Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2012 16:38
Locatie: Amsterdam

Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door SimbaAngel »

Hallo,

Mijn poes Angel heeft een keelonsteking. Hiervoor zijn we naar de dierenarts geweest en zij heeft medicijnen gehad.
Ze heeft een pijnstiller, een Abkuurtje en een oogzalf, want ze heeft ook een ontstoken oog.
Ze heeft totaal geen eetlust en drinkt kleine beetjes. Ze heeft ook wat slijnm overgegeven.

Nu vraag ik me af, heeft iemand ervaring met een kat met keelontsteking. Hoelang duurt het voordat ze weer een beetje trek krijgt en weer lekker zelf gaat eten?

Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien dat het me verder een beetje gerust steld.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door Dinky »

Mocht ze naar je idee te weinig eten dan kan je altijd spuitjevoeren (intypen in de zoekfunctie rechtsboven voor uitleg en ervaringen) want een kat die te weinig eet is niet gezond. Ze heeft namelijk de energie van het eten ook nodig om te herstellen (net als wij mensen maar ondanks dat hebben wij vaak ook geen trek als we ziek zijn).
Heb hier verder geen ervaring mee. Wel met niesziekte en dat was met ab kuur na 3 dagen eigenlijk wel zo goed als over.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kat met een keelontsteking gehad. Heb hem een week moeten spuitjes-voeren.
Anders at hij niet. Na een week was hij goed opgeknapt, gelukkig nooit weer gehad.

Beterschap!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door jennli »

Wij hebben een poes met oa keelontsteking gehad. Zij kreeg dit als gevolg van niesziekte, kreeg er nog longontsteking bij en heeft tien dagen in de kliniek gelegen met een infuus aan haar pootje. Uiteindelijk is ze super opgeknapt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
paasnini

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door paasnini »

Vraag anders morgen om blikjes A/D deze zijn met wat water eenvoudig vloeibaar te maken. Met flinke keelpijn doet eten zeer. Indien zehet dan niet zelf oplikt kun je dit goed met een spuitje geven. Ik heb ook een kat met keelontsteking gehad en die was met een paar dagen medicatie alweer een stuk beter. Beterschap.
Gebruikersavatar
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2012 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door SimbaAngel »

Update: ik heb vanmorgen het AD voer opgehaald bij de dierenarts. In eerste in stantie het eerst zo onder haar neus gehouden en tot m'n verbazing ging ze tot 2x toe ook zelf er van eten.
Alleen in de avond weigerde ze te eten, dus toen toch nog wat spuitjes gegeven met voer. Nu ligt ze lekker in haar warme mandje te slapen. Ik hou haar vannacht in de gaten en morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kanzen.
Bedankt voor jullie behulpzame berichtjes. Alle advies is welkom, want ik wil haar echt nog niet verliezen.
Ik zal morgen proberen wat foto's van mijn vriendinnetje te plaatsten!
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door BillyJean »

gossie, heb dit nog nooit gehoord bij hond en kat, wat sneu is dit. Ik hoop dat ze heel snel opknapt, sterkte ermee!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Cerna

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door Cerna »

Vorig jaar had mijn Cerná keelontsteking en eerst met gewone AB geprobeerd (Conveniaprik) en Tolfedine (pijnstiller), maar dat had geen resultaat. Uiteindelijk Moderin gekregen en dat is een paardenmiddel, maar werkte geweldig! Het bevordert ook de eetlust (zit in de Prednisongroep).
Toen ze slecht at (voordat ze Moderin kreeg), heb ik het zachte voer (Gourmet-mousse) met water aangelengd zodat ze het van een schoteltje kon likken en ander zacht voer zoals rauwe tartaar, gekookte vis gegeven. Het ging mondjesmaat, maar ze at tenminste iets.

Enne........
SimbaAngel schreef: want ik wil haar echt nog niet verliezen.
ze gaan echt niet dood van keelontsteking hoor. Zolang ze maar blijven eten (al is het maar iets) want aan leververvetting kunnen ze wel dood gaan.

Je schrijft dat je ook een pijnstiller hebt meegekregen. Weet je welke?
Gebruikersavatar
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2012 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door SimbaAngel »

Ze heeft metacam gekregen. 1x per dag voor 4 kilo.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door Dinky »

Op het forum zijn niet zulke goede verhalen bekend over meta am, voer het mar eens in bij de zoekfunctie ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2012 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door SimbaAngel »

Ik heb het gelezen. Maar ik ben geen dokter en ze zal het niet voor niets hebben gekregen neem ik aan.
Cerna

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door Cerna »

Nee, ik ben ook geen dokter en daarom gaf ik Noa in het volste vertrouwen Metacam. Een maand later was de eerst gezonde driejarige kat, zwaar nierpatiënt voor wie geen hoop meer was.
Ik zal je niet vermoeien met het hele verhaal, maar zoek maar eens op Metacam vs nierfalen; daar vind je de hele discussie.

En dierenartsen zijn zo verzot op Metacam, word je beroerd van. Alsof er niets anders is. :evil:
Gebruikersavatar
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2012 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door SimbaAngel »

Ik weet wat het risico is van metacam. Helaas heb ik het ook voor mijn paard moeten gebruiken en daarvan zijn de risico's wat betreft de nieren hetzelfde.
Vaak is dit alleen het geval bij langdurig gebruik of dieren met een nierafwijking. Ons paard krijgt na zijn metacam kuur altijd een homeopatische behandeling om zijn nieren te reinigen. Ik wil dit ook aan Angel geven, maar het is nu het belangrijkst dat ze zich wat beter gaat voelen.
Van het AD voer kan ze aan de diaree gaan, maar ze moet toch eten. Zo kun je nog wel even doorgaan. Ik wil alleen heel graag dat ze beter wordt en kwam hier met mijn vragen over het verloop van de keelontsteking en niet om over haar medicijnen te discusieren. Ik heb het volste vertrouwen in mijn dierenarts, die heeft haar namelijk al eerder geholpen. En ja ook met metacam
Cerna

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door Cerna »

Nee, discussiëren heeft geen zin met mensen die zo vol zijn van hun dierenarts.
Ik hoop niet dat je kat ziek wordt van de Metacam want dat is een heel wat serieuzere kwaal dan keelontsteking of diarree. Daar gaan ze namelijk wèl van dood. De een wat eerder dan de ander, maar nierfalen is onomkeerbaar itt keelontsteking.
Anne87

Re: Poes met keelontsteking, iemand ervaring.

Bericht door Anne87 »

Maar waarom metacam? Ik heb een paar weken terug ook metacam gekregen voor Noodle, of nou ja, een medicijn met als werkzaam bestanddeel metacam. Wilde eerst ook toch maar een paar dagen geven, maar bij nader inzien toch tolfedine pilletjes gehaald. Die werken ook prima en gaan er prachtig in met een stukje gehakt. En ik zit niet met de gedachte dat ik mogelijk mijn kat nog veel zieker maak.
Plaats reactie