Kattenluik Petporte vs Sureflap

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
JuffrouwJannie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2012 22:41

Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door JuffrouwJannie »

Hallo allemaal,

Het wordt de hoogste tijd dat mijn poes (Juffrouw Jannie) haar weg naar buiten gaat vinden en dan is een kattenluik wel handig. Ben is rond gaan kijken voor een Chipluik. Dat lijkt me voor mij de beste optie. Zeker met het oog op alle andere katten in de buurt.

De keuze moet gemaakt worden tussen de Petporte (140 euro) of de Sureflap (85 euro) Dat vind ik nogal een verschil. De meningen zijn er ook nogal over verdeeld. En echt veel wijzer word ik daar niet van op de fora waar ik heb gekeken.

Heeft iemand ervaring met 1 van de 2 of allebei ? Zeer benieuwd wat jullie ervan vinden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
zoals altijd hangt zo ongeveer alles af van de actuele situatie, de financiele situatie en de vaardigheden/gewoontes van het betr dier.
met andere woorden iedereen heeft zo ongeveer een andere situatie en andere ervaringen. kijk ff bij Zooplus naar de beoordelingen, dan word je al een stuk wijzer. en daar kun je de specs van beide luiken ook goed vergelijken en de chipversie heeft inderdaad alleen zin als katzel is gechipt.
en is de boze buitenwereld veilig genoeg voor juffrouw Jannie, die ongetwijfeld haar verkeersdiploma heeft?
lees onze topics over binnen/buitenkatten en alle gevaren, want als je straks met een ernstig verwonde dan wel hemelende katzel zit, dan is dat jammer van al het gedelibereer rond het kattenluik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Anne87 »

Is het geen optie balkon of tuin af te zetten voor de kat? Dan is een chipluik niet nodig maar voldoet een normaal luik. En het belangrijkste, je voorkomt de nare maar realistische scenarios die Adriana schetst.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Adriana »

k vergat je nog te wijzen op de oh zo handige zoekfunctie rechtsboven.
even kattenluik intoetsen en je krijgt een lawine aan berichten met uiteenlopende ervaringen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JuffrouwJannie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2012 22:41

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door JuffrouwJannie »

Thanks !

Ze is geboren bij vrienden van mij. Die hebben ook twee kinderen. Daarna heeft ze 3 maanden in m'n appartement gezeten. 3 hoog zonder dat ze naar buiten kon. Dat ging prima. Veel aandacht was veel thuis. En het is dan ook een super sociaal beestje.

Nu ben ik inmiddels verhuisd naar een huis met achtertuin. En rustige buurt ook verder woon aan het water aan een niet doorlopende weg. Buiten dat moet ze wel eerst 12 tuinen door voordat ze uberhaubt een mogelijkheid krijgt om op straat bij het water te komen.

Ze heeft tijdens mijn verhuizing/verbouwing 2,5 maand bij een vriendin gewoond. En die heeft al 5 katten. Dat ging prima ze was wel nogal dominant heb ik mogen vernemen lol dat is opzich goed, maar dus ook veel sociale interactie. En daar kon ze ook lekker naar buiten. Nu is ze alweer 3 weken bij mij in huis wat verder top gaat. Alleen merk ik dat de drang nu gewoon gaat komen dat ze weer naar buiten wil zoals dat de 2,5 maand daarvoor ook ging. Ik werk 40 uur per week dus overdags is ze alleen. Genoeg om mee te spelen, maar wat mij betreft moet een poes naar buiten kunnen. Interactie met soort genoten is gewoon goed. En de gevaren die daarbij komen zijn is nu eenmaal het risico van het leven. Weloverwogen hoor dat wel. :D

Morgen wordt ze gesteriliseerd. Dan denk ik dat ze nog een week (of twee) binnen moet blijven en dan wil ik het luik er wel in hebben. Qua geld heb ik zoiets van "niets is goed genoeg voor poes" dus dat maakt niet uit. Als het maar een goed werkend luik is. Wel goed idee inderdaad om even aan de Dierenarts te vragen wat voor een chip ze heeft. De oppas vriendin had zelf een Petporte, maarja als de Sureflap netzo goed werkt voor 55 euro minder. Wil ik dat ook wel proberen vandaar dat ik naar de ervaringen vraag.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Ms Maaike »

Heb jij een open poes buiten laten lopen?? Dat vind ik echt onverantwoord. Bovendien vind ik het uitermate sneu dat ze nu weer alleen zit, zeker als je 40 uur per week aan het werk bent. Veel speelgoed maakt dan echt geen verschil als er niemand is om mee te spelen. :(
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
JuffrouwJannie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2012 22:41

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door JuffrouwJannie »

Klopt. Moet ook zeggen dat, dat ook wel een dingetje is waar wat onenigheid over is geweest, maar toen was het leed al geleden, maar 40 uur per week is inderdaad teveel. Ben ik het volledig mee eens. Daarom vind ik ook dat het beestje weer snel naarbuiten moet kunnen. Lees ook veel over een maatje erbij, maarja dat is dan ook weer zo wat. Lees daar ook zoveel verschillende verhalen over. De een zegt super zielig, de ander zegt zolang ze naar buiten kan prima ... Er zit nogal een history aan het verkrijgen van het beestje vandaar dat het gelopen is zoals het gelopen is, maar dat zal ik jullie verder besparen. Neem van mij aan dat ze zo het beste af is ;)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Ms Maaike »

Als je hier zoekt op 'solokitten' vind je genoeg. Met een leeftijd van 6 of 7 maanden is het introduceren van een maatje vaak makkelijker dan wanneer ze ouder is. Maar blijf erbij dat ze eerst gecastreerd had moeten worden voordat ze naar buiten ging. :???:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Adriana »

JuffrouwJannie schreef:dat ook wel een dingetje is waar wat onenigheid over is geweest, maar toen was het leed al geleden, maar 40 uur per week is inderdaad teveel. Daarom vind ik ook dat het beestje weer snel naarbuiten moet kunnen.
Lees ook veel over een maatje erbij, maarja dat is dan ook weer zo wat. Lees daar ook zoveel verschillende verhalen over. De een zegt super zielig, de ander zegt zolang ze naar buiten kan prima ...
Er zit nogal een history aan het verkrijgen van het beestje vandaar dat het gelopen is zoals het gelopen is,
Neem van mij aan dat ze zo het beste af is ;)
..uuhhh :icon_shifty: nou nee dus, eigenlijk..
en toch lees ik in dit bericht geen enkel steekhoudend argument om niet eens na te denken over een kattenmaatje, nu het nog kan.
hier zijn we daar redelijk eensgezind over.. jonge onvolwassen katzels groeien zo veel beter op met een kittenkattenmaatje, daar leren ze zoveel van en dat is alleen maar heel prettig voor het personeel.
en als jij zo lang van huis bent dan hoeft ze haar heil ook niet buiten te zoeken als ze een kameraadje heeft...
want eigenlijk vind je dat ze naar buiten moet kunnen voor contact met soortgenoten. maar die hebben territoria en daar zitten ongecastreerde vechtersbazen tussen en een akelige ziekte is met een bijtwond zo opgelopen..
en een kittenkattenmaatje uit het asiel is ongeveer net zo duur als een degelijk kattenluik.

en daar heeft het personeel veel meer plezier van want dan zullen je huisdieren jou veel vaker opzoeken in plaats van dat tanteJannie de hort op gaat...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JuffrouwJannie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2012 22:41

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door JuffrouwJannie »

Mee eens en wil er ook zeker over nadenken, maar mijn vorige poes. Die ik ook als kitten heb gekregen heeft haar hele leven binnen gewoond. Alleen. En ik werkte daar ook 40 uur per week bij. Nooit een punt geweest en tevreden heen gegaan. Die kwam wel uit een raar nest. Dus dat had een probleem poes kunnen worden. Mijn ouders hebben er ook jaren 1 op hun flatje gehad was ook de hele dag alleen nooit problemen. Vriendin van me heeft ook een kater van 0 tot nu (5) alleen op dr flatje werkt ook full time niks aan de hand. Het zal niet de ideale situatie zijn, maar het was of bij mij op 100m2 in een huis de gourmet diners eten voor de kachel chillen en bakken aandacht krijgen of naar het asiel.

Juffrouw Jannie vertoond ook geen neurotisch gedrag. Niet lusteloos niet extreem aanhankelijk, sloopt niks. Ze eet goed. ze plast waar het hoort. Slaapt iedere avond lekker naast me in bed. We hebben een ochtend ritueeltje en een uur thuiskom ritueel. Die heeft een leven als een godin in Frankrijk. En ja de risico's van het naar buiten gaan. Die horen erbij wat mij betreft. Ik heb vroegen ook wel is een paar klappen gehad van de vieze buurtjongens. Beetje eelt kweken op die knokkels kom op zeg ! Daarbij het is een keurig buurtje en heb nog geen zwerfkat gezien.
Anne87

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Anne87 »

En ja de risico's van het naar buiten gaan. Die horen erbij wat mij betreft. Ik heb vroegen ook wel is een paar klappen gehad van de vieze buurtjongens. Beetje eelt kweken op die knokkels kom op zeg !
Ja, aan dat eelt op d'r knokkels zal ze veel hebben als je haar van de weg kunt schrapen nadat een auto eroverheen is gereden. Of als ze zwanger is doordat ze besprongen wordt door welke buurtkater dan ook. Want dat jij ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Of daar welke enge ziekte dan ook aan over houdt. Of vergiftigd wordt door één van die eikels die met gif lopen te strooien tegen honden en katten. :roll:
Kattenmaatje, tuin of balkon afzetten, en dan leeft je kat als een godin in Frankrijk.
Laatst gewijzigd door Anne87 op 06 dec 2012 14:33, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Dinky »

Wanneer juffrouw Jannie een klap van een auto krijgt is dat zeer waarschijnlijk haar einde en heeft ze dus geen kans om eelt te kweken.
Dan heb je nog de kans op vergiftiging (ook lang niet altijd kans om eelt te kweken), verdwalen (en dus vermissing) en het tegen het lijf lopen van een kattenhater (waarvan niet te zeggen is wat die ermee zal doen maar eelt kweken zal ze dan zeker niet).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Adriana »

we komen op het forum niet uit de discussie binnen/buitenkat, dus dat zal in dit topic ook wel niet lukken. ;-)
neem aan/hoop dat juffrjannie op zijn minst één kattenbak binnen heeft en missch is ze wel zo verstandig om aan de goeie kant van de sureflap/petporte te blijven!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Dinky »

Klopt maar welke keuze je ook maakt je moet wel de gevaren goed overwogen keuze zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Kattenluik Petporte vs Sureflap

Bericht door Anne87 »

Tja, ik vind dat je met je kat moet doen wat je wilt, binnen, buiten, afgezet balkon of tuin, of juist niet, maar ga niet zeggen dat ze 'eelt moeten kweken', want dat vind ik niet kloppen. Verder sluit ik me gewoon bij jou aan, Adriana.
Plaats reactie