Apart gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 01:29

Apart gedrag

Bericht door seifer »

Hallo

Ik heb twee kittens (zie foto)... Die de laatste tijd apart gedrag vertonen. Altijd rond 21:00 word er een ronde van dolheid in gestart. Dit kan echt uren duren. Ze spelen dan een end af. Maar we merken bij sticks (zwarte) dat hij vaak paniekerig word op een gegeven moment want rico kan nog wel eens doorschieten in zijn spelen... Wat kunnen wij hieraan doen?

Kijk het spelen Ed. Dat zie ik niet als een probleem, maar nou waren wij vandaag 12 uur thuis en ze waren rustig en binnen 5minuten gingen ze ook de dolle bui in. Het lijkt net of dat wij dit trickeren bij hun. Want als we gaan slapen dan is het weer rustig. En dit is telkens zo het spelen stopt als wij gaan slapen... Dit is normaliter altijd in de avond.... Wie kan dit gedrag verklaren...

Thnx alvast


Ps. We spelen vaak met hun..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Apart gedrag

Bericht door Adriana »

kittens slapen - spelen - verzorgen vacht -eten/poepen/plassen, dat is ongeveer de dagbesteding. en het maakt doorgaans niet zo veel uit wanneer wat..

omdat jullie veel met ze spelen zou je inderdaad kunnen denken dat wanneer ze jullie zien dat dan het speelprogramma in hun bolletjes wordt geactiveerd.
kittens oefenen hun spieren, trainen hun uithoudingsvermogen en ontwikkelen sociaal gedrag als ze spelen. daarom is het ook zo belangrijk om er twee te hebben, ze jagen elkaar aan.

en heel belangrijk: ze corrigeren elkaar ook en 'piep' is au en hó! ze zijn prima in staat om elkaar aan te geven waar het niet leuk meer is en pijnlijk of onaangenaam wordt. en dat zal bij jullie ook gebeuren en dat is een leerproces voor de meest lompe en het onderliggende katzeltje. pas wanneer er sprake is van wegkruipen en angst en stress gaat het mis in de onderlinge communicatie. het kan er af en toe vrij hard aan toe gaan.. maar ze lossen het altijd zelf op.
ik heb net de kittentijd (ze worden woensdag twee) achter de rug en van heel nabij meegemaakt hoe dat werkt: prachtig! Maks is groot en vrij lomp ook als kitten. Bolle is tenger, veel sneller en ook wel handiger/slimmer. het begint altijd met uitgebreid elkaars kop en oortjes wassen en voor je het weet rollebolt het door de kamer. daarna volgt sjezen en records breken.. wij, de oudere kater Enzo en ik gaan dan even uit de weg want een botsing met tweemaal 4,5 kilo is voor geen van de partijen jofel.
in het begin waren er geen vaste tijden, zij het dat ze 's nachts tot ongeveer 05.00 uur redelijk rustig waren. nu doen ze het vooral in de ochtend- en avondschemering, zeg maar jaagtijd in het wild.
ik kan ze ook aan het spelen krijgen (verenstaart, cat dancer, kartonnen doos met openingen en duivenveren) maar niet midden op de dag.
en hihi, tegenwoordig als ze mij zien dan beginnen ze de boodschappen uit te pakken en te volgen waar ik ze opberg (kattentelevisie!).

zolang Sticks niet duidelijk aangeeft dat hij er last van heeft, zou ik Rico gewoon zijn gang laten gaan. en als je echt het gevoel hebt dat het te heftig wordt, dan kun je de methode 'lange arm' gebruiken. ik heb daarvoor altijd wel een paar wijnkurken in mijn broekszak, zeg 'heej heej heej!' en gooi een wijnkurk richting Maks. die is op dat moment afgeleid zodat Bolle zich uit de wurggreep kan worstelen en boven op Maks kan springen hihihi! maar Bolle speelt/vecht/worstelt in een heel andere stijl en daar heeft Maks nooit van terug.

wat je ook nog zou kunnen doen is Rico wat meer uitputten en krachttraining laten doen. hier hangt daarvoor een groot, vrij dik geweven (IKEA) vloerkleed verticaal tegen een wand aan een rail en voor de deur van de voorraadkast. ik jaag Maks met een pakketje duivenveren een aantal malen naar boven en weer terug en hij raakt daar vrij veel energie mee kwijt. bovendien is dat erg goed voor de spierontwikkeling van zijn achterhand en zijn motoriek. hij sjeest richting plafond en we knuffelen altijd even heel intens als hij op neushoogte is.
Afbeelding Afbeelding

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=540
en soms springt hij vlak voor ik passeer in het kleed om neus/neus-contact te hebben en dan kan ik hem even lekker tegen me aandrukken en over zijn zachte mollige buik aaien..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Apart gedrag

Bericht door falkosan »

zelfs mijn katten van 12 en 13 hebben elke dag wel de kolder in de kop. dan sjezen ze het hele huis door, trappen op en af, de muur in richting plafond. ik laat ze maar even gaan. nu ze wat ouder zijn duurt het wat minder lang als vroeger, maar het hoort er denk ik bij. ik ben juist blij als ze zo bezig zijn, dat betekent dat ze goed in de vel zitten.

geniet maar lekker van ze
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Apart gedrag

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze lekker hun gang laten gaan met hun dolle buien. Is alleen maar gezond, energie moet eruit zeg maar. ook hier regelmatig en dagelijk dolle uurtjes. zelfs die van 14 jaar scheurt nog wel rond, met allerlei oerkreten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Apart gedrag

Bericht door Sifra »

seifer schreef: maar nou waren wij vandaag 12 uur thuis en ze waren rustig en binnen 5minuten gingen ze ook de dolle bui in. Het lijkt net of dat wij dit trickeren bij hun.
Adriana schreef: Wat je ook nog zou kunnen doen is Rico wat meer uitputten en krachttraining laten doen.
Je kunt dit gedrag inderdaad zelf triggeren, op twee manieren:
-zoals Adriana aangeeft: de baasjes komen thuis = leuk, spelen!
-jullie komen later thuis dan verwacht, er wordt met spanning naar jullie uitgekeken en die spanning wordt met spelen afgereageerd als jullie er zijn. (Dit maak ik zelf wel eens mee met mijn poes Sifra.)

Rico uitputten en aan krachttraining laten doen helpt op het moment zelf wel om Sticks te ontzien, maar niet op langere termijn. Rico krijgt nl. nog meer conditie en wordt nog sterker. (Vergelijk het met mensen die hun hond te druk en te sterk vinden. Die gaan met hun hond fietsen om hem af te matten. De hond krijgt een dijk van een conditie en sleurt zijn baas nog harder voort aan de riem. :lol: )
Ik zou dan Sticks ook naar de sportschool sturen en niet alleen fysieke spelletjes aanbieden, maar ook spelletjes waarbij ze hun hersens moeten gebruiken. Spelletjes waarbij ze bijv. een klepje open moeten zien te krijgen om een kattensnoepje te bemachtigen. Dat is ook een uitdaging waar ze flink moe van kunnen worden. Zulke spellen zijn te koop, maar je kunt ook zelf knutselen met doosjes en wc-rolletjes.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Apart gedrag

Bericht door Adriana »

yeps, hihi, naar de sportschool en dijk van een conditie.. hihi..
hier was het een kwestie van tijd. toen de bengels kwamen met 13 weken was Maks al forser dan tengere Bolle. dat is een jaar zo geweest en gaandeweg bleek dat Bolle dan missch wel wat kleiner bleef en tenger maar hij was veel soepeler en sneller en had een motoriek waar Maks niet tegenop kon.
nu, de broertjes zijn twee, zijn ze aan elkaar gewaagd. Bolle is nog wel pietsie kleiner maar Maks weet dat als hij daar boven op ploft dat dit dan wordt afgestraft met knauw in poot of staart.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
seifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 01:29

Re: Apart gedrag

Bericht door seifer »

We hebben vandaag een plastic zak geïntroduceerd.. Nou wat een plezier hadden ze... Geweldig!!!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Apart gedrag

Bericht door Catfish »

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties.

Pas je please op met plastic zakken?? Alleen onder bewaking (dus niet 'even' weglopen!) en de hengsels doorknippen. Beter zijn de papieren zakken, ook bij de welbekende Ikea te verkrijgen. Als ik daar ben sla ik er altijd een stuk of wat in.

Leuk trouwens dat je twee kittens hebt! Nog een paar berichten en je kunt een fotoalbum aanmaken. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Apart gedrag

Bericht door Adriana »

tja, kittens en plastic zakken... en hengsels..
sommige kittens zetten overal hun tanden in en 'eten' touwtjes, elastiekjes, plastic plakband, stukjes plastic, die ze overal vanaf knauwen, piepschuim;
dat kan verstopping of afknelling van de darmen geven, is onderdeel van het kittenproof maken en verstopping is zeer ernstig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Apart gedrag

Bericht door nellebel »

hier is het feest als er kartonnen dozen liggen. dan krijg je een leuk effect bij zo'n dolle bui (dolle bui, bij ons duurt die bui vaak uren)
dan kunnen nze zich verstoppen en elkaar lekker belagen.
hier lijtk het soms ook wel eens dat het doorschiet en dat het er erg ruig aan toe gaat, maar daar leren ze ook van. een piepje van de ander en het is over.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie