Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden jullie?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Renatevanderveer

Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden jullie?

Bericht door Renatevanderveer »

Vandaag is ons Snickers gecastreerd.
Hij weegt momenteel een kleine 2.7 kg, niet erg veel voor een kater.

Door zijn castratie krijgt hij waarschijnlijk, na verloop van tijd meer eetlust en een trage stoelgang..
Na raadde de dierenarts ons aangepaste voeding aan, zodat Snickers minder zal aankomen en minder zal gaan eten..

Hebben jullie destijds na castratie de voeding van jullie katers aangepast?

Bijkomend feitje: Snickers lust alleen Royal Canin voeding, al het andere laat hij staan.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door Ikey »

Ik heb hier uit ervaring geen verstand van, onze Diesel gaat deze week onder het mes voor castratie.

Heb wel gelezen dat Snickers snel braakt en je zegt zelf al dat hij alleen RC lust. Ik zou het persoonlijk even afwachten. RC heeft trouwens vast wel speciaal voer voor gecastreerde katten, dat heeft elk goed merk wel, daar kun je hem ook nog op overzetten.

Maar als hij nu 2,7 kilo weegt, waarvan jij aangeeft dat dat niet veel is voor een kater, dan is er toch niks aan de hand?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door jennli »

Hier krijgen ze Royal canine sterilised. Op Pjotr na, die krijgt Trovet ivm voedselallergie.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Renatevanderveer

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door Renatevanderveer »

Ik zag het probleem nu ook nog niet hoor, Ikey..
Ze zeggen dat een gemiddelde kater zo'n drie tot vier kilo weegt.
Dan mag Snickers dus nog wel wat aankomen..
En daarbij, het is een moeilijke eter, dus ik twijfel wel een beetje of ik dat nu zomaar moet veranderen..

Nu eet hij goed, wat gebeurt er als ik het verander.
Ja, Royal Canin heeft aangepaste voeding voor gecastreerde katers.
Van de DA een kortingsbon gekregen voor een probeerzak.

Ik kan het natuurlijk altijd proberen, als Snickers herstelt is.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door Ikey »

renatevanderveer schreef: Ze zeggen dat een gemiddelde kater zo'n drie tot vier kilo weegt.
Snickers is toch een maand of 6? Dan is hij nog een kitten, dat aankomen gaat heus wel gebeuren het komende half jaar, gecastreerd of niet gecastreerd.

Bedoelde de DA niet dat hij nu al 2,7 weegt en dus misschien aan de zware kant is voor een kitten van zes maanden? En dat hij daarom over moet op ander voer, zodat hij, als hij volwassen is, niet ver boven de 4 kilo zit?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door castratenkoor »

Welke variant voer je nu dan? Als het kittenvoer is kun je inderdaad beter overstappen op variant volwassen kat of voor gecastreerde katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door Renatevanderveer »

We geven nu Royal Canin Kitten.

Snickers kreeg Royal Canin Gastro Intestinal voor zijn darmen, maar we zijn langzaam overgeschakeld op kittenvoeding, ook mede vanwege de komst van Bounty..

Moet ik dan, als ik overstap op voeding voor gecastreerde katten, Snickers en Bounty gescheiden gaan voeden?
Het lijkt me niet handig als Bounty dan de brokjes van Snickers op gaan eten..

Ze eten nu gezamelijk, namelijk.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door castratenkoor »

Nee hoor, je kunt gerust doorgaan met RC kitten tot ze beide zijn gecastreerd en als dan de zak op is overgaan op volwassen voer. Wel eerst mengen uiteraard, niet plos overschakelen dan raken ze aan de dunne.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door Renatevanderveer »

Aah, okee. Dat was inderdaad mijn gedachte ja.
Ik wil Bounty inderdaad ook laten helpen, omdat ze straks samen buiten lopen..
We wonen in een omgeving met veel katten en ik heb aan twee viervoeters genoeg!

Bedankt, dat wilde ik weten! :)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Wij geven nu rOyal canin sterilised 37
Maar gizmo weegt dan ook al 5,5 kilo dus die moest wel
Wat je kan doen is je huidige voeding mengen met de sterilised
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door Robijn »

En via Zooplus.nl is het voer waarschijnlijk veel goedkoper dan via de dierenarts.
Vanaf 19 euro wordt zelfs gratis thuisbezorgd; en bij Zooplus zijn ook regelmatig acties en kun je ook sparen voor spaarpunten.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Renatevanderveer

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door Renatevanderveer »

Wow, dat is inderdaad niet duur..
Bedankt voor de tip Robijn!
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door DeTut »

persoonlijk vind ik het huidige assortiment aan speciale diervoeders abnormaal... nog even en je krijgt speciaal voer-voor-katten-die-zich-onvoldoende-wassen en voer-voor-witte katten en voer-voor-katten-met-overdreven-miauwgedrag, enz.
Lijkt me prima voor de economie; laat diervoederfabrikanten nog meer winst maken en ook dierenartsen hebben er (financieel) baat bij om dit te promoten. maar of het werkelijk allemaal nodig is én effect heeft...? ik denk wel dat onderscheid tussen kitten- en volwassenvoer goed is en nierdieet, blaasgruisdieet en hypo-allergeen voer lijkt me ook echt effectief (is ook bewezen..), maar verder...?
is je kat te zwaar, doe dan net als bij de mens: minder eten en meer bewegen. dat is namelijk precies de reden waarom gecastreerde katten vaak zwaarder worden (bv dat ze door het wegnemen van de paringsdrang en minder actief kunnen worden)en dat moeten wij als baasje dus reguleren. vind je het moeilijk om zijn smekende blik te weerstaan en kun je echt niet minder voer geven, dan kun je van Hills het RD-voer geven, dan mag je zoveel voeren als je wilt maar er zit weinig in.
Vind het echt heel vreemd als een d.a. een gezonde kat met een prima gewicht preventief op (duur?) voer wil zetten, om dik worden te voorkomen. waarom zegt hij niet gewoon simpel en eerlijk 'hou er rekening mee dat de kat minder actief kan worden en dus zal aankomen als u evenveel blijft voeren...'?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door Adriana »

er zijn (beetje gekmakend) veel soorten en vooral Royal Canin en iets minder Hills kunnen er wat van. maar ik zie in de loop van de jaren het assortiment van andere merken ook uitdijen (Sanabelle, Happy Cat bv.)

de stofwisselingen van katten reageren individueel op de samenstelling van een voer, ik bedoel wat werkt bij de ene katzel hoeft niet bij de andere te werken..
het is ook zo dat als je meerdere katzels hebt dat de smaken en ook behoeftes ook nog verschillen..
er is niet zoiets als 'het beste voer' want dat hangt onder meer ook af van prijs..
en het duurste voer is niet noodzakelijkerwijze beste voer voor die situatie..
discussies over het beste voer zijn eindeloos.... zie onze voedingstopics hihi hi..

hier en dat is het enige voorbeeld dat ik je kan geven zijn we overgestapt van RC kitten naar een aantal voeders: Hills nature's best, Almo holistic kip, Sanabelle huid+vacht en nog wat vrij verkrijgbaar nierdieet van Happy Cat ivm brede samenstelling die afwijkt van die van Hills nat best, voor het lagere eiwitgehalte en de voorverteerde kh's.
en ze krijgen als snoepje nog wat RC kitten 36/37? voor de lysine en omdat ik die grote zak niet wilde weggooien.
Enzo krijgt uit de hand Sanabelle huid+vacht gevoerd want dat is te vet voor de bengels.

k zou met twee katzels altijd verschillende soorten/merken voer geven.
het is helemaal niet gezegd dat Snickers dus dik gaat worden op bepaald voer. Snicks heeft lijkt me een vrij felle stofwisseling en zal heel anders verbranden dan Bounty.
en met de laatste zul je denk ik altijd heel voorzichtig moeten zijn want het kan zijn dat zij veel gevoeliger reageert omdat ze over het geheel wat minder robuust is..
voor de meesten van ons is het een zoektocht geweest om te zien wat goed valt en goeie niet ernstig stinkende drollen produceert. en duur is niet altijd het beste..

koop af en toe eens een klein zakje om te proberen en sommigen van ons willen jullie wel wat proefbroks opsturen om te testen..
kijk eens bij Happy cat en/of Sanabelle (Zooplus zie boven) voor goeie prijs/kwaliteitverhouding. die merken zijn goedkoper omdat zij geen dure advertentiecampagnes hebben.
en als Snickers alleen Royal Canin lust dan zul je daar moeten zoeken naar geschikt voer en dat hoeft heus geen sterilized van de dierenarts te zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dierenarts wijst ons op andere voeding, wat vinden julli

Bericht door nellebel »

guusje en gijs kregen tot hun castratie kittenvoer van RC, daarna een half jaar gemengd met sterilezed tot ze een jaar oud waren. toen alleen nog sterilized. nu meng ik het wat met brokjes voor de tanden van RC. guusje vind die niet lekker ,maar gelukkig is dat voor haar niet zo belangrijk. zij eet de andere brokjes er tussen uit.
gijs is minder beweeglijk en ook minder te motiveren tot bewegen en hij heeft veel meer aanleg om dik te worden. uit ervaring weet ik wat voor hel het kan zijn om voer te minderen bij een dikkere kat om hem af te laten vallen. dan geef ik liever iets minder calorierijk maar dat de maagvulling er wel is. hoe leg je een kat uit dat hij minder moet eten, ik vind het voor mezelf al moeilijk genoeg. nu blijft hij netjes op gewicht, hij hoeft geen honger te lijden want hij heeft altijd voer ter beschikking .
hier blieven ze trouwens ook alleen maar RC.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie