Katten van de buren

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Katten van de buren

Bericht door Elles »

Een jaar geleden kregen we nieuwe buren, met twee prachtige Main Coons. Hele lieve beesten voor mensen maar met andere kanten kunnen ze niet samen. Wij hebben zelf drie katten die eigenlijk nooit voor problemen zorgen in de buurt. Sinds de komst van de twee nieuwe katten is het helemaal mis. De katten van de buren zitten namelijk constant bij ons voor de deur waardoor die van ons niet meer naar buiten willen. Gaan ze wel naar buiten en komen ze de katten van de buren tegen dan is het drama! Blazen, vechten en veel herrie. Overdag is dat al vervelend maar 's nachts helemaal. Je ziet aan onze katten dat ze er last van hebben. Er wordt weer in huis geplast en ze zien er ook gewoon niet zo goed meer uit. Eind september is de buurvrouw opgenomen en sindsdien zitten de katten ook binnen. Eigenlijk best zielig want ze zitten in een hele kleine ruimte en zien alleen iemand die eten komt brengen, verder niks. Maar goed, onze katten leven weer helemaal op. Gaan we lekker naar buiten, hun vacht ziet er weer mooi uit en ze plassen niet meer in huis. Het mag dus duidelijk zijn dat ze stress hadden van de katten van de buren. Maar de buurvrouwe komt binnenkort weer naar huis en ze heeft al aangegeven dat ze katten dan ook weer naar buiten gaan. Ik heb het tegen haar gezegd dat haar katten wel voor overlast zorgen maar daar wil ze niks van weten. Ik vraag me af of en wat ik hier tegen kan doen? Ik woon hier al jaren, mijn katten lopen al jaren buiten en ze nu binnen houden vind ik gewoon moeilijk. Maar ja, als ik ze tegelijk met de andere katten naar buiten doe dan begint het drama weer van voor af aan. Wie heeft er tips?
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Katten van de buren

Bericht door Ms Maaike »

Oei, lastige situatie. Vooral dat je buurvrouw niets van de lasten wil weten is vervelend. Om te beginnen hou ik zelf m'n katten binnen 's nachts, dat vind ik wel zo veilig (bovendien hebben we geen kattenluik, dus dan zouden ze de hele nacht buiten moeten zitten...). Verder is het misschien een optie om de achtertuin af te sluiten. Dan hebben ze hun eigen plekje en kunnen ze bijvoorbeeld niet overreden worden door auto's (of vergiftigd worden en weet ik wat al niet meer). Ik denk dat praten met de buurvrouw weinig zin heeft als ik het zo lees. Heel veel succes! En benieuwd hoe het afloopt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten van de buren

Bericht door Dinky »

Zat inderdaad ook te denken aan tuin afsluiten zodat haar katten niet in jou tuin kunnen en die van jou toch naar buiten kunnen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten van de buren

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 42#p420042

tuin is blijkbaar nog steeds niet afgesloten en meer kunnen we echt niet bedenken..
je dacht toch niet dat je katten kunt 'opvoeden'?
en ik neem aan dat je voldoende kattenbakken binnen hebt want als je katten niet naar buiten durven en waarschijnlijk niet buiten (in andere tuinen?) kunnen poepen/plassen, dan zul je binnen voor voldoende gelegenheid moeten zorgen, anders gaan ze inderdaad wildplassen..

het blijkt al jaren een ernstig probleem als ik de berichten in je vorige topic lees..
wat ik niet snap is dat je ernstig gehavende katten thuis krijgt en ze toch bloot blijft stellen aan vechtende katers uit de buurt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Katten van de buren

Bericht door eveline1982 »

Sorry kan er ook niet zo goed bij. Als dit al tijden speelt zou ik toch ook voor de veiligheid van mijn dieren kiezen en ze in de tuin houden en daarbij zorgen dat er geen vreemde katten in kunnen! Wij hebben hier ook een aantal grote, gemene ongecastreerde katers rondlopen. Onze Beer is al een paar keer van de schuur gemept, maar omdat we honden hebben durfen de katten niet in de tuin te komen, dus sindsdien speelt hij alleen daar. Als jij wilt dat er geen katten in je tuin komen omdat die jouw katten in elkaar meppen dan zal je daar toch zelf voor moeten zorgen op een diervriendelijke manier. En dan is de tuin afzetten misschien niet de goedkoopste oplossing maar wel de beste. Andere mensen veranderen niet hoor, hoe graag je soms ook zou willen ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Katten van de buren

Bericht door Ms Maaike »

Nu ik dat andere topic heb gelezen moet ik ineens heel erg aan ezels en stenen denken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Katten van de buren

Bericht door Elles »

Jammer dat jullie dus gelijk conclusies trekken. Het andere topic is van twee jaar geleden en dit gaat dus over iets heel anders. Mijn katten komen niet meer gehavend thuis, daar heb ik het ook niet over. Ik dacht dat dit een site was waar ik met vragen terecht kon, maar dat je gelijk aangevallen wordt is erg jammer.
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten van de buren

Bericht door Dinky »

Jammer dat jij je gelijk aangevallen voelt....
Jij stelt een vraag en schetst de situatie dat jij de katten naar buiten wilt laten, ze bang zijn voor de katten van de buurvrouw en met buurvrouw er niet over te praten valt. Dan lijkt mij tuin afzetten de meest doeltreffende oplossing.
Dat jij dat ziet als aanvallen snap ik niet, wat wil je dan horen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Katten van de buren

Bericht door Elles »

Ms Maaike schreef:Nu ik dat andere topic heb gelezen moet ik ineens heel erg aan ezels en stenen denken.
Vond die opmerking nou niet echt vriendelijk!

Maar goed, na de eerste reacties gisteren ben ik wel gelijk gaan kijken hoe we onze tuin kunnen afzetten, dus ik ben er mee bezig. Ik was gewoon alleen benieuwd of je iets kunt doen tegen de katten van een ander. Want het is eigenlijk belachelijk dat ik mijn katten binnen moet houden als die van de buurvrouw overlast bezorgen. En het gaat niet alleen om mij, want andere mensen hier uit de straat hebben er ook last van.

Daar moet toch iets mee te doen zijn? Ik bedoel, als je last van je buren hebt kun je toch ook de politie bellen? Waarom is er dan niet zoiets voor huisdieren
?
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten van de buren

Bericht door Dinky »

Tja je zou natuurlijk met die andere buren die er last van hebben naar de politie stappen onder het mom van overlast maar vrees dat die er ook weinig aan gaan doen en het zet de verhoudingen alleen maar meer op scherp.

Mijn ouders hebben dan ook de tuin afgezet om katten buiten te houden door schrikdraad over de schutting omdat iemand in de buurt stuk of 13 katten heeft en nu het konijn van mijn ouders wel weer Leker kan rondhuppelen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Katten van de buren

Bericht door eveline1982 »

Het is heel moeilijk om aan te tonen dat een kat overlast veroorzaakt. Zijn het er nou 10 die bij 1 persoon wonen en ze geven stankoverlast etc. Honden die blaffen zijn ook makkelijk maar tja als iedereen hun katten buiten heeft kan je niet klagen dat ze in je tuin poepen oid en alleen op basis van de straat domineren doen ze echt niks! Je zou inderdaad schrikdraad kunnen plaatsen maar hou er rekening mee dat je eigen katten dan ook een opdonder kunnen krijgen. In jouw geval is tuin afzetting denk ik de enigste oplossing.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten van de buren

Bericht door Adriana »

Elles schreef:Want het is eigenlijk belachelijk dat ik mijn katten binnen moet houden als die van de buurvrouw overlast bezorgen. En het gaat niet alleen om mij, want andere mensen hier uit de straat hebben er ook last van!
je hebt gelijk als je zeker weet dat jouw katten geen overlast veroorzaken, maar dat weet je niet zeker. ze plassen/poepen in ieder geval elders en ik kan je verzekeren dat tuinieren tussen de kattendrollen door en s morgens in de tuin koffie drinken in gezelschap van de penetrante geur van kattenzeik geen pretje is..
je hebt ook gelijk dat het onredelijk is dat jij je tuin moet afzetten om te verhinderen dat de coons van buuf bij jullie voor de deur komen zitten...

je kent het gezegde.. ' kwam van rechts en had gelijk' op diverse grafstenen (bij wijze van spreken..)..?
als je denkt dat iedereen in de huidige samenleving zijn/haar verantwoordelijkheid neemt en zich fatsoenlijk gedraagt, droom rustig verder want dat is al lang niet meer zo en ik heb de indruk dat het steeds verder verloedert..

dus zul je, zoals zovelen op het kattenforum al eerder hebben moeten doen, je zaken zelf moeten regelen om te verhinderen dat enzovoorts...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Katten van de buren

Bericht door helskinky »

Tja eigenlijk heb je geen recht van spreken, jij laat je katten vrij buiten lopen, de buurvrouw ook. Feit is alleen dat haar katten jouw katten treiteren,maar misschien treiterde jullie katten hiervoor weer andere katten....je weet het nooit. Ik zou als er geen andere oplossing is een ren maken, of je tuin afschermen. Jouw katten weer blij en geen andere katten in jouw tuin.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Katten van de buren

Bericht door lidewij020 »

Kun je niet met de buurvrouw tijden afspreken? Bijv jouw katten van 8.00 s'morgens tot 20.00 naar buiten en die van haar op de andere tijden? of dat je iets met dagen regelt? |De enige andere oplossing lijkt me het afzetten van jouw tuin, zodat er geen vreemde katten in kunnen. Jouw katten kunnen dan alleen in jouw eigen tuin.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Katten van de buren

Bericht door Ms Maaike »

Elles schreef:Vond die opmerking nou niet echt vriendelijk!
Die opmerking was ook niet vriendelijk bedoeld. Twee jaar geleden ging het over vechtende katten, nu over dominante katten die niet vechten maar er wel voor zorgen dat je katten het k*t hebben. Wat is dan het verschil? Waarom heb je toentertijd je tuin niet afgezet zoals toen ook al is gesuggereerd? Ik steek tijd in het schrijven van een berichtje en denk met je mee, dan is het nogal verspilde moeite als ik vervolgens lees dat er twee jaar geleden niks gedaan is met die tips. Bovendien vind ik het idioot dat je niet met je kat naar de dierenarts gaat als er een jaap van vijf centimeter in z'n lijf zit.

Je eigen katten zijn kennelijk zó bang dat ze op willekeurige plekken in huis plassen omdat ze niet naar buiten durven. Hoeveel signalen moeten je katten afgeven voordat je iets onderneemt? Katten plassen echt niet voor hun lol zomaar in huis, dan is er echt wat aan de hand. Jij hebt de verantwoordelijkheid voor je katten op je genomen, dan moet je ook zorgen dat je ze een fijn leven kan bieden. Ik heb mijn tuin ook af moeten zetten vanwege de keuzes die de mensen op de buurt hebben gemaakt. Valt er niet mee te praten dan moet je gewoon je eigen boontjes doppen en zorgen dat je eigen katten het wel fijn hebben, ook al betekent dat dat je er wat extra moeite voor moet doen. Het heeft helemaal geen zin om daar je frustraties over te uiten, hoe vervelend het ook is. Je schiet er niks mee op. Bovendien hoef je ze helemaal niet binnen te houden, er zijn zat andere opties.

En last hebben van de katten van de buren? Succes met de bewijslast. Of verwacht je soms dat er een agent gaat kijken hoe de katten op de buurt jouw katten terroriseren?

Als je denkt dat je hier niet met je vragen terecht kan dan ben je kennelijk blind voor de adviezen die hier - en nota bene twee jaar geleden ook al - gegeven zijn. Je doet er alleen niets mee. Dat is prima, het is tenslotte je eigen keuze. Maar dan hoef je niet te rekenen op sympathie van mijn kant.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie