Nieuw poes bij kater

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Nieuw poes bij kater

Bericht door stervis »

Hallo!

Ik heb al een jaar of 3 mijn kat (gecastreerd) Luni vanaf hij een kitten was, destijds woonde hij samen met mijn andere poes die zo'n 4 jaar ouder was dan hem. Aangezien dit nooit echt een speelse poes was, maar meer een verlegen, rustige poes en omdat ik toen veel werkte in de nacht, werd er minder gespeeld met de kat dan ik zou hebben gewild.

Nu is het zo dat de kat een beetje gefrustreerd is, door bijvoorbeeld door de kamer heen te scheuren en alles van de planken af te duwen en het bekende bank krabben.. en ook is het zo dat hij mijn visite als soortgenoten ziet en daar vrij ruw mee kan omgaan. Dus het leek mij verstandig om een nieuwe poes (bij voorkeur) te introduceren die ook wat speels is en niet al te verlegen zoals de vorige.

Nu heb ik een hele leuke, speelse en lieve poes gevonden in het asiel die ook wel weet haar grenzen aan te geven. Na twee dagen in een rustige kamer haar onderkomen te hebben gehad, heb ik het raam tussen de beide kamers (waar de andere kat zat) ontbloot en konden ze leuk een dagje naar elkaar kijken - beide beesten waren aardig geïnteresseerd!

Mijn kat die was in het begin nog wel een beetje boos en jaloers en ging grommen en blazen wanneer ik de geur van de poes aan m'n handen had of wanneer ik de deur op een kiertje deed - maar hij kwam wel elke keer terug bij de deur (dit beloonde ik ook met een snoepje). Op de derde dag heb ik alle deuren open gezet en mochten ze lekker bij elkaar in de zelfde ruimte - dit ging veel beter dan verwacht!

Mijn kat blijft de interesse tonen en de poes blijft nu grommen - het is zelfs zo dat de kat nu angstig langs de poes rent maar nog wel elke kans pakt om dicht bij te komen en wat te ruiken. Ze eten wel een halve meter van elkaar af en in de middag wanneer ik het voer even weg zet - komen ze wel heel dicht bij elkaar wanneer ik met het snoepbakje schud.

Toch merk ik wel dat de poes nog een beetje moet wennen, want ze eet haar brokken en vlees in één keer op en is heel bang dat de andere kat dit probeert op te eten (ze hebben beide wel hun eigen voerderbakken, maar eten wel uit die van elkaar). Ik ben heel trots en verast op mijn kat, want ik dacht aangezien zijn karakter dat hij de 'moeilijke' zou zijn.

Nog tips, ideeën of opmerkingen? Bedankt!
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
als ik het goed lees dan is bovenstaand een tevreden bericht..
hoeveel katzels heb je nu? en heb je nog vragen?
je hebt het erg verstandig aangepakt door ze langzaam en voorzichtig aan elkaar te laten wennen en kennis te laten maken.
en ze zullen heel veel van elkaar leren en opsteken en je zult zien na verloop van tijd dat de angstige kat wat meer vertrouwen krijgt door de rustige houding van zijn maatje. dat gaat andersom ook zo trouwens..
Enzo hier was pagus van de stofzuiger en had zijn angsten binnen een week afgeleerd toen er twee broertjes bijkwamen die dol op de stofzuiger zijn..
overigens, dat gaat ook zo met kattenkwaad.. hihi..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door stervis »

Bedankt!

Ik heb er nu twee - de eerste poes is helaas overleden aan falende niertjes.

En ze hebben de stofzuiger test al gehad - ze zijn beide er niet echt bang voor :)
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door Chiquita98 »

Helemaal goed aangepakt. Heb nog 1 advies: geef het gewoon de tijd. Dat is alles wat ze nodig hebben. Komt vanzelf helemaal goed.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door stervis »

Ik ben benieuwd :) De tijd zal leren
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door stervis »

Hey, een kleine update!

Mijn voorheen actieve, dominante kat is nu heel rustig en angstig, het is zelfs zo erg dat hij in de kattenbak gaat liggen en allemaal rustige plekjes opzoekt in het huis... hij eet zijn voer nog op, alleen drinkt wat minder en is veel minder actief dan eerst - hij is niet meer enthousiast te krijgen voor zijn favoriete speeltje, maar oogt verder gezond.

Ik heb het gevoel dat ze elkaar wel tolereren, maar nog niet elkaar accepteren. Heel af en toe ruiken ze aan elkaars neus of kont, maar wanneer de nieuwe poes dit doet bij kat en de kat geeft reacties, gaat ze blazen...

Graag jullie advies! Is dit puur gedrag door de nieuwe dominantere poes of moet ik mij zorgen maken om iets anders?
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door pinguin »

Misschien toch even langs de dierenarts? Katten zijn masters in het verbergen van pijn of andere klachten.
Je zou ook kunnen proberen om samen met ze te gaan spelen om zo de band te gaan versterken? Laserlampje b.v.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door stervis »

Veel mensen zeggen dat het liggen in de kattenbak een teken van stress is. Het speeltje is tevens de favoriete speeltje van beide beesten, alleen krijg ik de kat niet meer enthousiast maar de poes wel...

Hij gaat opeens wel op hele vreemde plekken liggen, bijv in de wasmachine, in het hokje onder de krabpaal, plekke waar ie nooit gaat liggen normaal..

Hij eet gewoon normaal en goed, kijk het dit weekend nog even aan en anders bel ik de DA wel
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door patiani-guusje »

Je zou een feliwayverdamper op kunnen hangen. Dit vermindert stres bij katten bij introducties en ook bij in huis plassen helpt het vaak. Ik heb het ook gebruikt bij een nieuwe kat en werkte goed hier. Ook zou je valeriaandruppels op speeltjes en plekjes waar ze graag liggen kunnen doen. Hielp hier ook.. En mis. is het een idee de kater s nachts bij jou op de slaapkamer te nemen, even uit de spanning en tot rust komen. Is een kwestie van uitproberen maar mis. kun je hier iets mee, succes!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door stervis »

Ja, ik heb inderdaad al aan dat feliway gedacht! Alleen werd mij de dieren speciaalzaak aangeraden om daar nog even mee te wachten, want het is nog maar twee weken geleden sinds de poes hier is en het wordt volgens hun vaak alleen gebruikt bij extreme gevallen. Ik beschouw het zeker wel als een optie!

Ik heb sinds gisteren de poes weer even in een apart deel van het huis gezet en de kat kwam alweer wat meer tot 'leven', hij was actief, speelde weer en mauwt. De nieuwe poes heeft haar verblijf op mijn slaap en werkkamer en je raadt het al... zodra ik wil gaan slapen, wil de kat mee en stopt hij niet met vervelend zijn tot hij naar binnen mag! Goed punt om ze dan van kamers te laten wisselen, kunnen ze mooi aan elkaars geuren wennen (wat ze nu al wel zijn denk ik..)

Bedankt voor de tips
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door nellebel »

wat een onzin dat feliway alleen bij extreme gevallen gebruikt kan worden. als het toch helpt is het toch goed.
ben benieuwd hoe het verder gaat
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door pinguin »

Helemaal mee eens wendy. Feliway is juist een van de eerste dingen die je zou kunnen proberen om te rust terug te laten keren. Wat een onzin dat het alleen voor extreeme gevallen is.
Als je faliway gaat gebruiken duurt het soms wel een aantal weken voor het goed gaat werken.
Ben ook wel benieuwd hoe het verder gaat.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door Chiquita98 »

Wat een onzin zeg van die dierenspeciaalzaak. Sowieso vraag ik een dierenspeciaalzaak nooit om advies. Persoonlijk vind ik dat ik er meer verstand van heb dan hun ;-)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door patiani-guusje »

Vreemd ook meestal willen ze maar al te graag verkopen :-S Zou het wel kopen hoor, hier werkte het al na een paar uur, en echt oorlog was er hier niet met de eerste nieuwe kat erbij, maar wel spanningen. Merkte echt al heel snel dat beide katten meer ontspanden, en daardoor het aan elkaar wennen veel makkelijker ging. Heb nog een keer een navulling ges=kocht daarna nooit meer nodig gehad!
Hebben de katten elkaar wel al van voor en achter besnuffeld? Dat is heel belangrijk, is dat eenmaal gebeurt gaat het ook vaak heel snel.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Nieuw poes bij kater

Bericht door stervis »

Ja, de katten ruiken zo nu en dan wel eens aan elkaars achtersten en snuitjes! Dus dat gebeurt wel, alleen als de kat te dichtbij komt voor aandacht, gaat de poes blazen. Toch maar eens een verdamper kopen wanneer ik wat breder zit!

Tevens een andere vraag! Omdat de poes veel uit haart en vaak probeert te braken en dit vaak niet wil lukken, heb ik een tube anti haarbal pasta gekocht van gimpet (extra soft) - dit likt ze niet van de tube af of van een schaalt, dus meng ik het met haar brokken of vlees. Maar hoe lang heeft het nodig voordat dit de "haarbal" afbreekt?

Op het moment krijgen ze Royal Canin (Fit) voer, omdat ik deze bij het asiel mee kreeg en ben van plan om straks over te stappen op Royal Canin (Indoor) omdat ze alleen binnen zitten. Voorheen kreeg de kat Purina Indoor+.

De reden waarom ik dit vermeld is omdat ik denk dat de poes misschien een gevoelige maag heeft? Vanuit het asiel werd ze mij mee gegeven zonder aandachtspunten en met de opmerking dat het een gezonde poes is.
Niki
Looney
Binky
Puff
Plaats reactie