Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
lieveheidi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2011 19:03

Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door lieveheidi »

Onze Mazzel is een rode kater van anderhalf jaar oud. Hij is een heerlijke ondernemende reuze kater. Hij is geen allemansvriend, maar voor ons drietjes (man/vrouw/zoon) is hij dat wel. Omdat ik vanuit huis werk is Mazzel niet veel alleen thuis. Mazzel is een binnenkat, wil altijd dicht in de buurt van ons zijn en gaat daar heel ver in. Hij mag in het hele huis rondlopen, op de slaapkamers na. De hele nacht door komt hij regelmatig jammerlijk aan de deur klagen en probeert vanalles om de deur open te krijgen, dat gaat niet omdat we de klinken omhoog gezet hebben. Maar dat weerhoud hem er niet van om het elke nacht tóch te proberen.
Als ik van huis ben geweest wil hij het liefst in je kruipen en tegelijkertijd is hij 'boos' omdat je hem alleen hebt gelaten.

Ik denk dat 'ons' Mazzel behoefte aan gezelschap heeft en wil een poes/kat uit het asiel halen. Bij de dierenwinkel adviseerde ze om juist een kitten in huis te halen omdat dat beter zou gaan.
Graag jullie advies, mede kattenliefhebbers.
Is een vriendje voor Mazzel de juiste weg?
Wat zou beter gaan, een kitten of een poes/kat?
Waar moet ik op letten, rekening mee houden?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door pearlsofpassion »

Dat hangt van een aantal zaken af.

Hoe oud hebben jullie Mazzel in huis gehaald en waar leefde hij daarvoor, moet welke katten.
Sinds hij bij jullie is, heeft nog contact gehad met andere katten? Hoe ging dat?

Als hij geen andere katten gewend is, kan je je verwachten aan wat problemen bij de koppeling. Hij is nog net jong genoeg om het normaal gezien wel nog te leren. Bovendien is hij actief, ondernemend en nieuwsgierig wat altijd een pluspunt is.
Als hij al andere katten gewend is, en daar goed mee om kan, zie ik geen probleem in een kat van een jaar. Ouder dan hem mag je nooit doen.
Als hij geen andere katten gewend is, is dat misschien iets te veel van het goede.

Een kitten wordt sneller aanvaard, maar hij heeft er dan weer minder aan dan aan een leeftijdsgenootje, en kittens kunnen erg opdringerig zijn. Als Mazzel dan geen zin heeft om veel met de kitten te spelen zit je al gauw met een probleem tussen hen beide omdat ze verschillende wensen hebben. Een kat die geen andere katten gewend is, laten wennen dmv een kitten die constant op hem duikt en zijn staart vangt, werkt meestal niet.

Ik zou eerder voor 6 maanden of zelfs iets ouder in leeftijd gaan. De eerste kennismaking verloopt dan misschien iets moeilijker, maar op termijn gaat dat beter klikken. Maar dat is mijn persoonlijke aanvoelen. Jonger dan 3 maanden zou ik zowiezo niet gaan.
Het is daarin heel belangrijk dat je een heel sociaal katje kiest. Sociaal naar katten toe dus. Eentje dat nieuwe katten vol vertrouwen en vriendelijk tegemoet gaat. Die heeft dan zijn opvoeding tot sociale kat gehad en kan dat overbrengen op Mazzel. Hij moet natuurlijk ook erg actief en speels zijn (maar dat zijn ze meestal wel :-)), net als jouw Mazzel. Die kan je in asielen waar de katten niet alleen in kooien maar met verschillende samen in grote ruimtes zitten, vinden. Ga erheen en laat je hart spreken wat hij hem zou passen en zou klikken.
De meeste kittens van deze lente-zomer zijn nu rond de 4-6 maanden en er zitten er altijd nog een heel deel in de asielen. Dus dat komt ideaal uit. Eens volgende lente wordt hun kans om geplaatst te worden veel kleiner want dan wil iedereen weer een jong kittentje van de nieuwe lichting. Dat geldt natuurlijk ook voor alle volwassen katten...

Als je de grootste kans op slagen wil hebben tussen hen beide, ga je voor een katertje om erbij te zetten. Dat gaat op enkele uitzonderingen na altijd goed. Poezen zijn vaak wat pittiger, en daardoor wat onvoorspelbaarder, ook in relaties.

Maar antwoord je even op de vragen ivm eerdere relaties? ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lieveheidi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2011 19:03

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door lieveheidi »

Dank voor je snelle en uitgebreide reactie Valerie!

Wij hebben Mazzel als kitten gekregen. Een vriendin heeft een rode poes (rooie Sien) en toen die weer een nestje had hebben wij Mazzel als piepklein hutsefrutje van vier dagen oud uitgezocht. Met zeven weken is hij bij ons komen wonen.
Hij heeft sinds hij bij ons is komen wonen, zover ik weet, niet in contact geweest met andere katten.
Mazzel leeft binnen én in onze tuin. Maar zoals het een ondernemende kater betaamd is hij er wel eens tussenuit gepiept.
Hij is een uit de kluiten gewassen kater die denkt dat hij stoer is, maar een piepklein harje heeft.
Als hij er tussenuit is gepiept, is ie binnen no time weer terug.

Geeft jou dat een goed beeld van 'ons' Mazzel en wat jou voor hem he beste lijkt?
Ik zou niet willen dat mijn idee om een vriendje voor hem in huis te halen, juist heel verkeerd voor hem is.
Ons hart en huis is groot genoeg voor nog een poezebeest :catani:

Groetjes Heidi & Mazzel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door pearlsofpassion »

Tja... Het zal niet zomaar vanzelf lopen, vrees ik.
Op zeven weken van andere katten gescheiden, dat houdt in dat hij alle kattenopvoeding gemist heeft en dus niet weet hoe hij met zijn soortgenoten moet communiceren.
Dat is 1 van de reden waarom aangeraden wordt om kittens tot 12 weken bij de moeder en nestgenootjes te laten. De sociale fase begint pas op 9 weken.
Maar goed, het is nu zo...

Ik begrijp het probleem met hem in huis en ik denk wel dat een kattenvriendje zou helpen tegen de eenzaamheid, zeker 's nachts. Hij zal nog steeds erg veel aan jullie hangen, maar jullie niet meer zo nodig hebben, elk moment van de dag.
En dat lijkt ideaal toch?

Maar... Hij kent dus geen kattentaal en dat zal dus problemen geven. Hoeveel problemen en of hij het nog kan leren, valt niet te voorspellen. Hij is op een leeftijd dat ik de kans nog groot acht dat hij het nog leert. Na twee jaar wordt dat een stuk zwaarder... Maar ik kan dat natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen, ik zeg alleen wat ik zelf denk...
Ik zou het in jullie geval wel proberen en dan met een katertje tussen de 4 en 6 maanden. Niet te dominant of opdringerig, maar wel sociaal en speels. Ik zou je aanraden verschillende asielen te bezoeken en even tijd door te brengen met de katten. Laat je ook begeleiden door de mensen daar in je zoektocht, tenminste als je het gevoel hebt dat ze er echt mee begaan zijn en meedenken (het ene asiel is het andere niet, en sommigen zeggen gewoon wat je wil horen zonder dat het correct is).
Maar zoek ook voldoende katten op zodat je uit een wijde groep een goede keuze kan maken. Gewoon waar jij je het beste bij voelt, dat komt meestal wel goed. ;-)

Hoe dat dan aan te pakken om hen te introduceren en hoe reageren op wat er gebeurt, kunnen we op de moment zelf ook wat in helpen en leiden. Maar hou er dus rekening mee dat Mazzel het er even moeilijk mee zal hebben. Dat kan van enkele dagen tot een maand of 2 zijn. Als het na maanden nog niet goed gaat, dan moet je wel op voorhand weten wat je dan zal doen...
Je hebt dan 2 keuzes: het nieuwe katje terug herplaatsen (maar dat is tegen dan meestal geen optie meer), of nog een kitten bij nemen voor de nieuwe zodat die twee elkaar hebben en Mazzel in alle rust aan andere katten kan wennen (of als dat niet lukt, zijn rust opzoeken zonder dat hij helemaal alleen is). Het hangt er allemaal een beetje vanaf hoe het loopt en hoe ze op elkaar reageren, dat valt niet echt te voorspellen. In het slechtste geval moet je weer helemaal terug naar waar je nu bent: Mazzel alleen houden.

Ik heb zelf een situatie achter de rug waarin een kitten bij een kat van 5 jaar (die al 3 jaar alleen was maar voorheen wel andere katten kende) volledig fout liep en met een 3e kat erbij het nu wel lukt en ze alledrie vrijwel in vrede samenleven. Ik vind deze situatie dan ook beter dan toen de eerste kat helemaal alleen was gebleven, dus het is het allemaal wel waard geweest. Dat is wel iets helemaal anders dan een kater van anderhalf, bij jullie zal het vast anders lopen.
Dus ik wil je zeker niet bang maken, ik acht de kans groot dat hij bij jou op een tijd van een 14 tal dagen wel al vrij goed zal gaan.
En Mazzel zal dan heel veel leren waar hij veel aan zal hebben in de rest van zijn leven. ;-)

Oh ja, Mazzel is toch wel gecastreerd he? Dat moet wel, als je aan een andere kat denkt (en om een heleboel andere redenen).
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 29 okt 2011 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door Anne »

Super zeg dat je aan een asielkat denkt. In de meeste asiels denkt het personeel met je mee en als jij daar beschrijft hoe jouw Mazzel in elkaar zit kunnen zij wel adviseren wat in jullie geval beter is, een kitten of een wat oudere kat.
Meestal mag je de nieuwe kat op proef mee en mocht het niet klikken kun je hem of haar weer terug brengen.
Veel plezier met jullie toekomstige huisgenoot :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
lieveheidi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2011 19:03

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door lieveheidi »

Yep Valerie, Mazzel is een 'jeweetwel' kater.

Ik zal de adviezen van jullie beiden aan m'n partner laten lezen.
Dank daarvoor namens mij én Mazzel!

Groetjes Heidi & Mazzel
lieveheidi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2011 19:03

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door lieveheidi »

Beste Valerie en Anne,
Trots en blij kan ik jullie laten weten dat ons gezinnetje gisteren uitgebreid is met Hobbes!
Met jullie advies in mijn hoofd ben ik naar het Asiel Animal Hope in Helmond gegaan.
Voordat ik ook maar een kat in mijn handen (en hart) nam, heb ik ze eerst over Mazzel verteld en naar wat ik op zoek was.
Er waren meerdere lieve, sociale katten. Hobbes was de lieveling van één van de verzorgers omdat hij kusjes gaf en van knuffelen hield. Een beetje een goeie sul die het met elke kat kon vinden. Hij is een mooi Cypers Europees korthaar katertje van zes maanden oud.
Ze zijn elkaar aan't aftasten en ik moet zeggen dat het tot nu toe goed gaat. Nog geen dikke maten, maar ook geen strijd.
Komt goed!
Dank voor jullie goede raad!

Groetjes Heidi, Mazzel & Hobbes

Als jullie me uit kunnen leggen hoe ik een foto kan plaatsen, zal ik het doen! :grin:
Mijn afbeeldingen waren te groot voor een profielfoto en toen ik ze heb verkleind, e onduidelijk... En in een bericht plaatsen lukt me ook niet...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door Anne »

Super zeg!! Gefeliciteerd met Hobbes :-P Ik heb eens de eer gehad ook voor een Hobbes te mogen zorgen en dat zal ik nooit vergeten.
Fijn dat ze elkaar aan het aftasten zijn en dat Mazzel dat al toestaat, dat klinkt veelbelovend :-P

Hoe je fotos kunt plaatsen staat op het forum, hier http://www.dekattensite.nl/phpBB2/faq.php#f3r3

Mocht het nog niet lukken dan geef maar een gil
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door Mirjam86 »

Wat een goed en leuk nieuws! Hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door pinguin »

wat leuk zeg. weer een asiel katje die een warm mandje krijg. als ik het zo lees zijn de eerste teken goed. ben benieuwd hoe het verder gaat. en naar de foto`s.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door nellebel »

ach wat fijn zeg, en het eerste positieve begin is er. ze tolereren elkaar. heb je het verhaal van pinguin gelezen en hoe haar sproetje compleet ontdooit is nadat snabbel erbij kwam. super super. die mazzel heeft mazzel. hahaha en hobbes ook
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door fabieke »

wat een happy ending !!! veel geluk toegewenst !
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door jennli »

Wat een fijn nieuws :) Ik wens jullie veel kattengeluk.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Eenzame kater van 1,5. Tweede kat of kitten erbij?

Bericht door castratenkoor »

Super nieuws, veel plezier met de kattenvriendjes. Dat gaat vast helemaal goed komen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie