Tweede keer blaasontsteking?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Ozzyzorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:42

Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door Ozzyzorro »

Ik heb een kater die november een blaasontsteking heeft gehad en daar antibiotica vor heeft gekregen .
En nu plast hij weer bloed en plast op vreemde plaatsen.
Het is moeilijk zijn urine op te vangen ( ik heb drie katers) kan ik naar da gaan zonder urine heeft dat zin ? En kan ik tot maandag wachten of is dit een noodgeval ( hij oogt voor de rest niet ziek)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door margali »

Ik zou zeker niet afwachten! Het weekend duurt nog lang. Een kater loopt verhoogd risico bij een blaasontsteking want je weet niet of er misschien ook gruis in die blaas zit. En de kans dat hij dan gaat verstoppen is aanwezig. Bij dit soort verschijnselen - zeker bij een kater - nooit afwachten. Sterkte!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door Anne »

Ik zou toch proberen urine op te vangen. Soms kan de da de blaas leegknijpen om op die manier urine op te vangen, bij katten vanwie dat moeilijk gebeurt, sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door castratenkoor »

Het leegknijpen van de blaas is niet zonder risico, de blaas kan scheuren.
Zelf plas opvangen is absoluut aan te bevelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Ozzyzorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:42

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door Ozzyzorro »

Ik doe de kattebak leeg maken en dan een plastic zak erin en dan goed opletten wie erop gaat zodat ik wel de juiste urine heb!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door margali »

Als een kat die al eerder een blaasontsteking heeft gehad nu bloed plast op vreemde plaatsen dan kun je er donder op zeggen dat het in ieder geval foute boel is en dat een dierenarts hiernaar moet kijken. Het is natuurlijk mooi om een plas op te vangen, maar meestal is daar weinig in te zien als er zoveel bloed in zit. Is beetje zinloos op dit moment en ik hoop dan ook dat je inmiddels gewoon naar de da gegaan bent met of zonder plas ;-)
Ozzyzorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:42

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door Ozzyzorro »

Ben bij da geweest met urini(zonder kater)antwoord was er zitten wat spoortjes bloed in en heeft een kuurtje van 8 dgn gegeven en daarna moet ik weer urine brengen dan maar hopen dat het inorde is
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door margali »

Weet je wat de urine-pH was? En weet misschien ook of de urine onder de microscoop gecontroleerd is op kristallen/gruis?
Dat zou ik voor de volgende keer in ieder geval zeker vragen want het is opvallend dat hij nu voor de 2e keer een blaasontsteking heeft. En dan moet er toch extra goed gekeken worden naar die urine. Dus met de dipstick controleren op zaken als proteine, bloed, pH, en odner de microscoop controleren op kristallen.
En als de problemen herhalen zou ik een echo en liever nog een rontgenfoto van de blaas laten maken om te kijken of er afwijkingen of grotere steentjes te zien zijn (die je niet terugvindt in de urine) want die kunnen een herhaling van een hoop ellende veroorzaken.
Ik hoop dat hij snel opknapt.

http://www.margali.com
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door pearlsofpassion »

Als er een blaasontsteking is, is de pH vaak verhoogd. Dat wil dus nog niet meteen zeggen dat er struviet is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door margali »

Dat klopt. Volgens mij zeg ik dat nergens ...
Ik stel gewoon 2 losse vragen om erachter te komen of er gegevens zijn, en hoe uitgebreid de urine onderzocht is ;-) Want het gebeurt nogal eens dat er snel een dipstick in gehangen wordt en meer niet .....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, je zegt het nergens. :-)
Maar het zou tot verkeerde conclusies kunnen lijden, dus ik zei het gewoon even op voorhand. ;-)

Maar ik zou inderdaad ook de urine grondig laten onderzoeken. Want als er wat meer aan de hand is, kan je gewoon zitten wachten op de volgende keer en dat is niet de bedoeling.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ozzyzorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:42

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door Ozzyzorro »

Ik ben nu 6 dgn bezig met de kuur maar ik zie geen verbetering hij heeft nog steeds moeite met plassen en plast bloed maar gedraagt zich verder niet ziek .eigenlijk duurt de kuur 8 dgn maar ik geloof niet dat die twee tabs hem nog gaan helpen( maak het wel af) ik ga morgen toch maar langs da!
Heeft iemand ervaring met soort gelijke situatie waarin de tabs niet werken ?
Ik vraag me af of er nog andere oorzaken kunnen zijn van bloed in de urine en moeilijk plassen .
Want hij heeft nu twee keer een kuur gehad en ik heb een vermoede dat het na de eerste keer in november ook niet over is geweest na de kuur en deze keer weer geen verschil .
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door margali »

kijk even wat ik hierboven op ma jan 23, 2012 18:54 heb gezegd. sterkte!
Ozzyzorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:42

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door Ozzyzorro »

Ik las net iets op een andere topic over EurologistTab ze zijn natuurlijk en zijn te gebruiken als er klachten zijn en preventief te gebruiken .het het is te gebruiken bij blaasgruis .
Mischien ga ik dat proberen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Tweede keer blaasontsteking?

Bericht door mittenslief »

ozzyzorro, laat je kat echt heel goed nakijken punctie en echo want dit is echt niet goed, ik heb helaas vorig jaar hetzelfde aan de hand gehad met mijn allerliefste Ollie, ook telkens blaasontsteking en ja dan weer metacam vervolgens ging het weer beter en dan weer slechter, echo laten maken en bleek dat hij 2 grote blaasstenen had, dus op gruisoplossend voer en ook ik heb de eurologist gebruikt van de huisdierendokter, ik liet toen elke maand een echo maken om te kijken of de stenen kleinen werden en ja dat was wel het geval, maar ja waar lag dat aan, aan het voer of de pillen???. Helaas is Ollie op het laatst toch "vastgelopen"terwijl ze geen restjes meer konden vinden en ja overleden door nierfalen, achteraf na het zien van de rekening zag ik dat het lievertje elke dag nog metacam injectie had gehad(ja hoor en ze wisten van de nieren). Dus als je een tip mag geven laat echo maken als hij stenen heeft opereren en geen metacam!!!
Ik heb echt spijt dat ik dat niet heb gedaan. Veel sterke met je katje
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie