Bovenop kruipen en in nekvel bijten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal,
ik zou eigenlijk gewoon graag wat reacties van jullie hebben. Ik heb niet echt een vraag, maar kan het niet compleet plaatsen en zou gewoon graag wat feedback erop hebben. ;-)

Het is namelijk zo dat Luis tegenwoordig (laatste paar dagen) zich nogal dominant opstelt tegenover Cuzco, of ik denk toch dat het dat is.
Tegenwoordig kan hij niet meer gewoon stoeien, maar telkens als hij Cuzco ziet wanneer deze ergens ligt, grijpt hij hem in zijn nekvel en gaat er zo overheen staan (iedereen weet wel wat ik bedoel). Vervolgens gebeurt er niets, Luis beweegt helemaal niet meer en gaat ook niet bovenop Cuzco zitten of zo. Geen krolse geluiden, geen bewegingen, niemand lijkt te weten wat er verder moet. En dan probeert Cuzco zich om te draaien en zijn kopje te likken, zoals hij normaal zou doen en dan zouden ze elkaars kopje likken en meestal uitdraaien op stoeien. Maar nu lost Luis zijn nekvel niet, waardoor Cuzco niet echt kan likken, dat niet zo leuk vind, graag los wil en zijn hoektand op Luis zijn kop zet. Niet echt bijten of zo, maar gewoon proberen wegduwen. Luis lost dan toch en ik hoor op dat moment een kat protest-miauwen. Ik denk dat het Luis is (en dat Cuzco geen geluid maakt), maar ik weet het niet zeker. Het is maar heel kort en aangezien ze beiden met hun mond in de weer zijn, kan ik het niet zien.

alleszins, Cuzco weet duidelijk niet goed wat er aan de hand is, en wacht in eerste instantie af wat Luis nu gaat doen, maar die doet verder niets. Hij grijpt hem, gaat over hem staan en doet dan niets... Wacht gewoon af. En dan probeert Cuzco dus zich om te draaien.

Ik weet wel dat ik me niet moet bemoeien, en dat doe ik ook niet (tenzij Cuzco op mijn schoot ligt en Luis even over hem kwam zitten, dat vond ik even te veel van het goede).
Het vreemde is dat Luis het lijkt bijna dwangmatig te doen. Het gebeurt echt tientallen keren op een dag. Sindsdien hebben ze niet meer gewoon gestoeid want dat wil Luis niet. En dat vind ik het vreemde.
Het lijkt wel alsof Luis ook niet precies weet wat hij nu doet en waarom...
Ik heb hem dat voorheen nooit weten doen, en nu plots de hele tijd.

Nu wint Cuzco wel altijd bij het stoeien, waarschijnlijk omdat hij als kitten nooit geleerd heeft zich in te houden. Zou het kunnen dat Luis dat als dominant gedrag ziet, dat op deze manier wil compenseren en daarom ook geen zin heeft in stoeien? Of zoek ik het nu te ver?
Het vreemde is dat Luis nu totaal niet dominant is naar Kleintje toe... Dus het is niet dat hij in een absoluut dominante bui is, maar misschien hoeft dat niet? Is het net omdat hij zich op Cuzco richt dat hij Kleintje meer met rust laat?

Cuzco stelt zich voor de rest nergens dominant in op. Hij gedraagt zich tegenwoordig ook niet super onderdanig (loopt gewoon voorbij en doet niets), maar zal wel wijken als een andere kat wat wil waar hij mee bezig is en eerder zijn plaats afstaan dan de ander aankijken. Enkel bij stoeien, denkt hij er dus niet bij en gaat altijd volluit. Ik geloof niet dat dat dominant gedrag van zijn kant is, maar misschien vind Luis dat wel?

Ik weet het allemaal niet zo goed.
Dus misschien dat iemand dat wat beter kan plaatsen?
Wat denken jullie? :-)

(srr, van het lange verhaal, das ook altijd hetzelfde bij mij... :oops: )
Oh, en voor wie mij en mijn katten niet zo goed kent, beide katers zijn gecastreerd, Luis al op 5 maanden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door nellebel »

denk toch dat luis cusco even aan het testen is. even kijken wie waar staat. gijs had dit in het begin ook vaker, nadat hij steeds vrijer werd en meer durfde. in het begin was guusje dus duidelijk de durfal en naarmate gijs ging ontdooien besloot hij (vooral op bed, want dat was ineens zijn plekje) ook zo boven guusje te staan in de nek te pakken. guusje bleef ook gewoon liggen totdat ze het zat was en sprong dan weg met zo'n gemiauw van laat me toch emt rust, wat moet je.
bij hun is dat nu stukken minder. gijs hoeft zich niet mee zo nodig te bewijzen, maar heel af en toe komt het nog even terug. ik denk ook gezien het feit dat cusco totaal niet reageert verder (geen gevecht aangaat) dat het wel weer afzakt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door castratenkoor »

De vraag waarom katten een bepaald gedrag vertonen is vaak moeilijk te beantwoorden. Zo ook in dit geval. Ik ken jouw katten en de situatie niet goed, dan zou je echt dagen al het gedrag moeten bestuderen, iedere beweging en iedere blik. In hoeverre wordt er gedreigd met staren en zo.

Het kan dominantie zijn, het kan een vleugje hormonen zijn, het kan van alles zijn, konden ze maar mensentaal praten.

Ik kan alleen er tegenover zetten wat ik hier observeer aan rijgedrag. Bob en Bram rijden regelmatig op elkaar, traditie is dat Bram uitnodigende kirrrr-geluidjes maakt en Bob gaat heel grappig en apart terug babbelen. Klinkt heel lief en heel schattig. Bob bespringt Bram, ze staan een poos in die houding en daarna is het klaar en gaan ze elk hun eigen weg. Bob blijft dan vaak nog een poos babbelend om Bram heendraaien, staart strak omhoog, kopjes geven.

Sjaak en Joep rijden ook vaak. Joep staat op de overloop te brullen gelijk een krolse poes en als hij daarna beneden komt grijpt Sjaak hem. Ze staan een poos doelloos in die houding en daarna is het klaar.

Timo is hier the underdog, maar die rijdt ook wel eens, vooral op Rik. Rik is 2 x heel ziek geweest en dan rijdt Timo er heel veel op. Zo van jou kan ik hebben. Duidelijk een vage poging tot dominantie. Rik is er niet van gediend en als hij in goede doen is zal hij Timo na afloop een mep verkopen. Maar dan is het ook gewoon klaar.

Ik denk dat het rijden van Timo weinig tot niks te maken heeft met het rijden van Bob en Sjaak.
Ze doen het dus om verschillende redenen.......lijkt mij.

Het is bij jou jammer dat ze sinds dat gedrag van Luis niet meer spelen/stoeien. Lijkt mij dat er dus wel iets "broeit" aan dominantie.
Zoals ik het inschat is het gedrag van Luis te vergelijken met het gedrag van Timo.
In dat geval zou Luis dan Cuzco als baas zien en een vage poging wagen de leiderschap over te nemen.

Ik denk dat dit gedrag wel weer op zal houden en dat ze dan weer gezelliger gaan spelen.
Vaak is zoiets tijdelijk. Het klinkt niet alarmerend en ik denk ook niet dat er oorlog in de lucht hangt.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, bedankt allebei.

Ik kende het gedrag inderdaad van bij jouw groep Dinie, en daarom schrok ik al niet te erg :lol: , maar het feit is dat Cuzco echt geen dominant gedrag vertoont.
Ik ken het staren (Luis en Kleintje zijn daar goed in), maar Cuzco doet dat niet. Hij gaat ook niet dwingend onder iemands staart ruiken, wat Kleintje wel doet (Luis soms), hij biedt eerder zijn achterste aan, al doet hij dat ook niet altijd.
Alleen ja, als hij stoeit, dan doet hij gewoon door en dwingt Luis daarmee achteruit. Ik geloof niet dat het Cuzco zijn bedoeling is, maar Luis vind het wat ruw en dan zie je hem zo heel voorzichtig achteruit wijken en proberen eronderuit geraken. Je zou het soms bijna bang noemen. Cuzco zit dan meestal ontspannen even af te wachten of er nog wat komt of niet. Ook niet echt starend of zo. Beetje staartzwiepen, maar ook niet altijd.
Dus ik geloof wel dat Luis dat ervaart als dominantie, maar ik zie dat niet meteen veranderen... Ik geloof gewoon dat het aan Cuzco's gebrek van kattenopvoeding ligt... :???: Ik geloof dat hij zich van geen kwaad bewust is. Misschien dat hij nog leert om wat rustiger te zijn, maar wat ik nu zie is dat als Luis wat heftiger 'vecht', Cuzco gewoon nog wat harder gaat (en dat vind hij helemaal prachtig dus denkt: Joepie!) en zo kan Luis natuurlijk nooit winnen...

Cuzco bijt nooit in Luis' nekvel, die springt gewoon altijd als een kitten bovenop zijn vriendje. Zo op de achterpoten, voorpootjes in de lucht en graaien. En prrr-geluidjes. :-)

Maar dat is allemaal dus altijd zo geweest, en Luis heeft eigenlijk van het moment dat hij bij ons kwam (behalve in het spel) boven Cuzco gestaan. Die twee hebben voorheen nooit dominatiestrijden gehad, dat was gewoon duidelijk en Cuzco week uit zichzelf. Daar moest Luis niets voor doen. Terwijl hij wel vaak de strijd aanging met Kleintje.

Waarom het dan nu plots zo omslaat weet ik niet, maar ik zal maar afwachten, iets anders zit er niet op. Ik verwacht wel dat Luis het vrij snel zal laten varen, want hij speelt veel te graag. ;-)
Ik hoop het toch.

Oh, en Cuzco lijkt me niet ziek of iets dergelijks. Misschien denkt Luis gewoon: nu lig je rustig, nu kan ik je hebben?
Ik zal er maar niet te veel achter zoeken. Ik kan me wel voorstellen dat Luis ook eens een keertje wil winnen in stoeien en Cuzco vasthouden. Als hij dat zo even kan en het daarna weer klaar is, mij best. ;-)


Edit: nu ik wat verder in die richting denk: ik had een tijdje geleden wel gemerkt dat Luis in het spel heel heftig werd. Dat het zo ruw ging dat ik bijna zou denken dat het vechten werd. En dat kwam van Luis uit. Hij leek wel kwaad of gefrustreerd te zijn en op die manier op Cuzco af te springen. Niet om echt pijn te doen, dat zou ik wel gemerkt hebben, maar het ging wel erg ruw. De plukken haar vlogen ook in het rond en hij sprong echt zo heel krachtig en fel naar voren. Zo van: grrr, en nu ga ik je (verd*!!) echt hebben!
Ze vlogen dan ook echt met een bonk opzij op de grond of ergens tegen, maar ik dacht: ze moeten het zelf maar weten, zolang er geen aangeeft dat hij er een probleem mee heeft, laat ik ze maar.
Dat past wel in het plaatje dat Luis gewoon ook wel eens Cuzco wil 'overtreffen' in het spel en hem onder controle houden ipv omgekeerd. Cuzco leek er trouwens niet mee te zitten, dus dat had allemaal niet helemaal het gewenste effect (in de veronderstelling dat ik dat juist interpeteer). Dat is ondertussen ook al een tijdje geleden (toch wel een maand dat ik het niet meer zo gezien heb). Dus misschien probeert Luis nu gewoon iets anders uit.

Op andere vlakken dan dit hebben ze dus nooit 'strijd'. Ja, over wie wiens kopje mag likken :lol: Maar voor de rest zijn het nog steeds de beste vriendjes. ;-)

Het zal dan wel goed komen. Bedankt voor jullie antwoorden. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door pearlsofpassion »

De jongens zijn weer aan het stoeien. :grin:
Dus dat is tenminste al weer goed.

Erover praten helpt altijd. ;-)


Kleintje kreeg het daarnet wel weer hard door Luis. Ze loopt ook alweer een paar dagen meer te blazen dan nodig is, zich wat aan te stellen, dus dat is niet echt onverwacht.
Zelfs ik wordt er zenuwachtig van (wat niet goed is, ik weet het :-( )
Maar dat verdwijnt wel weer. Straks nog even valeriaan druppelen. Das weeral even geleden en soms helpt het toch nog.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door castratenkoor »

Maar hier is het ook nooit andersom. Rik rijdt niet op Timo, Bram niet op Bob en Joep niet op Sjaak.
Standaard - rituelen of zoiets.
Ligt misschien ook aan de leeftijd van castratie. Sjaak was 8 maanden......dat moest zo in die tijd.
Bob en Bram gingen tegelijk en Bob is een maand ouder, dus is later gecastreerd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door pearlsofpassion »

Luis is op dik 5 maanden geholpen en Cuzco pas op dik 7. ;-)
Maar het is wel zo dat Luis al tekenen van hormonen gaf op die leeftijd en ik die bij Cuzco nooit gezien heb. Dus misschien heeft het er wel iets mee te maken.

Maar het gaat alweer beter. Vandaag niet gezien, een enkele keer een intentie, maar niet doorgezet en ze hebben weer gestoeid. :-)
Zal wel even gewoon een gek ideetje van Luis geweest zijn. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door Peet »

Interessant om te lezen.
Hier doet Dodge precies hetzelfde bij Chevy. En die kijkt dan echt om zich heen met een blik van 'Daar is t'ie weer... pffff.'
Ik heb het idee bij hun dat het wel dominantie is. Dodge is een schatje, maar wil wel de baas zijn over Chevy denk ik. Chevy verweert zich soms en soms niet. Ze kan wel opstaan en weglopen, dat laat Dodge weer wel gewoon vrij makkelijk toe.

Alleen s'nachts op bed, waar Chevy meestal slaapt, probeert hij het ook. Maar dan krijgt hij een hollewipje onder zijn zwartje kontje. (zachtjes hoor) Maar dan wil ik zelf wel graag slapen, hihi.

Ze zijn soms moeilijk te begrijpen hé!
Maar fijn dat ze nu wel weer spelen, dat is mooi!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
LoLCaT
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2012 09:39
Locatie: Zuid holland

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door LoLCaT »

Onze Keno vertoont dit gedrag ook echter is het al diverse malen zover geweest dat 1 van de 2 flink beschadigd werd door de ander zo laatst ook Keno z'n enige oog die licht beschadigd raakte en sindsdien halen we ze wel uit elkaar.
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door klitteband »

Hoi

Ik heb totaal geen oplossing voor je verhaal maar het doet me wel ergens aan denken wat ik wel grappig vond.
Wij hebben jaren in een wildpark in Afrika gewerkt en je zou eens moeten kijken naar het paar gedrag van leeuwen...serieus.
Het mannetje staat over het vrouwtje heen en heeft haar nekvel vast. Als het vrouwtje het wel weer genoeg vind na een tijdje draait ze zich om (onder hem uit) en snauwt hem behoorlijk af.
Uiteraard zijn jou katten niet aan het paren, maar wellicht zit er nog een beetje leeuw in dit gedrag. Waarschijnlijk snapt hij er zelf ook helemaal niets van en heeft geen flauw idee wat hij nou aan het doen is of wat hij er mee aan moet.
Of het klopt weet ik niet maar ik moest er meteen aan denken.

Tot zover mijn nutteloze informatie..haha
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door Ilovesiamesecats »

Bij ons is de rechterkater behoorlijk hitsig op de andere, hij adoreert 'm gewoon. De bruine hoeft maar te niezen en hij heeft een bezorgd pootje van de ander om hem heen. Na de castratie is dit iets minder extreem, behalve als er sprake is van stress. Vanmorgen stond de buurkat te miauwen en hup... Hij zat bovenop de bruine en beet zachtjes in zijn nek :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door castratenkoor »

Ik zie dat ik 15/2 zei dat Bram niet op Bob rijdt. Nou tegenwoordig juist wel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door nellebel »

ze hebben de lente in de bol
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door pearlsofpassion »

klitteband schreef:Hoi

Ik heb totaal geen oplossing voor je verhaal maar het doet me wel ergens aan denken wat ik wel grappig vond.
Wij hebben jaren in een wildpark in Afrika gewerkt en je zou eens moeten kijken naar het paar gedrag van leeuwen...serieus.
Het mannetje staat over het vrouwtje heen en heeft haar nekvel vast. Als het vrouwtje het wel weer genoeg vind na een tijdje draait ze zich om (onder hem uit) en snauwt hem behoorlijk af.
Uiteraard zijn jou katten niet aan het paren, maar wellicht zit er nog een beetje leeuw in dit gedrag. Waarschijnlijk snapt hij er zelf ook helemaal niets van en heeft geen flauw idee wat hij nou aan het doen is of wat hij er mee aan moet.
Of het klopt weet ik niet maar ik moest er meteen aan denken.

Tot zover mijn nutteloze informatie..haha

Ja, dat wist ik wel. ;-)
Gaat bij katten ook precies hetzelfde, dus het is geen erg vreemd gedrag. Ookal is het hier geen paargedrag, het komt daar vast wel vandaan.
En het is een gekent fenomeen onder huiskatten, zoals ik al aangaf, ik vond het gewoon apart dat Luis gewoon stond te wachten en verder niets deed en het plots zo veel deed.

Toen we verhuisd zijn heeft hij een dag of 2 weer gedaan, maar dat is alweer voorbij. Het zal dus toch dominantiegedrag zijn. Cuzco blijft het maar niets vinden en rukt zich dus na een paar tellen los. Luis heeft het trouwens ook gepresteerd om op een keer gewoon bovenop Kleintje te springen. Dat heeft hij geweten, maar Kleintje heeft er nog 3 dagen onzeker van rondgelopen... :-( Dat is nu ook alweer voorbij (Valeriaan, super spul!), maar het was wel minder leuk. Daarna heeft Luis weer een paar dagen wat van zijn melk geweest, wat onzeker en gespannen. Maar met heel veel knuffels en wat rust is het weer goed gekomen en nu zit iedereen weer prima in zijn bontvelletje. :-)
Dit maar om aan te tonen dat het waarschijnlijk wel iets met dominantie te maken heeft dat Luis bovenop kruipt bij Cuzco en springt bij Kleintje (daar kan hij natuurlijk niet kruipen :lol: ).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Bovenop kruipen en in nekvel bijten

Bericht door achtpuntzes »

ik denk niet dat dit gedrag uit paringsdrang voorkomt, maar eerder dominantie is. want poezen doen dit ook wel eens.... in ieder geval doet mijn Minoes dit wel eens (een keer per maand?) bij haar zus Tijgetje...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie