Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Lyssa
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2012 17:08

Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door Lyssa »

Hey,

Mijn lieve Wolf -grijze poes- bijt nu al anderhalf jaar haar rug kaal en kapot. Na reeds 8 bezoeken bij 3 verschillende dierenartsen, zowel vlooien- als voedselallergie uit te sluiten, allergievrij voedsel te proberen, ... weet ik geen raad meer.

Ze kreeg een tijd lang cortizone en hiermee ging het enigszins beter, maar het lijkt me niet gezond een kat haar hele verdere leven cortizone te geven. Dus overgestapt naar alternatief -volgens dierenarts-.
Deze zomer leek het heel even beter te gaan dus gestopt met medicatie maar sinds 3 weken bijt ze opnieuw. De medicatie opnieuw gestart, iets meer dan een week nu, maar het verbetert niet.

Haar volledige vacht blijft gezond, behalve haar bovenrug die nu in een strook naar boven kaal met wondjes is.

Moet ik verder met cortizone of herkent iemand dit en kan die me verder helpen?

Alvast bedankt!
Groetjes, Lyssa
Anne87

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door Anne87 »

Een kat die eenzaam is, doordat ze alleen is (geen andere kat, vaak alleen), kan zich overdreven veel gaan wassen en daarbij haar eigen vacht kapot bijten. Ik weet niet wat je situatie is, maar misschien helpt het om - als je een kat alleen hebt - er een maatje bij te nemen, of er in ieder geval voor te zorgen dat je kat minder alleen is.
paasnini

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door paasnini »

Een kat heeft kale plekken door stress, allergie of pijn.

Stress kan komen door verveling/ eenzaamheid of dominantie andere kat.
Pijn zou voort kunnen komen uit pijn bijvoorbeeld door schildklierawijking.
Allergie: hoe heb je allergie als oorzaak uitgesloten?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook aan slecht reageren op bepaald voedsel denken.
Probeer eens een soort met b.v. hert.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lyssa
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2012 17:08

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door Lyssa »

Hey!

Bedankt alvast voor alle reacties.

Op vlak van eenzaamheid. Zelf ben ik best vaak thuis, maar wel op onregelmatige basis. Dus misschien dat dit stress bij haar veroorzaakt? Ze is absoluut geen sociale kat naar andere mensen, noch katten toe.
Dus een nieuwe kat erbij is denk ik niet echt een optie.
Ook 'wast' ze zich heel vaak als ik thuis ben.

Voedselallergie heb ik soort van uitgesloten doordat ze een half jaar antiallergie voedsel gekregen heeft en daarbij medicatie. Dit leverde niets op. (Ik heb geen echt test laten doen omdat dit best wel duur is, en dat het schijnbaar geen 100% duidelijkheid geeft... ?)

Vlooienallergie heb ik uitgesloten doordat ze 10 maanden op een appartement gezeten heeft, waar ze beperkt buiten kon. Daarbovenop kreeg ze 3wekelijkse een vlooienpipetje id nek. Het appartement was ook vlooienvrij. (Alles grondig gestofzuigd, ingespoten met antivlospul en opnieuw regelmatig gestofzuigd.)
(Dat lijkt me wel voldoende, toch?)

@ Paasnini: Hoe weet je of het schildklierafwijking is? En zou de dierenarts dit dan nog niet gezien hebben?

Benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door nellebel »

mijn nellie kreeg huidafwijkingen van het vlooienspul. zij kreeg druppeltje zoals voorgeschreven, maar toen ik ook niet meer wist waarom ze bleef krabben e nze kale plekken kreeg, ben ik uit wanhoop met alle medicijnen gestopt. niet meer ontwormd en niet meer ontvlooid en met de prednison die ze kreeg.
toen knapte haar huid helemaal op. nellie had daarlangs een liktic door de stress van vroeger, maar daar kreeg ze geen wondjes van.
als je zeker weet dat ze nu vlo vrij is en je huis ook, en ze komt verder niet buiten, stop dan is met dat spul. kijken wat dat doet, want het is duidelijk dat haar huid ergens sterk op reageert.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Lyssa
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2012 17:08

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door Lyssa »

@ Nellebel: Nu komt Wolf wel buiten, want ik woon ergens anders nu. En hier is ze ook veel gelukkiger. (Een tijd lang dan toch.) Maar ik was wel 2 maanden gestopt met de medicatie omdat het zo veel beter was. (Afgebouwd, en toen ik zag dat het niet terugkwam gestopt) Maar plots is ze opnieuw begonnen, echt op drie dagen tijd was haar rug weer kaal.
Dus ik denk niet dat het aan de medicatie zelf ligt.

Ik dacht na over de eenzaamheid of dat kan, maar ik weet niet of een 2de kat erbij een goed idee is aangezien ze niet sociaal is naar katten uit de buurt..

Groetjes,
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door eveline1982 »

Hoi Lyssa

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Jackrussel gehad en op momenten nog steeds. Ondanks dat een vlooienallergie was uitgesloten bij haar en ik zo een beetje alles had gebruikt op medicaal en natuurlijke basis bleef ze bijten. Ze slaapt bij mij op bed, en soms was het zo erg dat me bed onder haar bloed lag, en zat er weer een grote dikke ontstoken korst op haar rug of bij haar liezen.

Na 5 jaar ellende en niet meer weten wat te doen, ben ik maar weer is naar de dierenarts gegaan om erover te praten dat het misschien beter was voor haar om haar gewoon in te laten slapen. Ze had er zoveel last van en ik kon het niet langer aanzien wat die jeuk met me meisje deed!
Ik kreeg een nieuwe dierenarts te spreken en die zei weet je zeker dat het geen vlooien allergie is? Nou euh nee....Ze is getest en ik ontvlooi haar elke maand.....en ook de katten en andere honden. Ze vroeg welk middel ik gebruikte, dat was toendertijd een middel wat geloof ik ticoff heette. Ik kon ook bij geen enkel dier een vlo ontdekken in huis. Ze raadde me toen advantige (schrijf het vast fout) aan, probeer dit eerst is een paar maanden. Dus ik hondenkind gelukkig weer mee naar huis, en begonnen met dit merk. Na een maand begonnen haar haren weer aan te groeien en nu een jaar later heeft ze vrijwel geen jeuk meer!!!Soms nog wel is, maar wat ik heb begrepen is 1 beet van een vlo genoeg om de allergie op te wekken.

Dus mijn advies, probeer advantige of anders iets wat dezelfde bestanddelen heeft als dit merk! Elke maand een pipet in de nek en afwachten maar.

Ik wens je veel sterkte, jeuk is het meest akelige wat je als mens en dier kan doormaken!

Groetjes Eveline
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Lyssa
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2012 17:08

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door Lyssa »

Hey Eveline!
Heel erg bedankt voor je antwoord!

Wolf krijgt maandelijks zo'n pipetje in haar nek. Ze heeft een tijdje frontline en advantage gehad, en nu is er een nieuw beter merk op de markt, krijgt ze dat. Maar ik moet toegeven dat ik het deze zomer enigszins uit het oog verloren was, dus sinds vorige week opnieuw met de pipetjes begonnen. Ik hoop dat dit helpt.

Maar ik overweeg ook een kameraadje in huis te halen -haar eigen kleine dochter zoekt een nieuwe thuis- dus misschien levert dit ook rust op. Misschien ook helemaal niet.

Ik kan alleen maar hopen dat het hiermee lukt.

Blij voor jou dat je hondje de jeuk overleefd heeft!

Groetjes, xx
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door eveline1982 »

Dan is dat waarschijnlijk de reden van de terug kerende jeuk, wat ik al zei 1 vlooienbeet en het is al raak! En mijn dierenarts zei ook dat ik telkens het nieuwste wat op de markt is moet pakken. Advantige werkt nog steeds goed, dus ik wacht nog even met de nieuwere versie.

Als jij serieus denkt dat ze een solo kat is, dan raad ik echt af om een nieuwe kat erbij te nemen. Dit zal alleen maar meer stress veroorzaken, voor beide katten! Probeer haar op andere manieren te vermaken zoals speelgoed.

Dankjewel ik blijf hopen dat het blijft werken, want wil der nog niet kwijt! Ik hoop voor jou en de kat, dat dit het probleem is en dat het nu wegblijft.

Groetjes Eveline
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Lyssa
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2012 17:08

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door Lyssa »

Ik denk niet dat vlooienallergie de oplossing is. Want ze heeft 8 maanden in een vlooienvrij appartement gewoond en daar kreeg ze wekelijks haar pipetje. Maar de jeuk en de kale rug bleef. Toch wil ik dit blijven uitsluiten met de pipetjes.

Haar dochtertje komt 14 dagen op logement, om te testen of dit werkt. Als het werkt kan de nieuwe blijven, anders gaat die naar een ander enthousiast adoptiefgezin.

Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes, Lyssa
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door eveline1982 »

Je weet het niet, mijn dierenarts legde me uit dat er maar 1 iemand een vlooitje hoeft mee te brengen van buiten en dat de ellende dat al start, 1 beet is genoeg. Ik geloofde er ook totaal niet in aangezien ik mijn katten en honden elke maand ontvlooi en ook nooit wat kon vinden. Maar het is goed dat je toch nog even doorgaat met de pippetjes, baat het niet dan schaad het niet. Hou er wel rekening mee dat haar dochter vlooitjes kan mee nemen, en je dus weer terug bij af bent! Dus haar ook, het liefst een paar dagen voor ze komt, laten ontvlooien. Hopelijk is het gewoon stress van alleen zijn en fleurt ze helemaal op als ze haar maatje en kindje weer heeft :). Succes met haar.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door Ilone »

Elke week een pipet??
Das niet goed hoor....Eens in de 2-3 maanden is voldoende.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door Chiquita98 »

huh misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar ze heeft nu geen vlooien? Dan moet je dus al helemaal geen pipetje gaan geven. Ook niet om vlooien te voorkomen want dat denken veel mensen. Hier krijgen ze nooit een vlooienmiddel. Deze krijgen ze alleen als ze in aanraking komen met vlooien. Moet er wel bij zeggen dat die van mij alleen in een afgeschermde tuin komen. Mijn gizmo had van 1x een vlooienmiddel een hele kapotte huid in zijn nekje.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Lyssa
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2012 17:08

Re: Kat likt/bijt onderrug kaal. DA weet geen raad. Help.

Bericht door Lyssa »

Op dit moment woon ik op een plaats waar ze via het balkonnetje een dakterras op kan en vandaar verschillende tuinen in kan. Zo komt ze dus ook in aanraking met andere katten en zo ook wellicht met vlooien. Op aanraden van verschillende dierenartsen en volgens de gebruiksaanwijzing krijgt Wolf nu (sinds de verhuis deze zomer) opnieuw 3 tot 4 wekelijks een pipetje. (hierboven was de 3 verdwenen. Dus ze krijgt het niet wekelijks, maar 3wekelijks)

Noch ik, noch de dierenarts heeft het voorbije anderhalve jaar vlooien bij haar gevonden, maar dit raden ze (verschillende dierenartsen) toch steeds aan om vlooienallergie absoluut uit te sluiten..

De nieuwe kat Shiva is ook vlooienvrij en krijgt van haar huidige baasje ook om de zoveel tijd haar pipetje.

Wolf is volgens mij niet allergisch aan het vlooienspul aangezien ze dit al lang voordien kreeg en nooit krabt of kale plekken heeft op de plaats waar het spul zit.

Zelf stop ik liever ook met al die medicatie -het is duur- en levert schijnbaar niets op. Maar ik wil niet dat het zonder erger wordt. Ik hoop dat Shiva rust brengt. Maar dat zal ik moeten afwachten.

Nog steeds bedankt voor alle reacties.
Plaats reactie