Voordeur afgeschermd van katten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Voordeur afgeschermd van katten

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb nu 4 katten en ik vind het heerlijk!! Ik heb een kleine eengezinshoekwoning en mijn katten vertoeven alleen beneden(woonkamer, achterkamer, keuken en bijkamertje). Daarbij kunnen ze via een kattenluikje naar buiten in mijn afgezette tuin en die is redelijk groot.
Boven en in de hal komen ze tot nu toe niet. Ik ben namelijk bang dat als ze in de hal zijn en de voordeur gaat open(bezoek, collecte etc...) dat ze dan ontsnappen. Ze weten heel goed dat als vrouwtje door die haldeur gaat dat daar nog meer leukere ruimtes zijn en ik wil ze dat eigenlijk niet onthouden(behalve mijn slaapkamer).
Ik merk met 4 katten dat ze toch wat meer ruimte nodig hebben en ik er in feite boven nog wel een slaapkamer waar ik wel een leuk kattenkamertje van kan maken.
Ik ben benieuwd hoe anderen dat doen die ook niet willen dat hun kat er vandoor gaat.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voordeur

Bericht door Adriana »

dinie/castratenkoor heeft achter haar voordeur een sluis en een extra deur laten maken.
ik heb het in zoverre makkelijk dat ze alleen naar het trappenhuis kunnen ontsnappen en de enige die daar heel fanatiek in is dat is Bolle. ik heb een perspex plaat naast de voordeur staan en die schuif ik tegen de kat aan, die naar buiten wil. Bolle heeft nog niet de tegenwoordigheid van geest om er overheen te springen en tegen die tijd ben ik door de deur. die plaat staat dan aan de buitenkant van de deur en als ik naar binnen kom dan zet ik die plaat in de deuropening. ik doe dat nu anderhalve maand in combi met het woord 'nee', dat bij mij niet zo vaak klinkt en Bolle begint langzamerhand te beseffen dat ontsnappen niet zo wordt gewaardeerd. een paar keer in de week mag hij in het trappenhuis maar hij heeft de gewoonte over de betonnen richeltjes te lopen.... en ik moet daar niet naar kijken, want hij moet niet schrikken..
eigenlijk zou je als je weg gaat geen katten in de hal moeten hebben maar ik weet niet of dat met de indeling werkt en of ze dan nog ergens naar toe kunnen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Voordeur

Bericht door manon3 »

Eigenlijk zit ik met hetzelfde probleem als Thea,ik heb ook altijd angst dat onze poes er vandoor gaat via de voordeur.
Ik heb ooit op een site een constructie gezien,een soort ijzeren traliewerk op de gang met een deur erin zodat katten niet meteen kunnen ontsnappen via de voordeur.Zodat je eigenlijk een apart halletje krijgt.
Heb er helaas geen foto van.
Maar dat was peperduur en behoorlijk lelijk,al is dat laatste misschien geen probleem voor veel kattenliefhebbers.Dus een oplossing heb ik helaas ook niet,ben benieuwd hoe andere mensen dit oplossen.
Laatst gewijzigd door manon3 op 08 jan 2012 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voordeur

Bericht door Anne »

Hier geen sluis maar een hal met voordeur. De enigste die daar belangstelling voor heeft is Roedi. De anderen kijken er niet eens naar om.
Ze zijn hier als kitten gekomen en op die manier gewend aan de tuin en de bijbehorende achterdeur. In het begin wilde ik de katten ook niet boven hebben maar ze liggen er zo lekker op bed en hun wereld is al verkleind omdat ze ook alleen in de afgezette tuin komen.

Adriana dat klinkt wel leuk, een soort hal-flatpoes. Heb je enig idee hoe je buren hier tegenover staan? gewoontes zijn moeilijk af te leren voor katten ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Voordeur

Bericht door Chiquita98 »

Bedankt voor je snelle antwoord Adriana. Ik heb een heel klein halletje. Als ik de voordeur open doe van buitenaf dan is de trap naar boven meteen rechts al. Anderhalve meter verder is de deur al naar de keuken/kamers.
Nu komen ze dus niet verder tot de deur naar de hal en kunnen ze niet naar boven. Breek mijn hoofd er al een tijdje over.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voordeur

Bericht door Synemios »

Ik heb een halletje (deur en buitendeur) en dan een hal en dan aan weerszijden de rest van de kamers.
Als de bel hier gaat doe ik even de woonkamer deur of de deur van de andere kamers dicht als ze daar zitten en zodra de voordeur dicht is gaat alles weer open, de deur van het kleine halletje zit altijd dicht.
Zo te lezen zit het bij jou anders in elkaar maar kan me even geen voorstelling maken (ligt aan mij hoor ;) )
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ozzyzorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:42

Re: Voordeur

Bericht door Ozzyzorro »

Je kunt ook een harmonicadeur( vouwdeur) plaatsen voor het traphuis
Als je de voordeur openmaakt eerst de andere deuren even sluiten zodat je zeker weet dat er geen kat in de hal is.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voordeur

Bericht door pearlsofpassion »

Ik had in Stekene (en hier op mijn kamer eigenlijk ook) een deur waarbij de muur aan de kant staat waar de deur open gaat. Er is dus maar een kleine ruimte tussen de deur en de muur en als je je voet eerst door de kier in de deur steekt, kan de kat eigenlijk alleen maar achteruit.
Hier op mijn kamer heb ik speciaal een kast daar geplaatst omdat Kleintje er anders wel vandoor ging...

Maar zo werkt het prima. Er is er niet 1 keer eentje ontsnapt.
Na een tijdje weten ze dat ook erg goed, dat ze daar toch niet door kunnen. De voet was dan nog maar voor de show. Ze zijn het dan zo gewend, dat ze er zelfs niet meer over nadenken om te proberen ontsnappen.
Kleintje stond me altijd op te wachten, maar zodra de deur open gaat, loopt ze al , al miauwend, weg. Ze waren ook veel te blij als we thuis kwamen, dat is niet de moment om even te gaan ontsnappen. Veel te gezellig bij de mensen. ;-)

Ook bij de achterdeur werkte dat zo. Die gaat open naast het aanrecht. Daar waren ze al eens hardnekkiger omdat ze daar wel ooit door geweest waren (de jongens in tuig) en wisten wat erachter lag. De deur heeft ook een raam, waar ze me door zagen afkomen en dan zaten ze al klaar. Maar ook daar waren ze perfect met de voet naar achteren te dwingen.
Ik denk dat ik wel eens eentje een duwtje gegeven heb, omdat hij wat hardleers was, maar dat is eenmalig.

Als er bezoek kwam, zorgde ik dat de katten in de woonkamer zaten (of boven, ik kon de boven nog afsluiten), zodat de deur toch lang genoeg open kon. Dat vertrouwde ik ook niet, zeker niet bij het afscheid nemen.
Als er even iemand aan de deur kwam, en ze zaten toevallig aan de deur, hield ik een half oog op de katten (stond dan schuin in de deuropening) en hield ze desnoods even op afstand (voet in hun richting uitstrekken, drijft ze ietsje achteruit), en als het langer dan een halve minuut duurde, vroeg ik de mensen binnen. Maar dat enkel als ze het al gewend waren, en niet echt meer probeerden door de deur te gaan. Als er nog eentje pas was, stopte ik ze in de woonkamer. Moest diegene voor de deur maar even wachten.

Het hangt ook wel van de kat af, maar Luis was toch ook heel nieuwsgierig en niet super ondernemend maar toch ook niet tam...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voordeur

Bericht door Adriana »

Anne schreef: Adriana dat klinkt wel leuk, een soort hal-flatpoes. Heb je enig idee hoe je buren hier tegenover staan? gewoontes zijn moeilijk af te leren voor katten ;-)
het is een 5 verdiepingenflat met twee voordeuren per verdieping in het trappenhuis en Bolle is daar nooit alleen en gaat doorgaans maar één/twee verdiepingen naar beneden. dan begint ie het eng te vinden en gaan we samen weer naar boven, meestal s morgens vroeg en dat ziet/merkt niemand.
ze weten dat ik grijze katten heb omdat ze me in de lift wel tegenkomen met Enzo op mijn schouder en ik pas wel eens op bij anderen als baasje weekje weg is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Voordeur

Bericht door nellebel »

hier hetzelfde probleem alleen mbt achterdeur. voordeur is net als synemios, even de gangdeur dicht.
maar guusje zit altijd bij de achterduer. daar gaan wij altijd doorheen. ze is al 2x ontsnapt. gelukkig is de tuin vrij goed afgezet. (nou ja toen voor flippie, maar guusje de klimmer kan overal weg dus die mag echt niet de tuin in)
ik loop nu naar binnen met de tas voor de deuropening en dan snel de deur dicht.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voordeur

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een deur na de voordeur laten maken. Werkt perfect zo'n sluissysteem.
Het is wel krap in de gang met al die deuren, maar dat boeit me niet, veiligheid staat voorop.
De achterdeur gebruik ik nooit, ik ga altijd voorom, woon in het midden van 12 huizen.
Ik zit er niet meer een stukje om te moeten lopen als ik mijn fiets wil pakken.
Veel te link de achterdeur, vooral met Rik de glipperd.

Thea ik heb ook een kamer op zolder die kattenkamer is. Grote plannen met looppplank
langs het plafond. Het wachten is tot de klusjesman tijd en zin heeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voordeur

Bericht door Anne »

Helaas hebben wij hier geen zolder, dat is meer een kruipruimte waar je met een grote huishoudtrap bij kunt komen. In het vorige huis hadden we een hele grote zolder met vaste trap, die mis ik best wel!!!!

Adriana wat een leuk gezicht moet dat zijn om jou met Enzo in de lift tegen te komen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Voordeur

Bericht door Chiquita98 »

Ozzyzorro schreef:Je kunt ook een harmonicadeur( vouwdeur) plaatsen voor het traphuis
Als je de voordeur openmaakt eerst de andere deuren even sluiten zodat je zeker weet dat er geen kat in de hal is.
Heb ik ook aan gedacht, maar dan zit ik nog dat als ik zelf naar binnenkom hoe ik dat moet doen. Niet meer door de voordeur zou een optie kunnen zijn.
castratenkoor schreef:Ik heb een deur na de voordeur laten maken. Werkt perfect zo'n sluissysteem.
Dat werkt bij mij niet, want hoe komen ze dan boven als ik er niet ben? Mijn trap zit meteen bij de voordeur. Heb je daar foto's van Dinie?
castratenkoor schreef:Thea ik heb ook een kamer op zolder die kattenkamer is. Grote plannen met looppplank
langs het plafond. Het wachten is tot de klusjesman tijd en zin heeft
Leuk!!! Helaas heb ik een zolder met vlisotrap dus dat wil niet.
Ozzyzorro schreef:Het hangt ook wel van de kat af, maar Luis was toch ook heel nieuwsgierig en niet super ondernemend maar toch ook niet tam...
Gizmo is bij mij heel erg gefixeerd op deuren en ontsnapt ook regelmatig door de haldeur naar boven. Nu geen ramp, maar ik voorzie al problemen bij de voordeur hoewel hij 1x ontsnapt is via de fietstas van mijn moeder(zat ie in). Wij reden de poort uit en hij sprong er ineens uit. Dikke schijterd...laag bij de grond en ik kon hem zo weer oppakken.

Best lastig zo nog, maar bedankt allemaal voor de adviezen en het meedenken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Voordeur

Bericht door Robijn »

Gaudi was, voordat hij naar buiten mocht aan de lijn, heel erg gefixeerd op de voordeur, en ontsnapte wel eens, door een flinke sprong te nemen, waarna die gelukkig stil bleef zitten, verwonderend om zich heen kijkend.
Nu hij elke dag meerdere keren aan de lijn naar buiten mag, heeft hij geen ontsnappingspogingen meer gedaan. Als je nu de deur opendoet, loopt hij op zijn gemakje naar buiten, ipv naar buiten te sprinten zoals hij dat voorheen deed. Hij weet nu dat hij toch wel de gelegenheid krijgt om naar buiten te gaan.

Robijn kent al heel haar leven het buitenleven niet, en blijft gewoon lekker liggen als de deur openstaat. (ja, ik kan natuurlijk niet de deur 10 minuten open laten staan, want dan zal ze wel komen kijken, omdat ze dan natuurlijk de luchtstroom voelt). Toch wil ik proberen haar ook aan de lijn van het buiten zijn te laten genieten, dwz in de zomer, als het lekker warm weer is. Ten minste als ze niet helemaal in paniek raakt van het aan een lijn vastzitten, want dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Dan stop ik er meteen mee.
Maar het zou volgens mij wel beter zijn voor haar fysieke en mentale gezondheid, want buiten doet een kat natuurlijk veel meer indrukken op dan binnen. Ze slaapt toch al zo veel (ja, tis ook een
Brit he, die zijn ook liever lui dan moe)..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voordeur

Bericht door castratenkoor »

Afbeelding
genomen met mijn rug tegen de voordeur - links de deurpost van de extra tussendeur die nu open staat
Afbeelding
deur iets dichter om een beeld te krijgen
Afbeelding
vanaf de kant van de huiskamerdeur - hier zit tussendeur dicht
Afbeelding
door de ruitjes van tussendeur zie je de voordeur

Thea ik hoop dat je zo een beetje een beeld erbij hebt. Nogmaals het is klein en krap, wij zelf kunnen erdoor, voor mijn zwager van 150 kg zou het lastig worden hahahahaha.

De deur is gemaakt in de gang tussen toilet en kelderkast. ik ben er zelf heel content mee.
Als er meer dan 2 mensen tegelijk binnen gelaten worden doe ik het per twee tegelijk, de rest wacht maar even, met de voordeur dicht.
Ik woon aan een vreselijk drukke doorgaande weg en wil geen enkel risico.
Zoals de foto's laten zien is Rik direct van de partij......
Zo kan ik veilig de voordeur openen als er gebeld wordt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie