help

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
leew
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2012 19:59

help

Bericht door leew »

Hallo allemaal,

2 jaar geleden heb ik met mijn nicht samen gewoond. Wij hebben toen een kat uit het asiel gehaald (een blauwe rus)voor wat gezelschap. Dit was helaas een nare ervaring. De kat was erg op zich zelf en als hij niet naar buiten mocht en hij kreeg geen eten als hij erom zeurde, ging hij op de bank of mijn bed plassen. Daarnaast wou hij niet opgepakt worden en weinig geaaid worden.
Op een gegeven moment ben ik weer bij mij moeder gaan wonen. De kat is bij mij nicht gebleven.. nu woon ik al een tijdje weer op mezelf en ik mis het enorm om een dier om me heen te hebben. Ik wil dan ook graag een kat,maar de vorige nare ervaring houd mij een beetje tegen.
Ook heb ik gemerkt dat ik niet goed tegen kattenhaar kan.
Ik ben dus op zoek naar tips, ervaringen etc om mij te helpen met de keuze om een kat te nemen en welk ras voor mij geschikt zou zijn.
Ik werk 31 uur in de week dus ik ben ook niet heel veel thuis..
Zijn er mensen die ideeën en tips voor mij hebben.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: help

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
kan me voorstellen dat je met een nare ervaring achter de rug een beetje huiverig bent.
maar als je de moeite neemt om eens wat fotoalbums door te bladeren, dan zul je zien hoe gezellig het is om een katzel of meer katzels of heel veel katzels thuis te hebben, ik bedoel het gaat in heel veel gevallen heel erg goed.
wel fijn dat je eerst nadenkt en orienteert...
31 uur per week afwezig is niet extreem veel maar niet goed voor bijvoorbeeld jonge katten als huisgenoot. je zou eens naar het dichtstbijzijnde asiel kunnen gaan en jouw situatie uitleggen aan de medewerkers/vrijwilligers. soms kun je voor een bepaalde tijd een 'leen'dier meekrijgen om voor te zorgen, zodat je kunt ervaren hoe jullie het samen hebben.
en als je voor eentje gaat, vraag dan om een dier dat bewezen heeft heel goed alleen te kunnen zijn en anders voor een koppeltje wat oudere katzels, die zijn er ook..
en soms groeien mensen over hun allergie heen en missch zou je langs je huisarts kunnen om iets te halen wat je daarbij helpt..
meld je ons terug wat je erover denkt en hoe verder ..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: help

Bericht door castratenkoor »

"""Als hij zeurde om naar buiten te gaan kreeg hij geen eten""""????? Of begrijp ik dat verkeerd, het staat er voor verschillende manieren op te vatten.

Ik hoop dat ALS je weer een kat aanschaft, je heel anders met het dier om zult gaan en het dier in zijn/haar waarde zult laten. Geen straffen bedenken en uitvoeren.
Wild plassen doen katten nooit zomaar, dat is letterlijk en figuurlijk een boodschap : ik voel me niet prettig.

Een nare ervaring met een kat in huis is meestal een foute wisselwerking, ik denk niet zozeer dat het aan de kat lag. Meer de manier waarop jullie met hem omgingen.

Verder sluit ik me aan bij de adviezen, of een bewezen solo-kat of een koppeltje katten wat goed met elkaar overweg kan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: help

Bericht door Freya13 »

@ castratenkoor: ik denk dat je iets te snel gelezen hebt hoor: dit staat er volgens mij:
"De kat was erg op zich zelf en als hij niet naar buiten mocht en hij kreeg geen eten als hij erom zeurde, ging hij op de bank of mijn bed plassen"
leew
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2012 19:59

Re: help

Bericht door leew »

inderdaad ik zou een kat nooit straffen door hem geen eten te geven.. het beestje kon het niet beter bij ons hebben
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help

Bericht door Dinky »

Het kan gewoon een keer gebeuren dat er niet de juiste klik is tussen de kat en de verzorgers. Zoals Dinie al aangeeft probeerde die kat aan te geven dat hij zich niet prettig voelde.

Wat ik je zou adviseren is om gewoon eens een paar keer naar een asiel in de buurt toe te gaan. Zo kan je rustig kijken welke je aanspreekt ipv puur te kijken welk ras past bij mij. Overleg daar ook met de medewerkers over je situatie want zij kennen de katten die er rondlopen het beste en kunnen je het beste adviseren wie het beste bij je past.

Hoe gaat het verder met de rus en nou nicht? Plast die ook bij haar op vreemde plekken?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
leew
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2012 19:59

Re: help

Bericht door leew »

Ja hij blijft plassen en zelfs poepen op vreemde plekken, terwijl het hem aan niks ontbreekt. Hij kan naar buiten wanneer hij wil, overal lekkere slaapplekjes genoeg eten, genoeg aandacht..zij weten ook niet meer wat ze moeten doen. Ze zijn ook al bij de dierenarts geweest en konden niks vinden
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: help

Bericht door Robijn »

Goh, weer een Rus die niet goed in zijn vel zit en overal poept.. Zie onderstaand topic. Soortgelijk geval

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 60&t=26290
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: help

Bericht door Adriana »

leew schreef:Ja hij blijft plassen en zelfs poepen op vreemde plekken, terwijl het hem aan niks ontbreekt. Hij kan naar buiten wanneer hij wil, overal lekkere slaapplekjes genoeg eten, genoeg aandacht..zij weten ook niet meer wat ze moeten doen. Ze zijn ook al bij de dierenarts geweest en konden niks vinden
misschien kan je nicht zich registreren bij de kattensite/forum, dan kunnen we met haar meedenken.
als bij het bloedonderzoek en lichamelijke onderzoek (gebit..??) niks afwijkends is gebleken, dan zoeken bij soort/vulling/locatie kattenbakken en onderlinge verhouding beide katten.
soms gaat dat structureel niet samen en het enige dat je dan kunt doen is herplaatsen.
heb ik hier na 10 jaar schurende relatie tussen karthuizer poes en rus/MoMo ook moeten doen.
had dat 9 jaar eerder moeten doen!
--------------------
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=525
dit is een fotoalbum over 5 blauwe russen, die uitstekend in hun vel zitten. hun baasjes ook trouwens!

en de topic die robijn/Mariska aanhaalt, gaat over een geval waarvan het baasje niet goed in haar vel zit!
categorie/citaat: "senioren zijn duur in het onderhoud, zeker als ze wat gaan mankeren.
van die onkosten kan ik makkelijk een paar weken op een tropisch eiland doorbrengen."

haar 10-jarige blauwe rus werd daarvan de dupe en ging naast de bak poepen en dat is aziaten eigen. het zijn, net als siamezen, gevoelige dieren en ze verdragen dat soort mishandeling erg slecht.
maar Max is inmiddels, (jawel! dank zij de inspanningen/tijd van leden van het kattenforum) afgestaan en woont nu bij een baasje met hart op de goeie plek, ... en plast/poept weer gewoon in zijn bak.
wel erg veel achterstallig onderhoud aan blaasontsteking (!!), gebit, nieren enzo...
en daar had haar vorige baas sunshine/2 het geld dus niet meer voor over....

er is niks mis met het ras blauwe rus..
hè Bobje..Max, Maks, Bolle, Enzo, Mies, MoMo en zo :pdtura1: en zo..:pdtura1: :pdtura1: !
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: help

Bericht door Chiquita98 »

Toch vraag ik me sterk af of je wel aan katten moet beginnen. Ik lees namelijk bij jezelf heel veel twijfels. En als je slecht tegen kattenharen kan dan moet je hier inderdaad eens even heel goed over na gaan denken. En ook beseffen dat niet iedere kat een dikke knuffel/schootkat word. Als je die persé wil laat je dan bij een asiel goed informeren. Ik zeg altijd: bij twijfel/niet doen! Want je moet echt 100% voor een huisdier gaan en er veel voor over hebben. Succes met je keuze.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
leew
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2012 19:59

Re: help

Bericht door leew »

Klopt ik twijfel ook en daarom wil ik ook zoveel mogelijk informatie inwinnen..en als ik voor een huisdier kies, ga ik er ook 100 % voor..maar wil mezelf eerst goed informeren, meningenen ervaringen weten voordat ik er aan begin.. dus ik ben ook dankbaar voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: help

Bericht door castratenkoor »

Robijn schreef:Goh, weer een Rus die niet goed in zijn vel zit en overal poept.. Zie onderstaand topic. Soortgelijk geval

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 60&t=26290
Op zijn minst gezegd een typische opmerking. Het medisch en psychisch verwaarlozen van een kat zegt naar mijn mening meer over de baas dan over de kat. Zodra zulke beesten de broodnodige zorg krijgen, poepen en plassen ze opeens keurig op de bak. En ja ik heb daar meerdere voorbeelden van. Ik schiet namelijk nooit losse flodders.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
leew
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2012 19:59

Re: help

Bericht door leew »

Ik denk dat ik voorlopig nog geen kat(ten) neem. Ik denk niet dat ik er al klaar voor ben. Ik twijfel nog te sterk om er aan te beginnen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: help

Bericht door Chiquita98 »

Wat goed van je om dat voor jezelf ook vast te stellen. Genoeg mensen die een kat nemen omdat het ze zo leuk lijkt, maar niet over allerlei consequenties nadenken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help

Bericht door Dinky »

Bij twijfel niet doen inderdaad ;)
Verstandige keuze :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie