Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Bericht door Isia »

Graag wil ik Jullie even vragen hoe vaak mag ik van droogvoer bij mijn Kalunia (bijna 8 maanden) wisselen? Eerst kreeg Kalunia (Kalifornia) RC Intensief 36 kitten, maar na ongeveer drie maanden sinds 8 februari 2012 stapte ik langzaam over naar Hill's SP kitten kip. Ik kreeg namelijk het idee dat ze RC niet meer wilde. Met Hill's ging een poosje heel goed al vond ik plotseling haar ontlasting veel meer en veel meer stinkend. Toch at ze van als nooit van tevoren. De ontlasting is weer ok en stinkt niet zo erg, maar Kalunia eet weer minder. Ze eet met grote aanmoedigingen rond 30 gram per 24 uur! Dat lijkt me te weinig. Ze heeft droge voer 24 uur ter beschikking. In de ochtend krijgt ze 1/3 zakje Hill's kitten natvoer (9:30 uur) en dan nog twee keer, in de middag (14:00 uur) en in de avond (18:00 uur) Pro plan natvoer kitten kip, in totaal een halve blikje per dag. Doe ik geen natvoer vooral van Pro plan bij dan eet ze haar brokjes toch niet echt. Pff! :roll: Is ze weer zat van deze brokjes of doe ik iets fout? Wat is jullie advies? Hoe vaak kan ik van brokjes veranderen? Ik heb nu weer Hill's Nature best kitten kip besteld voor het geval dat mevrouw staakt met Hill's SP. :evil:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Bericht door Adriana »

in kittenvoer zit vaak een eiwitgehalte en/of soort waar kittens (nog ??) niet goed tegen kunnen en dat kan stinkende ontlasting, borrelende darmen en diarree geven.
sensible of sensitive voer (RC, Sanabelle etc.) met een andere eiwit/zetmeel-kh-verhouding wordt dan doorgaans beter verdragen/verteerd.
het is bij iedere katzel zoeken naar wat het beste bevalt/verteert/smaakt.. en dat moeten we af en toe allemaal doen.. dus jij doet specifiek niks verkeerd maar veel katten vergen maatwerk en dat is uitproberen en zoeken.. (en voedingstopics lezen...)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Bericht door Isia »

Bedankt Adriana voor je reactie. Omdat Kalifornia nog steeds weigert brokjes van Hill's SP heb ik haar een paar brokjes van Hills Best Nature kitten kip gegeven en deze waren wel snel op. Rauwe rundvlees die ik nog af en toe geef is ook niet met geweld benuttigd. Vanmiddag heeft ze wel 1/3 blik Pro plan kitten kip enthousiast opgegeten. Ik zie nog vandaag verder of ze "oude" brokjes wel wil eten en anders vanaf morgen probeer ik die nieuwe. Ik ga vanuit dat ze verder gezond is want aan haar en haar gedraag kan ik niets verder zorgelijk zien. Ik lees ook veel momenteel over de verzorging, voeding en zo van de kittens en in al die informaties probeer ik mijn eigen weg te vinden. Het is soms moeilijk want elke kitten is anders...
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5505
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Bericht door nellebel »

bij ons houden de katten sowieso niet van hills, gek eigenlijk, mijn eerste was er dol op, en de 2 volgende ook totaal niet. deze 2 dus ook niet.
als je wisselt kun je ook eerst proefzakjes vragen om te kijken of ze het lust
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Bericht door Isia »

Proefzakje is natuurlijk heel handig, maar bij mij in de buurt hebben ze dat niet. Ik kan proberen via internet bij een bedrijf een proefzakje aan te vragen. Bedankt voor de tip, Nellebel!
Omdat Kalifornia gisteravond weinig van de brokjes heeft gegeten, heb ik vandaag wat Hills Best Nature kitten kip doorheen gedaan. Wat mij opviel is dat ze gister heel harde ontlasting heeft gehad. Zou dat aan het voer of te weinig drinken liggen? Of allebei? Even afwachten wat voor verrassing morgen in de kattenbak ligt...Morgen ochtend wel even snel naar de dierenzaak rennen voor nieuwe blikjes Pro plan kitten kip waar ze dol op is. Ik heb het gevoel dat deze natvoer met een beetje gekookte water doorheen toch wat de werking van de darmen en de vochtbalans bij Kalifornia stimuleert.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Bericht door Isia »

Ik ben een beetje opgelucht want Kalifornia weer haar "oude" Hill's brokjes eet. Daarom blijf ik nog een poosje bij Hill's. Aangezien ze echt zo gek op nat voer van Pro plan kitten is, wil ik daarna even kijken of ze ook de brokjes van lust. Hill's Nature Best kitten hou ik gewoon voor een andere keer of geef ik aan de asiel weg. Een ding weet ik het nu zeker dat ik bij deze poes heel voorzichtig moet zijn met afwisselen van nat voer en/of vers voer.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Bericht door Chiquita98 »

ik vind het niet zo gek dat ze niet veel brokjes eet. Ze krijgt flink wat natvoer. Ik ga ervan uit dat een hills zakje natvoer 100 gram is? En dan nog een 1/2 blikje proplan(150g?) Dus samen 250 gr nat voer? Dat vult wel!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Bericht door Isia »

Nee, Chiquita. Ze krijgt niet de hele zakje Hills natvoer per dag, maar 1/3 van, plus 1/2 blikje Proplan kitten kip. Ze krijgt ook 40 gram Hills SP kitten kip brokjes, maar daarvan eet ze ongeveer 30 gram per dag. Ze lijkt goed op gewicht te zijn (zei de DA laatst) maar ik maak me nog steeds een beetje zorgen, omdat ze per week vaak schommelt met het gewicht. Ze is nu 9 maanden en 3027 gram. Trouwen de Pro Plan kitten kip brokjes laat ze ook staan, dus voorlopig toch maar Hill's SP kitten kip.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
vippie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2012 09:07

Re: Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Bericht door vippie »

Die van ons vond harde brokjes zowizo maar niks. Natvoer en dan met name paté moest ze ook echt niet hebben (na een blik met vlees wat niet goed meer was). Katten zijn kieskeurige eters dus het blijft altijd zoeken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoevaak kun je van de droogvoer bij een kitten wisselen?

Bericht door Adriana »

onze drie katers hebben altijd keuze uit drie/vijf soorten brokjes en twee soorten natvoer en Maks eet sowieso geen natvoer.
Hills nature's best (senior kip) bevalt hier ook heel erg goed maar ik vind het erg duur en alleen kleine verpakking via Zpls. daarnaast eten ze nog almo holistic, sanabelle en happy cat nierdieet. en ze weigeren pertinent rauw vlees te eten, alle drie... k moet kennelijk zelf op muizenjacht...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie