Amor een nierkat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Amor een nierkat

Bericht door amor »

Ik wil me eerst ff voorstellen. Ik ben Daphne en heb 2 katten Caesar en Amor en zijn allebei 16,5 jaar oud. Caesar is een suikerspinner en Amor een nierkat.

Al 2 jaar zijn de nieren stabiel bij Amor, maar verleden week ging het helaas niet goed met Amor. Ben naar de dokter geweest en hij was erg uitgedroogd en had zware bloedarmoede en de nierwaarden waren verhoogd. ( ben alleen vergeten de uitdraai van de uitslagen). Maar uit mijn hoofd UREUM was 18,4 nu 33,3 CREA was 342 nu 470
fosfor was ook iets verhoogd. Hij zit nu in fase 3 Hij heeft daar 1 liter vocht met Kalium gehad. En hij was in 4 maanden 8 ons afgevallen.

Heb meegekregen Diazepam (eetlustopwekker), Kalium, Hill's A/D en als hij weer normaal eet Renalzin. De volgende dag begonnen met medicatie ,maar van Diazepam viel hij steeds om en later sleepte hij met zijn achterpoten. Duurde ong. 2 uur voordat hij weer normaal kon lopen. Moest gelijk stoppen met Diazepam en heb mirtzapine gekregen.

maandag 12 november ga ik weer naar de dierenarts om te kijken hoe het gaat.
Ik denk dat het weer wat beter gaat met Amor, loopt ook weer normaal, alleen met het eten wilt het niet echt lukken. Loopt naar de etensbak ( hij krijgt Hill's K/D)en ruikt en loopt weer weg. Alleen als ik rauwe biefstuk geef eet hij wat op. Ik weet dat het slecht is, maar liever dat hij wat eet dan helemaal niets. Heb vandaag wel verschillende merken en smaken besteld op Zooplus, kijken of hij dat wilt eten.

Amor is ook een schildklierkat. Hij krijgt 1x daags Felimazole

Ik hoop dat ik hier wat informatie kan vinden over een nierkat.

Groetjes van Daphne
Cerna

Re: Amor een nierkat

Bericht door Cerna »

Er is een heel lang topic waarin je alle info kunt vinden: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=21258

En een iets beknopter: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980

Ik verhuis je naar Pluis (de eerste link) en zal daar antwoorden.
Gebruikersavatar
kattengek66
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 nov 2012 13:23
Locatie: Hardenberg

Re: Amor een nierkat

Bericht door kattengek66 »

mijn poes krijgt voer van royal canin. renal. special dieetvoer voor nierkatten. mijn kat was al gewent aan royal canin. als nierdieet kreeg ze voer van specifec. wat ze absoluut niet lekker vond. wat ik je kan aan raden. brokjes van royal canin renal special. wedden dat hij het lekker vind. vraag de dierenarts ernaar. mijn kat krijgt er ook natvoer bij omdat hij ook medicijnen moet hebben. meng ik het door de natvoer. en ze vind het lekker. ook zij is nier en schildklier kat. de felimazole 2.5 mg kun je gewoon pletten met een lepel. samen met de medijnen nieren. natvoer erop. even door roeren. en je kat kan smullen. voor de nieren krijgt mijn kat weer benakor 2.5 mg. waar ze het erg goed op doet. mocht je het niet bij de dierenarts kunnen krijgen kun je het altijd nog bestellen bij medpets.nl. hebben ze alles op nierdieet. alleen geen medicijnen. wat ik dus wel heb gevraagd.
mijn kleine meid is alles voor me. kom je aan haar, kom je aan mij.
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Amor een nierkat

Bericht door amor »

@ kattengek66

Mijn kat eet droge brokjes van Hill's K/D. Alleen het natvoer helaas niet meer.
Felimazole mag niet verbrijzeld of gebroken worden, dan zijn ze zeer giftig.

@ adriana
Ik heb easipil ook al geprobeerd, lukte een paar keer, daarna haalde hij zijn neus voor op. Bij mijn da hebben pillenschieters, maar daar past de pil felimazole niet in. Heb nu aan mijn collega's gevraagd of hun voor mij zo een pillenschieter willen halen.
Cerna

Re: Amor een nierkat

Bericht door Cerna »

Dames, alles komt nu door elkaar: Adriana zit in Pluis en wanneer je haar antwoordt kun je dus beter in Pluis blijven.

Daphne: je was me net voor. Zag het bericht van kattengek66 en schrok behoorlijk: Felimazole moet dus in zijn geheel gegeven worden! Daarom zijn er ook pilletjes van 2,5 en 5 mg.
En Benakor of Fortekor geef je niet zonder goedkeuring van je dierenarts. Wanneer de dierenarts dit niet wil geven, zal hij/zij daar een reden voor hebben.
Sorry kattengek, maar ik vind dat je eng bezig bent: Felimazole breken, Benakor via MedPets. Brrrr.

RC-special wordt inderdaad door de meeste katten (ook niet nierkatten) erg graag gegeten.
Plaats reactie