Guusje heeft krentenbaard

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Guusje heeft krentenbaard

Bericht door patiani-guusje »

Het begon een paar weken geleden, ik zag zwarte spikkeltjes op haar kin, en haar kin is wit, dus was goed te zien. Voorzichtig weggehaald, dacht dat het wat vuil was, ze was in de kattenren geweest. Het bleef terug komen, en lijkt een beetje op mee-eters. Volgens de da is het krentenbaard, en moet ik het 2x daags ontsmetten met betadine. Nu heb ik dit gedaan maar ik heb niet het idee dat het er minder van wordt, en ik ben veel te bamg dat ze de betadine op een of andere manier toch binnen krijgt, kan nooit goed zijn. Nu las ik hier ergens goed schoonmaken met gekookt water. Zou dat voldoende zijn om het te laten verdwijnen? Er zijn inmiddels ook kleine wondjes bij gekomen, waar gister zelfs een beetje pus uit kwam.
Antibiotica is geen optie, Guusje heeft al licht verhoogde nierwaardes..
Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen? Ze eet overigens altijd van een schoteltje en niet uit een plastic voerbakje, kan er ook mee te maken hebben las ik..

_________________
Groetjes Guusje 6jaar, Sarah 2 jaar, voor altijd in mijn hart im mijn allerliefste Patiaan 12,5 jaar
En de honden Luna 5 jaar, en Sophie 5 jaar
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

Mijn Muffin heeft/had ook krentebaard. als je naar de DA gaat krijg je daar medicijnen voor mee. (antibioticakuur) het kan zijn dat een kuurtje niet voldoende is, dus als de krentebaard niet HELEMAAL verdwenen is na de kuur, gooi je er nog een kuur tegenaan, anders zal de krentebaard gewoon weer terug komen.

ga ABSOLUUT niet zelf lopen plukken aan de kin om het weg te halen, want daarmee bereik je het tegenovergestelde.

betadine heb ik nooit gebruikt, maar dus wel een antibioticakuur. om de een of andere reden is het bij Muffin enigszins chronisch, dus om de zo veel tijd komt het opzetten. mijn andere twee katten hebben er nog nooit last van gehad.

ik denk dat de oorzaak ervan is dat etensresten in de kin blijven hangen (muffin is ook een echte kliederaar met eten) wat dan weer een voedselbron vormt voor bacterieen. voor je het weet zit er een echte bacterieenkolonie onder de kin.

succes met het bestrijden van de krentebaard. :)

o, sorry,

ik las er overheen dat antibiotica geen optie is, misschien heeft iemand nog tips om het op een andere manier te bestrijden.
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 07 apr 2012 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door patiani-guusje »

Dank voor je reactie. Ik heb begrepen dat sommige katten het blijven houden, in meer of mindere mate, antibioticakuur of niet... En antibiotica wil ik koste wat het kost vermijden, vanwege de verminderde nierfunctie.. Ik heb foto's op internet gezien waar katten het heel erg hebben, bij guusje is het nog niet zo erg. alhoewel, gister kwam er dus wel pus uit :-(
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door catsini »

voor de wondjes kan je het beste, sudocreme of rescue creme gebruiken.
kan je er zo opsmeren, ook al zou wat in zijn mondje komen, maakt niets uit.

groetjes, Catsini.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door achtpuntzes »

net even gecontroleerd bij Muffin, en er zitten toch weer wat van de zwarte pitjes onder haar kin.

pus heb ik echter nog nooit gezien gelukkig. zo erg is het nog nooit geweest :)

het zijn echt bacterieen, en volgens mij zijn er wel meerdere manieren om zoiets te lijf te gaan.

die wondjes komen waarschijnlijk door het "plukken" wat je gedaan hebt, met "plukken" trek je naast de bacterieen ook wat haar mee, wat kleine wondjes met zich meebrengt, en de bacterieen gaan dan direct in de wondjes zitten, naast tussen de haren. en daarmee creeer je dus extra problemen.

o, ja...

en vergeet niet je handen goed te wassen als je er mee bezig bent geweest. anders loop je de kans op heftige niesbuien (ik wel in ieder geval), een teken van je lichaam dat die bacterieen absoluut niet binnen wil krijgen. :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook niet voor antibiotica kiezen. Goed schoonhouden en Sudocreme lichtjes opdeppen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door puksji »

Volgens mij is het acne, Sjimmie heeft het vroeger ook gehad en Pebbles zou het ook weleens hebben volgens haar vorige baasje (ik heb het nog niet gezien bij haar).
Dit staat er hier over http://www.weetjesoverkatten.nl/de_huid_en_de_vacht.htm
Acne.
Ook katten kunnen acne hebben.
Het is een opeenhoping van vet (talg) en vuil in een gebied waar veel talgklieren aanwezig zijn. Bacteriën kunnen voor een diepe ontsteking zorgen. Deze is zichtbaar als met etter gevulde puistjes. Door opeenhoping van talg zijn zwartbruine "mee-eters" zichtbaar. Dit is niet besmettelijk.
De behandeling bestaat uit 2 delen:
1 maal per dag het talg en vuil verwijderen met 70% alcohol op een watje.
Minimaal 4 weken de infectie van binnenuit bestrijden met behulp van antibiotica (bijv. Synulox). Dit middel is op recept verkrijgbaar bij de dierenarts. Dit betekent dus dat de arts je kat wel eerst wil zien.
Laat voor de zekerheid ook een afkrabsel maken door de dierenarts. Dit kan dan worden onderzocht.
Blijf de behandeling met alcohol regelmatig herhalen, omdat de aandoening weer terug kan komen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door achtpuntzes »

@ puksji:

ik herken de "krentebaard" van mijn muffin niet echt in je beschrijving van de acne van katten.

nooit met etter gevulde puistjes gezien bij mijn Muffin. het betreft echt alleen maar zwarte spikkeltjes tussen de haren van de kin, en het is absoluut geen huidprobleem. dat huidprobleem kan wel gaan ontstaan als je de zwarte puntjes eruit gaat lopen trekken.

hoewel beide een bacteriele oorzaak hebben, zijn krentebaard en acne volgens mij toch twee verschillende dingen....

overigens is het puur ervaring wat ik hier over dit onderwerp schrijf en is mijn medische kennis over katten heel erg klein.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door patiani-guusje »

Tnx voor t medenken. De zwarte spikkeltjes in de omschrijving van acné herken ik wel, maar de puistjes niet. Het zijn echte kleine wondjes, en volgens mij echt omdat ze er zelf aan krabt af en toe.. Ik hoop niet dat mijn weghalen van de puntjes de boel verergerd heeft, de bedoeling was goed.. :oops:
Zal het eens proberen met sudocreme of calendula, wordt t mis. wat rustiger van.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door Livewithlouis »

Hey! Het lijkt mij een herpesinfectie onschuldig en erg veel katten hebben het! Het is helaas wel chronisch het virus zit in de zenuwbaan.

inderdaad is antibiotica wel een veel voorgeschreven middel. Ik zou om te beginnen goed je handen wassen voor en nadat je de kin hebt aangeraakt. Vooral omdat je anders met vieze handen meer bacteriën in de wonden gaat brengen.
Een goede ontsmetter is groene zeep en overigens betadine is niet zo heel erg hoor als ze dat binnen krijgen. Haal anders een kraagje op bij je da, want het jeukt wel erg en ze zal het opnieuw weer open maken.

Er zijn veel homeopathische middelen misschien zit er iets tussen wat je kunt gebruiken?
Overigens ik zag sudocreme staan is een hele goeie MAAR alleen gebruiken als de wonden dicht zijn!!!!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door achtpuntzes »

@ Livewithlouis:

euh... Herpes is toch hetzelfde als niesziekte? heb ik ergens wel eens gehoord?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door patiani-guusje »

Livewithlouis schreef:
Er zijn veel homeopathische middelen misschien zit er iets tussen wat je kunt gebruiken?
Overigens ik zag sudocreme staan is een hele goeie MAAR alleen gebruiken als de wonden dicht zijn!!!!
Bedankt voor het meedenken, dat van de sudo dat weet ik, gebruik het dagelijks voor mijn werk met kinderen ;-) Het zijn maar een paar hele kleine plekjes hoor die Guus heeft, maar goed zal toch wel gevoelig zijn. Doe nu even niks anders dan met gekookt water ontsmetten, en bel na het weekend ff met de da voor advies..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door Livewithlouis »

Niesziekte wordt ook veroorzaakt door een herpesvirus maar er zijn een heleboel verschillende soorten herpesvirussen, net als bij de mens.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door achtpuntzes »

oke :)

zoals ik al eerder zei is mijn medische kennis heel klein. daarom post ik ook vrijwel niet in dat soort topics. ik lees ze overigens wel, en van sommige mensen steek ik dan ook enorm veel op :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Guusje heeft krentenbaard

Bericht door Livewithlouis »

ik ben ook geen orakel hoor, en leer een heleboel bij hier!
Plaats reactie