Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Aysenur_B
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 feb 2012 23:53
Locatie: Den Haag

Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door Aysenur_B »

Hallo allemaal :D,

Ik ben nieuw hier en heb een paar vragen tbv het nemen van een kat in huis.
Ik ben zelf 18 en ga nog naar school en werk 2 dagen in de week.
De kat zou overdag alleen kunnen zijn, maar meestal is mijn moeder dan thuis dus zou hij toch nog gezelschap kunnen krijgen. Maar zoals ik het vaker heb gelezen kan een kat wel alleen overdag zolang je het daarna genoeg aandacht kunt geven en daar zit ik vol mee :D.

Maar de eerste vraag die mij dwars zit is dat als ik een kat zou nemen, deze zou dan een binnen kat moeten worden omdat de kat niet naar buiten kan wegens het wonen in een portiek woning.
Ik heb wel een balkon dus ik dacht van dat hij wel het balkon op mocht om toch nog even frisse lucht en lekker van het zon kon genieten (balkon is 5 bij 1 m ongeveer.)Maar de kat zou vanaf hier nergens heen kunnen alleen hebben we een klein schuurtje de kat zou vanaf het balkonmuur op het schuur kunnen springen en vervolgens de dak op :-( . Ik weet niet hoe ik dit gebied kat veilig kan maken of zou ik de kat dan het beste helemaal verbieden om naar het balkon te gaan?

Vraag 2
Als ik een kat aanschaf word dit mijn eerste kat, maar ik wou eigenlijk hierbij ook gelijk voor een raskat kiezen. Maar dit word dan mijn eerste kat zou het een probleem kunnen zijn om vervolgens een raskat te nemen als mijn eerste kat omdat ik nog geen ervaring heb e.d.
Ik ben ook nog aan het twijfelen of ik een kitten of wat oudere neem, maar daar denk ik nog niet aan.

Ik hoop dat ik hier veel tips kan krijgen:)

P.s de balkon geruiken voor het hangen van de was dus we hebben het nodig :)

M.v.g.
Aysenur Basturk
Aslanpasa Turkse Angora 2,5 jaartjes <3 En Boncuk een lieve speelse dame van 2,5 maandjes <3
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!

er zijn katten, die heel graag een huis en een baasje voor zich alleen hebben, vraag in het dichtstbijzijnde asiel naar een solokat, dat is een volwassen kat die liever geen soortgenoten (mede-katten) om zich heen heeft.

je zou je balkon moeten afzetten want er gebeuren vrij veel ongelukken met katten die van balkons afspringen (gebroken bekken, gebroken poot, ernstige orgaan, bv nierschade)
daarna kan je kat heerlijk op het balkon in de zon liggen en rondkijken naar alles wat beweegt

wat bedoel je met raskat? een kat is een kat is een kat.. er zitten schatten van katten in het asiel, dat is niet alleen stukken goedkoper maar zeker als het je eerste kat is, veel 'veiliger', want ze zijn daar gecheckt en het karakter is bekend.

voorzover ik goed lees is jouw situatie niet zo geschikt voor een (één dus) kitten, die hebben veel aandacht en zorg nodig, bij voorkeur een maatje, dus hebben we het over twee kittens om zich goed te ontwikkelen en daar heb je zeker de eerste twee jaar vrij veel kosten aan (vaccinaties, castratie, e.d.)

lees de diverse topics, daar staat heel erg veel informatie in en kijk ook eens op de sites van een asiel bij jou in de buurt..
http://www.dierenasiels.com bijvoorbeeld
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Aysenur_B
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 feb 2012 23:53
Locatie: Den Haag

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door Aysenur_B »

Bedankt voor uw tips ik zal kijken hoe het precies met de balkon moet omdat we deze zomer meestal open laten en het gebruiken om de was buiten te hangen.
Ik ga zeker ook nog langs een asiel om daar een kijkje te nemen maar ik ben van plan om er eentje pas na de vakantie aan te schaffen.
Aslanpasa Turkse Angora 2,5 jaartjes <3 En Boncuk een lieve speelse dame van 2,5 maandjes <3
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door lidewij020 »

Wat goed dat je jezelf eerst goed wilt laten voorlichten voordat je een kat aanschaft!

Er zitten natuurlijk veel katten in het asiel... Via Marktplaats etc. worden ook veel katten aangeboden die, om wat voor rede dan ook, een nieuw baasje zoeken.

Omdat dit jouw eerste kat wordt is het prettig als je de geschiedenis van de kat kent. Van een aantal asielkatten is dit bekend, van de meeste marktplaatskatten ook (al zijn niet alle mensen die van hun kat af willen even eerlijk). Je kunt kiezen voor een binnenkat en een solokat zoals hierboven geadviseerd. Als je één kat wiltneem er dan niet een die juist erg gesteld is op het gezelschap van soortgenoten. Hij zal niet gelukkig worden. Voor katten die buiten gewend zijn is het erg moeilijk om binnenkat te worden.

Een voordeel van een raskat is dat hij minimaal 12 weken bij zijn moeder is gebleven. Katten die te vroeg bij de moeder zijn weggehaald hebben significant meer kans op gedragsproblemen in hun latere leven. Nog een voordeel is dat het karakter van een raskat tot op zekere hoogte voorspelbaar is. Je kunt een ras kiezen dat qua karakter bij jou past. Ook raskatten worden regelmatig als herplaatsers aangeboden en ze belanden ook weleens in het asiel. Mijn oosterse kortharen waren beide herplaatsters.

Een kitten is leuk en heel schattig, maar ze blijven niet altijd klein... Een raskitten is duur. Daarbovenop komen nog extra entingen en de castratie. Kittens zijn wat kwetsbaarder dan volwassen katten. Er is een kans op nog niet ontdekte afwijkingen. ook zijn ze gevoeliger voor ziekteverwekkers. Het moment dat ze bij hun moeder vandaan gaan is altijd een klein risico.

Oudere katten (vanaf een jaar of 12) zijn trouwens ook kwetsbaarder en hebben meer kans op ouderdomskwaaltjes.

Als je een kitten neemt, helpt dat niet tegen het kattenoverschot...de meeste fokkers fokken gewoon nog een nestje als ze de kittens gemakkelijk kwijtraken. Als je voor een kitten kiest is het beter om er twee te nemen. Dat is beter voor hun sociale ontwikkeling en ze kunnen hun energie een beetje op elkaar richten, in plaats van op je bank of je gordijnen.


Je kunt je balkon afzetten met gaas...maak een soort ren. Katten houden van klimmen en hoge plekjes. Er zijn mensen die van hun balkon een waar kattenparadijs maken. kijk eens hier: http://www.worldofdani.com/je%20kat%20v ... buiten.htm

Ik kwam net dit tegen:
http://kattengedrag.forumup.nl/viewtopi ... ttengedrag

Misschien ook leuk voor jou?
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Aysenur_B
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 feb 2012 23:53
Locatie: Den Haag

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door Aysenur_B »

Bedankt voor uw reactie,
Ik denk dat ik momenteel als mijn eerste kat voor een kat uit het asiel ga en later eventueel nog een raskat. Maar ik heb nog zo mn twijfels omdat ik er niet zeker van ben of ik wel een tweede kat ooit zal nemen.
Maar zou ik ook niet alleen de bovenkant van de balkon kunnen afzetten zodat de kat niet het dak op kan want zou een kat naar beneden springen van tweede verdieping?

Helaas is de plaats van de lezing te ver ik woon namelijk in den haag :)
Aslanpasa Turkse Angora 2,5 jaartjes <3 En Boncuk een lieve speelse dame van 2,5 maandjes <3
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door Adriana »

oh ja zeker en als ze zelf springen, dan is dat ook niet goed maar de meeste ongelukken gebeuren als ze achter een vlinder of vogeltje aan springen en dan over de balustrade/hek schieten.
maar in het asiel kennen ze hun katzels en weten welke rustig zijn of een beetje wild.
k zou zeker eerst een asielkat gaan uitzoeken, die goed alleen kan en dan kun je later altijd nog.. en ik zie je helemaal geen ras noemen en er zijn heel veel verschillende rassen. dus heel specifiek ben je niet qua ras denk ik.. ik bedoel langharig/kortharig, beetje mollig of juist heel slank, heel gevoelig of laconiek. bij de meeste rassen hoort ongeveer een bepaald gedrag.
leuk om je er vooraf zo in te verdiepen, dat geeft al veel voorpret denk ik. heb je al eens door de fotoalbums gebladerd? staan zoveel mooie foto's en leuke verhalen in..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door lidewij020 »

Er zijn zoveel verhalen van katten die gevallen zijn... ze hebben dan wel negen levens... vaak overleven ze zo'n val ook, maar het kan vervelend aflopen. Ze raken gewond of raken zoek, worden aangereden....

Met een beetje handigheid en creativiteit knutsel je zo een afrastering. Op die site met kattenrennen staan ook balkons die zijn afgeschermd met vogelnet en tie raps.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door pinguin »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =35&t=5669 Hier staan ook veel v.b in om je balkon veilig te maken. Als het een hele makkenlijke kat is kan je ook nog proberen om de kat aan een tuigje te laten wennen.
Als je gaat voor een solo kat hou er dan wel rekening mee dat daar nooit meer een andere kat bij kan. Let a.u.b ook goed op dat het een echte solo kat is.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door ayla »

hoi! wat leuk dat je nadenkt over het aanschaffen van een kat. Ik zie dat je al veel tips hebt gehad maar wil je echt even extra op het hart drukken je kat niet op het balkon te laten als het afgezet is. Mijn kat is toen hij nog jong was zo naar beneden gesprongen, heeft maanden geduurd voordat hij weer hersteld was en flink wat geld.

Een tip voor de kosten voor de dierenarts: nu al een spaarpotje onvoorzien aanmaken voor de kat en wat je ook kunt doen is een verzekering voor je kat afsluiten.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Aysenur_B
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 feb 2012 23:53
Locatie: Den Haag

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door Aysenur_B »

Zeker bedankt!!,
Ik heb zo een beetje hier en daar op het internet gesurfd en las ik wat over windschermen.
Deze kun je in en uit rollen wat ideaal is voor ons balkon omdat we dan als nog gebruik van het balkon kunnen maken en toch de balkon afzetten.
Maar ik ben bang dat een kat het stof ervan kapot kan maken met zn nagels :( maar dan hoop ik dat ik hem wel kan afleren om er niet tegen aan te krabben :P.
Maar dit was al een soort van een oplossing voor mijn balkon om het toch nog zo kat vriendelijk mogelijk te maken maar ik kijk nog verder.
Ook ben ik van plan om een hor te plaatsen bij het balkon deur voor wanneer de balkon open moet maar de kat niet naar buiten zou mogen.
Nog maal bedankt voor ieder zn reactie hier
Aslanpasa Turkse Angora 2,5 jaartjes <3 En Boncuk een lieve speelse dame van 2,5 maandjes <3
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door Adriana »

het is helemaal afhankelijk van het gedrag van je toekomstige lieverd, het zijn met name de jonkies, die nogal wild zijn. als je een vrij rustige huistijger neemt, dan kun je hoogstwaarschijnlijk volstaan met wat gaas van de Gamma, afhankelijk van de vorm van het hek rond je balkon en de mogelijkheden.
een windscherm is dicht en katten kijken heel graag naar buiten, naar de omgeving en naar beneden. je moet er dan wel een paar openingen in laten om naar buiten te kijken, anders zal ie het alsnog hogerop zoeken om rond te kunnen kijken.
en katten zetten hun klauwen, afhankelijk van het gaas, dolgraag in hordeuren..!...............
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door nellebel »

en niet te veel nadenken over welke kleur of wat dan ook. mijn ervaring is dat je in het asiel zelf wel een klik voelt met een kat die bij je past. in het asiel geven ze goed advies (solokat enz0.
ik ging namelijk ook voor een dikke rooie kater en kwam met een scharminkelig zwart wit poesje thuis. hahaha
de kat zoekt meestal het baasje uit.
en aub niet van marktplaats. 9 van de 10 wil van hun kat af omdat ze allergisch zijn. geloof er geen barst van. goedkope manier om van je kat af te komen of een zieke kat te dumpen (of eentje met probleemgedrag). als je echt allergisch bent denk ik namelijk dat je je kat liever naar het asiel brengt zodat je weet dat ze daar een goed huisje voor hem zoeken. en dat kost geld inderdaad.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door Layla »

Klinkt misschien stom, maar belangrijk is wel dat je het kunt betalen mocht de kat ziek zijn. Ik ben ook student en mijn kat bleek niesziekte te hebben. Duurder voer en medicijnen kunnen flink gaan kosten, ik zou het alleen niet kunnen betalen (gelukkig heeft mijn vriend wel een fulltime baan). Raskittens kosten als snel 500 euro en je kunt een ras uitkiezen op bepaalde gedragskenmerken, maar ik zou ook wat mijn mede forumgenoten zeggen eerst kijken in het asiel. Ook daar je goed laten informeren natuurlijk!
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door patiani-guusje »

Layla schreef:Klinkt misschien stom, maar belangrijk is wel dat je het kunt betalen mocht de kat ziek zijn. Ik ben ook student en mijn kat bleek niesziekte te hebben. Duurder voer en dat kost geld inderdaad.
Daarom zou ik je adviseren om een dierenverzekering af te sluiten. De meeste kosten krijg je dan vergoed, mits de aandoening niet al aanwezig was bij aanmelden bij de verzekering. Ook heb je een wachttijd van een maand, wat inhoudt de eerste maand vergoed de verzekering niets. En blijkt dan dat jouw kat iets onder de leden had al bij aanmelding kunnen ze de verzekering stopzetten, want anders zou iedereen pas gaan verzekeren als zijn kat ziek wordt, en verdienen de verzekeringsmaatschapijen er niet s aan..
En dieetvoer wordt door geen enkele verzekering vergoed..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten aanschaffen in portiek woning met balkon

Bericht door lidewij020 »

Lees ook nog even deze site. Er staat veel nuttige info...ook over het uitzoeken van een nieuwe kat.
http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... rs/kiezen/
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie