Onze Dulcey is ziek

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AngelSenna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2012 10:49

Onze Dulcey is ziek

Bericht door AngelSenna »

Hallo, Ik ben Marleen en ik was aan het surfen op het internet en toen kwam ik hier terecht.
Ik hoop dat ik hier mijn verhaal kwijt kan.

-Ik ben op 4 oktober bij de DA geweest met onze Dulcey; de jongste van onze 6 katten. Hij is in september 5 jaar geworden. De problemen waren: niet eten, hij vermagerde en hij was erg sloom.
Als kitten was hij al niet zo fit. Hij is toen onderzocht, maar ze konden toen niets vinden. Iedere keer als ik voor de inentingen bij de DA kwam vertelde ik dat Dul erg uit zijn bekje stonk en dat hij niet zo goed at. Ook heb ik eens gezegd dat ik vond dat zijn neusje zo bleek was.
De DA heeft bloed afgenomen en 10 minuten later had ze slecht nieuws:
Zijn nierwaarde was iets meer dan 500 wenselijk was 160
Zijn rode bloedlichaampjes waren 0.089 zou moeten zijn 0.45
(ik zie hier allemaal andere namen voor de waarden, maar dit is wat mij verteld is) kortom het zag er slecht uit. Ook had hij een knobbel op zijn buik, dat kon een tumor zijn of een vergrote nier. Misschien was een bloedtransfusie nog mogelijk, maar dat moest dan in een ander kliniek, daar zij alleen maar plasma kunnen toedienen. Zij lieten wel blijken dat er niet veel meer aan te doen was. Ze gaf hem nog hooguit een paar dagen!
Ik ben compleet overdonderd naar huis gegaan. later dezelfde dag heeft mijn man gebeld en zijn we voor een echo naar de DA gegaan. Om uit te sluiten dat die knobbel op zijn buik een tumor was.
Op de echo konden ze geen nieren vinden, er was geen niervorm te onderscheiden, "apart" noemden ze het. Hun conclusie: de knobbel was geen tumor maar een sterk vergrote nier en beide nieren waren zo slecht dat er niets meer aan te doen was. Ze hebben hem een injectie gegeven tegen misselijkheid en 3 pilletjes (emeprid) mee naar huis ook tegen misselijkheid (hij moet een kwart pilletje driemaal daags).
We hebben Dulcey weer mee naar huis genomen.
-Omdat hij toch moest eten heb ik, de volgende dag, vrijdag, kip voor hem gekookt hij vond het heerlijk, en knapte toch weer een beetje op, werd actiever. De knobbel (vergrote nier) op zijn buik is verdwenen/ geslonken. Wij weer de DA gebeld en verteld dat hij levendiger werd en of we dan toch niets konden doen. Het enige was speciaal niervoer, als hij dat wilde eten, maar verder was er niets wat we konden doen.
Nu hij heeft gesmuld van dat niervoer (Royal Canin) Hij vond het heerlijk, We lieten hem op het aanrecht eten, uit de buurt van de andere katten en omdat het schaaltje weggleed hield ik dat vast, luid grommend liet hij merken: blijf af. Anderhalf zakje naar binnen gewerkt (wel in kleine gedeeltes (ik dacht dat dat beter was, omdat hij al een poosje niet veel binnen had gekregen). Hij heeft zich daarna uitgebreid gewassen.
-Zaterdagmorgen ook speciaal hardvoer gekocht, ook dat vond hij heerlijk.
Zaterdagavond werd hij weer slomer, wilde niet meer eten, wel drinken. Hij waste zich wel, krabt zijn nagels aan de kattenpaal, kwam naar de keuken met etenstijd, stond wel tegen het aanrecht op, houdt alles in de gaten.
-Zondag hetzelfde. een heel klein beetje gegeten.
-Maandag hebben wij hem met dwang gevoerd, af en toe eet hij een paar zachte brokjes. Toch komt hij steeds naar de keuken als ik er met eten bezig ben.
Wat mij wel opvalt dat hij niet of nauwelijks ontlasting heeft gehad. Ik vermoed dat die vier konijnenkeuteltjes die naast de bak lagen van hem geweest zijn.
Nu las ik op een site dat nierkatten ook last kunnen hebben van constipatie en dat ze dan laxeermiddel (Lactulose van de apotheek kon ook) nodig hebben. We hebben hem twee keer 0.5 ml Lactulose gegeven. Maar ik weet niet zeker of dat wel goed is

Het is een heel verhaal geworden, sorry, maar ik weet niet meer wat ik moet doen. De DA heeft Dulcey opgegeven, dus daar kan ik niet meer terecht. Hier lees ik van katten met dezelfde soort problemen en die krijgen medicijnen of een infuus.
Het is zo'n ontzettende lieverd, ik gun hem het allerbeste, Vanmorgen kwam hij naar boven naar onze slaapkamer en we hebben heerlijk liggen kroelen op ons bed. Net zoals hij altijd deed.
Ik begrijp niet dat een kat die volgens de DA niet meer kan leven, ze gaf hem 1 à 2, nog zoveel belangstelling heeft voor zijn omgeving, zich wast e.d.

Hebben jullie nog tips, alles is welkom?
of weten jullie een DA in de omgeving Veenendaal -Amersfoort - Utrecht die ervaring heeft met nierpatiëntjes?
Groetjes Marleen - Queenie, Yentl, Boyke, Jinx, Mirre, Dulcey
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onze Dulcey is ziek

Bericht door Dinky »

Weet niet hoeveel je inmiddels hebt gelezen op het forum maar de twee hoofdtopics over dit onderwerp zijn deze en deze.
Laatst gewijzigd door Dinky op 09 okt 2012 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
AngelSenna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2012 10:49

Re: Onze Dulcey is ziek

Bericht door AngelSenna »

Nadat ik bovenstaande getypt had, dacht ik, "ik zal Dulcey go wat eten geven, kijken of hij het wil eten"
Terwijl ik in de keuken bezig was, kwam hij luid miauwend aanrennen, en heeft ongeveer een 1/2 zakje zachtvoer op
Groetjes Marleen - Queenie, Yentl, Boyke, Jinx, Mirre, Dulcey
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Onze Dulcey is ziek

Bericht door Robijn »

Ik zou Dulcey niet zomaar opgeven, zoals jouw dierenarts zegt, maar snel op zoek gaan naar een andere, goede dierenarts, die wél moeite wil doen voor jouw kat!
Er zullen snel meerdere mensen die er verstand van hebben reageren op jouw topic AngelSenna, ik kan jou helaas niet verder helpen. Sterkte!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze Dulcey is ziek

Bericht door nellebel »

ga op je eigen gevoel af, en naar een andere DA.
dulcey geeft duidelijk aan er nog niet klaar mee te zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze Dulcey is ziek

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 09#p549809
heb gereageerd in het topic Pluisje,
voor de meedenkers is het makkelijk als het bij elkaar staat ipv in allerlei verschillende topics ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AngelSenna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2012 10:49

Re: Onze Dulcey is ziek

Bericht door AngelSenna »

ok sorry :oops: , Ik zag daar zoveel pagina's ik dacht dan kan niemand het meer vinden, :roll:
Groetjes Marleen - Queenie, Yentl, Boyke, Jinx, Mirre, Dulcey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze Dulcey is ziek

Bericht door Adriana »

tuurlijk kun jij dat niet weten.. ;-) maar er wonen een aantal nierfaalkatzels in Pluis en soms kun je in één bericht een paar reacties geven en dat scheelt heel erg in het terugbladeren en nazoeken..
en als ik voor mezelf spreek, ik ga niet alle topics af maar kijk altijd wel bij Pluis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie