevoel bij. het eerste verhaal verschilt al van het tweede verhaal..maar het kan zijn dat ik niet begrepen/gelezen heb..
en 5 katten heb je niet van t ene op andere moment.

je moet - als ooit - de keiharde garantie hebben dat ze terug kan als het niet botert.
en kijk uit met foto's want de 'verliefdheid' kan hard toeslaan..

heb even bij de afdeling herplaatsen gekeken en hieronder de startpagina nobo's met in het midden de links van de te herplaatsen nobo's
http://noorse-boskat.startkabel.nl/

p.s. tijdenlang hadden we het nauwelijks over nobo's en nu vliegen ze je om je oren.... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Dinky »

Moet zeggen dat ik erg veel twijfel lees met betrekking tot deze specifieke poes.
Mijn adagium met betrekking tot katten is bij twijfel niet doen ;)

Zet goed op papier waarom je deze poes wilt hebben en wat je twijfels zijn en weeg deze goed af!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Maxim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2012 01:42

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Maxim »

Nou..we hebben besloten het niet te doen..Vind het op zich wel jammer maar als ik mn gevoel volg, twijfel ik teveel. De reden dat ik het overwoog was meer omdat het zo op mn pad kwam. En dat ik daardoor, door de foto inderdaad dacht van, wat een mooie poes..Teike is tevreden. Ze zit soms wel wat (eenzaam ogend) voor het raam naar buiten te kijken en heeft wel interesse in spelen maar alleen in spelen met de hengel en verder niet echt. Ze houd ervan om geaaid te worden maar wilt niet echt geknuffeld worden. Vind ik allemaal best natuurlijk. Zoiets dwing je niet af en ik ben al lang blij met wat ze nu wilt gezien de korte periode dat ze nu bij ons is. Van die andere poes word dus gezegd dat ze heel graag op schoot zit. Dat was ook iets wat ik in mn hoofd had..Ik heb er natuurlijk wel een beetje op gehoopt dat Teike dat zou willen. Ze is nu een paar keer op schoot gekomen maar dat is op een hand te tellen. Wie weet komt het nog wel. Gekke was wel weer dat ik dus met mn man zat te praten over die andere poes en Teike komt op mn schoot haha. Ja, als je dan in tekens geloofd...
Dus we zien er van af..Ik hoop echt dat die poes een fijn plekje gaat krijgen. Alweer bedankt iedereen voor jullie advies en lieve meedenken!
Maxim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2012 01:42

Re: poes erbij of niet???

Bericht door Maxim »

Bovendien is mijn twijfel óók groter geworden omdat inderdaad het verhaal veranderd is, poes kan niet mee in de groep word later, poes kan wel mee in de groep maar we vinden het er teveel. Dat vond ik ook een beetje vreemd, maar goed mn twijfel over de acceptatie had ik op dat moment dus uitgesproken..En je hebt gelijk hoor, foto's kunnen je over de streep trekken, maar mn man is daar iets minder gevoelig voor..hij was het er direct al niet echt mee eens omdat de omgeving rond de poes er niet zo fris uitzag.
Plaats reactie