Kitten in nestje uit elkaar houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door MarlienV »

Volgende week mogen we eindelijk onze 2 Maine Coon kittens ophalen, maar vanavond gaan we nog een keertje kijken.

Nu is het kleine euvel dat alle kittens uit het nest sprekend op elkaar lijken. Ik kon echt geen verschil zien. Wel zijn het 2 mannetjes en 2 vrouwtjes.

Wij hebben gekozen voor een mannetje en een vrouwtje.

Nu gaan ze woensdag naar de dierenarts voor hun inenting en krijgen die 2 van ons een chip (op ons verzoek), maar zowel wij als de eigenaren van het nestje kunnen ze dus ook niet uit elkaar houden. Wel ik proberen vanavond er toch echt 2 uit te kiezen die ik het leukst vind.

Nu heb ik al flink gezocht, de een zegt een bandje, de ander nagellak op hun teentje en wat ik ook heb gezien is het gebruik van een vee-merkstift.

Nu denk ik niet dat ik voor vanavond een vee-merkstift ergens kan kopen (of ze moeten het bij de Jumper verkopen) en ik ben zelf een beetje huiverig voor het idee van nagellak. Is dit schadelijk wanneer de kittens er op gaan knabbelen? Bovendien weet ik natuurlijk ook niet of de eigenaren van het nestje het ermee eens zijn.

Bandjes vind ik ook eng. Wat als ze eraan blijven hangen? Of hebben jullie tips over bepaalde bandjes die echt heel goed te gebruiken zijn?

Nu hoorde ik ook spreken ergens over een stempeltje of iets dergelijks. Is eer iemand hier die daar ervaring mee heeft?

Allemaal heel erg bedankt weer alvast!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Ms Maaike »

Veemerkstift zou ik zeker weten niet kopen, dat blijft er zeker een jaar op zitten. :-P Zo'n merkstift is een vrij harde, olieachtige substantie, een beetje te vergelijken met wasco. Is ook vervelend aan te brengen; je moet behoorlijk veel kracht zetten en dat lijkt me pijnlijk voor zo'n hummeltje. 't Is een kat, geen koe! Haha. ;) Nagellak is niet zo goed voor ze als ze eraan knagen. Lijkt me ook vrij onpraktisch op te brengen/te laten drogen aangezien ze hun nagels intrekken. Bandjes lijken me de beste optie. Ik heb het vaker gezien, maar geen idee welke bandjes goed zijn.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Adriana »

je kunt toch gewoon een plukje haar bijvoorbeeld uit de vacht van de staart knippen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Ms Maaike »

Jee, dat ik daar niet aan gedacht heb zeg. :shock:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door MarlienV »

Oef, plukje haar uitknippen doe ik liever niet. Geen idee hoe snel het weer aangroeit, maar lijkt me toch niet helemaal ideaal. Ik ga straks wel even naar de dierenwinkel om te kijken of ze goeie kittenbandjes hebben die losschieten bij teveel rek. Ik heb er weleens over gelezen, maar geen idee welke goed zijn.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Mocht er nog iemand andere tips hebben, of hier ervaring mee hebben, graag :-)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Ikey »

Of een beetje diervriendelijke verf op de rug (of in de nek, kunnen ze er ook niet bij)? Dat doen ze bij pups toch ook wel? Dat groeit er vanzelf weer uit. En als je twee verschillende kleurtjes gebruikt, kun je ze zelf thuis ook uit elkaar houden ;-)

Ik zou een bandje zelf niet doen, omdat ik dan de fokker wel heel goed moet vertrouwen dat ze ze niet bij een andere kitten om doen en degene die jij wilt aan een ander geven. Maar misschien ben ik daar een beetje paranoïde in.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Adriana »

dat groeit met een maand weer aan, doet geen pijn, is niet gevaarlijk en ik begrijp niet wat je er op tegen hebt...
bandjes zijn snel te verwisselen en als ze gechipt zijn dan is dat niet handig.
verf, nagellak of viltstif is smerig en voor kittens ongeschikt. die zullen dat met wassen voor een deel naar binnen krijgen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Dinky »

Ik zou inderdaad ook kiezen voor plukje haar weg knippen. Pijnloos, niet giftig en groeit snel genoeg weer aan ;) Wat stellen de eigenaren van het nestje voor om te doen aangezien die ze ook niet uit elkaar kunnen houden en die van jullie worden gechipt en die andere twee niet?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Renatevanderveer »

Op het moment van afhalen zou je de kittens bij langs kunnen en het chipnummer controleren.
Ik zou er ook voor kiezen om een plukje weg te knippen.
Een bandje heeft niet zo mijn voorkeur, omdat het kitten zich er mee kan bezeren met spelen.
Ons Snickers had zo'n bandje, totdat bleek dat hij in bomen kon klimmen.
Ik moet er niet aan denken dat het beestje zichzelf zou kunnen ophangen..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Dinky »

Tja en als zo'n bandje losschiet zoals hij zou moeten doen heb je er ook niets meer aan omdat het dan de vraag is aan wie het bandje toebehoorde.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Renatevanderveer »

Klopt, dat ook nog ja.
Ik denk dat als de kittens groter worden en opgroeien naar hun eigen genen, dat je langzaamaan wel verschillen gaat zien.
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door MarlienV »

Misschien is een plukje haar wegknippen toch niet zo'n slecht idee. We moeten maar eens kijken of dat mogelijk is en of je dan wel het verschil ziet ;-)

Bedoelen jullie dan bijvoorbeeld het uiteinde pluimpje van de staart, of meer aan de zijkant? En hoeveel knip je dan weg? Helemaal tot aan de huid?

Het is trouwens geen fokker, maar ouders van vrienden die een keer een nestje met hun Maine Coons wilden, dus die hebben er ook niet zoveel ervaring mee. Zij wisten dus ook nog niet zo goed hoe ze het zouden doen met uit elkaar houden, het is echt net een identieke vierling haha!

We moeten dus in overleg wat proberen te bedenken, vandaar dat ik het ook hier aan jullie vraag. Echt hele erg blij met alle antwoorden so far. Jullie zijn te gek!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Ms Maaike »

Tja, net zoveel wegknippen totdat je ze uit elkaar kunt houden toch? :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door Brittenbolletje »

1 knip je wat weg aan de linkerzijkant bij de ander aandwe rechterzijkant probleem opgelost
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten in nestje uit elkaar houden

Bericht door eveline1982 »

Zou geen bandjes om gaan doen, vind dat persoonlijk levensgevaarlijk bij kittens en jong volwassen katten! Plukje haar weg knippen is het allerbeste, dan maar even een kort stukje vacht maakt ze er niet minder gezellig om toch? ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie