vreemd (?) gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

vreemd (?) gedrag

Bericht door xdenise »

Hey guys.

Ik maak me zorgen. Óf nanuq heeft een steekje los, óf ik doe iets niet goed qua omgang... :-(

Een tijdje terug schreef ik over Nanuq haar gewoonte om mij of vriend wakker te likken. Dit is steeds erger geworden en nu begin ik me af te vragen of er iets aan de hand kan zijn.

Nanuq is aan het omslaan van aanhankelijke poes naar redelijk afstandelijke poes. Dwz op het spelen met ons of Mowgli/voeren/af en toe knuffelen/uitlaten zien we haar amper.

Naast het afstandelijke, wat opzich niet zo erg is, heeft ze de volgende routine ontwikkeld wanneer ze uit zichzelf naar ons (mij of mijn vriend) toe komt. Dit gaat letterlijk 9 v/d 10 keer (op een enkele kroelbeurt na) EXACT zo:

Ik lig bijvoorbeeld op de bank, beetje tv te kijken. Dan komt Nanuq aangestormd. Hevig purrend begint ze over mn buik heen te trappelen (stampen met haar pootjes waarbij ze haar nageltjes aanspant/ontspant). Tijdens het trappelen en keihard purren begint ze te likken. In mijn gezicht, handen (hier knauwt ze ook zachtjes op), praktisch alles wat niet met kleding bedekt is. Dit blijft ze net zo lang doen, tot ik haar stop. Dit kan dus minutenlang zo doorgaan!

Mijn reactie (dit verschilt dus nogal, aangezien ik onhandig pogingen waag te onderzoeken waar dit in godsnaam vandaan komt)
1. Ik negeer het. -Nanuq blijft likken. Komt geen eind aan.
2. Ik aai haar. -Nanuq probeert mijn handen te likken.
3. Ik blijf aanhoudend aaien en haar te kroelen (in de hoop affectie terug te tonen). -Nanuq probeert, tot ze het beu is, mijn handen te stelen en te likken en knauwen

Excuus voor mijn onhandige uitleg. Maar ik mis de ervaring met katten om te weten of dit normaal is of niet... Nogmaals; dit is een dagelijkse routine. En Mowgli doet dit dus nooit. Doe komt gewoon kroelen - zachtjes purren, kopjes geven, in onze armen slapen etc
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door jennli »

Het lijkt eerder een uiting van liefde, vertrouwen in jou en een grote vraag om bevestiging. Ze zoekt veiligheid en warmte. Het kneden of trappelen doen ze bij de moederpoes om de melkstroom te activeren, maar ook vaak alvorens ze ergens gaan liggen. Het likken doen ze ook bij elkaar, uit genegenheid, maar ook geregeld om de ander rustig te stemmen of af te leiden voordat ze gaan stoeien of spelen. Soms ook om de een of de ander van een slaapplek te krijgen en er vervolgens zelf te gaan slapen. Doet ze het alleen als je op de bank zit of ook op andere plaatsen? Heb je het idee dat ze zich onzeker voelt?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door castratenkoor »

Je omschrijft eigenlijk precies het gedrag van mijn Bram. Het is aandacht en liefde en warmte vragen - of opeisen eerder. Als je haar dan wegzet, dan wijs je haar af.
Ik zou het koesteren, het is haar (wat onhandige) manier van liefde vragen en geven.

Mijn Bram doet het ook als ik aan de telefoon ben. Het praten in de telefoon vindt hij dat dat voor hem is.

Persoonlijk vind ik het geen "vreemd" gedrag wat je omschrijft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door eveline1982 »

Oh dit doet Beer ook! Ik denk altijd maar hij heeft even een beetje mensenmamma liefde nodig :) . Beer is nu ca 9 maanden en het begint nu af te nemen, en soms mis ik het best wel een beetje. Dus gewoon beantwoorden en de liefde terug geven :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Renatevanderveer

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door Renatevanderveer »

Ik herken een aantal dingen ook wel aan ons Snickertje, hij doet sommige dingen ook.
Dat is een manier van aandacht vragen, ik zie daar ook nooit iets kwaads in.

Ik moest ook inderdaad bij een aantal denken aan een peutertje denken, haha.
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door helskinky »

Ik vind het er lief klinken hoor, ik denk ook dat ze helemaal verzot is op jullie en dat zo laat zien.
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door xdenise »

Ja dat dachten wij eerst ook hoor, dat het gewoon liefkozen was. Maar aangezien ze inmiddels niks anders meer doet, begon ik te twijfelen! Hoop wel dat het afneemt net als bij Beer, want ik vind het toch prettiger om haar te aaien zonder dat ze continue mn vingers probeert te likken :???:

Jennli,
Ze doet het niet alleen als ik op de bank lig hoor, zodra ze de kans krijgt komt ze aan galopperen.. Zelfs wanneer ik aan het studeren ben komt ze pontificaal op mijn boeken stampen en mn handen likken. Heb trouwens niet echt het idee dat ze onzeker is. Vind haar juist meer een heel zelfverzekerde poes die zich niks van haar omgeving aantrekt. Ze is absoluut niet schuw o.i.d
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Renatevanderveer

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door Renatevanderveer »

Ooh, maar dat doen ze hier ook, zo komt Snickers in de wasbak zitten als je net wilt afwassen, de stinkerd..
Als je op de wc zit, gaat hij mee, om te 'bekijken' wat je doet.
Als één van ons gaat douchen, gaat hij mee om op de onderste tree van de kast toe te kijken.
paasnini

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door paasnini »

Zijn het misschien kittens die te vroeg bij hun moeder zijn weggehaald? Toon jij ook uit eigen initiatief liefde? Bedoel dat jij ze uit jezelf benaderd om eens lekker te kroelen?
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door xdenise »

We hebben ze opgehaald toen ze 10 weken oud waren.
Ja ik ga vaak naar ze toe om met ze te spelen of lekker te kroelen. Mowgli vind dat heerlijk en begint meteen te purren, kopjes te geven en zich in de rare bochten te wringen voor meer aandacht. Nanuq daar en tegen, wijst me dan vaak af en heeft geen zin. Als ik naar haar toe ga om te aaien, staat ze het wel eventjes toe maar loopt dan weer rustig weg, of in een drafje :P gek he
(spelen wilt ze overigens wel altijd).
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Renatevanderveer

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door Renatevanderveer »

Ik herken dat wel een beetje in Snickers, die houdt ook niet zo van knuffelen.
Hij houdt er écht niet van om opgepakt te worden, vind dat dan ook maar niks.
Van gek doen, ravotten, achter elkaar aan rennen, daar houd ie wel van.
Hij heeft er ook een handje van om met zijn staart in je gezicht te zwiepen.

Snickers houd alleen van kroelen als ie slaperig is, of als ie net wakker is.
Dan ligt hij het liefst pootje in handje, daar issie dan heel stellig in, het moet zo en niet anders.
Ik zou er niet teveel in zoeken, in de zin van dat het gedrag niet goed zou zijn.

Elke gek heeft zijn gebrek en dat is bij katten ook zo.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door jennli »

Onze Pjotr deed het enorm veel toen we hem nog niet lang hadden en hij nog onzekerder was. Nu doet hij het minder vaak, minder heftig en minder lang. Cayleighpoes doet het vooral als ik fleece aan of op me heb.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5492
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: vreemd (?) gedrag

Bericht door nellebel »

gijs doet dit alleen heel heftig op de badkamer. dan kun je niks anders doen omdat hij continue aan je zit (likken, kopjes geven, hele lijf duwen enz). als manlief te lang in de douche staat naar zijn idee gaat hij tegen de douchedeur staan en begint hij zelfs te miauwen, (piepen want gijs kan niet miauwen).
wij houden er zelfs rekening mee met douchen, dat je pas uit de douche komt als je helemaal afgedroogd bent en dat de ander gijs kan "overnemen". het ventje is dan zo gelukkig en ligt te kroelen en te draaien op de mat. je kunt geen stap zetten of hij zit ertussen en dan breek je bijna je nek.
en in bed hebben ze het beide, dan lig ik helemaal vastgeklemd en kan gee nkant op. dan willen ze allebei superdicht tegen me aan liggen.
is lief toch. aleen als ze het heel veel en overdreven gaat doen, kun je altijd proberen haar wat af te leiden speeltje aanbieden of haar anders vastpakken. ik sla wel eens mijn armen helemaal om gijs heen. dan legt hij zijn koppie op mijn armen maar kan hij niet meer likken aan mijn handen omdat die om hem heen liggen. dan komt hij ook meer tot rust en vallen zijn oogjes dicht. daar zit ik dan in mijn odnergoed op mijn knieen op de badmat met een slapende kat in mijn armen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie