Sanabelle: zijn de brokjes allemaal even groot?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
peppiejopie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:00

Sanabelle: zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door peppiejopie »

Heb voor de eerste keer sanabelle voer gekocht en heb 4 van de 3 katten het voor de neus gezet en eten gelijk gelukkig.
vondt het wel vreemde geur aan zitten maar ze vinden het lekker tot nu toe.
nu is mijn vraag.

ik heb de sensetive lam gekocht maar ze kauwen de brokjes amper tot niet.
Ik heb een grote kater (kruising maine coon) dus ja dat is logisch maar heb ook 2 straatkatjes waaronder 1 echt heel klein bekkie.

de grande is groter maar hoe groot in cm?
en de andere merken zijn die zelfde als de lam of zit er verschil in maten van de brokken van sanabele??

wie kan me het antwoordt geven?

bedankt
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door castratenkoor »

De grande is inderdaad een grotere brok, 1,2 cm doorsnee denk ik.
Ik ken niet alle ondersoorten, heb Urinary en hairbal, dat is gelijke grootte.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
peppiejopie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:00

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door peppiejopie »

ben benieuwd of de andere soorten ook even groot zijn
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door pearlsofpassion »

Hier ook maar 1 soort gekent, dus ik weet niet of ze voor de rest allemaal even groot zijn.

Je kan proberen of het helpt, maar mijn Cuzco at net grotere brokken zonder kauwen en kauwt op de kleinere wel. Waarschijnlijk toeval, maar wel opmerkelijk.
Ik had speciaal eens hele grote brokken gekocht, en zelfs zo'n waar er twee rondjes aan elkaar vastzitten. Denk je: zal hij toch echt wel moeten kauwen, kan niet anders. En dan slikt hij ze nog zo in. In de lengte dan, als je je het kan voorstellen. Ze gleden zo naar binnen...
En dan brokjes die echt heel klein zijn (dan keek ik er niet meer naar, want het hielp toch niet), maar wel in een vreemde vorm (zo drie beentjes ipv een rondje) kauwde hij soms wel op.
Ik geef de brokjes nu op een bord ipv in een bakje en dan kan hij moeilijker schrokken. Dan nog slikt hij er soms zo in en kauwt hij op sommige. Maar het maakt mij niet erg uit.
Als de brokjes niet ontzettend groot zijn, is er trouwens geen noodzaak om te kauwen op brokjes. Ze krijgen ze ook wel zo verteerd.
Ik krijg acuut maagpijn als ik hem bezig zie, maar hij moet het dan maar zelf weten. Ik kan hem niet dwingen te kauwen...
Maar het is dus zeker niet noodzakelijk dat ze op hun brokken kauwen (voor moesten grotere ook niet werken) ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door Catfish »

Ik heb vaak de Sanabelle Dental, hebben een ander vorm en moeten ze goed op kauwen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door Adriana »

alle soorten brokjes van Sanabelle hebben een andere vorm: platte schijfjes, niervormpjes, grote brokjes, driehoekjes, ronde brokjes, we hebben hier zeker 6 soorten waaronder grande, dental, senior, paar sensitives, vacht+skin en urinary.
afhankelijk van de bui en de kat wordt hier meer of minder op brokjes gekauwd. voor het echte kauwen heb ik kauwstaafjes voor kleine hondjes en dan de soort lam. carnibest heeft ze en het is uitproberen wat in de smaak valt. die kauwen ze helemaal zacht, bijten ze dan door en smikkelen ze op. of verstoppen onder de koelkast... en gaan dat een partij klagelijk zitten blèren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
peppiejopie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:00

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door peppiejopie »

adriana bevalt het voer goed en hoe lang voer je het al?
vindt je het beter als rayal canin?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... le#p514344
welkom op het forum!
ik was erg enthousiast over Sanabelle: goeie samenstelling, goeie prijs/kwaliteitsverhouding
totdat er een partij vleesbagger was ingekocht en verwerkt in alle Sanabelle voersoorten (en in Happy Cat nierdieet, komt kennelijk uit de zelfde fabriek..)
e-mails beantwoorden ze niet laat staan dat ze aan refunding doen..

zodra je een nieuwe zak openmaakt ruik je een zurige lucht, katten eten het hier echt niet en ik heb inmiddels drie zakken van 2 kg kunnen wegdoen..
de bagger is er nog niet uit want een klein zakje huid+vacht afgelopen week besteld, rook ook verkeerd.
dus voor mij voorlopig even geen Sanabelle.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb met de 10 kg zakken nog geen probleem gehad.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door Adriana »

prijs je verschrikkelijk gelukkig, je had die zakken waarsch net voordat de ingrediënten veranderden.. met de kleine zakjes ging het een tijd goed, maar nu heb ik ook daar een bedorven zakje huid+vacht binnengekregen en kunnen dumpen.
ik heb een bruinroodharig vriendje op de volkstuin met hele lange dikke staart en die eet ze heel graag..
ik leg altijd een paar brokjes een nachtje te weken en s morgens kun je dan heel goed ruiken hoe fout het spul is en ik ben daar erg boos over, absoluut geen kwaliteitscontrole daar..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
peppiejopie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:00

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door peppiejopie »

ik heb een tien kilo zak en de katten eten het hier erg graag
vindt het wel sterker ruiken maar ze eten het erg graag.
mmm
hoe weet je dat van de vleesbagger??
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door Adriana »

weet je hoe (bijna) bedorven vlees ruikt?
die brokjes doe ik s avonds in een schaaltje met beetje warm water en s morgens ruik je de al bijna bedorven ingrediënten. als je de zak opendoet dat komt er een zurige lucht naar boven.
mijn katzels zijn dol op Sanabelle maar zullen dit soort brokjes niet aanraken.
ik doe dat ook nog wel eens met natvoer, bv de foliezakjes kip van Gourmet. die wilden ze ook van het ene op andere moment niet meer eten en zelfde lucht..
hier op het Forum krijgen vaak de kieskeurige katten de schuld maar het is meestel het voer, zelfde soort/andere verpakking dat dan niet deugt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
peppiejopie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:00

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door peppiejopie »

waar heb je je katten nu op dan?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door Adriana »

Almo holistic kalkoen en zalm, kleine zakjes Urinary, Huid+vacht en sensitive lam van Sanabelle, een grote zak Happy Cat senior, Happy Cat nierdieet, RC kitten 36, RC sensible en als snoepje de nieuwste Almo met sardines.
ik heb één matige nierfaler en twee jonge katers, die ook niet zo veel eiwit aankunnen (stinkende ontlasting) en ik ben, geleerd vanuit het verleden, ongelofelijk voorzichtig met kattennieren. daarbij krijgen ze licht gestolde eidooier en wat (tarwe)gras.
ze lusten absoluut geen enkele vleessoort, geen van drie.
daarnaast krijgen ze natvoer van Miamor kip/tonijn en Porta 21 met kip en sardines of toijn.
en veel slobberwater en veel tlc (=aandacht en warme knuffels)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
peppiejopie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:00

Re: sanabelle zijn de brokjes allemaal even groot?

Bericht door peppiejopie »

happy cat wat vindt je daarvan dan?
Plaats reactie