Katten overlast

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Katten overlast

Bericht door GizmoenJiro »

Wij kwamen laatst onze onderburen tegen en die klaagden over de overlast die zij sinds een tijdje ervaren bij ons. Dat zijn dus onze katten die achter elkaar aan rennen (beide nog jong).
Nu 'misbruiken' hun elke situatie om tegen het plafond aan te stampen of zoiets. Zelfs als wij even iets luider praten, op een normaal tijdstip, rammen hun op het plafond (geen idee hoe).
Kattengeluiden vallen toch onder normale leefgeluiden binnen een flat? Ik neem tenminste niet aan dat elke katteneigenaar vergunningen in flats moet aanvragen e.d.
Hoe doen jullie dit, als jullie klachten krijgen?
zoembij90

Re: Katten overlast

Bericht door zoembij90 »

Hoiii,
Ook ik heb 2 katten en woon in een flatje... Ik weet niks van vergunningen, valt onder leefgeluiden lijkt mij, en overdrijven is ook een vak apart... Mijn bovenbuurvrouw heeft een dochtertje waar wij ook wel eens geluidsoverlast van hebben, maar dat hoort erbij kinderen spelen nu eenmaal. Mijn katten (3 en 11wkn) zijn zeer erge praters en maken er samen in huis een bende van als ze aan het spelen zijn, maar ik heb mijn buren nog nooit horen klagen, ze vinden het wel schattig als ze in het portiekje lopen en ze horen onze poezen zij zegt ook dat het er gewoon bij hoord, lijkt mij dat je onderburen zich flink aanstellen... Onze flat is zeer gehoorig en nog nooit klachten gehad over mijn poezen... Je buren stellen zich aan en hebben het schijnbaar niet zo op poezen... Maar als iemand zou komen klagen zou ik ze vertellen waar het op staat: "Kinderen spelen en katten ook, dus kies maar katten die een paar x per dag spelen of kinderen die de hele dag herrie veroorzaken."
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Katten overlast

Bericht door jennli »

Hmz, ik zou het iets vriendelijker houden. Misschien kun je een keer bij de onderburen gaan luisteren als je katten spelen. Wat heb je voor vloer?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten overlast

Bericht door castratenkoor »

Het is wat overdreven inderdaad het klagen over de geluiden van spelende katten.
Maar een gesprek op een ruzie-toon beginnen zet geen zoden aan de dijk.
Bovendien vind ik dat je niet kunt beoordelen waar iemand anders wel of niet tegen moet kunnen.
De één verdraagt nou eenmaal meer prikkels dan de ander.

Ik vind dat mensen recht van spreken/klagen hebben als loslopende katten hun tuin bevuilen e.d.

Gelukkig hier nooit klachten gehad. Ik woon in het midden van een rij van een stuk of 10.
Ik hoor van alles van buren, ruzie's, jankende kinderen, soms al om 5 uur in het weekend.
Daar staat tegenover dat ze ook van alles van mijn katten zullen horen.
Joep aan het lustschrijen, gelijk een krolse poes. Gegil en gekrijs buiten als de buurt-klier langs komt.
Een paar jaar geleden heeft de buurvrouw me wel heel vriendelijk uitgelegd dat ze wakker werd van de "kreun" geluiden van de coniferen.
Ik snapte eerst niet wat ze bedoelde, ben met flinke wind een keer in de tuin gaan luisteren.
Klonk inderdaad als in een enge film, de stam van een conifeer tegen de schutting.
Ik heb toen de hele rij coniferen eigenhandig laag gezaagd.

Gelukkig wordt er van beide kanten nooit gezeurd en geklaagd hier over de kinderen en de katten.
Geven en nemen denk ik. Ik zeur ook nooit over struikgewassen die over de muur en schutting komen.

Maar net wat ik in het begin zei, je kunt niet voor een ander bepalen waar de irritatie - grens ligt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Katten overlast

Bericht door Chiquita98 »

Denk ook dat je met rustig praten en uitleggen veel verder komt. Ik heb er gelukkig ook geen last van. Ik woon in een hoekwoning dus aan één kant buren en die hebben zelf ook een kat. De enige die soms last van mijn rennende katten heeft ben ikzelf :lol: :lol: Hoor ze soms flink stommelen als ik net in bed lig.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Katten overlast

Bericht door Cerna »

Och, Nederland staat bol van de onderlinge irritaties. En dit is dus ook weer zo'n voorbeeld voor de Rijdende Rechter :lol:

Ik zou inderdaad gaan luisteren zodra de katten hun gekke halve uur hebben en wanneer het echt de spuigaten uitloopt (alsof er een kudde paarden door je huis sjeest), dan zou ik mijn vloer gaan aanpassen (vloerbedekking? ondertapijt?) en wanneer het wel meevalt, dan zou ik uitleggen dat het dollen van de katten nooit zo lang duurt en hen vragen of ze daar begrip voor kunnen opbrengen omdat je nu eenmaal in een gehorige flat woont en je geen oplossing hebt.

Bij ons is het gelukkig niet gehorig maar wanneer de buurman uitgaat en de hond thuis blijft, dan gaat hij blaffen en janken en dat gaat door totdat de buurman weer terug is, soms wel tot diep in de nacht. Ik vind het vooral zielig voor de hond.
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Katten overlast

Bericht door GizmoenJiro »

Ik ben blij met de reacties en dat het verder redelijk normale geluiden zijn. we wonen niet in een heel gehorige flat en we hebben goede isolatie en vloerbedekking dus daar kan het niet echt aan liggen. Uiteindelijk gaat het om 2x een uurtje, s'ochtends rond 09.00 en s'avonds 21.30 rennen en elkaar achtervolgen. We hebben ze nu ook uit de slaapkamer geweerd omdat de onderburen daar ook slapen, houd je er toch een beetje rekening mee.
Ik kan me voorstellen dat je wel iets hoort van getrappel en dat je schrikt als er opeens een bloempot op de grond valt en dat dat wat door dreunt. De buren staan in de flat redelijk bekend als klagers maar wat ze nu doen gaat wel wat ver en is behoorlijk reactief. Vanochtend even naar de wc gelopen en je hoort ze weer bonken, daar hebben ze dus ook al last van. Ik ga van de week na de zoveelste bonk maar even naar beneden om verder met ze te praten gaat het bonken door dan gaan we woonbemiddeling maar inschakelen. Wij veroorzaken dan wel 'overlast' maar het gebeurt onbedoeld en hoort bij leefgeluiden maar wat hun doen is express overlast veroorzaken
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten overlast

Bericht door Adriana »

k dacht dat leefgeluiden acceptabel zijn tussen s morgens 07.00 uur (dacht ik) en s avonds en ik dacht rond 22.00 uur. dat is geregeld in de apv, iedere gemeente heeft er eentje en die kun je inzien via de website van je gemeente.

http://www.denhaag.nl/home/bedrijven-en ... n-Haag.htm
dit is de link naar de almeen plaatselijke verordening van de gemeente DH en kijk even bij 'hinder van geluid en licht' en vergelijk met jullie plaatselijke apv.

we leven met zijn allen vrij dicht op elkaar en daar hoort bij dat je elkaar af en toe 'hoort', dat er af en toe een hond blaft, een kind jankt/schreeuwt en een deur piept-kraakt.
je kunt bijv apparatuur laten verzegelen als daar buiten die tijdstippen behoorlijke herrie mee gemaakt wordt maar pas na een behoorlijk proces van meldingen van overlast en bv gesprekken met een wijkagent.
maar ik kan me niet voorstellen dat jouw kattengetrippel valt onder burengerucht. ben bang dat jouw buren super gefocust zijn op ieder geluidje maar ze kunnen hun normen niet opleggen aan hun omgeving. als het niet leefbaar is dan zullen zij moeten verhuizen naar vrijstaand en afgelegen,.. maar daar heb je veel meer vogels en missch overvliegende straaljagers en windlawaai..
t blijft lastig dat gebonk, zìj maken per saldo denk ik meer lawaai dan jullie katzels..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten overlast

Bericht door nellebel »

mijn katten veroorzaken onweergeluiden als die de trap oprennen hoor. dat gaat echt niet zachtjes. gelukkig klagen mijn buren niet. ze hebben zelf 4 kinders groot gebracht, en die herrie hebben wij altijd moeten aanhoren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie