Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine persje

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
lisjie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2012 21:24

Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine persje

Bericht door lisjie »

Hallo iedereen!
Wij hebben sinds kort Mila in huis, een pers kitten. Ze is een echte diva en het hart van het huis.
We hadden een heleboel research gedaan van te voren en alles verloopt prima, behalve de voeding.
Het is zo uitpluizen. Ons is ook het verkeerde advies gegeven van whiskas is ook prima....
Dat hebben we gemerkt, een gevecht met een bad is nu een dagelijks ritueel. Ze drinkt veel water en krijgt alleen droogvoer.
We begrijpen het idee dat de kwaliteit van het voer hoog moet zijn om da kosten tegen te gaan.
Maar Royal Canin is wel pittig..... Wat is een goed merk voer onze diva? En waar moeten we op letten?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Brittenbolletje »

Een bad? Je doet haar toch niet dagelijks in bad? Waarom zou rc goeie voor voor je kat zijn? Als ze het er goed op doet is het toch prima? Whiskas is nou niet echt wat je zegt goed voer. Ik zelf noem het whiskots...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
in het forumoverzicht zie je alle hoofdstukken met tig topics over de diverse onderwerpen. daar zijn de nodige topics over voeden en voeding bij.
er is niet één algemeen voer waar alle katzels het goed op doen, katzels verschillen qua stofwisseling net zoals dat bij mensen zo is.. dus je zult zelf aan de slag moeten en diverse soorten/merken moeten proberen.
ik weet niks van de specifieke voedselbehoeftes van perzen.. kijk eens naar de samenstelling van RC brokjes voor perzen.. en de aanbeveling, dan weet je waar je op moet letten.
waarom krijgt je pers alleen droogvoer? regelmatig beetje rauwe of licht gekookte kip is erg goed voor haar.
let erop dat er op de eerste twee plaatsen in de ingredientenlijst geen granen worden vermeld.
je zoekt goeie kwaliteit voor een redelijke prijs.. kijk eens bijvoorbeeld bij het overzicht van Zooplus (zie boven) bij Sanabelle, Happy Cat, Porta bv en koop kleine zakjes om te proberen. zorg dat ze heel goed blijft drinken en ruik aan haar ontlasting. als dat wat dunner is en stinkt dan is het voer niet geschikt..

en lees daarnaast onze topics over solokittens. kittens worden bij voorkeur tot ongeveer anderhalf jaar niet alleen gehouden omdat ze nog veel moeten leren en dat doen ze veel beter van leeftijds-soortgenootjes. kan gedragsproblemen opleveren als ze wat ouder zijn ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door mittenslief »

ja katzels kosten nu eenmaal geld, nu zijn perzen niet de allemakkelijkste poezels, ze zijn heel gevoelig en zijn ook snel verwend. ik heb ook 2 perzen uit het asiel meegenomen en heb in het begin ook wel problemen gehad met de voeding, met name omdat ze gewoon niets blievde. nu staat de ene op RC Sensible en de andere op RC Exigent ook krijgen ze dagelijks natvoer of rauwe kip, en het gaat prima
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Nina-Pippi-Loes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 nov 2012 17:08

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Nina-Pippi-Loes »

Hallo,

Ik mag oprecht hopen dat je haar niet iedere dag in bad doet, dat is gewoon zielig dus ik hoop dat ik dat verkeerd begrepen heb...Als je ze al in bad doet (wat ik met mijn Persje niet doe) dan toch zeker niet meer als een paar keer per jaar.
Whiskas is inderdaad geen goed voer en perzen zijn inderdaad kieskeurige eters. Ik zou in ieder geval zorgen voor een brok met zo min mogelijk graan en ik zou twee keer per dag goed natvoer gaan geven. Ook natvoer zonder granen met zoveel mogelijk vlees of vis. Zooplus verkoopt veel van deze voersoorten maar ook Alexis van de aldi (de soort zonder suiker) is prima. Mijn Persje Pippi is dol op vis. Ook gekookte koolvis van de AH. Het is belangrijk dat ze genoeg vocht binnen krijgen (dat lukt minder goed met alleen brokken) want Perzen zijn katten die gevoelig zijn voor nierproblemen. Ik zeg niet dat dat bij de jouwe zo is maar goed natvoer is voor alle katten erg goed. Er is natvoer te kust en te keur, maar graan- en suikervvrij is erg belangrijk omdat door de supermarktsoorten zit soms maar 4% ! vlees of vis. Kwestie van goed de etiketten lezen. Veel succes. :grin:
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Peej »

Ik denk dat ze inderdaad elke dag in bad gaat, maar niet omdat het zo leuk is om te doen :

"Ons is ook het verkeerde advies gegeven van whiskas is ook prima.... Dat hebben we gemerkt, een gevecht met een bad is nu een dagelijks ritueel. "

Volgens mij heeft de Whiskas een slecht effect op de ontlasting met als gevolg dat persje Mila wel in bad moet om alles weer schoon te krijgen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Adriana »

lisjie schreef:een gevecht met een bad is nu een dagelijks ritueel.
k neem aan dat de perzendiva aan de diarree is gegaan, maar dan is het toch alleen onder haar staart vuil en dan hoeft ze toch niet dagelijks helemaal in bad..? ze smeert zichzelf toch niet helemaal onder?
washandje met lauw water en zo weer schoon gepoetst, lijkt mij..

maar topic starter is sinds het plaatsen van het bericht, paar dagen geleden, niet meer op het forum wezen kijken.. dus doe verder ook geen moeite meer.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lisjie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2012 21:24

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door lisjie »

Dames,
Ik geloof dat ik zelf wel begrijp dat het zoals het nu gaat niet goed is, daarom kom ik hier om advies van jullie, niet om afgekat te worden. Zeker niet omdat ik al wel een dag niet heb gereageerd... Zoiets heet nachtdienst.
Ik heb heel veel gehad aan de tips. Ik zal letten op de granen en de samenstelling van het voer. Ons was vanuit de fokker geadviseerd om alleen droogvoer te geven. Maar ik zal ook wat rauwe of lichtgekookte kip aan haar voeding toevoegen, kijken hoe dat gaat. Ook de tip van solokittens vind ik fijn. Had nog een vraag wat dat betreft, maakt het uit of de andere kat geen pers is? Want we hebben een heleboel kittens in de straat waar ze regelmatig mee kan spelen.
Als we der in bad doen bedoel ik dat we een afwasteiltje vol laten lopen en der billen even schoonmaken, dit vind ze trouwens helemaal niet verschrikkelijk ofzo. Het is ons zelfs door de dierenarts ge-adviseerd om, zolang jong, het wekelijks te doen om eraan te wennen.
Dan mijn laatste vraag, wij waren van plan om der te laten inenten, nu hoor ik daar negatieve reacties op, wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Sifra »

Het maakt niet uit of het maatje een pers is of niet, zolang het maar geen extreem druk maatje is.
Is ze nog niet ingeënt bij de fokker of heb je het over vervolgentingen als ze groot is? Als ze buiten komt en in aanraking komt met andere katten, zou ik haar zeker in laten enten. Laat haar niet los voor ze volwassen en gecastreerd is en bedenk dat behalve de "gewone" risico's er ook het risico van diefstal is, omdat ze een raskat is.
Onze forumgenoten zullen je met liefde alle risico's voorhouden en bepleiten om je tuin af te zetten en er een tweede kitten bij te nemen. Let maar op! ;-)
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Adriana »

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html
dit is tot aan het eerste jaar een overzicht van wat bij de verzorging van een kitten komt kijken incl inentingsschema.
hoe oud is je kitten?
lisjie schreef:Het is ons zelfs door de dierenarts ge-adviseerd om, zolang jong, het wekelijks te doen om eraan te wennen.
Dan mijn laatste vraag, wij waren van plan om der te laten inenten, nu hoor ik daar negatieve reacties op,
wat is jullie mening?
de verschillen van mening op het forum over wel/niet enten en wat en hoe frequent gaan voornamelijk over volwassen binnen-/buitenkatten en kun je vinden in de topics wel/niet enten en zo..
dagelijks borstelen en kammen om er jong aan te wennen, kan ik me voorstellen..
neem aan dat de dierenarts die het badderen adviseerde, je ook wel heeft uitgelegd dat het heel verstandig is kittens te laten inenten en ontwormen, als dat nog niet is gebeurd.
normaal staat dat in het dierenpaspoort, dat je bij een kitten krijgt ..
;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door BillyJean »

Hoi Ilse
Ik zou de kat nooit buiten laten spelen. Je loopt groot risico dia ie " zomaar " verdwijnt, buiten alle andere risico's. Ik ben nog steeds een twijfelaar over het enten, ik vind dat een heel moeilijk vraagstuk bij katten. Laat je eens een foto zien?
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Gingerlinda »

hallo ilse
welkom op het forum.
en wat goed dat je zo na denkt over de voeding voor je skatje:)
whiskas is inderdaad geen kwaliteits voer. sanabelle staat redelijke goed bekent qua ingredienten. dus kwalitatief een goed voer. ik heb dit voer ook zelf gebprobeerd maar mijn kater kon er niet tegen, mijn poes echter wel. dus staan mijn katten nu op royal canin indoor. bij zooplus is het voordeligst als je een grote zak voer koopt. er is ook voer speciaal voor de pers. het is een kwestie wat ze graag eet en waar ze het goed op doet. ik let bijvoorbeeld op de vacht, onlasting, gebit, en of de kat voldoende er van eet. zo ging onze kater aan het kotsen, en aan de plakpoep bij bepaalde brokken.
dus het is kwestie van proberen, bij mij werkt RC zeer goed, en dan dagelijks wat natvoer, kip.
heel veel succes met de zoektocht naar de fijnste brok voor je diva.
enten is als kitten wel verstandig. maar hangt ook weer af van je eigen mening. wij enten de kat als kitten wel. maar daarna niet meer omdat ze altijd binnen blijven en we geen verdere dieren hebben die buiten komen. dit is echter puur waar ik en mijn man ons prettig bij voelen.
met de diva naar buiten laten gaan zal ik zelf voorzichtig mee zijn. vanwege diefstal, ziekte, auto's. nou weet ik natuurlijk niet hoe je woont ;) als je in bosrijk gebied woont zonder veel andere mensen zou je misschien wel buiten kunnen, of zoals al gemeld in een afgezette tuin.
mogelijkheden genoeg :D
ik lees graag hoe het nu verder met je katje gaat.ennuh ben erg benieuwd naar der, kun je een foto plaatsen? misschien wel leuk om een koppie bij het verhaal te hebben.
veel plezier gewenst en geniet van je kitten en het forum.
groetjes linda
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Nina-Pippi-Loes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 nov 2012 17:08

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Nina-Pippi-Loes »

Sorry dat ik zo reageerde op het dagelijks badderen maar je was zelf ook niet erg duidelijk in het waarom, vandaar. ;-)

Qua ras van het maatje maakt het niet uit maar over het algemeen zijn Perzen wat introverte katjes (misschien die van jou niet) maar dan zou ik er ook een rustig katje bij nemen. Ik heb toevallig twee van die schrikkerige typjes gehad dus mijn mening is daarop gebaseerd. :smile:

Speciaal perzenvoer is in naar mijn idee een verkooptruc, het gaat om waar de kat het goed op doet zonder diarree of andere klachten. Ik had één katje die ging van natvoer met granen ook erg aan de race. Gaf ik haar puur vlees of vis (wel een volledig voer) naast haar brokken, dan ging het prima met haar darmen. Is dus een kwestie van proberen. Twee keer per dag een goed portie natvoer is wel aan te raden voor de vochtbalans. Ik zit erover te denken om misschien rauwvoer te gaan geven als het reguliere voer op is. Ik heb nu nog veel andere blikjes en droogvoer dus dat eerst maar eens opmaken. De katten die ik nog heb katten zijn ook ouder 14 en 13 dus ze moeten het ook mar net lekker vinden.

Ik ben persoonlijk niet zo voor enten, zeker als het binnenkatten zijn. Loop je katje wel buiten dan is 1 maal per drie jaar een inenting tegen kattenziekte eigenlijk wel een must. Niesziekte is prima op te lossen met een anti-biotica kuurtje indien nodig maar kattenziekte is heel vaak dodelijk.

Ik woonde vroeger in een dorp en daar liet in mijn twee HTK's en één Pers ook gewoon buiten lopen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of ik dat nu nog zou durven. Er loeren zoveel gevaren en het stelen van een Pers is ook niet uitgesloten. Ik woon nu op een bovenhuis in de stad dus ik hoef er niet meer over na te denken, het zijn binnenkatten. :grin:
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door BillyJean »

dat speciaal perzenvoer een verkooptruc is, dat weet ik niet .. Ik heb begrepen dat de samenstelling gewoon overeenkomt met andere soorten voer, maar dat de vorm van de brokjes anders is, vanwege de platte snuit. Dit is in ieder geval wat ze mij verteld hebben. Maar bij mij gaan ook de andere soorten op.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door mittenslief »

als ze buiten komt zal ik zeker wel enten, je kan wel zeggen dat niesziekte makkelijk met een ABtje kan verhelpen, maar waarom zal je het zover laten komen als het niet hoeft, met de asielkittens maak ik regelmatig niesziekte mee en dat is echt geen pretje hoor, ze kunnen namelijk ook overal ontstekingen krijgen (ook in de mond) en dan eten ze niet en alle ellende verder, dus hier worden ze elk jaar netjes geent, je kan ook niesziekte meenemen aan je kleding en schoenen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie