Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen buiten?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
kissieboo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:18
Locatie: ermelo
Contacteer:

Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen buiten?

Bericht door kissieboo »

Hallo allemaal..

Ik Vroeg mij wat af. Ik heb nu Jinx.. en hij is 16 weekjes... Ik heb in huis zijn tuigje al regelmatig aan. En hij vind het no problemo. ben 1 x naar buiten geweest toen ik de honden uit ging laten en dat ging best goed. Maar weet niet of ik hier nu al goed aan doe. Stimuleer ik hem nu niet Juist om naar buiten te willen...?

ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet echt iets vinden waarmee mijn vraag beantwoord werd Dus vandaar mijn post.

Zie jullie reactie graag tegemoet.

Gr Misha en Jinx

Afbeelding
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door helskinky »

Haha die foto, heerlijk. Ik weet niet of je er een buitenkat van gaat maken, of hou je hem in een ren, of afgeschermde tuin? Het lijkt mij wel dat als je hem nu laat kennismaken met de grote wereld buiten, daardoor meer gaat verlangen naar buiten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door Adriana »

kissieboo schreef: ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet echt iets vinden waarmee mijn vraag beantwoord werd Dus vandaar mijn post.
de ervaringen met katten in tuig staan in de diverse topics en fotoalbums. als je op 'tuig' zoekt dan krijg je ongeveer 339 berichten met allerlei tips+trucs en voorbeelden. ook discussies over leeftijden om aan tuig te wennen..
ik heb ze hier altijd in tuig buiten en mijn ervaring is dat je met kittens tot anderhalf erg voorzichtig moet zijn in tuig omdat ze zich redelijk wild en onbesuisd kunnen gedragen.
belangrijk is dat ze gechipt zijn want als ze zich uit het tuig wurmen en wegschieten dan zijn ze in ieder geval herkenbaar als ze gevonden worden.
en verder hangt het van de betr katzel af hoe rustig en/of hoe ondernemend..
de meeste katzels wandelen niet in tuig met je mee.. die moeten overal aan ruiken en je doet een half uur over 20 meter.. een kat in tuig gedraagt zich niet als een hond en dat is ook niet te leren, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kissieboo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:18
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door kissieboo »

Ik heb gezocht op tuigje en kreeg niet wat ik zocht. ..

Maar dan wacht ik voorlopig met het naar buiten gaan. Als de honden plassen staat de deur open en ik sta er dan bij. En dan zit hij op de drempel beetje naar buiten te kijken meer niet. Heb ook weer gelezen dat als je ze niet verbied ze ook minder de behoefde hebben om naar buiten te willen. . Zal power laat wel weer anders zijn. ..

Gr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door Adriana »

het hangt heel erg van het dier af of ze naar buiten willen of helemaal niet.
hier lopen twee broers en dat zijn wat dat betreft uitersten. Bolle is een echte ontdekkingsreiziger en gaat met mij mee naar mijn volkstuin en blokhut.
Maks is daar een half uur geweest en heeft de hele tijd bibberend achter een stapel hout gezeten.. en was dolblij toen ik hem weer thuis bracht. maar als het aan hem ligt kan-ie uren in de sneeuw op het afgezette balkon zitten (wat niet mag want ik denk dat hij dan te koud wordt.. maar iedere keer een kwartier is wat hem betreft ook prima..)
en zorg dat Jinx gechipt is voordat hij naar buiten gaat want vogel/vlinder/bromfiets... schrikken en ze zijn zo verdwenen..!
en de broertjes waren het eerste anderhalf jaar veel te wild om ze mee naar buiten te nemen..
en dat is kitten-eigen maar ik had me geen raad geweten als er eentje uit zijn tuig was gewurmd en verdwenen..
Laatst gewijzigd door Adriana op 18 jan 2013 07:07, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door castratenkoor »

Ik zou er maar niet op rekenen dat hij altijd op de drempel blijft. Je loopt het risico dat hij een keer wat spannends ziet en wegschiet. Met alle risico's van dien. Als de honden plassen zou ik of de voordeur dicht doen of Jinx even ergens opsluiten, in de huiskamer b.v.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door BillyJean »

Fayline draagt op de camping een tuigje met lijn. Maar ik vraag me af of je met een kat kunt wandelen. Ik doe het niet, ik wil niet dat ze dit aanleert
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door Ms Maaike »

Ik wandel zonder tuigje met Mickey, maar Mickey is ook een beetje raar. :-P Hij wandelt als een hondje naast me. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door Dinky »

Mickey is ook geen kleine kitten meer natuurlijk Maaike ;)

Ja, met een tuigje heb je altijd de kans dat ze vaker naar buiten willen en je zult het dan ook moeten blijven volhouden ;) Zou goed kijken naar het gedrag van Jinx buiten en bij enige twijfel gewoon nog wachten ;)
Zou zelf met de huidige kou niet met zo'n kleintje naar buiten gaan maar wachten tot ergens in het voorjaar als het weer warm is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door BloemTetsu »

Tetsu is ook raar, loopt ook met me mee als een hondje. Maar inmiddels 5 jaar, hoewel ADHD en zeergevoelig.
Hij is wel gechipt, kokertje om en de locotor pet (radiogolf zender die op 150 meter werkt).
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Anne87

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door Anne87 »

Ik ben met Noodle begonnen met een tuigje sinds hij bij ons is. Toen was hij 16 weken oud. Eerst begonnen met in huis het tuigje omdoen en hem ermee laten lopen. Na een paar weken heb ik hem meegenomen naar het balkon. Ik rook daar vaak een sigaretje en ondertussen liep hij aan het tuigje te snuffelen. Na vijf minuten was hij het zat, en mijn sigaret was op, dus weer naar binnen.
Nu met de kou en zijn longetjes gaan we niet naar buiten, maar hij krijgt nog steeds elke paar dagen even het tuigje om, om het gewend te blijven.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door Ms Maaike »

Met Pippi ben ik in de achtertuin begonnen, zonder tuigje. Toen ze een maand of vijf was hebben we een maand of twee geoefend met het tuigje buiten de achtertuin. Na haar castratie mocht ze zonder tuig naar buiten, maar heb na een half jaar de achtertuin afgezet omdat ze overal liep te snaaien. De tuigjes liggen nu al een lange tijd ongebruikt in een bak. Heb niet het idee dat ze graag wil wandelen, ze probeert ook niet (meer) te ontsnappen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
kissieboo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:18
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door kissieboo »

Dinky schreef: Zou zelf met de huidige kou niet met zo'n kleintje naar buiten gaan maar wachten tot ergens in het voorjaar als het weer warm is ;)
Dat vind ik een goed plan haha.. Jinx vind het namelijk niets .. Dan zit hij op de drempel van de deur een beetje naar buiten te loeren maar rent dan snel weer naar zijn krappaleisje om lekker warm te gaan liggen haha..

bedankt allen voor de tips.. Ik wacht er voorlopig mee..

p.s. mijn oude kat liep ook altijd met mij mee.. altijd via de tuinen van mensen.. ik heb een hele grote tuin waar ik nu woon maar woon ook aan een drukke straat. Dus zou van de zomer graag Jinx in tuig lekker in de tuin laten liggen. Pin in het midden zodat hij een beetje bewegingsruimte heeft en ik lekker lig te zonnen op het gras :)

-x- Misha
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door Ikey »

Het lijkt mij ook erg leuk om eens met Diesel te doen en ik denk dat hij het ook geweldig vindt. Hij loopt nu al elke keer het centrale gangetje in, van waaruit we naar het trappenhuis en de lift lopen. Die overigens helemaal afgesloten is en hij heeft de deur naar het trappenhuis ook al gevonden, dus hij heeft wel door door welke deur alle mensen in en uit gaan.
Vijf minuutjes lopen hiervandaan is een paadje wat hij denk ik geweldig vindt. Met allemaal bosjes en struiken. Het wordt vooral gebruikt door hondenbezitters om hun hond uit te laten.

Mijn vriend vindt het maar niks dat ik mijn kat wil 'uitlaten', maar daar trek ik me lekker niks van aan ;-) Ik ga binnenkort maar eens een tuigje kopen, zodat hij daar vast aan kan wennen :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Hoe vroeg leer ik Jinx met een tuigje om te wandelen bui

Bericht door AnneLore »

ja, haha, doet Joost ook :) als ik tegenwoordig thuiskom wacht ie bij de voordeur, doet een rondje op de gang terwijl ik mn jas ophang en mn tas wegzet, en dan pik ik m op. hij lijkt er enorm tevreden mee. :)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie