Kitten eet niet

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Spijker
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2012 08:36

Kitten eet niet

Bericht door Spijker »

Hallo all,

Wij hebben een 4 maanden oud poesje. Sinds 2 a 3 dagen eet ze niks meer uit haar bakje. Brokjes of zacht voer. Ze drinkt nog wel.

Ze doet niet vreemd, ze is nog speels. Rent lekker rond en ogen zien er goed uit. En ze eet wel als ik haar een plakje ham geef of een katten snoepje, dit overigens net getest. Ik krijg het idee van haar dat het niet zo serieus is maar wat is jullie mening? Voor de zekerheid toch een DA bellen?
Gebruikersavatar
L33ntje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:50

Re: Kitten eet niet

Bericht door L33ntje »

Als ze nog wel snoept, weet je dan 100 procent zeker dat ze niet stiekum (ook) iets anders eet ? Katten zijn haaibaaien wat dat betreft.....

Ik zou het wel goed in de gaten houden, maar zolang het gedrag nog helemaal normaal is, ze normaal poept en plast, niet lusteloos lijkt, normaal drinkt etc zou ik me niet meteen heel veel zorgen maken. En natuurlijk even geen lekkere hapjes / snoepjes, want voor het zelfde geld zit ze gewoon op 'lieverkoekjes' te azen. Heeft ze net ontdekt dat als ze haar bakje niet leeg eet, ze een paar kattensnoepjes of een plakje ham krijgt. Maar DAT is een leuk spelletje !!

Voor alle zekerheid kun je de dierenarts natuurlijk even bellen, maar ik denk dat die in eerste instantie ook nog even laat aankijken. Mocht er echt een verandering optreden, hoe klein of onbeduidend ook, DAN wordt het tijd om aan de bel te trekken.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kitten eet niet

Bericht door Mirjam86 »

Als een kat 2 a 3 dagen niet heeft gegeten zeker bij de DA langsgaan hoor! Er is kans op leververvetting en dat kan al na 2 dagen optreden. Kan hij direct nakijken of ze medisch in orde is..

At ze voorheen haar voer wel met smaak? Dan is er wellicht iets met het gebitje aan de hand..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Spijker
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2012 08:36

Re: Kitten eet niet

Bericht door Spijker »

Ja ze at normaal altijd der bakje leeg, hard en zacht voedsel. Ik weet niet of ze heeft gepoept maar heb der
wel een paar keer gehoord toen ze bezig was in de kattenbak. Zou er iets met gebit zijn als ze nog wel wil snoepen?

Zal straks voor de zekerheid dan toch even bellen.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kitten eet niet

Bericht door Mirjam86 »

Ja de DA kan het beste inschatten of je even langs moet komen. Beter een keer teveel dan een keer te weinig!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten eet niet

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik zou een kat echt géén ham geven, dat is varkensvlees en zout! Ook geen kaas of dat soort dingen. Hartstikke slecht voor een kat.

Probeer eens een andere smaak voer? Dat helpt hier goed, soms willen ze ineens liever een andere smaak. Of probeer eens (gekookte) kipfilet (dus niet de plakjes)

Heb je haar ontwormd?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Spijker
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2012 08:36

Re: Kitten eet niet

Bericht door Spijker »

Hm ok ja ik wou kijken of ze wel iets door der keel kreeg. Kip eet ze ook. Ik heb 2 smaken voer, Whiskas en Felix. Whiskas eet ze altijd, zacht en hard. Net Felix geprobeerd maar dat wou ze al nooit eten en nu ook niet helaas.

Ja ze is ontwormd. Maar dat is al een aantal weken geleden gebeurd.

Hebben hier een klein flesje catnip spray, gebruikt op haar krabpaal. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Anyways, ik ga zo even bellen. Kijken wat voor een advies we krijgen.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten eet niet

Bericht door Ilovesiamesecats »

Hmmm Felix en Whiskas... heb je al eens gekeken hoeveel % echt vlees daar in zit? :shock:

Ik heb er ook nooit zo bij stil gestaan maar weet nu dat bijvoorbeeld vers voeren een stuk beter is!! Er zijn hier vast een aantal topics over. Zelf geef ik kant en klaar vers voer van Carnibest. Dat zijn een soort worsten die ingevroren zijn. Eenmaal ontdooit lijkt het op tartaar. http://www.carnibest.nl Die hebben ze in verschillende smaken die ik afwissel.

Er zijn dus nog meer mogelijkheden, net wat bij je past. Ook qua brok kan ik je adviseren eens verder te gaan kijken. In heel veel brokjes zitten dingen waar een kat niks aan heeft en zelfs ziek van kan worden. Denk aan teveel eiwitten, granen, koolhydraten. Bozita en Orijen komen vaak naar voren als goede brokjes.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Spijker
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2012 08:36

Re: Kitten eet niet

Bericht door Spijker »

Bedankt voor de tip, zal eens kijken naar de voer. Kwam toen in de dierenwinkel alleen deze 2 merken tegen omdat het speciaal voor junior bestemd was. De rest was allemaal voor volwassen katten, vanwege bepaalde voedingsstoffen.

Heb naar de DA gebeld en verhaal uitgelegd, ze vermoed dat het verwennerij is. Aangezien ze wel snoepjes wil eten maar niet haar normale voer. Tot woensdag even aankijken en als ze tot die tijd niks heeft gegeten dan gaan we langs de DA.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten eet niet

Bericht door pearlsofpassion »

Het verbaast me niets dat de kat geen whiskas meer wil als ze ook ham kan krijgen. :grin:

Nee, ik zou ook gaan voor een brok met meer vlees in, want whiskas is beter geschikt als kippenvoer. (of vers vlees, maar daar moet je voor zijn).
Bozita is goed als blikvoer, als brok ben ik er minder voor. Maar kijk eens in de voedingssectie, daar kan je veel tips ivm goede merken voer vinden. En die hoeven niet enorm veel duurder te zijn dan wat je nu geeft, want van een goed merk hebben ze een stuk minder nodig. Smilla, Sanabelle, Porta 21 zijn goede prijs-kwaliteitsmerken.
Als een goed merk geen kittenvoer heeft, wil dat meestal zeggen dat ze gewoon het adult voer kunnen eten. Daar is ook niets mis mee. Ze moeten er dan alleen misschien wat meer van eten dan moest het een kittenversie zijn, maar dat lukt wel. Het is dan nog altijd een stuk minder dan nu.

Je vind vast wel iets dat ze lekker vind.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten eet niet

Bericht door castratenkoor »

Als je wilt weten of ze gepoept heeft kun je toch even door de kattenbak roeren met een schepje?
Als een kat niet lekker is of vreemd gedrag vertoont is een van de vragen van de dierenarts of ze poept en plast. Dus altijd even in de bak graven is mijn advies.

En zoals anderen al gezegd hebben, geen ham of kaas geven, is niet goed voor de poes.
En beter merk voer, Whiskas is niet zo goed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Spijker
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2012 08:36

Re: Kitten eet niet

Bericht door Spijker »

Bedankt voor de tips iedereen!

Deed vannacht de koelkast open om een broodje te maken, kwam de kat aanrennen :p Dus heb haar voor der bakje gezet en toen begon ze haar brokjes te eten. Niet veel maar toch wel iets. Gaat dus goed!
Plaats reactie