Geamputeerde achterpoot

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
soljah
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2012 19:36

Geamputeerde achterpoot

Bericht door soljah »

Beste lezers,

Mijn lieve kattenkind Soljah is maandag 20-08-2012 van 3hoog naar benede gevallen toen ik hem vond zag ik al snel dat het mis was.. ](*,)

Hem zo snel mogelijk naar de dierenarts gebracht waar die eerst de eerste nacht moest overleven om te kijken of hij geen binnenwaardse bloedingen had.

Hij had ook zijn linkerachter poot op 2plekken gebroken:(
Maar het zou geopereerd kunnen worden doormiddel van een pin..

Woensdag werdt hij pas geholpen dus in spanning zat ik te wachten op het telefoontje dat het gelukt was..

En toen ging me telefoon ik dacht om mij te vertellen dat alles goed was gegaan dit was dus niet het geval.
Omdat hij te veel botsplinters had kon het niet meer gemaakt worden :cry:
Dus had ik de keuze het pootje te laten amputeren of hem in te laten slapen..

Soljah is pas 3jaar en echt me kind dus dit was totaal geen optie voor mij.

Nu is hij sinds donderdag thuis en ik vind dat hij het super doet al breekt het wel mijn hart als hij zijn paniekaanvallen krijgt dan gaat die heel hard schreeuwen en koppeltjeduiken en van links naar rechts laat hij zich vallen.

Ik had een paar vragen:

Omdat hij altijd boven lekker zijn tukkie deed wil die heel graag naar boven alleen heb ik hem nu in de huiskamer opgesloten omdat ik als de dood ben dat hij van de trap valt...

Maar hij zit maar te mauwen voor de huiskamerdeur dat die naar boven wilt..
De trap op gaat super alleen af durf ik hem dat niet te laten doen dus til ik hem..

En wat als hij een paniek aanval op de trap krijgt dan valt hij zo naar benee moet er niet aan denken..

Wat moet ik nou doen kan een kat met een geamputeerd achter pootje vanwaar de hechtingen er nog in zitten (oplosbaar) de trap af???

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me een beetje kan helpen..

Dit was echt een helse week zo verdrietig zo zielig.......
Ik denk laat me even op internet zoeken maar kan over trap lopen niet veel vinden vandaar dat ik me heb aangemeld en hopelijk me verhaal kan delen met mensen.
Want het is voor mij ook echt wennen als ik mijn arme beestje zo zie... :cry:

Hopelijk krijg ik een reactie..

Groetjes Angela en Soljah
soljah
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2012 19:36

Re: Geamputeerde achterpoot

Bericht door soljah »

En nou had die van de week een heel stuk van zijn hechting eruit getrokken en moest die opnieuw gehecht worden en nu moet die eigenlijk 10dagen een kap op maar dit is gwn niet te doen...Hoe strak ik het bandje doet hij krijgt hem gwn af hem zelfs al in de bench gehad maar dan gaat die heel de bench door...

Dus ik ben nu al 2nachten wakker om hem in de gaten te houden anders trekt hij er aan..
Ik ben echt kapot en weet me geen raad meer..

Ook traant zijn linker oog heel erg en niest hij veel..
Dus ik dacht dalijk heeft die bij de DA de niesziekte opgelopen maar de DA zei zelf dat het kwam door de antibiotica die die gehad heeft???Vond het een beetje een raar antwoord maar je gaat er toch van uit dat hij het wel weet...

Nou we gaan weer bijna de nacht in ...wordt weer een lange nacht en maandag moet ik ook weer werken ik weet me geen raad meer????????



Iemand tips?

groetjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geamputeerde achterpoot

Bericht door Adriana »

welkom op het forum! we hebben een paar topics over katzels met geamputeerde pootjes, zowel voor als achter.
rechtsboven zit een zoekfunctie en daar kun je zoeken op amputeren en amputatie..
en ik zal ff voor je zoeken of ik zo snel een paar links van topics kan vinden.. kijk om te beginnen even bij Gizmo en Jeannette..

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ie#p545124
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =amputatie
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ie#p544969
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ie#p542371

en ergens las ik de tip dat je hem een soort van halsband van karton oid om kunt doen en die moet zo breed zijn dat hij niet met zijn koppetje bij de hechting kan. zou je even moeten knutselen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geamputeerde achterpoot

Bericht door Adriana »

wil je even terug melden hoe het nu gaat?

wat voor bekleding zit er op je trap en als dat iets van tapijttegels is, dan houdt hij zich wel vast. als het helemaal glad is dan zul je erbij moeten blijven.
opsluiten geeft een heleboel stress zoals je hebt gemerkt en dat is slecht voor zijn genezing.
en als hij boven wil slapen dan zul je de trap af moeten sluiten.

hij moet zo snel mogelijk leren hoe hij zich moet gaan bewegen en dat gaat met een paar dagen doorgaans stukken beter. hij zal bovendien ook nog wel de nodige pijn hebben!

ik zag dat je gisteravond nog hebt ingelogd, heb je al iets kunnen lezen? je bent niet de enige helaas, we hebben meer katzels die van balkons afzeilen en katzels die om ziekte een poot moeten missen.
toch ook maar eens gaan nadenken over het afschermen van het balkon..
hebben we vrij veel topics over met foto's..

controleer je zijn plasjes? gaat hij goed op de bak en eet hij goed?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
soljah
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2012 19:36

Re: Geamputeerde achterpoot

Bericht door soljah »

Hello..

Qua trap gaat het al een stuk beter hij gaat er op en af alsof er niks gebeurt is..
Alleen omdat hij maandag stukje hechting er uit had getrokken zit hij nu gwn in de woonkamer omdat ik hem anders niet in de gaten kan houden en hij weer lekker aan die hechting gaat zitten trekken...
Dus om de trap maak ik me niet zo zorgen meer..
Hij heeft nu die voor de 2de keer gehecht een hele erg traan oog en niest heel veel.
De da zei dat dit door de antibiotica komt dus hoop dat dit snel over zal gaan anders moet ik weer terug naar de da en ik denk dat dit een erge trauma voor hem is ...
Als het goed is is zaterdag de eerste hechting die gezet is zo goed al genezen alleen het boven stukje wat dus opnieuw gehecht is zal nog iets langer de tijd nodig hebben..

Poepen plassen en eten doet die heel goed..
ik wil gwn graag dat die hechtingen er uit zijn want dan hoef ik niet meer continu op hem te letten waar hij onder hand zelf ook een beetje gek van wordt..
Ik kan het gwn niet die kap hij vliegt heel de kamer door als ik hem om doe..En dit kan ik gwn niet over mij hart verdragen..
Nog een paar dagen hopelijkkk en dan moet de wond goed dicht zijn (hoop ik)
Want dit is voor ons beide geen doen zo..
Nachten op zitten breekt me echt op..
Maar alles voor me baby..

Bedankt voor je reactie's en balkon daar komt hij niet meer op ik ga een hore deur plaatsen zodat ik wel de deur kan openzetten als het zo warm is..
Gelukkig gaan we weer richting de herft;)

groetjes angela en soljah
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geamputeerde achterpoot

Bericht door Adriana »

en heb je al geprobeerd om hem een kartonnen brede halsband om te doen? dat is veel minder eng dan een kap om zijn hoofd. en die band moet zo breed zijn dat hij niet meer bij de hechting kan...
en fijn dat hij nog goed plast en poept en kennelijk verder geen inwendige schade heeft.. dan valt het eerlijk gezegd nog alles mee, overleefd en poot kwijt. het is niet leuk maar kan veel erger..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Geamputeerde achterpoot

Bericht door patiani-guusje »

Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
diane007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 jan 2011 10:11

Re: Geamputeerde achterpoot

Bericht door diane007 »

heb ook een poesje gehad waar pootje moest geamputeerd worden.Ik heb haar in bench gezet met kraag en ze heeft vele jaren nog geleefd en genoten van haar poezenleven
angeladaniel

Re: Geamputeerde achterpoot

Bericht door angeladaniel »

Zelf heb ik ook een kat gehad met een geamputeerde achterpoot ze kwam thuis met zware verwonding ze had vast gezeten aan een mollen klem. Maar goed je moet de eerste weken haar niet de trap op laten gaan. Door dit kan de hechtingen er uit gaan wat je natuurlijk niet wil hebben. Laat haar dus niet zelfstandig de trap op lopen. Neem haar desnoods mee naar boven als ze er belang naar heeft. Voor derest heeft ze veel rust nodig. Dan komt het wel goed het heeft zen tijd nodig maar de kat van mij heeft zeker nog 11 jaar geleefd met 3 poten.
Plaats reactie