Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door mauriceb »

Zijn er mensen die al ervaring hebben met een gebitsreiniging van de kat en evt het tandenpoetsen?

Ik wil toby met de tijd een gebitsreiniging gaan geven. Hij had laatst een beetje ontstoken tandvlees en heeft daar een kuurtje stomorgyl voor gehad. was vrij snel weg en daarbij ben ik gestopt met het geven van brokjes. Hij krijgt nu enkel KVV en water. Ik moet zeggen dat het nu goed gaat en hij echt bijna niet meer uit zijn mond ruikt. De DA zei al van als het weer een beetje terugkomt ofzo dan kunnen we een keer z'n gebit reinigen en dan moet het helemaal over zijn.

Nu ben ik wel aan het googlen geslagen en zag ik allemaal enge aandoeningen aan mond en gebit. Gelukkig heeft Toby dat vooralsnog niet. Ik overweeg dit wel te laten doen bij de DA en daarnaast misschien gewoon om de dag of elke dag te tandenpoetsen. iets met een gaasje en mondwater had ik gelezen.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door eveline1982 »

Hier dus helaas wel 1 van die enge aandoeningen. Het leek een poosje beter te gaan na een ab kuur maar toen ik van de week zijn gebit weer is goed nakeek was het weer 1 barre ellende :( . Ik heb al een poosje de tandeborstel en tandpasta gebruikt maar toen het zo goed ging ben ik gestopt omdat Beer echt een hekel eraan heeft! Je hebt verschillende soorten tandpasta speciaal voor katten en als tandeborstel heb ik er 1 speciaal voor hele kleine hondjes met 2 kopjes zodat je direct de hele tand en kies mee kan nemen, je kan ook gewoon een baby tandeborstel nemen. Ik raad de vingerborsteltjes echt af, als ze het zat zijn en hap zeggen doet dat best pijn ;) . Hier is de tandpasta trouwens wel een succes, zodra ik met de tandeborstel aankom wil hij het liefst direct de pasta eraf likken :) . 1 a 2 keer in de week is bij hele lichte of geen tandvlees/tandplak problemen meer dan genoeg.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door xdenise »

Ik poets ook de tanden van mijn kittens (ze hebben inmiddels gewisseld)!

Ben begonnen met een gaasje rond mijn vinger met een beetje kattentandpasta. Toen ze daar eenmaal aan gewend waren heb ik zo'n vingerdopje gebruikt en inmiddels gebruik ik een speciale tandenborstel.
Bij de een heb ik het echt voorzichtig moeten opbouwen, bij de ander zat ik binnen enkele weken al aan de 'normale' tandenborstel :) Ik poets hun tandjes om de twee dagen en geef ze wekelijks rauwe kipfilet, dat houdt de tandjes ook mooi schoon.

Ben ook erg tevreden met het resultaat ondanks dat ze nog jong zijn, prachtig witte tanden en kiezen en mooi tandvlees.

Ik heb geen ervaring met mondwater en katten, wel met mondwater en honden. Ik heb dat bij mijn honden gebruikt en dat viel vies tegen.. Totaal geen verbetering. Inmiddels poets ik hun tanden ook gewoon.
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door mauriceb »

Ok dus tandpasta dus, ik zag wel dat die er was met kip smaak. Ik kan bij toby wel gewoon goed zijn lip omhoog doen en naar z'n tanden kijken. dit vindt ie helemaal niet erg. mond open doen is weer een ander verhaal, dat heeft ie liever niet. dan probeert ie z'n mond dicht te houden :)
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door xdenise »

Dan zou ik met een vingerdopje beginnen aangezien je vinger vertrouwder is dan zo'n vreemde borstel. Je hebt 'harde' vingerdopjes zodat ze je vinger niet kapot kunnen bijten. Ik heb destijds mijn complete set met vingerdop, tandenborstel met dubbele kop en tandpasta voor een paar euro bij de DA gekocht.

Ik laat ze ook wel eens zelf poetsen als ik weinig zin heb :roll: . Door de grote kop v/d borstel te gebruiken met wat tandpasta. Dan 'kauwen' ze daar lekker op en ik beweeg de borstel in de juiste positie. kan je misschien ook proberen om bij de achterste kiezen te komen..
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door mauriceb »

Ik ga gelijk ff de DA bellen of ze t hebben, dan kan ik het vanmiddag gelijk ophalen en proberen.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door xdenise »

http://www.youtube.com/watch?v=ubzlIiwB6tc

hier heb je een goede indicatie hoe lang je ermee bezig bent trouwens. Ik zie soms mensen minutenlang poetsen en dat is niet nodig. Poezels vinden 't dan ook niet leuk meer. En belonen na 't poetsen werkt ook goed!
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Cerna

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door Cerna »

eveline1982 schreef:Hier dus helaas wel 1 van die enge aandoeningen. Het leek een poosje beter te gaan na een ab kuur maar toen ik van de week zijn gebit weer is goed nakeek was het weer 1 barre ellende
Eveline: hier moet je kat echt niet mee blijven lopen! Tandenpoetsen helpt niet wanneer het "weer 1 barre ellende" is. In het topic over pijnstilling ben je heel alert in het geven van pijnstilling ivm de nieren, maar realiseer je wel dat ontstoken tandvlees voor net zoveel ellende kan zorgen.

Dus: naar de dierenarts en overleg! Wanneer het werkelijk stomatitis is, dan rest je maar een ding en dat is trekken. Ben je voorgoed van alle narigheid verlost.
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door mauriceb »

Wat Cerna zegt klopt inderdaad, ontstoken tandvlees moet je niet te lang laten zitten bij een kat. Dat kan problemen geven ook elders in het lichaam.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door Adriana »

wat hier goed werkt is een scrubhandschoen (HEMA badartikelen) en dan zachtjes en bijna zonder er aandacht aan te besteden, onder de lip over de tanden en kiezen aaien.
en als ze toch op schoot zitten gaat dat in één moeite door en kun je met je andere hand aaien en kriebelen en afleiden.
gaasje is al genoemd maar werkt hier minder omdat ze hier op het gaasje kauwen...
en ze moeten niks hebben van borstels, noch van kattentandpasta..
wat ook wel werkt, met name voor de binnenkant, is een los opzetborsteltje van een mensentandenpoets, dat is veel kleiner en kennelijk minder eng..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door eveline1982 »

Ik heb donderdag een afspraak voor hem staan, ga hem hier echt niet weken mee laten lopen maar kwam er zaterdag pas achter. Kon gisteren pas bellen ivm weekend.....Ik zorg echt wel goed voor me beestjes hoor.

Wij kijken Beer zijn bek elke week goed na. Vorige week had mijn vriend gekeken en zag alles op een wat licht rode randjes er keurig uit. Toen ik zaterdag keek zag het er erg rood uit en bloede zelfs. Nu is het rood maar bloed niet. Hij eet gewoon zijn brokjes en speelt als een gek. En ja ik ben er ook bang voor dat zijn gebit getrokken moet worden, maar stel dat liever zo lang mogelijk uit want een kunstklapper is er niet voor katten. Maar als de da beslist dat het nu te heftig is tja dan zal hij er helaas toch aan moeten geloven.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door lidewij020 »

Tandenpoetsen doe ik hier met een wattenstaafje met kiptandpasta. Vaak kauwen ze ook zelf er al op. Ik had begrepen dat katten geen gaatjes krijgen , maar wel tandvleesproblemen en losse tanden etc. Probeer dus vnl langs het tandvlees te poetsen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door nellebel »

eveline kijk eens in het onderwerp gijs ontstoken tandvlees. gijs heeft stomatitis, maar we zijn nu van vuurrode randjes naar licht roze randjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door castratenkoor »

Wat bij mijn katten heel goed effect heeft is het laten kauwen op vlees.
Door het zagen van de kiezen gaat het tandsteen eraf.

Ik heb 1 kat gehad waarbij ik het hele gebit moest laten verwijderen, dat was een half-Britje.
Na twee gebittenbeurtjes en steeds terugkerende problemen moest alles eruit.

Tandjes poetsen is geen optie hier, ik heb slecht gesocialeerde katten en dat in combinatie met mijn slechte fijne motoriek (gewrichtsontstekingen) is een onmogelijke combi.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Tandenpoetsen en evt. gebitsreiniging

Bericht door BillyJean »

Wat is nu het beste vlees om ze op te laten kauwen ? Ik wil straks Taffy hier aan laten wennen. Bij Fayline lukt het niet, jammer genoeg.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie