kat eet geen kattevoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
noa1967
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2011 18:38

kat eet geen kattevoer

Bericht door noa1967 »

Donderdag krijg ik een herplaatser. Nu blijkt dat ze geen kattevoer lust.
Ze is 5 jaar. krijgt in de ochtend altijd wat brinta en in de avond een boterham met pate of iets van een kliekje.
Zelf vind ik dit niet zo goed maar ze is er al 5 jaar mee geworden.
zou ik dit nog kunnen veranderen en wat kan ik haar nog meer geven.
Het is geen raskat maar een gewone lapjeskat en komt niet buiten
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door Robijn »

Gewoon kattevoer geven; brokjes en natvoer, en als tussendoortjes kattenmelk en kattensnoepje.
In het begin zal ze dit misschien weigeren (maar misschien ook niet?), maar na een paar daagjes honger lijden, zal ze echt wel aan het voer gaan beginnen hoor...
Ze is gewoon een beetje verwend...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door Adriana »

welkom op het forum..
ze is niet verwend denk ik maar iets anders gewend omdat haar vorige baasje kennelijk vond dat...
langzaam wennen aan iets anders denk ik en dat ze er al 5 mee geworden is zegt nog niet zo veel. vroeger aten katzels ook wel met de pot mee en heel veel katzels willen gewoon meer zetmeel/kh's dan andere katzels en verteren dat ook goed.
in het begin zul je veel smaakjes moeten proberen en voornamelijk natvoer denk ik..
maar het is voor mij net zo veel giswerk als voor jou, dus wie weet waar je nog uitkomt..
wat aardig dat je je over die herplaatser hebt ontfermd en ik hoop dat ze zich snel thuisvoelt.,
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door Lovecat »

maar na een paar daagjes honger lijden, zal ze echt wel aan het voer gaan beginnen hoor...
Dit zou ik met klem willen ontraden! Een kat kan geen 24 uur zonder eten, dat is echt levensgevaarlijk. Probeer anders de brinta of het brood met pate een beetje te vermengen met katten natvoer en dan steeds meer toevoegen per dag. Zorg in ieder geval dat ze wel elke dag IETS binnen krijgt ivm leververvetting...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door Adriana »

nee, zeker weten, zoals natasja ook schrijft, niet/niet laten hongeren.
:-( en al zeker niet om te dwingen..
arme dier heeft al stress zat van de nieuwe omgeving en proberen zoveel mogelijk te laten wennen. dus dan ook maar beetje brinta....
probeer ook wat rauwe kip, wie weet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door castratenkoor »

Ook ik sluit me aan bij Lovecat. Niet laten hongeren en zeker geen dagen, niet eens 1 dag.
Ik zou heel langzaam overwennen.
En op den lange duur zeker geen Brinta en brood meer geven, veel teveel granen.
Als ze een boterham met paté gewend is, besmeer om te beginnen eens een boterham met blikvoer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door puksji »

Ik zou dan eerder die boterham weglaten en wel de paté geven. Waarschijnlijk eet poes de boterham omdat er paté op zit. Als je er kattenvoer op doet zal ze voor beiden bedanken.
Dan ontstaan pas echt de problemen omdat ze dagelijks iets van vlees moet eten. Juist die paté heeft er voor gezorgd dat ze al 5 is geworden. De lever heeft dierlijke eiwitten nodig voor het aanmaken van zuren, als dat niet meer gebeurt ontstaan de problemen. Dus beter nog paté dan helemaal geen vlees. (Ik heb hierop gestudeerd omdat ik bang was dat Puk tekorten zou krijgen ;-) )
Ipv brinta kan je ook RC Convalescence Support geven, daar hoef je maar weinig van te geven en daar zit alles in wat ze nodig heeft.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
noa1967
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2011 18:38

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door noa1967 »

bedankt voor jullie reactie's.
wat voor rauw vlees kan ik geven of moet ik alle vlees eerst koken?
Ze is natuurlijk geen rauw vlees gewend
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door ayla »

Wat rauwe kipfilet kun je geven bijvoorbeeld.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan vlees inderdaad gewoon rauw geven. Gewoon wat je in huis hebt of gemakkelijk aan kan geraken.
In het wild eten katten hun prooien ook rauw. ;-)

Ik denk dat het wat uitproberen wordt wat ze graag wil eten. Probeer er zoveel mogelijk vlees in te krijgen (dus geen Whiskas of goedkope gourmet, maar betere merken). En dan uitproberen wat ze wil, blik, brok of rauw vlees.
Systematisch zelf voor haar koken zou ik je willen afraden. Dan krijgen ze tekorten, Taurine om te beginnen, aangezien dat vernietigd wordt bij verhitting. ;-)

Het zal een beetje zoeken zijn en dan verdergaan op wat ze graag wil eten.
Blik en brok wijst zichzelf uit, maar als ze rauw verkiest, vraagt het een beetje inlezen. Niet moeilijk hoor, maar gewoon op rauwe kipfilet komt ze er niet. ;-)

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door Anne »

Het lijkt mij verstandig dat je het voedselpatroon pas gaat aanpassen als de poes minimaal 1 week bij je in huis is. Anders zijn de veranderingen te groot en heb je het meeste kans op weerstand en helemaal niet willen eten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou ook eerst een weekje op Brinta en pate doen en dan langzaam aanpassingen gaan maken..
Wel heel erg lief dat je je over dit katje ontfermt.. vaak is moeilijk eten voor sommige mensen al reden om een katje niet te nemen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
paasnini

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door paasnini »

Bij mijn dierenwinkel verkopen ze kattensmeerwordt in een tube misschien een goed alternatief voor de boterham.
Ik denk persoonlijk dat je het wel al snel kunt proberen hoor na bijvoorbeeld een keer Brinta. Kan mij zomaar voorstellen dat de kat het heerlijk vind en dan hoef je helemaal geen weerstand te krijgen (hooguit dankbaarheid).
Je zou lekker KVV kunnen proberen, Carnibest, Tinloo etc. dat zijn rollen uit de diepvries die je alleen hoeft te ontdooien in de koelkast en zo kunt geven.
Gewoon zoeken wat de kat lekker vind, kan best nog heel erg meevallen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat eet geen kattevoer

Bericht door castratenkoor »

Nou een hele Carnibest worst ontdooien voor 1 kat is niet vestandig. Die kun je beter in plakken zagen en dan een ons per keer ontdooien. Ander gaat de kwaliteit echt heel hard achteruit. Niet meer tegelijk ontdooien dan de kat in 1 maaltijd op kan eten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie