Blijft een grote zak droogvoer lang genoeg goed?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Zuurbekje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2012 16:01

Blijft een grote zak droogvoer lang genoeg goed?

Bericht door Zuurbekje »

Sinds kort heb ik twee katten van vier jaar (uit het asiel), en het is één van de beste dingen die ik dit jaar heb gedaan! Ze zijn zo leuk, en het is zo fijn om deze twee knuffeldieren in huis te hebben! (Het zijn broer en zus, beide cypers met een beetje wit—vuilnisbakkies dus. Ik verwacht nog minstens tien probleemloze jaren met ze!)

Ik ben opgegroeid met katten, en ben in zoverre aan katten gewend. En ik heb vroeger thuis heus wel eens een blik kattenvoer opengedraaid. (Natvoer geef ik de mijne trouwens niet.) Maar dit zijn de eerste katten waarvoor ik echt zorg, en dan kom je nog wel eens wat tegen.

Ik heb me in het asiel laten aanleunen dat luxebrokken véél beter zijn dan die van de Aldi, en ik heb meteen maar een zak iAms meegenomen—en verdomd, die vinden ze heerlijk. Dus dat houden we dan maar zo.

Nu heb ik 10-kilozakken gezien, en in die hoeveelheid zijn die iAms nog best te betalen... Alleen, blijft dat lang genoeg goed? Ik denk namelijk dat ik met 10 kilo misschien wel een half jaar kan doen.

Nu zat ik te denken aan een voorraadbus waar ik de dagelijkse tijdelijke voorraad in bewaar, en dat ik dan elke plm. drie weken de zak open, die ik gesloten houd met deze zakafsluiter (de roze) van Ikea:

Afbeelding

Blijft het zo een half jaar goed, of is 10 kilo meer iets voor mensen met een kattenfarm?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blijft een grote zak droogvoer lang genoeg goed?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en wat leuk twee katzels die een warm en gezellig mandje bij jou hebben gekregen.
we hebben erg veel info op het forum over allerlei onderwerpen en een handige zoekfunctie rechtsboven.
blijft een 10 kg zak zolang goed? de houdbaarheidsdatum geldt voor een ongeopende zak.
zodra je hem opent komt er lucht bij en gaan bv vetten achteruit.
je kunt proberen dat deel dat je pas veel later nodig hebt 'zo vacuum mogelijk' te bewaren en daaruit wekelijks je voorraad te halen.
het zal heus wel goed blijven maar de smaak gaat achteruit denk ik..

nog iets over het advies van het asiel.. kattenvoer van bv action, aldi en vaak eigen merken van supers bevatten heel erg veel tarwe en dat is vragen om problemen (blaasgruis, blaasontstekingen, overwicht, diabetes), zie onze blaasgruis-topics.
kijk zelf eens naar de samenstelling van Iams, als daar veel graan bij de ingr staat, dan zou ik nog eens over je keuze nadenken..
als je een goeie, niet al te dure kwaliteit droogvoer zoekt, kijk dan bij Zooplus (zie boven) eens naar het merk Sanabelle.
je kunt daar ook diverse soorten combineren en neem de Urinary dan als snoepje.
eerst met 400 grs zakken uitproberen!
geef ze af en toe wel wat rauw vlees (kip. kalkoen) en zet een potje tarwegras binnen als ze niet buiten kunnen. en let erop, zeker met alleen droge brokjes dat ze erg goed drinken!
en de aanbeveling voor twee katten is drie kattenbakken op versch plaatsen.

veel plezier met je twee aanwinsten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blijft een grote zak droogvoer lang genoeg goed?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou Iams afraden, ik heb er erg slecht ervaring mee, twee katten kregen er blaasgruis door.
Ik zou persoonlijk met 2 katten geen 10 kg zakken kopen, liever 4 of 5 kg zakken.
Niet alleen de smaak gaat achteruit, ook de kwaliteit.
Ik gebruik 10 kg zakken, maar ik heb 8 katten. Ik merk hier al dat ze aan het eind minder graag de brokken eten. Als dan de nieuwe zak open gaat vallen ze aan als wolven.
En ik bewaar de brokken toch in goed afsluitbare bewaarbakken.

Een half jaar open zak lijkt mij persoonlijk echt veel te lang.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blijft een grote zak droogvoer lang genoeg goed?

Bericht door Adriana »

k heb nog eens naar de samenstelling van Iams zitten kijken want in mijn geheugen zat ook een redelijk negatieve mening, maar de samenstelling is zeer behoorlijk verbeterd en doet inmiddels niet meer onder voor bijvoorbeeld Sanabelle etc.
en over de diverse soorten met aangepaste formules is blijkbaar ook goed nagedacht...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Blijft een grote zak droogvoer lang genoeg goed?

Bericht door Eleonore »

Wij hebben een voedsel container gekocht waar 12kg voeding in kan. Het is van Curver en kan luchtdicht afgesloten worden. Vind het zelf ook erg fijn want heb nu zelf ook geen last meer van rondzwevende luchtjes rondom de zak.
Plaats reactie