twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
mosje15
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2012 19:11

twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door mosje15 »

Hoi,

Ik zal me kort voorstellen
Ik ben Mosje15 dus ik ben 34 en nieuw hier.

Twijfel nog steeds (al meer als een jaar dus) of ik wel of geen kat in huis zal nemen. Wat doet mij zo twijfelen? Nou ik ben voornamelijk bang dat mijn meubels eraan gaan.... En dat weegt nogal zwaar bij dit besluit. Stom misschien maar toch!
Vraag aan jullie: Eerlijk, gaat een kat dit doen?
Want hoe weet zo'n kat nou dat hij aan een paal moet krabben en niet aan mijn bank???
Oh ja, ik zou geen kitten willen omdat het assiel voel genoeg zit en er vast wel eentje is die ons leuk genoeg vind om bij te wonen.

Thuissituatie:
Ons gezin zal altijd bij 3 personen blijven--man, vrouw en zoontje (van 18 mnd)
We wonen 3 hoog in een appartement van ca. 90 m2
Er zijn hier 3 buurkatten in het appartement. Het complex heeft een gemeenschappelijke tuin.
Man werkt ik ben huisvrouw.

We hebben altijd een hond gehad (helaas is hij niet meer). Dus niet echt kattenervaring. Maar dat zal wel komen. De bedoeling is dat de kat naar buiten gaat als hij er zin in heeft, maar hij moet ook even alleen kunnen zijn als ik boodschappen of wat dan moet doen. Geen uren dus...

Ik lijkt me zo leuk om een kat te hebben maar dit idee weerhoud mij er dus echt van.

Sorry voor het lange verhaal... nog één klein misschien heel dom vraagje. Gaat een kat 's nachts niet op het gezicht van een kind liggen per ongeluk???
:oops:
Bedankt voor jullie tijd!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Vooral bij een oudere kat gebeurt dat minder denk ik
Mijn katten hebben dat nooit express gedaan wel is door t huis sjezen incl over de bank maar qua kapot gaan valt mee
Wij zijn erg zuinig op onze spullen wonen pas een jaar samen en voor t eerst op onszelf
Dus allemaal mooie nieuwe meubels
Er is nog niks kapot gegaan alleen in de slaap kamer wil jongste kitten nog wel is in gordijnen hangen maar niet vaak en corrigeer gelijk bank en eetkamer stoelen zijn van stof maar niks aan kapot gegaan daarom denk ik dat bij een kitten het wel sneller gebeurt maar omdat je zegt een wat oudere kat denk ik dat het wel mee valt
Het is super gezellig een kat :)
Succes ermee ! Ben benieuwd

En in t asiel kennen ze de karakters wel van de katten Miss dat je dsn beter voor een rustige kam gaan ivm je meubels !
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door Freya13 »

ik heb met onze katten zelden of nooit problemen. Af en toe proberen ze wel eens om aan de bank te krabben. Maar dan moet je er snel bij zijn en ze tegen de krabpaal zetten met de klauwtjes, en dan hebben ze het vaak heel snel beet.
Katten kunnen best een paar uren alleen zijn, geen enkel probleem, als er uiteraard een kattenbak is, een leuk slaapplekje en een fijne krabpaal om aan te krabben, je snapt het wel
En voor je zoontje: ik denk dat de kans heel klein is dat de kat op het gezichtje gaat liggen. Zo klein is je zoontje tenslotte niet meer, hij is sterk genoeg om te reageren. Maar als je dat echt wil vermijden: slaapkamerdeur dicht! Hier komen ze katten pas sinds kort in de slaapkamers van de kinderen, en mijn jongens zijn 7 en 9 (en ja, nu durven ze al eens in bed te slapen, maar meestal wel aan het voeteinde)

Belangrijker is volgens mij dat je je zoontje heel snel leert dat een kat leuk en lief is, maar geen levend speelgoed. Als je hem snel leert hoe hij op een leuke manier met de kat moet omgaan, kunnen ze heel snel beste vriendjes worden :)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door eveline1982 »

Er is altijd als je dieren in huis hebt kans op kapotte spullen. Als je erg zuinig op je spullen bent raad ik het echt af om een dier te nemen. Als ze al niet is stuk maken kunnen ze ook een keer overgeven op je bank of stoel en krijg je het er niet zo makkelijk uit. Katten zoeken warme plekjes op, maar als je de deur van je zoon dichthoud kan de kat er ook niet in, daarbij heb ik nog nooit mee gemaakt dat de katten hier op het gezicht van de kinderen gingen liggen hooguit op het voeteneind. Maar nogmaals denk er goed over na, dieren kunnen dingen stuk maken! Succes met je keuze :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
mosje15
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2012 19:11

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door mosje15 »

Oh dus eigenlijk valt het dus mee? Tja een beest mag bij ons thuis best op de bank. Dat deed onze labrador ook altijd, dus die haren en kwijlplekjes maken mij niet echt zo veel uit, dat veeg ik wel weg. Zolang hij er maar niet elke keer aan gaat krabben! Ik heb een keer een bank gezien bij mensen die katten hadden, die echt helemaal kapot gekrabt was. Echt zonde, en tja, om een kat halen en vervolgens er spijt te hebben, dat vind ik niet kunnen. Ook zegt mijn moeder steeds det we spijt gaan krijgen als we een kat in huis halen (ze houd niet van de huisdieren).

Mijn zoontje is wel erg rustig met dieren en ik denk dat dat wel goed zou gaan, anders zou ik er niet aan beginnen. Ze kunnen goed uithalen met hun klauwtjes! Ook gaan we natuurlijk niet direct morgen een kat halen. Ik wil nog wel even wachten tot we 100% zeker zijn!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Herken t

Iedereen zij bij ons ook : weet waar je aan begint en alles gaat stuk en je krijgt spijt

Tot de dag van vandaag geen spijt gehad !
In tegendeel ik hou van ze kan niet meer zonder ze
Er valt wel eens een lamp ze lopen wel is op dingen waar ze niet op mogen maar ach, het zijn katten
De liefde die je ervoor terug krijgt maakt een hoop goed

En inderdaad ze zullen Miss proberen aan je bank te krabben of niet, maar zoals eerder is gezegd oppakken en op de paal zetten, hier kunnen ze ook niet in de woonkamer als we langer weg zijn.
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door Catfish »

Ik heb 4 katten, waarvan ik er 1, Snoopy, The Destroyer noemt. Hij heeft de gewoonte om aan mijn meubels te gaan krabben. En ja, dat doet ie nou eenmaal, net als veel andere katten... Een andere kat van me, Zorro, hangt weleens met zijn nagels in de antieke kast die ik van mijn oma geërfd heb. Ik kan ze wel corrigeren, door "nee" te roepen, maar dat werkt lang niet altijd.
Daarentegen hebben de andere twee deze gewoonte niet. Maar ja, je weet dus nooit hoe het loopt. In een asiel kunnen ze de thuissituatie, wat dat betreft, ook niet goed voorspellen.
En nu ik zit te typen hangt 1 van de 'onschuldigen' in de kast! Nou ja zeg, heel apart dit, whahaa. Nogmaals, erg onvoorspelbaar dus. Ik kan er om lachen, maar vermoed zo maar dat jij dat niet kan... Ik raad je dan ook af om een kat te nemen als je zo zuinig op je spullen bent.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door jennli »

Het ligt ook wel aan het materiaal van je meubels. De leren bank laten ze hier goed met rust. Een ribstoel echter is steeds weer opnieuw de pineut. Je voorkomt denk ik nooit helemaal dat een kat zijn sporen achter laat in je huis. De katten hier zijn heel lief voor ons kindje. Een nieuwe kat is vaak in de eerste instantie wat onzeker en kan dan een keertje uithalen. Je zult dieren en kinderen altijd samen in de gaten moeten houden, maar dat wist je vast al.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
de nagels van de voorpoten van een kat soort van vervellen en katten krabben niet alleen om hun luchtje ergens achter te laten maar ook om de buitenste nagellaag van die klauw kwijt te raken, zodat de klauw weer scherp is.. iedere kat doet dat en het is de kunst om een katzel voldoende andere krabplekken te geven waar hij/zij zich op kan uitleven.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... lspeelgoed

in jouw situatie zou ik zeker niet voor een kitten gaan maar in overleg met mw's van een asiel voor een rustige jong-volwassen solotijger.
die hechten zich prima aan hun baasjes, maar iedere kat heeft voorkeuren en die kun je niet dwingen. katten zijn heel graag met een maatje en er zijn ook katten, die heel graag baasjes en huis voor zich alleen hebben: solotijgers en in het asiel weten ze welke katzels liever alleen zijn.
er zijn middelen om katten bij sommige plekken weg te houden (zie Zooplus) maar af en toe wat zwarte peper uit de molen op de armleuningen van de bank helpt ook goed.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... fhoudspray

er zijn veel horrorverhalen, ook over katten in omloop. missch is het bij een baby ooit een keer voorgekomen dat een kat op een hoofdje gaat liggen, maar die kans is ienie mini klein en je kunt dat voorkomen door de slaapkamer van de allerjongste katvrij te houden.
een kat is geen speelgoed voor een jongetje van anderhalf en dat heb je zelf ook al opgemerkt maar ze kunnen denk ik heel goed samen, zeker een al wat oudere kat. kijk maar eens in het foto album van jennli - jennifer, die heeft net een wolk van een dochter en vier katzels en die zijn daar heel voorzichtig mee. kittens kunnen vrij onbesuisd zijn en door kamers scheuren/sjezen ..
het helpt denk ik om eens een keertje uitgebreid in een asiel te gaan kijken en je 'zorgen' door te spreken met de medewerkers, zij kennen hun dieren en hebben plenty ervaring met dit soort situaties. en je hebt als je dat afspreekt 'terugbreng-garantie'..

is nog iets dat ik niet helemaal kan volgen, je woont drie-hoog en de kat gaat naar buiten..
wat is daarvoor de dienstregeling en hoe komt-ie terug?
je gaat hem toch bijvoorbeeld 's nachts of als je niet thuis bent buitensluiten... ?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mosje15
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2012 19:11

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door mosje15 »

ha ha, nee buitensluiten doe ik niet hoor. We wonen in een appartemend met overdekte galerij-balkons, die is opebaar voor bewoners. En wij wonen naar de brandtrap die uitkomt op de afgesloten binnentuin. Ideaal dus voor een kat, vrijheid en toch veilig!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door Dinky »

Merk aan je verhaal dat je er al goed over na hebt gedacht :-) zou inderdaad voor een volwassen solokat gaan. Je zou eerst bijvoorbeeld een fleecedeken over de bank kunnen doen zodat de kat zijn krabplekken leert. Zorg wel voor meerdere krabplaatsen in huis zodat er geen reden is de bank te gebruiken. En als je zoontje slaapt gewoon slaapkamerdeur voor zekerheid dicht doen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door Robijn »

Goede tip van Mirjam. Zo doen wij het ook altijd. Meerdere krabpalen en bank meerdere weken (of langer) beschermen met (fleece)dekens. Bank is dan niet meer interessant om aan te krabben; en kat zoekt zijn heil bij de krabpaal.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Anne87

Re: twijfel aanschaf kat door de krabgewoonte

Bericht door Anne87 »

Wij kregen bij onze nieuwste krabplank catnip. Dat heb ik om te proberen eroverheen gestrooid, en sindsdien zijn ze gek op de plank. Misschien is dat een idee? En dan dus vooral niet de catnip op de bank strooien. ;)
Plaats reactie