dove kat laten weten of ik thuis ben

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
katinkac
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2012 22:57

dove kat laten weten of ik thuis ben

Bericht door katinkac »

Anderhalf jaar geleden zochten wij een leuke klein poesje in het asiel... We zijn verliefd geworden op een grote, dikke, witte en stokdove kater , of eigenlijk heeft hij ons uitgekozen en hebben we dat geaccepteerd.;-)

Bij aankomst thuis langzaam laten wennen vanuit een eigen kamer, ging allemaal prima.
Het werd ons echter snel duidelijk dat er waarschijnlijk wat dingen zijn gebeurd in het verleden die niet zo prettig waren. Ice was bang voor speeltjes, bang voor onverwachte bewegingen (zeker met de hand) en bang voor kranten/papieren.

Inmiddels gaat het hartstikke goed, hij miauwt alles lekker bij elkaar, ligt het liefst op de bank naast me of jaagt vanuit het raam op vogels. Speeltjes zijn nu helemaal geweldig en van de week ging meneer bovenop mn stapel papieren zitten en liet het toe dat er ook wat op zn rug belandden, dus die angst is er ook wel uit ;)

De ergste angst die hij nu lijkt te hebben is als hij niet zeker weet of we thuis zijn of niet. Laat ik hem alleen in de woonkamer, dan raakt hij in paniek als hij me niet direct kan vinden (wordt al wel iets beter). Als we slapen of als we werken blijft hij in zijn eigen kamer, dit lijkt hij prettig te vinden. Scharrelt dan lekker rond, gaat vogeltjes kijken of slapen.
Ik zou het prettig vinden als hij ook als ik weg ben lekker rond kan lopen in huis, zonder in paniek te raken.

heeft iemand ervaring met het trainen met een dove kat in dit soort situaties? Hij is redelijk bijdehand, heeft al snel een aantal gebaren aangeleerd waar hij op reageert (naar je kamer, aaien, NEE, spelen).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: dove kat laten weten of ik thuis ben

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
witte katten zijn vaak doof en wat geweldig dat jullie hem een veilig mandje hebben geboden..
denk dat je gelijk hebt en dat hij nare ervaringen heeft en daarom lang zo schrikachtig was.
wat ik op basis van je uitleg vermoed is dat hij lijdt aan een soort verlatingsangst en in dat geval vergt het heel veel tijd om hem er weer van te overtuigen vertrouwen in de situatie te krijgen.
het kan ook zijn dat hij omdat hij niks hoort alleen op zicht en geur functioneert en dus grote, onoverzichtelijke ruimtes zoals een heel huis niet vertrouwt omdat hij de 'gevaren' niet hoort aankomen.
je zou eens kunnen kijken bij het plantaardige, niet verslavende middel destress bij http://www.huisdierendokter.nl. (kijk in het linker verticale menu bij 'gedrag en behandeling' en anders is er ook nog zylkene of telizen via de da of medpets.
destress verlaagt de angstdrempel en in die tijd kun je wat ander gedrag proberen aan te leren. dat wil zeggen wat meer vertrouwen te krijgen in voor hem moeilijke, missch wel bedreigende situaties. let wel: hij is één van zijn allerbelangrijkste zintuigen kwijt...
rechtsboven zit een zoekfunctie en als je daar een kreet intypt krijg je alle berichten over dat begrip met erg veel info.

mijn ervaring met angstkatten is dat het met veel geduld en veel tijd een eind goed kan komen..
en het 'probleem' lijkt me niet zo ernstig..
het zou alleen zo fijn zijn voor je witje als ie zich wat meer vertrouwd in je hele huis gaat voelen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
katinkac
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2012 22:57

Re: dove kat laten weten of ik thuis ben

Bericht door katinkac »

Nou is het zo dat ik binnen een aantal maanden zal gaan verhuizen. De relatie verbroken dus hij zal weer opnieuw een verandering doorgaan en ook een persoon moeten missen.
Erg vervelend, maar aan de andere kant hoop ik dat hij door de nieuwe situatie sneller kan wennen aan het rond loslopen in een nieuw huis. Hij mag daar ook in de slaapkamer dan, dus dan is het onderscheid tussen in zijn kamer omdat het nacht is en in zijn kamer omdat we weg zijn er niet meer.
Merkte toevallig net dat meneer wel boos was dat ik zomaar naar boven was gegaan zonder hem, maar daarna wel sneller weer voor het raam ging zitten. Was even mauwen toen hij me niet zag en nuffig reageren toen ik weer terug kwam, maar geen grote paniek!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: dove kat laten weten of ik thuis ben

Bericht door Adriana »

als er een verhuizing aankomt zou ik zeker iets van destress oid in huis halen..
en op den duur is de situatie in je nieuwe huis missch wel overzichtelijker voor hem..
hij is slim genoeg om snel te wennen.. hij voelt zich bij jou optimaal veilig en wil dus constant op je lip zitten bij wijze van spreken..
ik heb een kater die heel vaak in mijn nek zit.. en daarmee was ik dus ook af en stofzuig ik soms... intussen krijg ik kopjes van Enzo en likjes aan mijn oor. Enzo is/was een giga angsthaas door verwaarlozing/mishandelen bij zijn vorige baas en we zijn met een 5-jaren plan bezig om hem ook mentaal weer wat beter op de rails te krijgen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
katinkac
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2012 22:57

Re: dove kat laten weten of ik thuis ben

Bericht door katinkac »

Dank je voor je antwoord! Deed me erg goed.
Ik heb ergens nog feliway liggen, dat heb ik in het begin gebruikt en dat leek hij prettig te vinden (de verdamper kreeg de meeste kopjes van alles in huis). Die zal ik met de verhuizing ook weer gebruiken. Het stukje verlatingsangst heeft hij met name op het moment zelf, dus dat hij rondkijkt en niet zeker weet waar ik ben. Als hij alleen is en weet dat ik weg ben, lijkt hij er in te kunnen berusten. Doordat hij doof is heeft hij niet altijd door dat ik weer thuis ben en dan zit hij gewoon lekker in zijn kamer.
Dus ik zoek echt naar iets waardoor hij weet dat ik er niet ben en niet in paniek hoeft te gaan zoeken, zonder dat ik hem hoef op te sluiten.

het breekt je hart soms om te bedenken wat hij meegemaakt moet hebben, het is zo'n schat. Nu ben ik vaak verdrietig en dan kruipt er meestal een wit mormel op schoot of naast me.

Herkenbaar van jouw kat, ik moet in de keuken ook altijd oppassen dat ik eerst kijk waar ik loop :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: dove kat laten weten of ik thuis ben

Bericht door Adriana »

missch moet je in je volgende huis een ritueel invoeren..
als je weggaat neem je hem mee naar de voordeur, nog een knuffel en weg door de deur.
en als je weer thuiskomt dan zoek je hem onmiddelijk op en je zou een soort van slaapholletje bij de voordeur kunnen maken. dan ziet hij als je weer thuis komt.
en intussen ben je dus gewoon thuis voor hem en ik neem aan dat hij dat kan onthouden..
mijn drietal bivakkeert naast de voordeur als ik een tijdje weg ben en komt gezamenlijk naar buiten rollen als ik de voordeur opendoe...
en missch nog iets wat zou kunnen werken.. katten zijn heel erg gevoelig voor trilling en als je op de vloer stampt dan moet hij merken dat je ergens thuis bent. maar bij flats met veel beton zal dat niet werken, dus het is een beetje afhankelijk van je volgende huis ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: dove kat laten weten of ik thuis ben

Bericht door klitteband »

Ik weet niet of je de sleutel van je nieuwe huis al hebt voordat je gaat verhuizen, maar misschien is het een idee om daar al lapjes (waar hij nu op ligt of jij hem laat liggen) daar neer te leggen. Hij moet het van zijn neus hebben en dan ruikt het al naar hem.

Je zegt ook dat hij zich in zijn"eigen"kamer eigenlijk heel prima voelt. Kan mezelf zo voorstellen dat het veilig voelt als je in een overzichtelijke ruimte bent waar je niet afhankelijk bent van geluid om je "vijanden" in de gaten te houden. Daar is hij heer en meester en vooral veilig.

Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen.

Succes.
Plaats reactie