Lois doet niets half, dus er werd steeds langduriger en intensiever geschuurd, gerold en gekreund. De manier waarop ze hurkte en haar kale kontje hield begon ik steeds verdachter te vinden. Proef op de som genomen: als ik haar aanraakte in de buurt van de vulva hield ze haar kontje omhoog en begon te trappelen met haar achterpoten. Gisteravond stond ze helemaal met haar achterste tegen me aan en vanmiddag heeft ze, toen ik plat op de vloer zat, op mijn onderbeen gezeten, het omklemd met haar voorpoten en met haar achterpoten getrappeld. Ze richt zich bij gebrek aan beter op mij, maar misschien moet Pluis zijn diensten maar eens aanbieden.

Ze verkeert niet de hele dag in deze staat van opwinding. Ik hoor haar niet roepen naar eventuele katers en als ik bij haar ga kijken, ligt ze rustig in haar mand (en wast zich, zucht!). Vanochtend heeft ze nog een half uurtje heel stil onder de dekens gelegen, niets aan de hand.
Past deze afwisseling van rust en opwinding in het beeld van een normale krolsheid?
En dan nog wat: Lois is volgens de gegevens van het asiel bij haar vorige eigenaren gecastreerd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een gecastreerde poes zich krols gedroeg. Hebben jullie daar ervaring mee? Bestaat er zoiets als schijnkrols of pseudokrols? Of zou ze niet echt of niet goed gecastreerd zijn? Morgen kan ik weer contact opnemen met Lois' eigen dierenarts, maar willen jullie nu alvast met mij meedenken wat hier aan de hand kan zijn?