hulp gevraagd..

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
kellyxxx
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2012 10:22

hulp gevraagd..

Bericht door kellyxxx »

hey allemaal.. wij hebben hier in huis 3 katinnen allemaal gesterilisseerd.. 2 ervan zijn echt niet meer uit te staan..: krabben aan salon terwijl er hier een grote kattenpaal staat tot tegen het plafond! heb alles al geprobeerd spuitbussen etc.. je kan al raden dat ik er enorm boos van wordt dit is het 2e nieuw salon op nog geen 2 jaar tijd dat ze nu volledig aan het stuk maken zijn. verder huilt ook 1 steeds bij de achterdeur.. ze ging zo graag naar buiten nu wil ze enkel maar binnen zijn maar als ik niet thuis ben heb ik ze liever buiten anders kan ik hun niet straffen als ze weer aan de bank krabt..
men vraag is wat kan ik doen tegen het krabben aan het salon? ben radeloos..
en wat doe ik aan het huilen aan de achterdeur?? tis niet dat ze niet binnenkunnen ze hebben eten en drinken staan in de garage die deur staat dan gewoon open als ik weg ben.

bedankt alvast
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hulp gevraagd..

Bericht door Adriana »

ik begrijp dat ze als je niet thuis bent in de garage zitten?
of begrijp ik goed dat je ze buiten sluit, dus buiten het huis als je niet thuis bent?
en ben je vaak en langdurig van huis?
en waar bestaat je straf nog meer uit dan spuitbus?

hier op het forum hebben we de ervaring dat je beter kun meewerken en het de poezen naar het zin kunt proberen te maken.. dan proberen ze te beheersen.. want je verliest het altijd..!
welkom op het forum!

wat hebben ze om aan te krabben en waar kunnen ze nog meer mee spelen?
speel je vaak met ze? kunnen ze naar buiten kijken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hulp gevraagd..

Bericht door Dinky »

Vraag me altijd af waarom mensen op een forum komen voor hulp maar dan zeggen alles al te hebben geprobeerd......
Wat betreft de bank kan je er over denken er een lekkere fleece deken overheen te leggen om hem te beschermen. Ook kan je tegen/bij de bank een krabplank/mat bevestigen zodat ze daar aan kunnen krabben (voorbeelden hier).

En wat doe je als je ze straft?
Begrijp ik het goed dat de ene staat te janken bij de achterdeur als ze buiten rond moet lopen waarbij ze alleen de garage hebben met voer en drinken? Hebben ze in de garage bijvoorbeeld ook warme mandjes/kruipzakken om lekker warm in weg te kruipen? Zou er zelf ook niet vrolijk van worden als ik het buiten koud heb en dan niet lekker warm naar binnen mag.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: hulp gevraagd..

Bericht door nellebel »

je kunt dubbelzijdige plakband op je bank doen. dus zo dat ze indien ze krabben aan de plakzijde komen, dit voelt niet zo fijn. Verder heb ik 2 kleine krabpalen langs de bank staan.
en straffen heeft geen zin. katten koppelen de straf aan jou en niet aan hetgeen ze "fout"hebben gedaan. gevolg.....als je er niet bent doen ze nog alles wat niet mag. nee zeggen en hen bij de krabpaal zetten kan helpen.
fleecedeken werkt bij ons niet, omdat ze het als kruiptunnel zien en het nog ee ngrotere bende wordt.
onze gijs hangt altijd aan de onderkant van de bank. die hangt dus ondersteboven en kruipt zo van de ene kant naar de andere. nee zeggen, hem wegsturen, werkte allemaal niet, meneertje zag het als spelen. nu negeer ik hem volledig en is het het binnen een minuut beu. zelfs onze guusje negeert hem dan.
trouwens katten staan erom bekend dat ze altijd iets willen en zodra ze het krijgen willen ze iets anders. bijv bji ons willen ze vaak op zolder spelen, maar zodra de zolderklep open staat zie je ze er niet meer. tot ik hem dan maar weer dichtdoe vanwege de kou en dan staan ze er weer.
ik moet er altijd wel om lachen.
probeer ze met speeltjes af te leiden. ze moeten een uitdaging hebben anders vervelen ze zich. hier hangen speeltjes aan touwtjes aan de stoelen, ik heb een schoendoos gaatjes ingemaakt en snoepjes in gedaan, beestjes die bewegen. vanalles kun je verzinnen. meestal vinden ze ites een paar weken leuk en dan wissel ik de speeltjes weer. bijv veren die ik odnerweg vind waren ze voorheen dol op, nu niet meer, dus die leg ik dan weg. ipv je te richten op je irritatie probeer te kijken naar wat de katten nodig hebben. dat scheelt jouw veel frustratie ,en jouw frustratie voelen ze ook. guusje hing in het begin enkele malen per dag in de gordijnen. uiteindelijk na veel gevloek me erbij neergelegd dat ik gewoon 100x moet herhalen. dus haar wegpakken en afledien met een muisje. gevolg, toen ze merkte dat ik niet boos werd stopte ze er vanzelf mee. zij reageerde ook op mijn spanning.
veel succes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: hulp gevraagd..

Bericht door lidewij020 »

Straffen werkt niet bij katten.
http://www.kattengedragcentrum.nl/120-H ... -zijn.html
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... ijpen.html

Wat wel werkt zijn positieve methoden. Gewenst gedrag belonen en ongewenst gedrag negeren. Nou snap ik dat je een kat die aan de bank krabt moeilijk kunt negeren. Wat je kunt doen is er zelf tussen gaan staan elke keer dat een kat het doet. Eventueel duw je de kat zachtjes weg met je voeten. Terwijl je dit doet negeer je verder de kat. Je zet alleen een "muurtje" tussen de kat en de bank. Als de kat wegloopt van de bank en geen interesse meer toont in de bank kun je de kat belonen met wat lekkers bijv. Beloon ook als de krabpaal gebruikt wordt. Leg nu en dan stiekem wat lekkers in de paal zodat ze dat later vinden. speel met hengel met veertjes eraan in de krabpaal met ze.

Nellebel, na jouw verhaal over de zolder moest ik aan dit filmpje denken: http://www.youtube.com/watch?v=4rb8aOzy9t4 :lol:
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: hulp gevraagd..

Bericht door nellebel »

hahaha lidewij. ja erg he. typisch kat. en het stomme is dat in de zomer die klep altijd open staat, alleen nu vanwege de kou gaat hij dicht als ze er niet spelen. alsof ze het doen om te pesten. doen ze denk ik ook, die lachen zich kapot dat vrouwtje er steeds weer intrapt. en dan zgt vrouwtje een keer nu niet, dan zitten er 4 van die grote doppies je aan te kijken zodat je toch weer opstaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hulp gevraagd..

Bericht door Dinky »

Hahaha dat filmpje doet mij enorm denken aan Dinky :P Wij hebben een deur met glas tussen de woonkamer en slaapkamer en zeker in het weekend rond een uurtje of 10 gaat Dinky daar ook aan staan krabbelen, kijken of we al reageren, verder krabbelen en als het te lang duurt de plint omhoog trekken en laten klappen. Komen wij er vervolgens uit, gaat madam in haar mandje liggen slapen :P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kellyxxx
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2012 10:22

Re: hulp gevraagd..

Bericht door kellyxxx »

wij hebben een kattenluik in de vliegendeur zitten, maar als ik niet thuis ben gaat de gewone deur dicht zodat er geen vreemde katten in huis komen (is al gebeurt vandaar)
in de garage ligt inderdaad voer en water maar ook een mand en dekentjes.. + onze cv ketel staat daar het is daar altijd warm..
met straffen bedoel ik als ik zie dat ze het doen roep ik hun naam en dan stoppen ze onmiddelijk..
en spuitbus heb ik geprobeert die keep off van beaphar dat moest ik op de plekken spuiten waar ze niet meer mochten komen dus ik deed het enkel op het salon.. werkte niet. zo een matje heb ik aan men vorig salon ook al eens bevestigd gingen ze gewoon ernaast krabben.. zo slim zijn ze wel :???: ik heb trouwens nog een langharige poes die de kattenpaal wel mooi gebruikt en zich wel netjes kan gedragen dus vraag ik me gewoon af waarom de andere 2 het zo kunnen uithangen..

ik ben nooit langer weg thuis dan een uurtje om naar de winkel te gaan of men kids naar school te brengen, de rest van de uren zitten ze gewoon binnen in huis en blijft de deur open zodat ze binnen en buiten kunnen lopen. ik heb ze laten sterriliseren omdat ze regelmatig buiten gingen en ik geen onverwachtse nestjes zou krijgen maar door het sterriliseren zijn ze helemaal van gedrag verandert.. want hiervoor gingen ze van smorgens op wandel buiten en kwamen meestal s'avonds terug of de dag erna.. nooit gehuil gehad aan de achterdeur..
ik vind het vreemd dat ze op dat vlak ineens zo verandert zijn.
aan het salon hebben ze wel altijd gekrabt hoor : nagels hou ik ook altijd kort maar helpt ook niet.
ik ben dan nu maar beginnen te googlen en daarbij kwam ik uit op deze site vandaar dat ik men vragen hier heb gesteld..
groeten
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: hulp gevraagd..

Bericht door Brittenbolletje »

spray eens catnap of valeriaan op de krabpaal. Wat ook wil helpen is als ze het doen nee zeggen oppakken en hun pootjes langs een krabpaal halen.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: hulp gevraagd..

Bericht door Ikey »

Je kunt ook als je merkt dat ze krabben aan de salon met ze spelen bij de krabpaal. Bijvoorbeeld met een hengeltje de kat uitdagen de krabpaal in te klimmen. En dan uitgebreid prijzen als ze meespelen. Zo hebben wij onze kitten aan de krabpaal laten wennen. Nu gebruikt hij hem regelmatig. Al krabt hij ook nog aan de stoelen, maar ja, daar is hij kitten voor :p Een lage 'nee' werkt altijd wel, dan houdt hij er mee op. Ik ga ook eens snoepjes in onze krabpaal verstoppen om hem nog meer uit te dagen :)

Onze kitten vindt het trouwens ook geweldig om onder de bank door te roetsjen met zijn rug op de vloer. Ik herken het ook dat ze het zien als een spelletje. Hij ging altijd achter het tv-meubel zitten en omdat daar allemaal snoeren liggen, vonden wij dat niet zo fijn. Maar juist doordat we hem er steeds weghaalden (tv-meubel wegschuiven, kat erachter vandaan halen...) ging hij het steeds vaker doen. Toen ik hem negeerde, was het heel snel over.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hulp gevraagd..

Bericht door Dinky »

Krabben ze beide helemaal niet aan de krabpaal? zou inderdaad anders eens een omgekeerde spray gebruiken dus niet wegjagen bij de salon maar lokken naar de krabpaal met bijvoorbeeld catnip zoals brittenbolletje ook aangeeft.

Onze poes heeft ook een tijdje onze bank gebruikt maar dat is over gegaan toen we nog een extra krabpaal hebben aangeschaft. Misschien dat zoiets bij jullie toch ook werkt?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hulp gevraagd..

Bericht door Adriana »

misschien vinden ze de krabpaal te hard en willen hun klauwen liever in iets zetten dat zachter of anders is..
Zpls heeft kartonnen krabplanken, die leg je op de vloer en sommige katten zij daar dol op..
dat lijkt me het proberen waard.. je dierenspeciaalzaak en de dierenkraam op de markt hebben ze ook..
http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... ken/113279
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: hulp gevraagd..

Bericht door castratenkoor »

kellyxxx schreef:wij hebben een kattenluik in de vliegendeur zitten

ik heb ze laten sterriliseren omdat ze regelmatig buiten gingen en ik geen onverwachtse nestjes zou krijgen maar door het sterriliseren zijn ze helemaal van gedrag verandert.. want hiervoor gingen ze van smorgens op wandel buiten en kwamen meestal s'avonds terug of de dag erna.. nooit gehuil gehad aan de achterdeur..
ik vind het vreemd dat ze op dat vlak ineens zo verandert zijn.
Maar waarom huilen ze dan aan de achterdeur? Kunnen ze wel of niet vrij naar binnen?

Wat ikzelf altijd doe is goedkope banken kopen. Ik heb 8 katten en dat scheelt echt een hoop ergernis. Altijd tweede hands leren banken. Als ze er niet meer uitzien haal ik gewoon ergens weer een ander.

Het enige advies wat ik je mee kan geven is probeer te genieten van je poezen, want ze zijn zo leuk, ondanks hun onhebbelijkheden. verder tips zijn hiervoor al gegeven, wen ze aan het woordje nee, of uh uh. Liefst zonder stemverheffing. En consequent bij de krabpaal zetten als ze ergens krabben waar jij het niet wilt. Bij sommigen helpt het een plaid over de bank te leggen, is het proberen waard.
Met katten is het vaak geven en nemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kellyxxx
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2012 10:22

Re: hulp gevraagd..

Bericht door kellyxxx »

1 van de 3 gebruikt de kattenpaal wel en slaapt zelfs er een hele dag op.. is zo een grote met ligmatjes aan hangen ook belletjes in enz..
de andere 2 gebruiken ze inderdaad niet enkel onze tapijt en het salon..
maar bedankt voor alle tips ik zal zoiezo nog wat spullen bij halen zodat ze nog wat meer kunnen spelen en zich uitleven ik hoop dat het werkt.

maar 1 poes van me beet zelfs vroeger draden van dvd speler en oplader van gsm door dat is nu ook gestopt omdat ik alles weg heb gewerkt en men gsm laad ik gewoon niet meer in de keuken op maar boven in de slaapkamer waar ze niet komen..
aan onze eetkamerstoelen doen ze ook niets daar liggen ze een hele dag op te slapen als ik thuis ben..
het is enkel maar het salon dat me wel wat boos maakt is natuurlijk niet iets van een paar euro.. en er liggen al dekentjes op maar dan gaan ze gewoon aan de achterkant of zijkant krabben. het zijn slimme beestjes hier :)
catnap ken ik wel niet.. kan je dat krijgen in belgie?
bedankt allemaal
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: hulp gevraagd..

Bericht door sharon24 »

ja dan heb jij echt zo n lekkere krabpaal bank noem ik dat altijd haha die heb ik ook en is ook geen goedkope bank maar ook al aan de zijkanten helemaal los gekrabd allemaal naden zijn losgekomen.. Ik zelf vindt t niet erg ( ik ben erg netjes tot smetvrees aan toe) ik heb nu eenmaal katten En bezoek zegt ook meestal oh ohhh jouwn hele bank!
Haha.
Ik heb ook nooit geprobeerd het ze af te leren.. heb voldoende krabpalen maar de bank is toch favo om even helemaal rond te scheuren wanneer ze net wakker zijn.
Maar goed hier heb je niks aan.. Succes verder en ja als je het ze niet af kan leren misschien een leren bank of een stoffen bank die zijn echt niet fijn om te krabben voor een kat.
Plaats reactie