Katten kunnen eigen voer samenstellen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Katten kunnen eigen voer samenstellen

Bericht door BloemTetsu »

Zie hier het onderzoeksverslag

Overigens gedaan door Waltham (o.a. whiskas).
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten kunnen eigen voer samenstellen

Bericht door Dinky »

Ik las het ook inderdaad.

Voor wie te lui is om het Engelstalige verslag te lezen staat hier een samenvatting als nieuwsbericht ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Katten kunnen eigen voer samenstellen

Bericht door mauriceb »

Dus als het aan de kat lag zou ze Whiskas overslaan? :)
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten kunnen eigen voer samenstellen

Bericht door Adriana »

néé want aan Whiskas zijn bepaalde geur-/smaakstoffen toegevoegd die heel erg aantrekkelijk voor katzels zijn..
helaas want de ervaring op het forum is dat de meeste katzels op Whiskas natvoer (droog weet ik niet) snel akelig stinkende en nogal dunne ontlasting krijgen. heb wel eens de indruk dat Whiskas runderpens in zijn voer verwerkt..

het is overigens een meer dan geweldig onderzoek en ik heb de lange versie al een aantal keren gelezen/doorgeploegd. er staan zo veel interessante gegevens in en het biedt plenty stof tot nadenken over voer en het voeden van onze tijgers en ik ben Bianca erg dankbaar dat ze het onder onze aandacht heeft gebracht.. ;-) ;-)
geeft geweldig inzicht in natuurlijke behoeftes van katzels aan eiwit, vet en koolhydraten als ze zelf kunnen kiezen..
er staat ook een uitgangsformule eiwit/vet/kh's in als algemeen aangenomen dagelijkse behoefte.
k zou het kunnen omschrijven als 'carnivoor plus' .. want ook kattenbreintjes lopen op glucose..
laat ik voor mezelf spreken, ik ben dol op dit soort informatie..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Katten kunnen eigen voer samenstellen

Bericht door BloemTetsu »

Graag gedaan Adriana. Zelf vind ik dit soort wetenschappelijke info zeer interessant. Ik heb dan ook dierwetenschappen en diermanagement gedaan.
Realiseer me ook dat het lezen van wetenschapsartikelen in het Engels voor de meeste niet gemakkelijk afgaat.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten kunnen eigen voer samenstellen

Bericht door Adriana »

nee niet iedereen hoeft hier grondig doorheen want dat is, ook met de engelstalige vaktaal, nog een hele klus. maar de conclusie is duidelijk. katten kiezen uit zichzelf niet voor hoog koolhydraatrijk voer en ook niet voor hoog eiwitgehalte-voer.
katten zijn voornamelijk vleeseters maar graag veel vet erbij en zeker weten als ze kunnen kiezen toch ook wat koolhydraten/zetmeel. en dat klopt aardig met de analyse van de gemiddelde muis, die zijn ook veel vetter dan je zou verwachten. veel ballast (botjes/vacht) ook.
de voorkeur wisselt soms per dag en ook de behoeftes aan de diverse voedingsstoffen.

dat wist ik al van hier want er wordt door iedere katzel iedere eetbeurt geshopt in het brokkenbuffet. je ziet ze ruiken en kiezen.. Bolle heeft standaard voorkeur voor hele grote brokken (pas geleden ontdekt) en Maks zweert bij Hills nature's best, wat ze alledrie graag eten, net als de Almo holistic kip. Enzo heeft grote voorkeur voor Sanabelle huid+vacht en natte purina one senior.
en ze krijgen wisselend natvoer tonijn/kip/sardientjes/rund van porta/almo/miamor.

ik heb de schoteltjes en bakjes afgeschaft. de brokjes gaan in hoopjes op een handdoekje en het natvoer in een kleine tefal braadslede (kringloop) die wordt schoongemaakt met wat zout, geen zeep.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Katten kunnen eigen voer samenstellen

Bericht door Gingerlinda »

@adriana.
zo de katzels hebben het maar luxe bij jou :) een heel bufet.

ik merk wel dat de katten inderdaad zelf kunnen kiezen wat ze op dat moment willen eten. helemaal als je inderdaad meerdere soorten voer hebt staan. ik vind dat wel heel grappig en appart om te zien,
we vinden ze hier een nieuwe brok altijd eerst het lekkerste. maar dat is denk ik omdat die nieuw is.
als er maar 1 brok staat en een bakje water. dan nemen ze dat natuurlijk. maar bij verschillende keuzes. maken ze per dag inderdaad verschillende voorkeuren.

handig voeren op een handoek en vlees in een braadslede.helemaal als je meerdere katten hebt.
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Plaats reactie