Er is iets mis met de kat maar ......

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Sab
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 23:36
Locatie: Waterlandkerkje

Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door Sab »

Beste kattenvrienden,

graag wil ik jullie hulp vragen bij mijn probleempje.

Mijn kater, Beertje (= halve abessijn), is een heel rustig en timide katertje van bijna 6 jaar oud. Al enige tijd heb ik het gevoel dat er iets mis met hem is maar ik kan niks aanwijsbaar vinden.

Ik ben al meerdere keren naar de DA geweest, zijn bloed is al tweemaal getest, zijn gebit gereinigd maar het blijft een katertje die eigenlijk te licht is.

Hij eet wel iets maar niet zo veel, hij ligt graag te slapen, kan zichzelf niet echt warm krijgen, geeft niet over, heeft geen diarree......tsja.....niet echt iets aanwijsbaars dus.

Toch weet ik zeker dat hij niet in orde is. Heel frustrerend want hij is zo'n lieveke dat ik echt graag wil dat hij een happy cat is.

Herkent iemand dit misschien en is dr uiteindelijk bij jullie kat is gevonden? Ik zou het echt heel graag weten zodat ik actie kan ondernemen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties van mij en Beertje!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door Adriana »

abessijnen zijn vrij tenger gebouwd. hoe zwaar is hij en wat krijgt hij precies te eten?
fijn dat je hem al zo uitgebreid bij de da hebt laten nakijken.
krijgt hij iets rauws, bijvoorbeeld wat kip/kalkoenvlees? heeft hij beschikking over kattengras?
geef je hem wel eens een beetje licht gestolde eidooier? wordt ie dagelijks geborsteld?
kan het zijn dat hij heel erg alleen is en daar waarsch niet goed tegen kan?
welkom op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5492
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door nellebel »

vind de DA hem ook te licht? en was hij voorheen actiever of altijd wat luier geweest? en eten? ook altijd zo weinig?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sab
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 23:36
Locatie: Waterlandkerkje

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door Sab »

Beertje is altijd een tenger katertje geweest, eerder de maat van een poes als van een kater.
Ook is hij altijd vrij rustig geweest en heel onderdanig.

Hoeveel hij weegt weet ik eigenlijk niet precies, ik gok rond de 2 kilo. De da deelt mijn mening en denkt ook dat er iets is, hij is volgens haar ook echt te licht. Maar als alle bloeduitslagen goed zijn en zn gebit is schoon.....tjsa.....dan is het moeilijk zoeken.

Ik heb in totaal 3 katten. Buiten Beertje nog een kater (babbel een halve siamees) en een kattineke (Bibi, langharig vondelingetje).

2 andere katten zijn tussen nov 2011 en mrt 2012 voor de deur (op de dijk) doodgereden. Ms dat hij daar last van heeft maar ook voor die tijd was hij al te licht.

Qua eten? Gedurende de dag krijgen ze brokjes (Purina One sensitive omdat hij snel overgeeft en met dit voer gaat het goed) en in de avond krijgen ze wat blikvoer. Meestal 1 blikje voor alle drie. De andere mogen niet te dik worden. Beertje heeft altijd zijn eigen bakje maar eet iets en laat dan de rest staan.

Zn bloedsuiker is aan de hoge kant volgens de test maar stress van bij de da zijn draagt daar aan bij. Ik heb het advies gehad over een maand a 3 tot 6 zeker de suiker nog maar eens te testen.

Van de week zou ik bij de da een of ander stress-apparaatje voor in het stopcontact halen. Dit maakt dat katten zich prettiger gaan voelen want het zou ook psychisch kunnen zijn.

Het is ms naar problemen zoeken maar ik wil graag dat Beertje een goed leventje heeft en gelukkig is.
Een pootje van Babbel, Beertje en Bibi.....prrrrrrrrrrttttt
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door Adriana »

de enige betrouwbare bloedsuikerwaarde is de fructosaminewaarde en die is niet gemeten, neem ik aan, .. gezien je opm over stress bij een ?glucometing bij de da.
hij zal zeker veel last van stress hebben en als zijn maatjes doodgereden zijn kan hij ook nog rouwen.
het over 3 maanden testen van de bloedsuiker heeft alleen zin als je de fructosaminewaarde laat bepalen, anders krijg je weer zo'n onbetrouwbare oortje-prik glucometing en je dierenarts moet ook weten dat dit niet representatief is.

en als hij werkelijk last van (waarsch stress)diabetes heeft, dan is het niet verstandig om nog 3/6 maanden te wachten. dan moet je als de wiedeweerga zijn fructowaarde laten meten en als die te hoog is aan het dieetvoer (RC diabetics) en/of aan de insuline.
te lang hoge bloedsuikerwaardes is erg slecht en ze kunnen op een moment door de diabetische neuropathie door hun poten gaan zakken en dan ben je al veel te laat met behandelen.
ik zou dezer dagen nog maar eens teruggaan naar je da en eea doorspreken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5492
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door nellebel »

vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat je DA denkt dat er iets aan de hand is, maar je hoeft pas over 3 tot 6 maanden terug te komen.
als jij het gevoel hebt dat het echt anders is als anders, en hij niet goed in zijn vel zit zou ik er echt mee verder gaan hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sab
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 23:36
Locatie: Waterlandkerkje

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door Sab »

De da heeft 2 types suiker getest. Ze had het volgens mij over snelwerkende suikers (die waren net te hoog maar dat kon ivm stress) en langzaamwerkende suikers (die zat net onder de maximale waarde).

Voor de rest heeft ze alle denkbare bloedtesten uitgevoerd incl. kattenaids en kattenleukemie maar die waren ook goed. Ze heeft hem ook lichamelijk nagekeken en ook dat was in orde. Geen rare dingen in zn buik oid.

Haar advies was.....laat die suikers over enige tijd nog eens prikken want die moet je in de gaten houden.

Voorts kon ik zo'n soort stekkertje proberen (kan het dat dat Feliway oid heet?) want het kon ook psychisch zijn.

Toch wilde ik graag profiteren van de mening en ervaring van andere kattenliefhebbers die ms zijn symptomen herkennen en inmiddels wel weten wat hun poezel mankeerde.

Over 2 weken gaan we verhuizen dus dan ga ik dat stekkertje testen en anders weer naar een da daar in de buurt.
Een pootje van Babbel, Beertje en Bibi.....prrrrrrrrrrttttt
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door Adriana »

vraag haar nog even of ze de fructosaminewaarde heeft gemeten, dat is de enige manier om erachter te komen of er daar iets mis zit. en vraag alle waardes op en even met welk apparaat ivm de referentiewaardes.
fructowaarde is stress onafhankelijk en een gemiddelde over de afgelopen paar weken en heel betrouwbaar.
ja, dat heet feliway stekker en je zou eens bij http://www.huisdierendokter.nl kunnen kijken naar het middel destress. dat bevalt hier bij angsthaas Enzo erg goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door paasnini »

Drinkt en plast hij veel?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5492
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door nellebel »

en niet te veel hoop op de feliway, want het helpt niet bij alle katten. sommigen reageren er niet op. er zijn meerdere dingen die je kunt proberen tegen de stress.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sab
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 23:36
Locatie: Waterlandkerkje

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door Sab »

Sorry dat het even stil is geweest maar ik heb het enorm druk met de verhuizing.

Dinsdag heb ik de papieren bij de da opgehaald om te kunnen geven als ik een nieuwe da heb. Beertje was dus getest op fructosamine, die was 292 en moest tussen de 100 en de 300 zijn. Hij zit dus hoog.

Morgen gaan we echt over, dan ga ik ook beginnen met de feliway en hem goed in de gaten houden. Als hij iets is bijgekomen van de verhuizing ga ik toch maar weer met hem naar de da. Nog eens die fructosamine testen. Weet iemand nog een goede da in zeeland?

PS hij drinkt en plast niet veel.
Een pootje van Babbel, Beertje en Bibi.....prrrrrrrrrrttttt
paasnini

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door paasnini »

De suiker zou ik in de gaten houden. Zeker als hij niet veel drinkt niet veel plast is het nog geen alarm op dit moment.
Heb je al wel eens granenvrije voeding geprobeerd? Orijen of Acana. Kan goed zijn dat hij daar ook niet gevoelig op reageert, het lekkerder vind en wellicht wat beter gaat eten?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je de indruk dat hij weinig eet omdat het eten niet lekker vind? Of omdat hij gewoon niet met eten bezig is?
Ik zou ook eens graanvrij proberen. Dat is ook iets zwaarder, dus moet hij minder van eten om alle voedingstoffen binnen te krijgen.
Van zetmelen in de voeding krijgen ze normaal honger, maar het kan zijn dat dat bij hem niet zo werkt en dat dat samenhangt met zijn vrij hoge suikerwaarden. Dat er dus wel degelijk iets mis gaat met zijn suikerhuishouding, al dan niet zo ernstig dat het echt onder suikerziekte valt.
Ik zou hem alleszins voer met niet te hoge koolhydratenpercentages geven. Zoals dus graanvrij vb.

Ik zou in jouw geval ook eens een stukje rauw vlees aanbieden. Als hij dat heel lekker vind, zou het kunnen dat hij gewoon niet zo van de brok is en misschien op rauw voer veel beter zou gaan eten. Het valt te proberen, je weet maar nooit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sab
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2012 23:36
Locatie: Waterlandkerkje

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door Sab »

Heel erg bedankt dat jullie zo mee willen denken :-)

Sinds we verhuisd zijn heb ik het idee dat Beertje wel iets is aangekomen maar ja.....hij doet heel de dag niks, alleen maar slapen. En dat terwijl hij nog niet eens 6 jaar is.

Hij spuugt regelmatig, vooral van droogvoer. De feliway heeft wel enig effect maar toch......

Ik ga toch maar eens op zoek naar graanvrij voer. Proberen kan inderdaad altijd. Rauw vlees ben ik altijd een beetje huiverig voor. Wat kan je wel geven en wat niet? En....hoe zit het met wormpjes. Krijgen ze dat dan???

Ik sta verders open voor alle suggesties :-)
Een pootje van Babbel, Beertje en Bibi.....prrrrrrrrrrttttt
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Er is iets mis met de kat maar ......

Bericht door Kattenbella »

Je hebt van carnibest een diabetesversie. Ik geef dit aan al mijn katten. Katten krijgen geen wormen van vers en geen salmonella, het werkt anders bij hen en het zijn vleeseters.
Het stinkt ook niet en ziet er niet vies uit. Zelf ben ik vegetarier en ik heb er geen moeite mee dit aan mijn katten te geven.
Je moet alleen kijken of hij het wel lust en misschien moet je het eerst even mengen met ander natvoer. Van RC en Hills kan je natvoer halen bij je dierenarts voor diabeetkatten , maar het zou mooi zijn als je kat de carnibest zou lusten.
Heel veel succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie