Dolly parton syndroom

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
manoukk91
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2012 19:43

Dolly parton syndroom

Bericht door manoukk91 »

Tijdje terug plaatste ik hier een topic over mijn kat Sambuca die een vreemde bult op haar buik had..
Na dat de dierenarts had gezegd dat ik mij geen zorgen hoefde te maken over de telefoon was ik nog niet geheel gerust gesteld.

Sinds eergisteren eet sambuca niet en drinkt ze erg weinig.
Daarom vanochtend toch maar gebeld en gelijk langs gegaan met haar.

Over het niet eten maakte hij zich niet echt zorgen, ze was nog levendig & woog 3 kilo.
Wat hij wel raar vond waren de bulten op haar buik( Dat vond ik 2 weken geleden al raar, maar toen vonden hun dat er niets aan de hand was?).
Nu is het zo, dat hij gaat overleggen morgen en mij terug gaat bellen omdat hij denkt dat het het dolly parton syndroom is.
Daar zijn medicijnen voor maar dat zorgt wel voor een abortus bij de kat(Hij heeft 2 vruchtjes gevoeld).
Nu vraag ik mij af of er geen andere medicijnen zijn waarbij dit niet is & of ze überhaupt wel aan de medicijnen moet ?
Het lijkt me allereerst niet fijn voor sambuca om na 5 weken zwangerschap te moeten bevallen van dode kittens & daarnaast komt het door een hormoon wat na de zwangerschap weg lijkt te gaan.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
manoukk91
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2012 19:43

Re: Dolly parton syndroom

Bericht door manoukk91 »

Ik zei drinkt weinig, maar ze drinkt gewoon goed..
manoukk91
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2012 19:43

Re: Dolly parton syndroom

Bericht door manoukk91 »

Ik las op internet dat het soms helpt als het natvoer opgewarmd wordt, en dit hielp net inderdaad!
Ik moest het wel aangeven, maar ik ben begonnen met een half zakje natvoer..
Straks de rest!
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Dolly parton syndroom

Bericht door Mimosa »

Dolly Parton syndroom komt niet alleen bij zwangere poezen voor, maar ook bij niet-gesteriliseerde poezen door krolsheid en de poezenpil.

Het syndroom wordt veroorzaakt door het hormoon progesteron. Die progesteron moet weg. Dat kan door medicijnen als Alizin of Galastop en door sterilisatie. Helaas is progesteron dus wel nodig om een zwangerschap in stand te houden, dus dan is het nu kiezen tussen de kittens of de gezondheid van je poes.

Van wat ik van andere mensen met een poes die deze aandoening heb gehoord is zo snel mogelijk steriliseren eigenlijk de beste oplossing, ik heb fokkers hun dure fokpoesjes subiet zien castreren omdat ze niet wilden dat hun poes hier nog langer last van had.
Alizin, het abortus opwekkende middel waar jouw dierenarts het misschien over had is een andere behandeling, maar daarna kan ze het na een volgende krolsheid eventueel opnieuw krijgen.

Dus nee, ik ken geen andere opties en sterilisatie is eigenlijk de beste oplossing, een poes kan hier goed ziek van zijn.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Plaats reactie