kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Mark Kleinhesselink
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012 09:52

kitten erbij

Bericht door Mark Kleinhesselink »

Goedemorgen,

Gisteren ben ik lid geworden van dit forum omdat ik met een aantal vragen zit, in het voorstelforum heb ik inmiddels een kleine introductie gehouden over mijzelf maar omdat natuurlijk niet iedereen dit leest zal ik eerst nog een korte uitleg geven over de situatie.

Mijn vader heeft in april een Bengaalse kat gekocht genaamd "Tijger". Deze kitten is geboren op 16 januari 2012. Helaas is mijn vader 5 weken na de aanschaf overleden ten gevolge van een hartstilstand.
Vanaf dit moment heb ik de zorg voor de kitten op mij genomen.
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik wat moeite ervaar met het feit dat de omstandigheden bij mij niet de meest geschikte zijn. Ik ben gescheiden en op dit moment nog alleen. Aangezien ik overdag natuurlijk ook werken moet, is Tijger in mijn ogen op dit moment teveel alleen thuis. Ik durf hem ook niet naar buiten te laten gaan aangezien ik aan een druk kruispunt woon. Wel maak ik een buitenverblijf waar hij niet uit kan.

Nu denk ik er toch over om een kitten erbij te nemen zodat bij wat minder alleen is. Maar is het dan beter om een bengaal erbij te nemen of kan dit ook een asielkitten zijn?
En zijn er mensen op dit forum die ook een bengaal alleen houden en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kitten erbij

Bericht door nellebel »

heb niet zoveel verstand van de verschillende rassen, maar ik denk dat het tijger weinig uitmaakt wat erbij komt, maar dat hij een maatje wel super zal vinden.
wat erg dat je vader zo plotseling is overleden, sterkte hiermee, maar ook lief dat je de zorg om tijger op je neemt. er zouden er genoeg zijn die hem zouden dumpen in het asiel.
of je nou veel of weinig thuis bent maakt niet zoveel juit, katten zoeken toch emt name gezelscahp in soortgenootjes en die kun je als mens toch niet vervangen, dus maatje erbij zou prima zijn.
in het asiel kennen de medewerkers in principe hun katten goed. als je verteld wat voor type tijger is ,weten zij ws wel welke kat er het beste bij past. meestal heb je ook omruilgarantie mocht het niet klikken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Ik heb geen ervaring met een bengaal. Maar ik denk dat het verstandig is er een kitten bij te nemen van een maand of 4-5. Kan in mijn ogen prima een asiel kat zijn. Moet wel een beestje met wat pit zijn anders wordt hij ondergesneeuwd doro de bengaal.
Super dat je je over de kat van je overleden vader hebt ontfermd.
Is hij al gecastreerd? Zou ik wel binnenkort laten doen als ik jou was.
Lijkt me ook een heel puik plan hem een buitenren te geven.
Heb ik ook, hebben ze heel veel plezier van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten erbij

Bericht door Adriana »

bengalen zijn aziaten, net als siamezen, russen en zo en gevoelig voor aandacht. dat soort katten klit onderling nogal bij elkaar. sommige htk's doen het ook maar bijvoorbeeld bij russen en siamezen zie je vrijwel altijd dat ze naast en deels op elkaar liggen en vaak slapen.
toen ik je eerste bericht zag dacht ik gelijk 'oei', kitten dat alleen opgroeit..
inmiddels heb je ongetwijfeld onze topics met solokittens en mogelijke gedragsproblemen gevonden. en die problemen verdwijnen zodra er een kattenmaatje bijkomt, tenzij ze te lang alleen blijven. dus kattenmaatje erbij lijkt me voor jouw Tiger een erg goed plan.
grofweg zelfde leeftijd, paar maanden ertussen kan nog wel maar doorgaans geen jaren.
bengalen hebben een uitgesproken karakter en een gecastr bengalenkater erbij geeft waarsch de meeste kans op succes, maar waar vind je die zo snel..
er zijn links speciaal voor de herplaatsing van raskatten en missch heeft de fokker van Tiger ook contacten in die wereld en kan een bericht uitzetten.
k zou altijd bedingen dat als het niet matcht dat de nieuweling dan weer terugmag, net zoals dat in vrijwel alle asiels ook kan worden afgesproken..

p.s. k heb even voor je gekeken bij kitten te koop (link wordt op het forum automatisch verwijderd maar aan elkaar en .nl) en daar staan twee bengalen, kater en poes en allebei ouder..
en er is ook nog herplaatsing.nl maar daar staan geen 'jonkies' ..
tot mijn schrik zie ik dat er erg veel jonge bengalen op marktplaats worden aangeboden, bengaal was/is afgelopen tijd beetje 'in de mode'.. maar mensen realiseren zich vaak niet wat voor karakter daarin kan zitten..
ik zou toch in eerste instantie een rustig bengalen-kater-maatje erbij zoeken maar ook niet te lang daarmee wachten en als dat niet lukt dan in ieder geval een leeftijdgenootje.
hier op het forum bij de zoekfunctie krijg je 25 pagina's over bengalen en dat is heel vaak categorie niet verdragen, pesten, gedragsproblemen.. maar het zal in heel veel gevallen wel goed gaan maar die halen het forum niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mark Kleinhesselink
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012 09:52

Re: kitten erbij

Bericht door Mark Kleinhesselink »

Toen we de kitten opgehaald hebben uit het asiel werd ons natuurlijk al wel verteld dat de bengaal erg gesteld is op gezelschap. Aangezien mijn vader al wat meer op leeftijd was en daardoor voornamelijk de tijd thuis of om het huis doorbracht ging de cattery ervan uit dat dit geen problemen zou geven wanneer hij alleen gehouden werd. Tijger is ook echt op mensen gesteld, eigenlijk begroet hij iedereen die binnen komt. Bij mijn vader zou hij het alleen denk ik prima hebben gehad. Mijn vader leefde enorm op na de komst van de kitten. Twee jaar geleden is mijn moeder overleden en het heeft daarna een tijd lang niet goed gegaan met mijn vader. Tijger heeft hier verandering in gebracht, helaas van korte duur. We wisten dat de kater mijn vader waarschijnlijk overleven zou, maar hier hadden we natuurlijk niet op gerekend. De gezondheid van mijn vader ging vooruit en we hadden gehoopt dat het nog tenminste tien jaar maatjes zouden zijn.
De situatie is nu echter veranderd dus zal ik op zoek gaan naar een kameraadje voor Tijger. Het liefst natuurlijk ook een bengaal, maar wanneer een andere kitten ook zou kunnen mag dit van mij ook.
Tijger is al gecastreerd, en het liefst zou ik er dan natuurlijk een gecastreerde kater bij hebben van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik zal mijn zoektocht beginnen, en hoop dat ik een goede vriend vind voor mij en voor Tijger.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten erbij

Bericht door Adriana »

daar ben ik heel erg blij om en wie weet heb je geluk en klikt het gelijk.
hier hebben we een aantal russen, waarvan twee jonge broertjes en een lat-stel broer en zus.
ik heb ook htk's gehad en er is een vrij groot verschil in karakter tussen aziaten en htk's, ze zijn gevoeliger en daardoor ook 'lastiger'..
maar als je dat eenmaal weet, dan zijn het geweldige dieren: heel erg op mensen en op elkaar gericht.

ik kan me voorstellen dat je vader helemaal opleefde met zo'n maatje en sommige katten worden/zijn solokatten en helemaal gericht op hun baasje.
onze russenpoes is zo'n tiepje, die zeilt 6 maanden per jaar mee met mijn partner omdat ze hier niet in de groep paste en dat is absoluut een geweldige match.
fotoallbum kun je pas aanvragen als je 10 inhoudelijke berichten hebt geplaatst, kijk even bij forumoverzicht hoe dat werkt. daar staat ook hoe je foto's kunt plaatsen.
we hebben voorzover ik weet geen fotoalbum van een bengalenbaasje maar als je aziaten in actie wilt zien, kijk dan even bij de grijstijgers.. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=390
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mark Kleinhesselink
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012 09:52

Re: kitten erbij

Bericht door Mark Kleinhesselink »

@Ardriana


Als je me nu zou zien, dan zag je het schaamrood op mijn wangen. Ik vraag het toch maar:
Wat zijn htk's? :???:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten erbij

Bericht door Adriana »

sorry voor het jargon....
hier wordt met htk's alles aangeduid wat geen raskat is/stamboom heeft.. -> huis-tuin-keuken-katzels.. maar oh zo lief en geliefd..
da is dierenarts en ds dierenspeciaalzaak

en schaamrood is niet nodig want hoe kun je dat nou weten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mark Kleinhesselink
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012 09:52

Re: kitten erbij

Bericht door Mark Kleinhesselink »

Vrij logisch die htk's. :eangel:
Ik heb nog even gegoogled op de asiels hier in de buurt en er is nog een brutale Britse korthaar, gecastreerd en 7 maand oud. Deze is grijs getijgerd (zal ongetwijfeld niet de juiste naam zijn) met wat witte plekken op borst en pootjes. Ik wil deze morgen toch gaan bekijken omdat ik zelf toch ook grote voorstander ben van het adopteren van asieldieren. Als het klikt heb ik er geen moeite mee dat hij een ander ras is. Het zou me wel tegen de borst stoten als ik hem weer afstaan moet omdat het niet klikt.
Maar dat weet je natuurlijk nooit. Het zal natuurlijk wat geduld vergen, maar dat kan ik zeker opbrengen.
Bengalen zijn in die leeftijdscategorie toch lastig te verkrijgen, en anders heb je al gauw dieren met gedragsproblemen en ik ben nu eenmaal te weinig thuis om dit tijdig te kunnen corrigeren.
Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Een Brit is een stuk rustiger over het algemeen. Op zich gunstig dat hij al gecastreerd is en qua leeftijd zou ook goed uit kunnen pakken. Twee tegenpolen qua drukte, ja onvoorspelbaar dat wel.
Als het met jou klikt zou ik het proberen!
Garanties heb je nooit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten erbij

Bericht door Adriana »

hihi, een combi van een bengaal en brit, de uitersten bij elkaar..
ga nog even langs een etos of drogist of kruidvat voor een flesje valeriaan en wattenschijfjes..
mocht er wat spanning zijn, paar drupjes en met wschijfje wapperen..
en natuurlijk terugbreng-regeling, ach gossie, een 7-maandse brit in het asiel..
grijs getijgerd dat matcht alzovast mooi met je getijgerde Tiger.. moet je weer een naam bedenken..
we hebben de nodige introductie-topics.. maar met zulke jonkies gaat het vast wel snel. die zijn bovendien erg nieuwsgierig en dan is het ijs al snel gebroken.
wat spannend.. weet Tiger het al..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mark Kleinhesselink
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012 09:52

Re: kitten erbij

Bericht door Mark Kleinhesselink »

Tijger weet denk ik nog niets. Ik heb net al wel een extra kattenbak erbij gekocht en een extra hangmandje voor aan de radiator.
Maar goed, eerst moet ik morgen nog even kijken natuurlijk. Ik heb hem nu alleen nog maar op foto's gezien. Deze had ik via de mail gekregen omdat de kater nog niet op de site stond.
Misschien is het een match, Tijger die denk ik voor een bengaal vrij rustig is en dan de Brit die weer vrij brutaal is voor zijn soort. Kan natuurlijk ook nog best zijn dat het een kruising is.
Goede tip van die valeriaan, en dan neem ik meteen een borrel mee voor mezelf.
Vanmiddag had ik de buurvrouw van een paar huizen verderop gevraagd even met haar kater op bezoek te komen, daar was Tijger eigenlijk niet zo van onder de indruk, het leek wel of hij hem negeren wilde, maar agressief was hij in ieder geval niet.
De kat heet Bob, die naam heeft hij al en dat laat ik zo.
Morgen zullen we verder zien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten erbij

Bericht door Adriana »

dat s heel slim om Tijger vooraf te testen op zijn territoriumgevoelens, gerede kans dat hij zich dus ook niet druk maakt over de entree van Bob..! britje zit dus nog niet lang in het asiel, zal gecheckt, gechipt en ontwormd/ontvlooid zijn, neem ik aan..
morgen miss even vragen waarom hij is afgestaan.. hihi.. tikje te wild..?
hier geldt twee kittens is de beste (katten)-televisie! hoef je zelf niet zo veel meer aan te doen, anders dan katvriendelijk en katbestendig interieur..
hier is de echt wilde kittenperiode een beetje voorbij en kan ik weer een vaasje met bloemen neerzetten, alhoewel....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mark Kleinhesselink
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012 09:52

Re: kitten erbij

Bericht door Mark Kleinhesselink »

Vanmiddag heb ik om 14.30 uur afgesproken om te kijken of Bob een goede kameraad voor Tijger kan zijn.
Het zal nog wel even spannend zijn aan het begin, maar ik ben vol goede moed.
Ik heb boven even een kamertje ingericht waar ik Bob (hij is dan tenslotte de nieuweling) even onder kan brengen wanneer de spanning iets te hoog oploopt. Wanneer ik Bob meeneem ben ik de komende twee dagen vrij om een oogje in het zeil te houden.
Ik heb gisteren ook nog een extra krabpaal opgehaald, gekocht via marktplaats. Hij is groot genoeg voor hun allebei.
Bob is samen met zijn broertjes en zusjes in januari op straat gezet. Ze zijn gelukkig allemaal op tijd gevonden en naar het asiel gegaan. Hij is daar eerst drie maanden verzorgd en heeft toen een nieuw onderkomen gevonden. Helaas kon de huidige eigenaresse niet meer voor hem zorgen zodat ze hem af moest staan.
Ik ben erg benieuwd naar Bob, en ik hoop dat hij met me meegaat vanmiddag.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Nou met zo'n naam moet dat vast goed komen. Succes met kijken en beslissen - ik ben benieuwd!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie