Aparte kater

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
beaner
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2012 17:06
Locatie: Groningen

Aparte kater

Bericht door beaner »

Dag fijne mensen.

Ik heb een ietwat aparte vraag. Mijn kater Ezio is nu een jaar oud, en omdat we in de stad wonen laten we hem aan een tuigje uit. Dit minimaal een uur per dag. Nu heeft meneer een voorliefde ontwikkelt voor jawel: hondenpoep! :shock: Intens tevreden ligt hij erin te rollen waarna we hem weer kunnen wassen.
En de afgelopen paar dagen kwijlt hij op de grond en gaat daar vervolgens in liggen rollen. Volgens de dierenarts is hij kerngezond, hij krijgt goede voeding en weinig aan snoepjes. Weet iemand waar dit aparte gedrag vandaan komt? Of heb ik gewoon een "gek" katje?
Boks! (oftewel pootje op je hand) van Ezio Drago en zijn minion Sabina :)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Aparte kater

Bericht door pinguin »

Als die toch aan tuig zit dan moet het toch vrij makkenlijk zijn om te voor komen dat die in de hondenpoep gaat liggen rollen? Je kan hem dan toch ook optillen als die dat gedrag dreigd te vertonen.

Kwijlen en op de grond rollen? Lijkt mij toch niet gezond? Maar wat het zou kunnen zijn heb geen idee. Stres misschien?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Aparte kater

Bericht door Chiquita98 »

Hmm raar. Kwijlen kan te maken hebben met een ongezond gebit, maar ga ervan uit dat de da dit ook goed gecheckt heeft. Het rollen is trouwens wel normaal gedrag hoor. Doen ze hier ook regelmatig. Zit in de natuur van het beestje. Lekker even schuren met de rug.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aparte kater

Bericht door Adriana »

welkom op het forum met ezio!
is ezio een htk of van een bepaald ras?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
beaner
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2012 17:06
Locatie: Groningen

Re: Aparte kater

Bericht door beaner »

Bedankt voor de reacties!
Ezio is een htk katje, ben al op zoek naar een leuke foto voor op de site. (maar ik vind alle foto's van mijn kereltje mooi)

En het is niet zo dat hij overmatig kwijlt, de da heeft het nagekeken en er is helemaal niks mis met zijn gebit. Hij glanst ook als een spiegeltje, ogen, oren en neusje zijn altijd schoon, niets te vinden. Hij wordt ook elke maand ontvlood en eens in de 3 maanden ontwormt. Kan ook geen kale plekken vinden of verandering in gedrag. Hij is een superknuffel die niets lekkerder vind dan bij je te knuffelen en te spelen. Maar af en toe kwijlt hij op de grond en gaat daar in liggen rollen.

En inderdaad, aan een tuigje heb je wel de controle, maar soms ben je er net wat te laat bij. Gelukkig vind hij douchen niet erg, en als dat alles is wat ik moet doen, kan ik er wel mee leven... :)
Boks! (oftewel pootje op je hand) van Ezio Drago en zijn minion Sabina :)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Aparte kater

Bericht door Chiquita98 »

Ach tis gewoon een rare tik van je kat. En zo heeft elke kat er wel eentje ;-)
Elke maand ontvlooien?? Das helemaal niet nodig zo vaak. Ik heb ook pas vernomen dat je je kat helemaal niet hoeft te ontvlooien tenzij ie vlooien heeft.
Ontwormen doe ik 2x in het jaar. Ik zou het alleen 4x doen als je kat los en vaak buiten loopt ivm het vangen van prooien.
Foto's zijn altijd welkom
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
beaner
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2012 17:06
Locatie: Groningen

Re: Aparte kater

Bericht door beaner »

Bij deze een foto van mijn mooie mannetje... Ben blij dat ik eindelijk een forum heb gevonden met echte kattenliefhebbers!
Boks! (oftewel pootje op je hand) van Ezio Drago en zijn minion Sabina :)
Cerna

Re: Aparte kater

Bericht door Cerna »

Volgens mij is jouw Ezio gewoon een beetje een vies mannetje :lol:

Nee, ik zou ook niet weten waarom hij dit doet en ik zou het dus proberen te voorkomen. Onze Noa likt altijd aan de lijm van enveloppen (lijmsnuiver) - heeft ze van haar moeder die doet het ook - maar waarom? Ik heb me er maar bij neergelegd dat ze een beetje apart is en probeer het zoveel mogelijk te voorkomen want gezond lijkt het me niet.
En zo hebben we allemaal onze "gewoontes".

Mooie jongen hoor!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Aparte kater

Bericht door nellebel »

waarschijnlijk raakt hij in een soort van trance en kwijlt hij daarom een beetje. doen veel katten hoor, in trance raken van dingen. bijv kneden in een kussentje of sabbelen. guusje sabbeltje soms nog steeds op mijn pink als een baby. gelukkig ligt ze niet in de poep te rollen. gekke ezio. wel fijn dat hij niet moeilijk doet over douchen hahaha en die vieze honden dan die op de stoep poepen bah
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aparte kater

Bericht door Adriana »

Ezio denkt geloof ik dat-ie een hond is of leeuw of tijger..
bij honden komt het veel vaker voor en men denkt dat ze het doen om hun geur te camoufleren, dan zijn ze niet herkenbaar voor andere honden/prooidieren?
en bij de grote katten komt het ook voor, je ziet het soms in natuurfilms en daar kan ik me ook voorstellen dat ze het doen om niet aan hun geur te worden herkend.

kwam ook nog een tekst tegen met een bepaald stofje dat in sommige hondenpoep voorkomt
"In poep zit de stof mercaptaan, waar onze trouwe viervoeter dol op is. Als een paar druppeltjes van deze stof op een papiertje gedeponeerd worden, gaat ie ook daar ongeneerd inrollen. Mercaptaan is een verouderde naam voor thiol.
Roofdieren proberen zich zo onzichtbaar mogelijk op te stellen tegenover hun prooi. Daar prooidieren een sterk ontwikkeld reukvermogen hebben, is het verstandig om zo natuurlijk mogelijk te ruiken."

beetje last van identiteitsstoornis, Ezio? neehee, je bent geen leeuw, tijger of hond hoor!
en je hoeft je eten niet te besluipen of achterna te jagen..

geweldig dat hij zich zo laat uitlaten! heb je wel eens gedacht om een leeftijdsgenootje erbij te nemen? zou voor Ezio denk ik heel fijn zijn.. en wat een leukerd aan de foto te zien!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Aparte kater

Bericht door Ilone »

Hihi een kat met identiteitscrisis :-P
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Aparte kater

Bericht door Konijntje »

Misschien komt het wel omdat het een drolletje is om te zien. Wat een lekker ding hoor en ik denk dat hij een bepaalde geur dan lekker vindt.
Ik heb met Beer tja die is gek op sokken en schoenen hoe meer ze stinken hoe lekker hij dat vindt ook rollen en gek doen.
En Tommie wordt gek van een soort spray die kan je kopen in de Dierenwinkel dan gaat hij ook heerlijk bij kwijlen en rollen
Gebruikersavatar
beaner
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2012 17:06
Locatie: Groningen

Re: Aparte kater

Bericht door beaner »

Wat een hoop leuke reacties! Dank daarvoor. Ik heb Ezio al even gezegd dat ik niet de enige ben die hem een vies katje vind, en jullie krijgen allemaal een verontwaardigde prrrt.... :)
Daarentegen was meneer wel gecharmeerd dat jullie hem allemaal leuk vinden om te zien (wij hebben de bijnamen Meurmans, Katdhaffi en Poepiekat al aan hem gegeven, hij is wel wat gewend)

Ik heb nagedacht over het nemen van een vriendje voor Ezio, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat aan moet pakken. Ons huis is niet erg groot, dus veel ruimte om ze op te sluiten als het misgaat lukt niet. En ik wil Ezio graag meenemen voor het uitzoeken van een vriendje, maar veel mensen gaan daar niet mee akkoord. Ik ben er nog over aan het nadenken dus. Ik wil het goed aanpakken en ze allebei een veilig gevoel kunnen geven in een nieuwe situatie.

En jammer genoeg reageert hij erg weinig op catnip, zowel de spray, het gedroogde spul of het echte kattengras... Zou hij dan toch een identiteitscrisis hebben? :)
Ik zou er geen problemen mee hebben als hij zo groot zou worden als een leeuw of een tijger, nog meer om te knuffelen! :)

Hebben jullie ervaring met het introduceren van een nieuwe kat? En hoe hebben jullie dit aangepakt. Ik hoor zoveel verschillende verhalen, maar ik zou graag de mening van de echte kattenmensen (of personeel zoals Thea dat zo terecht zegt) willen horen.

Voor nu een dikke knuffel en een boks (pootje op je hand) van Ezio en ook van zijn Dienaar!
Boks! (oftewel pootje op je hand) van Ezio Drago en zijn minion Sabina :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aparte kater

Bericht door Adriana »

we hebben tig introductietopics en topics van forumleden die overwegen er een maatje bij te nemen.. kijk eens in het forumoverzicht bij dat onderdeel..
en met vrijwel ieder asiel kun je een terugbrengregeling afspreken voor als de match echt niet matcht.
en we hebben http://www.ikzoekbaas.nl en http://www.dierenasiels.com voor de voorpret.

en heel veel prrrrts terug van hier en van de tijgers..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Aparte kater

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou je ook aanraden om bij een asiel te kijken. Is Ezio eerder wel in contact geweest met andere katten?
Zou dan kijken naar een leeftijdsgenootje of in zijn geval zou een (oudere)kitten ook nog wel kunnen. Hij is zelf ook nog maar 1 jaar.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie