Kittens hyper na tweede keer onaangelijnd buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Macan en Dewi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2012 07:38

Kittens hyper na tweede keer onaangelijnd buiten

Bericht door Macan en Dewi »

Hallo,

Onze Macan en Dewi zijn broer en zus van ruim 7 maandjes oud en allebei vorige week gecastreerd en gesteriliseerd. Ik merk aan hun dat ze nu toch echt de behoefte hebben om naar buiten te kunnen. Voordat ze 7 maanden waren, heb ik ze regelmatig aan een tuigje buiten gelaten om de buurt te verkennen, zodat ze weten waar ze de weg naar huis terug kunnen vinden.
Nu heb ik ze afgelopen week voor het eerst in de tuin naar buiten gelaten en ze bleven, hoewel bij de buren, toch in mijn zicht. Ik kon ze dus na een uur alweer terug roepen en dus kwamen Macan en Dewi weer via de schutting naar me toe.
Gisteren zijn ze echter verder weg geweest om de buurt te verkennen en viel me op dat ze toen niet de gehele tijd samen waren. Macan, de kater, heeft een speelkameraadje ontdekt die iets ouder is dan hij en Dewi kon haar klimkunsten vertonen in de bomen naast onze woning. Deze keer kon ik ze echter niet terugroepen en heb ik ze één voor één naar binnen gehaald, omdat ik zag dat ze beide enorm zaten te hijgen met het bekje open. (Ze hebben ook als een dolle door de buurt gerend) Daarna hebben ze de rest van de avond en nacht nagenoeg niet gespeeld en gegeten.
Uit voorzorg heb ik besloten om ze vandaag dan niet naar buiten te laten gaan en ze eerst even bij te laten komen van alle indrukken die ze gisteren hebben opgedaan, om ze voor een later tijdstip deze week weer naar buiten te laten gaan.
Mijn vraag is wie dit gedrag herkend en stel ik enige feedback enorm op prijs, tenslotte wil ieder toch het beste voor zijn/ haar katten?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens hyper na tweede keer onaangelijnd buiten

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
als je je inleest dan zie je dat kittens redelijk onbesuisd gedrag hebben, dat hoort bij hun ontwikkeling. dus niks hyper en herkennen van gedrag..

de meeste forumleden laten min of meer net gecastreerde kittens van 7 maanden niet buiten los. wij vinden ze daar nog veel te onrustig en onervaren voor en de ongelukken daarmee zijn niet van de lucht.
en met tig topics - in een boom en brandweer komt niet meer, op het dak, tussen het kantelraam, opgesloten, adres met veel lekkerder eten gevonden, gewond/geinfecteerd bij gevecht en zo -
weten we waar we het over hebben..

dat is dus ook het risico dat je neemt, naast overrijden, verdwijnen, opsluiten, vergiftigen, kattenhaters, verdrinken en zo..
dus denk nog eens rustig na.. heb je wel kattenbakken binnen of worden de tuinen van de buren daarvoor gebruikt? en zijn ze gechipt?
Laatst gewijzigd door Adriana op 19 okt 2012 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens hyper na tweede keer onaangelijnd buiten

Bericht door Dinky »

Wanneer je enigszins controle wilt blijven houden wanneer ze buiten zijn zou je ze gewoon aan het lijntje buiten moeten laten ;)
Anders neem je zoals adriana al zegt bewust de risico's die bij het buiten zijn horen, zeker met zulke jonge onbesuisde poesjes. Zie het als een kind dat je loslaat in een snoepfabriek, die weet ook niet waar het moet kijken en gaat ook alles ontdekken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kittens hyper na tweede keer onaangelijnd buiten

Bericht door lidewij020 »

Geen twee katten zijn hetzelfde. Het verschilt hoe katten zich gedragen buiten. Sommigen zijn heel voorzichtig, gaan niet ver van huis en komen gelijk als je ze roept. Anderen zijn echte avonturiers en maken lange tochten en doen waar ze zin in hebben. Die laatste groep werkt zich in het algemeen wat vaker in de nesten. De leeftijd kan meespelen, maar een groot deel van het karakter is wel gevormd met 7 maanden. Ik denk zelfs dat je kunt verwachten dat ze als je ze vaker naar buiten laat ze nog avontuurlijker zullen worden met alle risico's van dien Je kunt het beste of je tuin afzetten, of ze alleen aan een lijntje buiten laten.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9371
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens hyper na tweede keer onaangelijnd buiten

Bericht door castratenkoor »

Ook ik zou adviseren ze niet meer los buiten te laten. Alle risico's zijn al door mijn voorgangers genoemd. Zeker op deze leeftijd zou ik het nog niet doen.
Veiliger is de tuin catproof af te zetten, een kattenren aan een raam of deur bouwen, of ze aan tuig met lijn buiten laten. Dan weet je altijd waar ze zijn en dan kunnen ze toch van frisse buitenlucht genieten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie