Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door F4LLCON »

Hallo allemaal.
Ik heb een kater van ongeveer 5,5 jaar oud.

Op 1 juli, zondag heeft mijn kat Whiskas natvoer gegeten en is naar buiten gegaan. Hij was die avond niet naar binnen gekomen, wat die vaker wel niet doet.
Maandag ochtend zagen we hem suf voor ons huis liggen en hij miauwt niet meer. We hebben zijn eten in zijn voederbak gedaan zodat die zou gaan eten en hij at niks en dronk niks. Dinsdag hetzelfde probleem, maar ik zag hem wel erg moeilijk water drinken. Woensdag naar de dierenarts gebracht en daar zeiden ze dat hij een keelontsteking had opgelopen.

daarop heeft mijn kat
aantal | eenheid | omschrijving
0,5___1ml______i rimadyl, carpofen injectie (0,8 / X)
1____ 1ml______i baytril 2,5% injectie (1/X)

als spuitje in zijn rug ontvangen, daarna nog een creme achtige iets in zijn mond gespoten en heb ik één flesje Viyo veterinary kat 1 x 150 ml meegekregen. Viyo is om het eetlust te herstellen.

De dierenarts vertelde dat hij in de middag weer zou gaan eten vanzelf maar dat is niet het geval geweest. Ik ging rond 7 avond wat Whiskas natvoer met viyo en wat water mengen en dat dan tot moes drukken. Vervolgens deed ik dat in een spuitje (van 50ml) en ging ik nog voor de zekerheid nakijken hoe je een kat 'force feed', nou gedaan en perfect gelukt. Heeft de eerste keer 25ml binnengekregen en nog is 5 á 10ml Viyo gegeven, dan na 5 uurtjes nog is 50ml gevoerd en ongeveer 5 á 10ml Viyo erbij gegeven. Vanochtend heeft mijn moeder hem nog wat Viyo gegeven. Maar hij eet en drinkt nog steeds niet vanzelf. Ik ben naar een dierenwinkel geweest en heb allemaal snacks, pudding etc. gekocht om te kijken of hij dat wel eet, maar hij is sinds vanochtend niet meer thuis geweest. Ongeveer 2 á 3 uurtjes.

We zien wel dat hij iets meer energiek is dan voordat hij naar de DA is geweest maar nog wel wat suf. In het begin kon hij zijn tong niet uitsteken (zo leek het tenminste) maar nu wel en hij maakt zichzelf weer een beetje schoon. Maar hij eet en drinkt dus nog niet vanzelf.

Maar wat moet ik nu doen? Gewoon verder 'force feeden' of weer naar de DA?

Hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes,
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door nellebel »

overleg met je dierenarts, doorgaan met spuitje voeren en binnen houden. je moet je kat in deze situatie niet buiten laten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door Adriana »

helemaal eens met Wendy. overleg met je dierenarts en houd hem binnen!
als je dierenarts keelontsteking heeft geconstateerd dan kun je niet verwachten dat alle klachten binnen 24 uur achter de rug zijn.
gelukkig krijgt hij met spuitjevoeren genoeg vocht binnen.
hij zal zich erg beroerd voelen en voorlopig nog even niet aan eten denken. bovendien krijgt hij hoogcalorisch eten binnen. heeft dus, ook al door de ontsteking, weinig trek.

wees er alert op dat hij ook nog slechte dingen binnen gekregen kan hebben.. en spreek goed met je dierenarts af dat wanneer het binnen een bepaalde periode niet bijtrekt er verder gezocht moet worden, eventueel met goed bloedonderzoek om te zien of hij niet msschien ook vergiftigd is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door Chiquita98 »

Een zieke kat buiten laten?? Nee dat had je echt niet moeten doen. Hopelijk voelt ie zich weer snel beter en komt ie weer thuis.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door F4LLCON »

Oke goed nieuws en slecht nieuws.
Mijn kat is weer terug en ik laat hem zeker niet meer naar buiten. Ik heb hem wat gimpet pudding gegeven met een spuitje, ongeveer 1/5 van een 50ml spuitje, daarna wat viyo gegeven met een spuitje en vervolgens 50ml water met een spuitje.

Hij heeft vervolgens ongeveer een uurtje of twee hier binnen gelegen maar begon te 'hikken' en na een half uur gaf die over. het was een beetje schuimachtig. Gisteren had die ook overgegeven na het dwangvoer. Ook schuimachtig.

Hij ligt hier heel suf nu en als je hem optilt zodat die op zijn pootjes gaat staan gaat die direct weer liggen.

Ik ga morgen naar de DA bellen, want ze waren al dicht toen ik rond 7 ging bellen.

Iemand tips? ik ben bezorgd..
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door Ilone »

Best kans dat hij goed ziek is van de keelontsteking, van keelontsteking kunnen ze ook slijm opgeven..
Kun je zijn temperatuur opnemen via zn achterste?
Ik zou eerlijk gezegd naar de dienstdoende arts gaan, een kat is zo uitgedroogd of erger.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door Adriana »

terecht dat je bezorgd bent want je kat is behoorlijk ziek..
en ik kan me niet voorstellen dat dit alleen van die keelontsteking is..
hoop dat je intussen al wel gebeld hebt naar de avond-da ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door F4LLCON »

Ik heb zelf geen geld en mijn moeder wilt niet meer gaan betalen omdat mijn kat naar een nood/avond DA moet.. Kreeg net nog ruzie met haar. Ik laat mijn kat wel drinken met een spuitje en morgen rond 8 of 9 bel ik naar een DA en ga ik hem langs brengen.
wat een leven pff
Ik heb een filmpje opgenomen van mijn kat: http://www.youtube.com/watch?v=6AhgxfDdPRw
heb het geknipt zodat alleen de probleem momenten erop staan, filmpje was eerst 10 min, nu minder dan 1 min
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door mittenslief »

lijkt mij toch iets of hij wat in zijn keel heeft wat hij niet weg krijgt ofzo gelijk naar de DA straks en sterkte je zal best een afspraak met je DA kunnen maken over de betaling
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door Chiquita98 »

Vervelend dat je moeder niet wilde bellen. Fijn dat jij dat vandaag wel meteen doet. Hopelijk kan de da wat meer voor je kat betekenen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door catsini »

Net of hij wat in zijn keeltje heeft zitten, een botje? of zoiets.
ben je naar de dierenarts geweest?
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door F4LLCON »

@iedereen, erg bedankt voor de reacties! Kat eet weer!
Naar de DA geweest, zover ik weet heeft hij drie spuitjes gehad maar ik moest naar buiten.

DA zei dat hij misschien vergiftigd was of iets verkeerds gegeten had buiten.
Hij moest wel van de DA gewoon naar buiten want mijn kat heeft sinds dat hij een jaar is alleen maar buiten zijn 'business' gedaan, dus zou hij het binnenhouden als hij binnen bleef werd het verteld.

Daar kreeg hij een beetje HILLS prescription diet A/D critical care en dat moest gewoon in zijn mond gestopt worden.
Thuis gaf mijn moeder een heel klein beetje aan Tijger en daarna at die gewoon vanzelf. Eerst at die uit haar hand, en niet uit het bakje. (alsof iemand hem vergiftigd had met gif in een voederbak, en dat die daar een trauma aan had...?). Na een tijdje ging hij zelf richting zijn bakje om te laten zien dat die honger heeft, dus mijn moeder geeft weer wat, alsnog alleen uit haar hand eet die. Net heb ik het zelf geprobeerd en at die uit mijn hand en uit zijn bakje. Ik heb hem ook wat snacks kunnen geven.

Hij is nu buiten dus het gaat momenteel de goede kant op. Even afwachten of die ook normaal eten eet na een dagje of twee. Maar denk dat het helemaal goed komt!

<bb> (cl)
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door catsini »

Gelukkig, dat is goed nieuws.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door F4LLCON »

Een update met een foto!

Hij eet weer alles wat ik hem voer, en komt zelf om eten vragen weer :D
Heb hem trouwens nog gewassen met katten shampoo en heb een nieuwe halsband en adreskoker gekocht voor hem. Hij had zijn vorige halsband jaren geleden kwijt geraakt en leek wel blijer zonder halsband, maar misschien gaan voorbijgangers denken dat hij een zwerfkat is en gaan ze hem meenemen. Hij heeft trouwens ook al sinds begin een chipje hoor :D

Afbeelding

Groetjes van mij en Tijger :D
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Mijn kat eet niet meer, (drinkt ook misschien niet)

Bericht door catsini »

wat een knappe kater is dat, hij kijkt zo trots.
mag ook wel hoor :cathappy:
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Plaats reactie